Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Koskeeko tämä torx-ongelma vain ysivitosta, vai onko kolkissa ja ängeesatkussa samanlainen hihnapyörä ja sama ongelma?
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Sama hihnapyörä ja sama ongelma. NG900, OG9-3, OG9-5.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Pitääkin toi emännän femma tarkistaa tässä kohdakkoin vaikka sillä vasta vähän yli 200tkm onkin mittarissa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Kiitokset ohjeista, allekirjoittaneen ~180tkm ajetussa kolkissa oli kaikki torxit tiukassa. Ruuvilukitteet silti lisätty.
900 T8 vm. 1987
9-3 2.0t vm. 2000
9-3 2.0t vm. 2000
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Omalla autolla on ajettu nyt 112 tkm, eli siis moniurahihna ja taittorulla pitäisi vaihtaa. Ymmärsinkö nyt oikein, että tämä homma on kätevä tehdä samalla?
Jos näin, niin olisko joku kiinnostunut tästä jopista taikka osaisi suositella hyvää paikkaa, jonka voisi luottaa hoitavan asian?
On semmoinen fiilis, että jos tuohon lähikorjaamolle vie niin vaihtavat varmaan kyllä hihnat ja rullat mutta se torxien lukitus on sitten ihan 50-50 onko tehty vaiko ei...
Jos näin, niin olisko joku kiinnostunut tästä jopista taikka osaisi suositella hyvää paikkaa, jonka voisi luottaa hoitavan asian?
On semmoinen fiilis, että jos tuohon lähikorjaamolle vie niin vaihtavat varmaan kyllä hihnat ja rullat mutta se torxien lukitus on sitten ihan 50-50 onko tehty vaiko ei...
Alfa 159 2.4 JTDm '06 | XC70 D3 A '12 | Berlingo 1.9D '01
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
exät: 9-5 1.9 TiD A '08, 9000 CSE 2.3t Jubi, 900 2.1 '92, 9-5 2.0t '02, 9-5 2.3t '98, 9-3 2.0t '00
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Kannattaisikohan tästä viestiketjusta tehdä kopiot ja "liimata" ne pysyviksi niiden saabien mallikohtaiselle foorumialuelle, joissa kyseinen ongelma on. Nytkinhän OG 9-5 puolella on ketju, jossa ilmeisesti foorumin käyttäjällä on tullut jo vahinkoa.
Varsinkin henkilöt, jotka harvemmin/satunnaisesti käyvät täällä, sekä rekistyröimättömät lukijat saattaisivat paremmin huomata tämän ketjun ohjeet.
Varsinkin henkilöt, jotka harvemmin/satunnaisesti käyvät täällä, sekä rekistyröimättömät lukijat saattaisivat paremmin huomata tämän ketjun ohjeet.
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Nyt on kahdesta Aerosta tarkistettu. Kiinni olivat mutta laitettu lukitteella vielä. Samalla kampuran ja oljypumpun tiivarit vaihdettu. Kiitokset Varkauteen klubi kaverille
Hese
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Taas yksi "ominaisuus" tarkastettu. Kolme lähti ns ruuvari torx avaimella ja "löysällä" ranteella irti kolmeen piti käyttää pikku räikkää. Liimat kierteeseen ja pultit kiinni. Stefa pitää vielä myöhemmin vaihtaa. Hihnapyörä oli tietenni aika tiukassa. En tiedä oliko psykoloogista vai ei mutta tungin kiilan koloon Carampaa ja paineilmaa perään. Samalla jäähdytin kuumaa kampirautaa kun ajosta suoraan aloin huoltoa tekemään. Siitähän se lopulta nytkähti kahdella rekkaraudalla kampeamalla pois tulemaan.
Onko tästä mittaamisesta mitään hyötyä jos ei saa hihnapyörää suosiolla irti. Mittasin ennen kiristyksiä ja mittaväli oli 9.2-9.6 mm. Kiristyksen jälkeen mittaväli oli 8.8-9.2 mm. Liekö vakio mittoja vai tapauskohtaisia. Tiedä häntä.
http://aijaa.com/WkSRoC
Onko tästä mittaamisesta mitään hyötyä jos ei saa hihnapyörää suosiolla irti. Mittasin ennen kiristyksiä ja mittaväli oli 9.2-9.6 mm. Kiristyksen jälkeen mittaväli oli 8.8-9.2 mm. Liekö vakio mittoja vai tapauskohtaisia. Tiedä häntä.
http://aijaa.com/WkSRoC
**********9-5 Wagon Bio**********
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
***900 -85 omatekoinen Cabriolet***
*******************************
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Omassa 152tkm ajetussa kolkissa kaikki oli kovin kiinni, irroitettiin kuitenkin ja liimaa laitettiin
#5824
93 B204
93 B204
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Nyt on kosteaa koneen päädyssä hihnalinjalla, tarkistushetkellä oli vielä kaikki ok . Oisko öljypumpun kannen ulompi tiivisterengas tai sisempi stefa sitten pettänyt, huomenna selvitettävä tarkemmin. Tiivisteiden vaihdosta täällä olikin jo keskustelua, mutta esitän vielä pari tyhmää kysymystä aiheeseen liittyen lauantai-illan ratoksi:subzer0 kirjoitti:Kiitokset ohjeista, allekirjoittaneen ~180tkm ajetussa kolkissa oli kaikki torxit tiukassa. Ruuvilukitteet silti lisätty.
a) Pitääkö moottoriöljyt poistaa tiivisteiden vaihtoa varten?
b) Tarvitaanko tuohon sisemmän stefan vaihtoon (vanhan poisto / uuden asennus) mitään erikoistyökaluja? Meneekö esimerkiksi se uusi stefa käsin paikoilleen vai pitääkö jotenkin prässätä apuholkkien avulla? (jonkunlaisen tiivisteenpoisto-koukkusarjan ostin jo autotarvikeliikkeestä)
Täältä löysinkin jo hyviä kuvia tuosta hihnapyörän takana odottavan öljypumpun rakenteesta:
http://www.serioussaab.co.uk/Procs_page ... chain.html
http://photo.platonoff.com/Auto/2006070 ... _cover.jpg
900 T8 vm. 1987
9-3 2.0t vm. 2000
9-3 2.0t vm. 2000
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
a) ei tarvi, ne on öljypohjassa
b) vanha kankeamalla isolla ruuvimeisselillä tai muulla sivistyneellä tavalla pois ja uusi vaikka tasaisella vanerinpakalla ja vasaralla paikalleen naputellen. Itse jätän uuden stefan aina alumiinin tasalle joten stefan huulet on käyttämättömällä pinnalla hihnapyörässä siten.
Tarkista ettei stefan huulen hieno jousikiristys tipahda naputtelun aikana pois. Öljyä tiivisteet enne asennusta.
Vaihdoitko O-renkaan edellisen toimenpiteen yhteydessä vai kurkkasitko miltä öljypumppu näyttää ja painoit takaisin, silloin nimittäin vanha kovettunut O-rengas ei enää pidä
Ethän käyttänyt halpaa velttoa tarvikestefaa vaan esim cortecon tai elringin tuotteita ?
b) vanha kankeamalla isolla ruuvimeisselillä tai muulla sivistyneellä tavalla pois ja uusi vaikka tasaisella vanerinpakalla ja vasaralla paikalleen naputellen. Itse jätän uuden stefan aina alumiinin tasalle joten stefan huulet on käyttämättömällä pinnalla hihnapyörässä siten.
Tarkista ettei stefan huulen hieno jousikiristys tipahda naputtelun aikana pois. Öljyä tiivisteet enne asennusta.
Vaihdoitko O-renkaan edellisen toimenpiteen yhteydessä vai kurkkasitko miltä öljypumppu näyttää ja painoit takaisin, silloin nimittäin vanha kovettunut O-rengas ei enää pidä
Ethän käyttänyt halpaa velttoa tarvikestefaa vaan esim cortecon tai elringin tuotteita ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Paljon kiitoksia vinkeistä. Irrotin silloin ainoastaan hihnapyörän ja tein ne suositellut toimenpiteet torxeille ja en mielestäni kosketellut millään tavalla stefaa tai sitä kantta. Silloin se kyllä näytti aavistuksen kostealta, mutta ei vuotanut mitenkään silmiin nähtävästi niagarana, joten jätin asian sikseen .vesa67 kirjoitti: Vaihdoitko O-renkaan edellisen toimenpiteen yhteydessä vai kurkkasitko miltä öljypumppu näyttää ja painoit takaisin, silloin nimittäin vanha kovettunut O-rengas ei enää pidä
Ethän käyttänyt halpaa velttoa tarvikestefaa vaan esim cortecon tai elringin tuotteita ?
Nyt on PCS:ltä ja itse asiassa marmoriltakin tulossa tarvittavat kamat, saas nähdä kumpi kerkee ennemmin maaseudulle ja toivottavasti ovat laatutavaraa.
Ei tuossa koneen päädyssä varmaankaan muitakaan potentiaalisia/todennäköisiä moottoriöljyn vuotokohtia ole kun huomioi, että edellisillä toimenpiteillä ja nyt havaitulla öljyvuodolla on ainakin ajankohdan suhteen vahva korrelaatio, niin toivottavasti asia normalisoituu noilla tiivisteiden vaihdoilla. Näin on ainakin hyvä uskotella itselle.
900 T8 vm. 1987
9-3 2.0t vm. 2000
9-3 2.0t vm. 2000
-
- "Aero"
- Viestit: 466
- Liittynyt: Ma Loka 31, 2005 10:38
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Torxit oli täällä tiukasti kiinni. Vedettiin kuitenkin uudelleen paikalleen lukitteen kera. 187 tkm.
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
http://i.imgur.com/djhdQDH.jpgvesa67 kirjoitti: Itse jätän uuden stefan aina alumiinin tasalle joten stefan huulet on käyttämättömällä pinnalla hihnapyörässä siten.
Tarkista ettei stefan huulen hieno jousikiristys tipahda naputtelun aikana pois. Öljyä tiivisteet enne asennusta.
Näin tehty alkuviikosta ja nyt ajeltu jokunen satku ja seurailtu ahkerasti pysyykö öljyt siellä missä kuuluukin vai jatkuuko ulkoinen voitelu. Toistaiseksi näyttää lupaavalta ja toivottavasti tilanne jatkuukin hyvänä.
900 T8 vm. 1987
9-3 2.0t vm. 2000
9-3 2.0t vm. 2000
Re: Suositus: Kiristäkää kampiakselin hihnapyörän torx-ruuvit
Sain lainaksi kaverilta saman näköisen pyssyn, mikä on Vesan kuvallisessa ohjeessa. Mikä asento neljästä on likimain sopiva, vai vedetäänkö täysillä kiinni... Oletteko laittaneet lukitetta myös isoon pulttiin? Omasta autosta on katsottu jo aiemmin korjaamolla, nyt täytyy tarkistaa sukulaisen autosta - kun kerran tuon pyssyn lainaksi sai.