Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Kertokaan muut misä lukemissa Teng pyörii teidän sideis:
A: Kaupungissa
B: Maantiellä
2. termari täs testis muutamanpäivän sisään ja tuntuu et menee liian kuumana.
A: Kaupungissa
B: Maantiellä
2. termari täs testis muutamanpäivän sisään ja tuntuu et menee liian kuumana.
9-3.1972
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
88-90 astetta aina lämpöisenä.
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
jep ei viittis keittää uutta pataa jolla ajettu alle 300km
9-3.1972
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
A: kaupungissa 82-99
B: maantiellä 80-86
Ulkolämpö huomioiden niin tuollaisissa lukemissa yleensä mennään.
B: maantiellä 80-86
Ulkolämpö huomioiden niin tuollaisissa lukemissa yleensä mennään.
NG 9-3SC 2008 biopower
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
ex. OG 9-3 2.0t 2001 RE85 Rek.nr. BZF-876
ex. 900 i 16 V vm. 1990 Rek.nr. EJJ-911
#5511
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Aika samat luvut täällä. Maantiellä kesäkeleillä 84-90, talvella 80-89. Kaupungissa ihan ajosta riippuen kesällä 84-102 astetta kesällä. Talvella alkaen 80 asteesta ja voi nousta tuonen satosen paikkeille jos on paikallaanseisomista pidempään.
SIDistä näkee hyvin termarin toiminnan talvikeleillä maantieajossa. Kone lämpenee tuonne 88-89 asteeseen (uuden ja ehjän termarin aukeamislämpöhän on 89 astetta), jonka jälkeen lämpö putoaa nopeasti n. 80 asteeseen. Käynnistyksen jälkeisellä ensimmäisellä kierrolla ehkä 77-79 asteeseen, kun syylarissa on jääkylmää nestettä. Tämä kierto jatkuu tasaisesti maantieajossa.
Kaupungissa yhtälöön vaikuttaa paikallaseisomiset ja flekti, jonka käynnistymislämpö on OG9-3:ssa muistaakseni 99 astetta. Kesällä kaupungissa vaikuttaa sitten myös ilmastoinnin käyttö, jonka vuoksi flekti käy vähän koska sattuu. Sekalaisessa ajossa kesällä voi lämpö pysyä pitkään paikoillaan, itselläni yleensä 84-86 asteessa.
Olen myös huomannut että vanhemmiten (pari vuotta) termari on alkanut lämmetä hieman aikaisemmin, eli lämpökierron yläpää on asettunut 87 asteeseen.
SIDistä näkee hyvin termarin toiminnan talvikeleillä maantieajossa. Kone lämpenee tuonne 88-89 asteeseen (uuden ja ehjän termarin aukeamislämpöhän on 89 astetta), jonka jälkeen lämpö putoaa nopeasti n. 80 asteeseen. Käynnistyksen jälkeisellä ensimmäisellä kierrolla ehkä 77-79 asteeseen, kun syylarissa on jääkylmää nestettä. Tämä kierto jatkuu tasaisesti maantieajossa.
Kaupungissa yhtälöön vaikuttaa paikallaseisomiset ja flekti, jonka käynnistymislämpö on OG9-3:ssa muistaakseni 99 astetta. Kesällä kaupungissa vaikuttaa sitten myös ilmastoinnin käyttö, jonka vuoksi flekti käy vähän koska sattuu. Sekalaisessa ajossa kesällä voi lämpö pysyä pitkään paikoillaan, itselläni yleensä 84-86 asteessa.
Olen myös huomannut että vanhemmiten (pari vuotta) termari on alkanut lämmetä hieman aikaisemmin, eli lämpökierron yläpää on asettunut 87 asteeseen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Joop kummassakin termaris lukee 89ast ja 94+ kokoajan myös motarilla ja kaupungis 100+ ei hyvä. Muistan keväämmällä et olis seilannu motarilla 83-89 väliä.
9-3.1972
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Nyt taitaa olla sellanen juttu et noiden systeemeiden asettelu menee uusix...kesällä taitaa olla ongelma ei muulloin:
http://aijaa.com/AafR63
http://aijaa.com/AafR63
9-3.1972
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Hmm pitäshän tuon silti jäähty esim etelänmaissa joissa lämpötilat vielä korkeammat...coolerin tair huitelee +25 kelissä jossain 35-40 riippuen kiihdytyksestä. Ja teng 94-100 jopa normi cruisella 100km/h
9-3.1972
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
liekkö sitten vaarallista kun ei tuo näy normi lämpömittarissa MIU:ssa mitenkään?
9-3.1972
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Mittariston lämpömittari on kalibroitu niin, että viisari sojottaa vaakasuoraan koneen lämpötilan ollessa luokkaa 80-102 astetta, voi olla että vielä kuumempanakin. Mittariviisari ei siis kuvaa lämpötilan muutosta kovinkaan hyvin, vaan sen tarkoitus on lähinnä osoittaa, että kone on normaalilämpöinen, kun viisari on vaakasuoraan.
Sitä en sitten tiedä miten nopeasti viisari alkaa tuosta nousta kun lämpötilat nousee tuosta. Sinänsä nuo 94-100 asteen lämpötilat ei ole mitenkään haitallisia, mutta jos autossa tosiaan lämmöt pysyy tuolla tasolla koko ajan maantieajossakin, niin jotain häikkää siinä on suhteessa tehdasasetuksiin.
Kannattaa muuten tarkistaa lämpötila-anturikin. Se voi aiheuttaa SIDissä väärän TENG-arvon.
Lisäksi SIDistä voi tarkistaa missä lämpötilassa termari aukeaa. Aloittaa kylmällä koneella ja seuraa miten lämpötila lähtee nousemaan. Termarin avautuessa lämpötila laskee useamman asteen. Se lämpötila, josta lämpö lähtee laskemaan on termarin avautumislämpötila.
Sitä en sitten tiedä miten nopeasti viisari alkaa tuosta nousta kun lämpötilat nousee tuosta. Sinänsä nuo 94-100 asteen lämpötilat ei ole mitenkään haitallisia, mutta jos autossa tosiaan lämmöt pysyy tuolla tasolla koko ajan maantieajossakin, niin jotain häikkää siinä on suhteessa tehdasasetuksiin.
Kannattaa muuten tarkistaa lämpötila-anturikin. Se voi aiheuttaa SIDissä väärän TENG-arvon.
Lisäksi SIDistä voi tarkistaa missä lämpötilassa termari aukeaa. Aloittaa kylmällä koneella ja seuraa miten lämpötila lähtee nousemaan. Termarin avautuessa lämpötila laskee useamman asteen. Se lämpötila, josta lämpö lähtee laskemaan on termarin avautumislämpötila.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Jep mun mielestä termari aukes niinkuin pitää siinä 89 koska sillähetkellä paisaris laski vedenpinta ekan täytön jälkeen. Tää on niin hämärä juttu. Ja tosiaan normissa on viisari mittaristossa.
9-3.1972
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
termari oikeassa asennossa?
siinähän on se pikku nippa,jos en väärin muista niin se ylöspäin?
siinähän on se pikku nippa,jos en väärin muista niin se ylöspäin?

#2285
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
onjykä66 kirjoitti:termari oikeassa asennossa?
siinähän on se pikku nippa,jos en väärin muista niin se ylöspäin?
9-3.1972
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Kävin tos taas testaan ja flekti toimii kaikilla nopuksilla jees 92-95cel ilmastointi päällä vaihtelee 1-2nopuksien välilläå, puhallussuunta imevä.
ajossa 95-100 ilmastointi päällä, ilmastointi pois ja lämmöt täysillä ines ja puhallus kan ni tippuu sinne 88-92
ajossa 95-100 ilmastointi päällä, ilmastointi pois ja lämmöt täysillä ines ja puhallus kan ni tippuu sinne 88-92
9-3.1972
Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta
Onko koneessa muuten minkälaiset viritykset? Eli onkohan ongelma nyt jäähdytyksessä vai voiko se olla myös lämmöntuotossa? 

Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K