Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
Lukasin tuossa facesta vanhemman harrasteajokin onnistuneesta vakuuttamisesta. Henk. koht. työni puolesta voin auttaa yli 20 vuotiaiden harraste- tai museoautojen kaskovakuuttamisessa. Jos on jollakin tarvetta avulle, niin yv.
T. Pohjolanmies Henkka
T. Pohjolanmies Henkka
Viimeksi muokannut Henkka poika, Pe Kesä 28, 2013 13:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
Kilpailijan (LähiTapiolaS-Ryhmä) harrastevakuutusta olen jonkin aikaa miettinyt, mutta se on vähän arvelluttavaa touhua. Listasta ruksitaan muutama kohta yleiskunnosta ja neljä valokuvaa riittää. Lisäksi itse määritellään omasta mielestään hinta, mutta se ei liene se lopullinen vakuutettu arvo.
Mitenkäs Pohjolan tapauksessa sitten menee seuraavat jutut?
Onko vakuutettu arvo lunastusarvo? Vai voiko autonsa ylivakuuttaa, eli maksat turhasta, muttet mitään saa vahingon sattuessa?
Miten ne arvot oikeasti arvotaan? Nettiauton halvin? Ja miten vuosikorjaukset tulee hintaan? Kannattaako siis kaikkien kaverien autot laittaa myyntiin vakuutushetkellä, mutta sitten kuukauden päästä arvo olikin tonneja vähemmän?
Otetaan vaikka esimerkiksi 99% orkkiskuntoinen my95 ng900 cabriolet. Ei mitään erikoista vikaa tai kulumaa, turbokone, manuaaliloota ja 170tkm tuupattu. Paljoko sen arvo on vakuutusyhtiön silmissä?
Edit: Lisäksi otetaanko noissa arvoissa huomioon tehdyt huollot? Kun omasta rakkaastaan esim vaihtaa kaikki nesteet, jopa sitä laatikon "ikuista öljyä" myöten, niin ihan aikusten oikeasti autoon käytetty raha nousee 500 e. Ja kun ostaa käytetyn romun jobbarilta, pitää ne nesteet kuitenkin taas vaihtaa. Minä en ainakaan luota iteraapustettuun huoltokirjaan, enkä kyllä sen puoleen merkkiliikkeenkään (mitä oon vierestä seurannu tuttujen merkkihuollettuja autoja). Otetaanko tuokin huomioon, koska tollasissa muutaman tonnin romuissa tuollainenkin pikkuseikka vaikuttaa yllättävän ison prosenttiosuuden...
Edit 2: Huomioiko Pohjola myös ns. jälkiasennettua OEM-varusteita mitenkään? Esim USA-vilkut, tuulisuoja... Noita harvassa Suomessa myytävässä tulee mukana, mutta niidenkin arvo on satoja euroja, kun niitä alkaa hankkimaan. Kyseessä kuitenkin on harrasteajoneuvon vakuutus, jolloin olisi loogista, että tuollaisetkin jotenkin on mahdollista eritellä.
Mitenkäs Pohjolan tapauksessa sitten menee seuraavat jutut?
Onko vakuutettu arvo lunastusarvo? Vai voiko autonsa ylivakuuttaa, eli maksat turhasta, muttet mitään saa vahingon sattuessa?
Miten ne arvot oikeasti arvotaan? Nettiauton halvin? Ja miten vuosikorjaukset tulee hintaan? Kannattaako siis kaikkien kaverien autot laittaa myyntiin vakuutushetkellä, mutta sitten kuukauden päästä arvo olikin tonneja vähemmän?
Otetaan vaikka esimerkiksi 99% orkkiskuntoinen my95 ng900 cabriolet. Ei mitään erikoista vikaa tai kulumaa, turbokone, manuaaliloota ja 170tkm tuupattu. Paljoko sen arvo on vakuutusyhtiön silmissä?
Edit: Lisäksi otetaanko noissa arvoissa huomioon tehdyt huollot? Kun omasta rakkaastaan esim vaihtaa kaikki nesteet, jopa sitä laatikon "ikuista öljyä" myöten, niin ihan aikusten oikeasti autoon käytetty raha nousee 500 e. Ja kun ostaa käytetyn romun jobbarilta, pitää ne nesteet kuitenkin taas vaihtaa. Minä en ainakaan luota iteraapustettuun huoltokirjaan, enkä kyllä sen puoleen merkkiliikkeenkään (mitä oon vierestä seurannu tuttujen merkkihuollettuja autoja). Otetaanko tuokin huomioon, koska tollasissa muutaman tonnin romuissa tuollainenkin pikkuseikka vaikuttaa yllättävän ison prosenttiosuuden...
Edit 2: Huomioiko Pohjola myös ns. jälkiasennettua OEM-varusteita mitenkään? Esim USA-vilkut, tuulisuoja... Noita harvassa Suomessa myytävässä tulee mukana, mutta niidenkin arvo on satoja euroja, kun niitä alkaa hankkimaan. Kyseessä kuitenkin on harrasteajoneuvon vakuutus, jolloin olisi loogista, että tuollaisetkin jotenkin on mahdollista eritellä.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
Ajoneuvon arvo arvioidaan yhteistuumin vahinkotarkastajan kanssa. Kuvilla pelataan: toinen etuviistosta, toinen takaviistossa, konehuoneesta ja kuskin ovi avattuna sisälle.
"Harrasteajoneuvolla tarkoitamme vähintään 20 vuoden ikäistä ajoneuvoa, joka ei ole päivittäisessä käytössäsi ja jossa vaihdettuja osia on enintään 35 %. Ajoneuvosi on museoajoneuvo, kun se on rekisteröity museoajoneuvoksi."
https://www.pohjola.fi/pohjola?cid=331685724&srcpl=4
Tarkemmin yv:llä.
"Harrasteajoneuvolla tarkoitamme vähintään 20 vuoden ikäistä ajoneuvoa, joka ei ole päivittäisessä käytössäsi ja jossa vaihdettuja osia on enintään 35 %. Ajoneuvosi on museoajoneuvo, kun se on rekisteröity museoajoneuvoksi."
https://www.pohjola.fi/pohjola?cid=331685724&srcpl=4
Tarkemmin yv:llä.
Viimeksi muokannut Henkka poika, Pe Kesä 28, 2013 13:52. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
Riittävän ympäripyöreä myyntipuhe. Jatkan siis Tapiolassa, koska se edes on keskinäinen vakuutusyhtiö, joka näissä ympäripyöreissä jutuissa edes etäisesti kuulostaa kivemmalta kuin osakeyhtiön osinkotavoitteet osakkeenomistajille
Siltikin nämä vakuutettu arvo ja korvattava arvo ovat vähän hassuja juttuja, joihin tuntuu moni vastaavan juurikin niin, kuin oma provikkapalkkaus parhaakseen antaa.
Näitä kaikkia pienillä präntättyjä tekstejäkin taannoin Tapiolasta tenttasin (kuljettajan huolimattomuus, tahallisuus yms) siltä osin, että voiko sen katon jättää auki vai ei, niin pitkään kaikkea selitettiin, mutta yksi meni lipsauttamaan, että oletusarvoisesti avoautossa ei ole kattoa, eli julkisella parkkipaikalla katto auki ei ole huolimattomuutta eikä korvausmäärää vähentävä tekijä. Tiedä sitten asian laitaa, kun joku hörhö oikeasti koiransa paskannuttaa auton sisälle. Ehkä toteavat, että katto ja lasit kiinni olis vastuuntuntoista parkkeerausta.

Näitä kaikkia pienillä präntättyjä tekstejäkin taannoin Tapiolasta tenttasin (kuljettajan huolimattomuus, tahallisuus yms) siltä osin, että voiko sen katon jättää auki vai ei, niin pitkään kaikkea selitettiin, mutta yksi meni lipsauttamaan, että oletusarvoisesti avoautossa ei ole kattoa, eli julkisella parkkipaikalla katto auki ei ole huolimattomuutta eikä korvausmäärää vähentävä tekijä. Tiedä sitten asian laitaa, kun joku hörhö oikeasti koiransa paskannuttaa auton sisälle. Ehkä toteavat, että katto ja lasit kiinni olis vastuuntuntoista parkkeerausta.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Viggen"
- Viestit: 597
- Liittynyt: Ke Heinä 13, 2011 22:51
- Paikkakunta: Pieksämäki
Re: Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
Onneksi on vapaa maa ja vapaa valintaJP_Vette kirjoitti:Riittävän ympäripyöreä myyntipuhe. Jatkan siis Tapiolassa, koska se edes on keskinäinen vakuutusyhtiö, joka näissä ympäripyöreissä jutuissa edes etäisesti kuulostaa kivemmalta kuin osakeyhtiön osinkotavoitteet osakkeenomistajilleSiltikin nämä vakuutettu arvo ja korvattava arvo ovat vähän hassuja juttuja,

Ex: Saab 96-74 eka. Monta saabia. . Pojan 900i 2d -84. Omat, Musta 9-5 2.3 isoT A5 2007. Saab 9-3 1.8t biopower 2009. 9-5 aero sportcompi aut 2000 #5420
Re: Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
Ei tietenkään tunnearvoa voi vakuuttaa, mutta kun puhutaan nimenomaan erikseen arvottavasta harrastevakuutuksesta, niin luulisi, että siinä otettaisiin myös huomioon oikeasti sitä käyttöarvoakin. Jokainen kuitenkin sisimmässään tietää, että se oma joka paikasta rassattu on todennäköisesti arvokkaampi, kuin se nettiauton halvin. Jos siis haluaa nostaa sen nettiauton halvimman yleiskunnoltaan omaa vastaavaksi. Puhumattakaan niistä pienistä kikkankakkarevarusteista, joita on saattanut haalia vuosien varrella ties mistä rompetorilta. Ja siksihän siihen se erikoisvakuutus otetaankin. Onhan niitä Saabbejaki maailma piukas, jokasen ladon takana joku raato.
Kerro nyt edes sen verran, että onko harrasteauto mahdollista ylivakuuttaa? Eli elän luulossani, että autoni arvo on se, mitä vakuutuskirjassakin, mutta kun Albert Nussi tulee ja vie tuhkakki pesästä, niin auto olikin ylivakuutettu eli saankin vain räkäsen naurun. AInakin muinoin kun talon vakuutuksia muutettiin, niin oli erikseen täysarvovakuutus, joka on ns. "oikea hinta". Sitten taas kun ylivakuutti, niin saikin vähemmän. Ja jos alivakuutti, niin ei saanut tarpeeksi. Ja luonnollisesti vakuutuksen hinta sen arvon mukaan. Joka taas kai sitten ihan hatusta tempastu, kun huonon säkän sattuessa kuitenkin lottokoneisto käynnistyy.
Kerro nyt edes sen verran, että onko harrasteauto mahdollista ylivakuuttaa? Eli elän luulossani, että autoni arvo on se, mitä vakuutuskirjassakin, mutta kun Albert Nussi tulee ja vie tuhkakki pesästä, niin auto olikin ylivakuutettu eli saankin vain räkäsen naurun. AInakin muinoin kun talon vakuutuksia muutettiin, niin oli erikseen täysarvovakuutus, joka on ns. "oikea hinta". Sitten taas kun ylivakuutti, niin saikin vähemmän. Ja jos alivakuutti, niin ei saanut tarpeeksi. Ja luonnollisesti vakuutuksen hinta sen arvon mukaan. Joka taas kai sitten ihan hatusta tempastu, kun huonon säkän sattuessa kuitenkin lottokoneisto käynnistyy.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
Tulee lapioitua jo nyt tuon kaluston kanssa niin järjetön määrä rahaa vakuutusyhtiölle, josta ei loppujenlopuksi jonkun sopimusporsaanreiän johdosta kuitenkaan mitään korvausta saisi, jos jotain sattuisi tapahtumaan. Kaluston arvot meillä on sitäluokkaa, että parin vuoden kaskoiluilla ja omavastuilla ostaa vastaavanlaisen ryjän tilalle. Kauhuissani kuuntelin just keväällä kun avoautoomme (ei saab) tyrkytettiin harrasteautokaskoa, ymmärrän jos olis joku matching numbers yksilö joita neljä maailmassa, mutta ei meidän romuihin..
Kauas on pitkä matka. #2587
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
9-5 2.3T ( B234i/B235R ) -02 BioPower
Opel Astra Bertone Cabriolet 2.0T 16v (Z20LET) -03
Opel Vectra STW 1.9 CDTI 16V Enjoy Ultimate Edition -08
Valtra V50 D2 Momentum Classic S/S -11
Re: Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
Joo kyllä vakuutusyhtiöille raha on kelvannut, mutta mitään en ole ikinä saanut, vaikka jotain on sattunutkin.
Rahahan se tätä maapalloa pyörittää, se on taivahan tosi.
Rahahan se tätä maapalloa pyörittää, se on taivahan tosi.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
Ei suoranaisesti liity Saabin vakuuttamiseen, mutta kyllä minä jätän vakuutusmyyntipuheet omaan arvoonsa jatkossa. Rantasaunarakennus (vakuutettu) lilluu ikkunaan asti vedessä kotipihan rannalla (lammen pinta noussut metrin) ja vakuutusyhtiö pesi kätensä (vakuutuksessa tulvavakuutus), koska elykeskuksen mukaan on pieni mahdollisuus, että sama voi tapahtua 50 vuoden sisällä uudestaan. Voihan se meteoriittikin pudota samaan kohtaan vaikka joka päivä.
Mietinnässä on muidenkin vakuutusten maksamisen järkevyys, koska ilmeisesti vakuutuspask***set pystyvät kiertämään velvollisuutensa kuitenkin.
Mietinnässä on muidenkin vakuutusten maksamisen järkevyys, koska ilmeisesti vakuutuspask***set pystyvät kiertämään velvollisuutensa kuitenkin.
ex SAAB 9-3SC -06, emännän käyttis stage 1
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
tuleva ex SAAB 9-5 -03 2,3t, uusi pata ja hieman uusia kujeita
SAAB 9-5 -07 2,3t
Re: Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
Eikös noissa vakuutuksissa ole yleensä myös oikeusturva. Ei muuta kun käräjille korvauksista jolloin samalla vakuutuksella tappelet vakuutusyhtiötä vastaan. Taitaa noissa olla omavastuu noin 20% paikkeilla ja minimi muutaman tonnin...
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Re: Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
Niin ja jos sen oikeusjutun sitten häviää, niin se oikeusturvavakuutushan ei kata itselle tuomittuja vastapuolen oikeuskuluja. Eli mukavimmassa tapauksessa häviät jutun, ja vakuutusyhtiö ilmoittaa että sen kulut oikeudenkäynnistä oli 50 t€, jonka sitten maksat.
Itselläni on korvausasioista kyllä vain positiivisia kokemuksia, eli en ole niistä joutunut riitelemään vakuutusyhtiön kanssa. Aika vähän on kyllä mitään sattunutkaan, lähinnä sellaisia muutaman kympin korvauksia on joutunut mielensäpahoitusvakuutuksista (matka- ja lemmikkivakuutuksesta) hakemaan.
Ainoa riitelyn aihe yli kymmenen vuotta sitten oli Pohjolan kanssa, kun hukkasivat bonustenvaihdossa yhdet liikennevakuutuksen bonukset, eikä kukaan yhtiössä asiaa oikein viitsinyt ryhtyä hoitamaan kunnolla. Vaihdettuani yhtiötä ja löydettyäni yhdestä Pohjolan konttorista asiansa osaavan henkilön (ehkäpä sen ainoan siinä yhtiössä siihen aikaan...), sain kadotetut bonukset takaisin. Pohjolan kannalta se oli tietenkin silloin jo myöhäistä.
Suurin osa tämän päivän vakuutuksista on mielensäpahoitusvakuutuksia. Vakuuttamisen alkuperäinen ajatushan on se, että jaetaan porukalla (keskinäisesti) sellaisia riskejä, jotka yksilölle ovat liian suuria kannettavaksi. Liian suuri tarkoittaa sitä, että joutuu riskin toteutuessa taloudelliseen ahdinkoon tai vähintäänkin tinkimään joistain tärkeistä asioista. Joku alle kymmpitonnin harrasteauton kaskovakuutus on suurimmalle osalle täysin pahan mielen vakuuttamista, koska harrasteauton katoaminen tai tuhoutuminen harvemmin ajaa ketään taloudellisesti ahtaalle. Päin vastoin, eipähän mene enää siihenkään romuun rahaa
Samoin matkavakuutus kameraa, kännykkää ym. matkassa mukana olevia tavaroita varten on vain sen harmin paikkaamista siitä että tuollainen kallis, mutta yleensä ei henkilökohtaisen talouden kannalta kriittinen esine rikkoutuu.
Normaalille ihmiselle tärkeintä on vakuuttaa oma koti esim. tulipalon varalle sekä mahdollisesti käyttöauto (jos se on varallisuus- ja tulotasoon nähden kallis), kesämökki, isompi vene jne. Itselleni esim. tuon kolmen tonnin käyttökolkin kaskovakuuttaminen on puhtaasti pahan mielen vakuuttamista. Jos se haihtuisi savuna ilmaan, marssisin kauppaan ja ostaisin jotain vastaavaa tilalle, tuli sitten vakuutuskorvauksia eli ei.
Parasta bisnestä vakuutusyhtiöille on siis nykyinen pullamössömeininki, jossa mitään vastoinkäymisiä ei pystytä nielemään, vaan aina pitää löytyä jostain joku korvaus. Siitä hyvästä me sitten olemme valmiita maksamaan jopa tuhansia euroja vuodessa.
Itselläni on korvausasioista kyllä vain positiivisia kokemuksia, eli en ole niistä joutunut riitelemään vakuutusyhtiön kanssa. Aika vähän on kyllä mitään sattunutkaan, lähinnä sellaisia muutaman kympin korvauksia on joutunut mielensäpahoitusvakuutuksista (matka- ja lemmikkivakuutuksesta) hakemaan.
Ainoa riitelyn aihe yli kymmenen vuotta sitten oli Pohjolan kanssa, kun hukkasivat bonustenvaihdossa yhdet liikennevakuutuksen bonukset, eikä kukaan yhtiössä asiaa oikein viitsinyt ryhtyä hoitamaan kunnolla. Vaihdettuani yhtiötä ja löydettyäni yhdestä Pohjolan konttorista asiansa osaavan henkilön (ehkäpä sen ainoan siinä yhtiössä siihen aikaan...), sain kadotetut bonukset takaisin. Pohjolan kannalta se oli tietenkin silloin jo myöhäistä.
Suurin osa tämän päivän vakuutuksista on mielensäpahoitusvakuutuksia. Vakuuttamisen alkuperäinen ajatushan on se, että jaetaan porukalla (keskinäisesti) sellaisia riskejä, jotka yksilölle ovat liian suuria kannettavaksi. Liian suuri tarkoittaa sitä, että joutuu riskin toteutuessa taloudelliseen ahdinkoon tai vähintäänkin tinkimään joistain tärkeistä asioista. Joku alle kymmpitonnin harrasteauton kaskovakuutus on suurimmalle osalle täysin pahan mielen vakuuttamista, koska harrasteauton katoaminen tai tuhoutuminen harvemmin ajaa ketään taloudellisesti ahtaalle. Päin vastoin, eipähän mene enää siihenkään romuun rahaa

Samoin matkavakuutus kameraa, kännykkää ym. matkassa mukana olevia tavaroita varten on vain sen harmin paikkaamista siitä että tuollainen kallis, mutta yleensä ei henkilökohtaisen talouden kannalta kriittinen esine rikkoutuu.
Normaalille ihmiselle tärkeintä on vakuuttaa oma koti esim. tulipalon varalle sekä mahdollisesti käyttöauto (jos se on varallisuus- ja tulotasoon nähden kallis), kesämökki, isompi vene jne. Itselleni esim. tuon kolmen tonnin käyttökolkin kaskovakuuttaminen on puhtaasti pahan mielen vakuuttamista. Jos se haihtuisi savuna ilmaan, marssisin kauppaan ja ostaisin jotain vastaavaa tilalle, tuli sitten vakuutuskorvauksia eli ei.
Parasta bisnestä vakuutusyhtiöille on siis nykyinen pullamössömeininki, jossa mitään vastoinkäymisiä ei pystytä nielemään, vaan aina pitää löytyä jostain joku korvaus. Siitä hyvästä me sitten olemme valmiita maksamaan jopa tuhansia euroja vuodessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
Itse olen tähän saakka saanut kaiken, mitä olen vakuutuksesta yrittänytkin saada. Koskien lähinnä sairaskuluvakuutusta. Muitakin vakuutuksia on ja niistä ilolla makselenkin, mutta hyvin kriittisesti suhtaudun myyntipuheisiin. Kuitenkaan ei ole tarvinnut turvautua edes koti- tai matkavakuutuksen luomaan turvaan vielä kertaakaan.
Olen samaa mieltä noiden vanhojen romujen kaskoista ja pidänkin sellaista avossani vain ja ainoastaan katon takia. Puukko läpitte tuntuu ikävältä, kun uusi kangas maksaa asennettuna nelinumeroisen summan. Ja varsinkin, kun se kaskon hinta on ihan jotain muuta kuin listahinta. Kannattaa joskus käydä konttorilla aukomassa päätään
Kaikesta huolimatta periaatteena kiinnostaa harrastevakuutus juurikin sen takia, että kohta tulee kaskovakuutuksen ikämaksimi täyteen. Tosin sekin ikämaksimi taitaa koskea kolarointiturvaa, ei ilkivaltavakuutusta. Pitäis jaksaa lukea. Mut ku ilmeisesti se harrastevakuutus on siis ihan puuta heinää, niin pistää sitte senki vuosimaksun mieluummin vaikka henkilökohtaseen "vakuutussäästöön", josta maksaa pahan päivän tullen sen uuden rätin.
TOSIN olen siinäkin skeptinen rättini vakuutusta kohtaa, että kun kaikessa on ikäpoistot. Jos 20 vuotta vanhasta romusta hajotetaan 20 vuotta vanha katto, niin mahtaako siihen saada uutta tilalle... Vai lasketaanko sillekki ikäpoisto. Ei ainakaan ne myyntitykit sellaista myönnä, enkä ehdoissakaan itse nähnyt, mutta "innolla" odotan...
Olen samaa mieltä noiden vanhojen romujen kaskoista ja pidänkin sellaista avossani vain ja ainoastaan katon takia. Puukko läpitte tuntuu ikävältä, kun uusi kangas maksaa asennettuna nelinumeroisen summan. Ja varsinkin, kun se kaskon hinta on ihan jotain muuta kuin listahinta. Kannattaa joskus käydä konttorilla aukomassa päätään

Kaikesta huolimatta periaatteena kiinnostaa harrastevakuutus juurikin sen takia, että kohta tulee kaskovakuutuksen ikämaksimi täyteen. Tosin sekin ikämaksimi taitaa koskea kolarointiturvaa, ei ilkivaltavakuutusta. Pitäis jaksaa lukea. Mut ku ilmeisesti se harrastevakuutus on siis ihan puuta heinää, niin pistää sitte senki vuosimaksun mieluummin vaikka henkilökohtaseen "vakuutussäästöön", josta maksaa pahan päivän tullen sen uuden rätin.
TOSIN olen siinäkin skeptinen rättini vakuutusta kohtaa, että kun kaikessa on ikäpoistot. Jos 20 vuotta vanhasta romusta hajotetaan 20 vuotta vanha katto, niin mahtaako siihen saada uutta tilalle... Vai lasketaanko sillekki ikäpoisto. Ei ainakaan ne myyntitykit sellaista myönnä, enkä ehdoissakaan itse nähnyt, mutta "innolla" odotan...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Vanhemman Saabin vakuuttaminen (ehkä mainos)
Ja vaikka kuinka olis kaikki mukamas hienosti ja korvausarvot kohdillaan, niin sittenkin vahingon tapahtuessa on se vaara, että tarkastaja yrittää kusettaa.
Itellä kävi reilut kuusi vuotta sitten työpuolella niin, että 18-vuotias kossi nukahti Toyotansa rattiin ja nojasi meidän auton keulaan. Koko yhdistelmä lunariin. Vastapelurin liikennevakuutus oli saman konsernin yhtiössä kun meidänkin vakuutukset, mutta tämä alueen raskaan puolen tarkastaja oli muu homman takia täystyöllistetty ja romut tarkasti Tampereen alueen tarkastaja. Alustajan ja vetäjän säiliön osalta päästiin kohtuudella sopuun, mutta kärrystä tarkastaja teki naurettavan tarjouksen. Okei, oli se 20 vuotta vanha, mutta täysin toimintakuntoinen tiettyyn ajoon räätälöity. Eli markkinoilta ei kerta kaikkiaan löytynyt vastaavaa, jolla olisi voinut hinnoitella. Tarkastaja piti kiinni korvausesityksestään, jolloin kysyin Kuusakoskelta, että mitä he maksaisivat romusta (sinnehän se tarkastaja sen olisi kärrännyt). Kusarin hinta oli noin 1,5 kertaa lunastuskorvaus! Soitin tarkastajalle ja käskin ruveta katselemaan korjausaikaa sille kärrylle, koska en hyväksy lunastustarjousta. Oli toisessa päässä aika pitkään hiljaista. Loppuviimein sain kertakorvauksena vähän enemmän kuin alkuperäinen lunastustarjous ja raato myytiin Kusarille...
Itellä kävi reilut kuusi vuotta sitten työpuolella niin, että 18-vuotias kossi nukahti Toyotansa rattiin ja nojasi meidän auton keulaan. Koko yhdistelmä lunariin. Vastapelurin liikennevakuutus oli saman konsernin yhtiössä kun meidänkin vakuutukset, mutta tämä alueen raskaan puolen tarkastaja oli muu homman takia täystyöllistetty ja romut tarkasti Tampereen alueen tarkastaja. Alustajan ja vetäjän säiliön osalta päästiin kohtuudella sopuun, mutta kärrystä tarkastaja teki naurettavan tarjouksen. Okei, oli se 20 vuotta vanha, mutta täysin toimintakuntoinen tiettyyn ajoon räätälöity. Eli markkinoilta ei kerta kaikkiaan löytynyt vastaavaa, jolla olisi voinut hinnoitella. Tarkastaja piti kiinni korvausesityksestään, jolloin kysyin Kuusakoskelta, että mitä he maksaisivat romusta (sinnehän se tarkastaja sen olisi kärrännyt). Kusarin hinta oli noin 1,5 kertaa lunastuskorvaus! Soitin tarkastajalle ja käskin ruveta katselemaan korjausaikaa sille kärrylle, koska en hyväksy lunastustarjousta. Oli toisessa päässä aika pitkään hiljaista. Loppuviimein sain kertakorvauksena vähän enemmän kuin alkuperäinen lunastustarjous ja raato myytiin Kusarille...
9-5 Vector Business Wagon 2,3t -01 (MY2002) BioPower Stage 2