Ahdot soutaa...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ulkona 17C

Anturin kyljestä mitattuna 30C, 1.3kohm

Pienen testilenkin jälkeen:
Anturin kyljestä mitattuna 37C, 1,6kohm

Sökö?

Edit:
Toisesta ketjusta lainattu:
-10 astetta 7-11 kohm
+20 astetta 2-3 kohm
+40 astetta 1-1,3 kohm

Pitääpä antaa yön yli jäähtyä ja kattoa vielä aamulla lukema uudelleen.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tuli tuossa hieman asiaa tutkittua, ja näyttäisi täsmäävän vastusarvot aika nappiin
http://fi.farnell.com/epcos/b57861s0202 ... dp/2285469

Pitääköhän tuota kokeilla :lol:


Tämäkin on aika lähelle, lämpimänä vähän kiilaa
http://www.vekoy.com/product_info.php?c ... s_id=17187
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

itseasiassa alfamerin opus antoi nuo arvot moottorin lämpötunnistimen vastus arvoiksi..taas imuilman lämpötunnistimelle oli seuraavanlaiset jännitearvot:

-30C 4,50V
-10C 3,90V
20C 2,40V
40C 1,50V
60C 0,90V
80C 0,54V
90C 0,41V
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

ilmeisesti tuo kalliimpi se pitäisi olla,intake air sensor..liitin samanlainen..ei tietoa itsellä käykö tuo toinen korvaajaksi..oisko tuo musta sit imusarjan alle tuleva lämpötila-anturi?
Omasta purin sen liittimen pois,ajattelin et hapettumaa,johdot murtunut..nyt on pienillä abikoilla ja kuumaliimaa päällä..hyvin on puoli vuotta käytetty anturi pelannut..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Okei, kävin suojassa vesisateelta mittaamassa vähän paremman lämpömittarin kanssa ja ihan normaaleita lukemiahan tuo näyttikin, pienenee lämpötilan kasvaessa. Vikakoodi tuli ilmeisestikin liittimen huonosta kontaktista, kun se on hieman haljennut.

Otin sitten mankkuvenalta piuhan irti, ja ahtaa nätisti huojumatta 0,5 tuon tuninkimittarin mukaan. Onko sitten kuitenkin mankku vialla :?: Reunimmaisten liittimien välillä oli 5 ohm ja reunoilta keskelle 2,5 ohm. Onko DI/APC ja T5 sama mankku, jos kokeilen vielä kolmannella venttiilillä?


EDIT:
Testattu vielä yhdellä mankulla, kaikilla sama toiminta. Mankulle tulee keskinastaan +12, reunimmaisten välissä oli skoopilla katsottuna 89Hz... Boksi? Hukkiksen jousi löysä? Käsipelillä tuntui kyllä melko jäykältä...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

autossahan on ilmeisesti kuitenkin vakio softa..eli täyspaineisena pitäis ahtaa jotain 0.98bar mistä sit tippuu kierroksien myötä..aeron softassa ilmeisesti 1.08bar(?)

Peruspaineilla toimii normaalisti..mut mankkuvena kiinni ei..kannattaisko kuitenkin kokeilla vielä w-letku irti mankulta et ahtaako fuelcutille..varmaan se vähän yli 1bar tulee,matalapaineessa on jo 0.65bar kohdalla vakiosoftassa..
huomaat kyllä kun katkoo..

Sillä vaan et tietää ettei esim. ahtimessa ole hiushalkeamaa jos sieltä karkaa paineet..voit tietysti imuputkenkin käyttää irti niin näet onko klappia imusiivissä,tuskin noita oireita varmaan tekee jos ahdin lopun edessä..ainakin luulis savuttavan jos klappia.

sit ainakin varmistut et ahdin oikeasti jaksaa ahtaa,jos mankkuvena kuitenkin paskana niin varmaan suositeltava toimenpide T7 vena ja pikkusoftaus kehiin foorumimme velhoilta.. :mrgreen:
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

jannevillepetteri kirjoitti:Peruspaineilla toimii normaalisti..mut mankkuvena kiinni ei..kannattaisko kuitenkin kokeilla vielä w-letku irti mankulta et ahtaako fuelcutille..varmaan se vähän yli 1bar tulee,matalapaineessa on jo 0.65bar kohdalla vakiosoftassa..
huomaat kyllä kun katkoo..

...

sit ainakin varmistut et ahdin oikeasti jaksaa ahtaa,jos mankkuvena kuitenkin paskana niin varmaan suositeltava toimenpide T7 vena ja pikkusoftaus kehiin foorumimme velhoilta.. :mrgreen:
Juuh, täytyy huomenna käydä kokeileen letku irrallaan. Tuosta autosta otettu mankku on nyt tuossa tomaatissa, DI/APC:n perässä ja ahtaa ihan normaalisti.

Sitten ei varmaan paljo oo enää venttiileitä jäljellä, voiko kaasuläpän asentoanturi, MAP tai tuo ihmeen canister purge valve vaikuttaa tällä tavalla http://townsendimports.com/Web/Trionic/trionicpg3.htm :?:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Kyllä varmasti kaikki noista voi vaikuttaa..jos luet tuota minun aloittamaa topiccia "tonnari prötää ahdoilla" niin tuli mittailtua MAP:ia ja kaasuläpän asentoanturia etsiessä vikaa..
omassahan tosin paikantui paskoihin tarvike kassuihin..

Tuo purge valve on ilmeisesti joku aktiivihiilisäiliön tyyppinen "kanisteri"..johtaa pakokaasuhöyryjä tankkiin tms..Miksei sekin vaikuttaisi jos vaikka tukossa jostain syystä..

Tietysti kun sen raudan testaat pois niin tiedät ainakin et itse ahdin pelaa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Fuelcut tulee tämän ahtomittarin mukaan jossain 1.5 bar kohalla. Letku irrallaan pystyi pitämään paineet 1 tuntumassa ilman että seilasi ominpäin, ainakin mitä tuossa työmatkalla lyhyillä suorilla pystyi polkemaan. Jatketaan testiä iltapäivällä.

Mutta tarkoittaako tuo nyt sitä, että joku on muokannut softaa?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

yleensä kun softaajat tekee stagetuksen niin luonnollisesti fuelcutti nostetaan sinne 1.54bar tai vastaavaan..en sit tiedä onko vakio täyspaine softassa fuelcutti noin ylhäällä..tai sit sinne on voitu lyödä jo stage1..tosin luulis et silloin ahtopyynnit ois softattu jonnekin 1.2-1.3bar..

Oisko sit sielläpäin canusb vehkeitä et pääsis T5suitella lukemaan mitä siellä tapahtuu..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Oisko vinkit halpoihin paikkoihin joista sais noi canusbit ja t5suitet? Kai se pitää hommata jos näiden kans meinaa puljata...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

CanUsb Lawicell piuha maksaa n.100e verran,ja T5suite 2.0 ohjelman saat ladattua netistä ja CanUsb ajurit ohjelmaan myös. Ecun läheltä löytyy SFI pistoke johon käypäisen liittimen saat rakennettua vaikka vanhan läppärin osista,D9 liitin..

Kytkentä löytyy tuosta: http://s24.postimg.org/ilg7dobb9/pahkinankuoressa.png

Itse en noista juuri ymmärrä mut näin nuo "isot pojat" on neuvonut.. :wink:

PS: Sitä canusb lawicell piuhaa kannattaa kysellä käytettyä jos jollain ylimääräinen..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Vähän kokeilin t5suitea.

Latasin nykyisen softan eculta, check for anomalies sanoi että se yritti jakaa nollalla :twisted:

Ohjelman alakulmassa muuten lukee että ECU: A53OF8VL.35G sekä T5.5, 16 MHz, RAM Locked :?:


Sitten latasin sisään flashin jonka numero oli boksin kyljessä, 4300828. Ei kylläkään mitään pelastanut.

Hetken testailun jälkeen klikkasin read DTC codes -> cyl_fel 117

Ja kun aloin saada vähän jotain käryä ohjelman toiminnasta niin otin boost logia:
http://sarka.kapsi.fi/boost/

Tuossa 20:54 kohdalla kakkosella polkaisin, sitten kolmonen ja nelonen vastaavasti nuo piikit. Kolmosella ja nelosella aika erikoinen boostikäppyrä...

EDIT: Niin joo, se vielä, että kun eka kerran kattelin sitä nollalla jakavaa ohjelmaa, oli siellä nuo mankun taajuudet 100 ja joku toinen, ihan väärät kuitenkin.

EDIT2: Cyl_fel ilmeisesti johtuu kampiakselin asentoanturista. Voikohan pelkkä koodin olemassaolo tehdä tuota? Kun jossain sanottiin että kampuran anturin porsiminen pysäyttäis heti koko koneen... Pitää koittaa huomenna nollausta:
To erase the fault is a bit complicated, erasing it in the DTC fault code list won't work. You have to go online with T5suite, go the symbols list, untick the box "only symbols within the binary", go to category Misc and subcategory Advanced. There you can find the cyl_fel symbol, set it to zero to clear your fault.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Oiskohan antaa vinkkejä, kun lukee RAM locked, niin en voi muuttaa mitään asetuksia (kuten cyl_fel).

Eilisen jäljiltä latasin softan boksista koneelle jälleen ja taas se jakoi nollalla, eli se vakiosofta ei mennyt sinne sisään.

Mielenkiintoista tässä on se, että flash upload canusbin kautta menee mainiosti loppuun asti oli autosta virrat pois, virrat päällä tai auto käynnissä :!: Uppauksen lopuksi se tuumaa että ecu boottaa mutta se teksti ei sieltä mihinkään häivy... Onko se nyt ihan oikein, että olen kytkenyt CAN_H, CAN_L ja CAN_GND sekä +15V sinne boksille, vai pitääkö IGN kytkeä myös?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Vastaa Viestiin