900 katsastuksessa: Raidetangon pää, Pyöränkotelo, CO-arvo
900 katsastuksessa: Raidetangon pää, Pyöränkotelo, CO-arvo
Ilmeni että oikealla edessä ulompi raidetangon pää on väljä. Voisiko tämä selittää oikean eturenkaan muita nopeamman kulumisen?
Entä aiheuttaako tämä virheitä ohjauskulmiin, vai onko asia päinvastoin, eli aiheuttavatko ohjauskulmien virheet raidetangon pään kulumisen?
Toinen seikka mikä löytyi katsastuksessa oli että oikealla edessä oli myös pyöränkotelo/pohjalevy oli ruostunut alatukivarren kiinnityspisteiden välistä.
CO-pitoisuus oli 5,3/3,5 (ilmeisesti helppo korjata säätämällä kaasutinta tms. ?!?)
Ovatko mielestänne em. viat Saabin tyyppivikoja, ja riittääkö että korjaan ko. viat vai tulisiko ohjauskulmat säätää myös?
Eräs asia mikä myös mietityttää on korjauksen hinta, mutta nuo ilmeisesti ovat melko yksinkertaisia ja edullisia korjata, jos olen käsittänyt oikein.
Auto on -89 900c.
Entä aiheuttaako tämä virheitä ohjauskulmiin, vai onko asia päinvastoin, eli aiheuttavatko ohjauskulmien virheet raidetangon pään kulumisen?
Toinen seikka mikä löytyi katsastuksessa oli että oikealla edessä oli myös pyöränkotelo/pohjalevy oli ruostunut alatukivarren kiinnityspisteiden välistä.
CO-pitoisuus oli 5,3/3,5 (ilmeisesti helppo korjata säätämällä kaasutinta tms. ?!?)
Ovatko mielestänne em. viat Saabin tyyppivikoja, ja riittääkö että korjaan ko. viat vai tulisiko ohjauskulmat säätää myös?
Eräs asia mikä myös mietityttää on korjauksen hinta, mutta nuo ilmeisesti ovat melko yksinkertaisia ja edullisia korjata, jos olen käsittänyt oikein.
Auto on -89 900c.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8098
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Kyllä kyllä, tyyppivikoja eli ominaisuuksia ainakin tuo CO-arvo kaasareille ja alatukivarren ympäristön ruostuminen, raidetangonpäät lasketaan kuluviksi osiksi
Itse olen ottanut kaasarisatkun katsastuksessa semmoisen tavan, että käytän jossain nyrkkipajalla auton etukäteen päästömittauksessa (kustantaa n. 15€), ja säädätän siellä arvot kohdilleen jos on tarvis. Päästömittauslappu on voimassa 3kk, ja se kelpaa katsastuksessa.
Raidetangon pään vaihto ei ole mikään kova urakka, ainoastaan kiinniruostuneet pultit & mutterit saattaa tuottaa päänvaivaa. Jos itse vaihtaa raidetangon pään, kannattaa auto käyttää kulmien säädössä. Jos taas vaihdatat pajalla, niin kaikki asiansa osaavat korjaamot tarkastaa ja säätää kulmat nivelen vaihdon jälkeen.
Ruosteiden korjaus tuossa saattaa olla sitten suurempikin murheenkryyni, riippuen siitä missä kunnossa tuon alatukivarren ympäryspellit ja vetonivel"tunneli" on...Toivottavasti ei ole vielä pahasti laho iskenyt...

Itse olen ottanut kaasarisatkun katsastuksessa semmoisen tavan, että käytän jossain nyrkkipajalla auton etukäteen päästömittauksessa (kustantaa n. 15€), ja säädätän siellä arvot kohdilleen jos on tarvis. Päästömittauslappu on voimassa 3kk, ja se kelpaa katsastuksessa.
Raidetangon pään vaihto ei ole mikään kova urakka, ainoastaan kiinniruostuneet pultit & mutterit saattaa tuottaa päänvaivaa. Jos itse vaihtaa raidetangon pään, kannattaa auto käyttää kulmien säädössä. Jos taas vaihdatat pajalla, niin kaikki asiansa osaavat korjaamot tarkastaa ja säätää kulmat nivelen vaihdon jälkeen.
Ruosteiden korjaus tuossa saattaa olla sitten suurempikin murheenkryyni, riippuen siitä missä kunnossa tuon alatukivarren ympäryspellit ja vetonivel"tunneli" on...Toivottavasti ei ole vielä pahasti laho iskenyt...
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Paras työjärjestys olisi mielestäni: 1. hitsaus (kun voi joutua alatukivarren irroittamaan, 2. raidetangonpään vaihto, 3. etupyörien suuntaus 4. säädöt, josta otetaan lappu, niin menee päästöistä takuulla läpi (todistus 3kk voimassa).
Jos etupäässä kulmat pielessä, esim. liikaa aurausta, niin varmasti kuluu renkaatkin. Väljä nivel voi tarpeeksi väljänä muuttaa kulmia jo niin paljon, jos aurausta on lähtökohtanakin jo ollut reippaanpuoleisesti. Kulmien säädöllä voi ajettavuuskin parantua, mikäli auto on kärsinyt esim. huonosta suuntavakaudesta.
Jos etupäässä kulmat pielessä, esim. liikaa aurausta, niin varmasti kuluu renkaatkin. Väljä nivel voi tarpeeksi väljänä muuttaa kulmia jo niin paljon, jos aurausta on lähtökohtanakin jo ollut reippaanpuoleisesti. Kulmien säädöllä voi ajettavuuskin parantua, mikäli auto on kärsinyt esim. huonosta suuntavakaudesta.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Pierburgia saa säädättää melekin joka kerta ennen leimaa. Otan valmiin lapun sinne mukaan. juuri aamulla kävin katsastuksessa ja autona 900c -89. Jälkitarkastukseen sinun pitää mennä, mutta se lapun esittäminen riittää. Kaasutin tulee kuntoon useimmiten säätämällä. Mulla vaati neulan ja suuttimen vaihdon, mutta sitten pelittikin. Tuo ruostehomma on tyypillinen paikka, ei paha korjattava. Samoin raidetangon pää on kulutustavaraa.saab900c kirjoitti:Eli päästöjen osalta jälkitarkastuksen voi suorittaa korjaamolla kaasuttimen säädön yhteydessä, vaikka katsastuslapussa lukee että jälkitarkastus suoritettava samalla katsastusasemalla?
Jos tuo on mahdollista, niin helpottaa huomattavasti...
Pysyikös muuten strömbergin kaasutin paremmin säädöissä?
Ei anna aihetta yöunien menetykseen

# 419 Vesa Pohjalainen
Hienoasaab900c kirjoitti:Juuh.
Menihän se katsastus lopulta (tänään) läpi. Käy taas kuin kello.


Itsekkin juuri leimasin omani, ilman huomautettavaa.
Hitsasitko vetaritunnelit itse vai teetitkö? Jos teetit, niin paljonko maksoi? Toihan on kai OG-satkujen arka paikka..
Saabilla jo vuodesta 1995. 90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Joskus useampikin samaan aikaan.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Vanhassa rahassa hieman päälle 900,- maksoi noiden kaikkien vikojen korjauttaminen yhteensä.
En tiedä tarkalleen mita autolle on tehty, minkä verran on ollut ruostetta ja mitä kaasuttimelle on tehty.
Hieman alle 6 tuntia kesti tuo korjaus. Mukaan tuli myös se päästölappu (CO oli noin 2,5).
Uusintakatsastuksessa ei tällä kertaa pahemmin koputeltu autoa, katselivat vain taskulampulla ja heiluttelivat niveliä. Joistain syystä lasinpyyhkimien toimivuuskin varmistettiin?!?
Jos joskus sattuisin omistamaan autotallin rasvamontulla, niin saattaisi kiinnostusta löytyä yrittää itsekin. Osathan tuossa ei olleet suuressa roolissa vaan työ.
En tiedä tarkalleen mita autolle on tehty, minkä verran on ollut ruostetta ja mitä kaasuttimelle on tehty.
Hieman alle 6 tuntia kesti tuo korjaus. Mukaan tuli myös se päästölappu (CO oli noin 2,5).
Uusintakatsastuksessa ei tällä kertaa pahemmin koputeltu autoa, katselivat vain taskulampulla ja heiluttelivat niveliä. Joistain syystä lasinpyyhkimien toimivuuskin varmistettiin?!?
Jos joskus sattuisin omistamaan autotallin rasvamontulla, niin saattaisi kiinnostusta löytyä yrittää itsekin. Osathan tuossa ei olleet suuressa roolissa vaan työ.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Kyllähän se auton korjuuttaminen aina maksaa. Sinänsä omien kokemusteni perusteella 900c on hyvä ja luotettava auto, jonka ylläpito ei ole kohtuuttoman kallista. Meillä on ollut 900c vuodesta -89 lähtien, jolloin sen ostin 8000 km ajettuna esittelyautona. Nyt on 202.000 km ja ihan hyvässä pelikunnossa kaikin puolin.saab900c kirjoitti:Vanhassa rahassa hieman päälle 900,- maksoi noiden korjauttaminen.
Jos joskus sattuisin omistamaan autotallin rasvamontulla, niin saattaisi kiinnostusta löytyä yrittää itsekin. Osathan tuossa ei olleet suuressa roolissa vaan työ.
# 419 Vesa Pohjalainen
Minun mielestänikin tuon auton pitäminen on aika edullista, kun ottaa huomioon, että olen 12tkm päässyt vain tuolla korjauksella + takavalon pohjan vaihdattamisella.
Ostaessa oli 242tkm.
Ostaessa oli 242tkm.
Viimeksi muokannut saab900c, Ke Helmi 01, 2006 12:01. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
900c on ollut meillä ylivoimaisesti luotettavin ja edullisin auto ylläpitokuluiltaan, mitä minulla on kunna päivänä ollut. Vain lämppärin hana on ollut varsinainen vika. Tietysti kulutusosia on vaihdettu. Korjauksia on tehty 15 vuoden aikana hanan lisäksi ne hitsaukset ja kerran Pierburgin juuttuvakurkkuinen oli nimensä väärtti, mutta silloinkin vaimollesaab900c kirjoitti:Minun mielestänikin tuon auton pitäminen on aika edullista, kun ottaa huomioon, että olen 12tkm päässyt vain tuolla korjauksella + takavalon pohjan vaihdattamisella.
Ostaessa oli 242tkm.

Niin ja neula ja sen alapuolella oleva suutin siis vaihdettiin viime kesänä.
Minusta 900 on ollut erinomainen perheauto, jolla on koko perhe kulkenut aina turvallisesti. Rauhallisen miehen autohan se on, eikä lisäpuhti tekisi pahaa, mutta kyllä sillä ehtii, kun ottaa aikaa.

# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8098
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Jep, yhdytään tähän karvalakkikaasarisatkun "ylistykseen". Nykyisin emännän käytössä oleva -85 900c, ostettu kolmisen vuotta sitten mittarilukeman ollessa n. 329000km, nyt on lasissa paria tuhatta vaille 380000. Viimeisen katsastusvälin (n. 14000km) KAIKKI korjaus & huoltokulut (itse tehtynä) n. 250€. Kertakaikkiaan luotettava käyttöpeli.Vesa Pohjalainen kirjoitti: Kyllähän se auton korjuuttaminen aina maksaa. Sinänsä omien kokemusteni perusteella 900c on hyvä ja luotettava auto, jonka ylläpito ei ole kohtuuttoman kallista. Meillä on ollut 900c vuodesta -89 lähtien, jolloin sen ostin 8000 km ajettuna esittelyautona. Nyt on 202.000 km ja ihan hyvässä pelikunnossa kaikin puolin.
-Ville
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Sähkövatkain model Y -24
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84