Syvällisen harkinnan jälkeen päätin tehdä tänään Saabilla testireissun pojan turnaukseen Lahti Socceriin. Päivä olikin hyvin mielenkiintoinen, ei vähiten siksi, että kesken päivän toisen ottelun poistuimme pojan kanssa Päijät-Hämeen Keskussairaalaan, nyt on oikean käden pikkusormi tuettuna ja kääreessä, vähintään 3 viikkoa. Jää maalivahdinhommat toistaiseksi muille
Mutta Saabista. Hyvänä uutisena se, että 214 kilometrin reissu tehtiin alusta loppuun omin voimin, hinurin kyytiin ei jouduttu. Ei se varmaan kuitenkaan kaukana ollut...
Lämpenee ihan liikaa. Se on fakta. Lämpömittari huojahtelee Saabin tyyliin, mutta sanoisin, että vaikkei se ihan viimesen päälle tarkka ole, antaa infoa kuitenkin ihan tarpeeksi. Ensimmäiset 50 kilsaa tultiin max. 100 km/h alueella ja lämmöt pysyivät kurissa, ehkä hivenen yläkantissa puolenvälin yläpuolella, jonkin verran neula vaelsi ylös ja alas puolenvälin yläpuolella pääosin. Mäntsälän risteyksessä seistiin muutama minuutti liikennevaloissa ja flekti käynnistyi, mittarin viisari nousi ylöspäin. Siitä muutaman sadan metrin päästä kiihdytys Lahden motarille sallittuun 120 km/h. Siitä ne lämmöt sitten pikkuhiljaa kiipesivät ylöspäin, mutta vetelin ihan tarkoituksella motarivauhtia. Ennen erkanemisramppia Lahden päässä oltiin parin millin päässä punaiselta alueelta. Rampilta ekoihin valoihin laskeuduttaessa kuulostelin tarkasti ja havaitsin, että flekti käy koko ajan. Näin se teki viimeiset 10 km vaihtelevassa 0-70 km/h:n vauhdissa perille saakka.
Motarin jälkeen lätkäisin lämmöt päälle ja lämpömittarin neula tippuikin selvästi alaspäin, kun lämmin lähti kiertoon. Oli pakko vähän helpottaa auton oloa, vaikka kabiinissa vähän lämpö nousikin. Perillä kurkkasin sateen tauottua konepellin alle. Ei vuotoja, kaikki kunnossa, edes paisuntasäiliöstä ei ollut yskäissyt ja nestepinta näytti olevan kuten ennenkin.
Kotiinlähtiessä lämmöt pysyivät sen ekan 10 km max 70 km/h aivan normaaleina. Parien valojen jälkeen ennen motaria neula nousi selvästi ylemmäs. Motarilla ajoin 95-105 km/h ja lämmöt pysyivät puolenvälin ja maksimin puolessa välissä, siis selvästi alempana kuin tullessa täyttä vauhtia. Loppumatkan max 100 km/h lämmöt pysyivät korkealla, mutta eivät hälyttävän korkealla. Porvoossa pysähdyttiin Mäkkärissä ja ½ tunnin tauon jälkeen kotiin. Lämmöt pysyivät siellä jonkin verran puolenvälin yläpuolella ja flekti käynnistyi kotipihassa vasta jonkun ajan päästä kun auto oli jo sammutettu.
En ole vielä kurkannut konepellin alle, katson huomenna aamulla, miltä paikat näyttävät. Epäilen, että samoilta kuin Lahden päässä. Eli ei vuotoja, ei havaittavaa jäähdytysnesteen kulumista.
Mitäs jengi äänestää ? Joka tapauksessa tilaan uuden jäähdyttimen nyt heti ja sen vaihdon yhteydessä saavat paineistaa kannentiivisteen pitävyyden. Mulla on pari pahvivikaista ollut ja kyllä niissä tämänpäiväisellä matkalla olisi saanut työntää useamman litran vettä säiliöön. Jotenkin musta tuntuu, että järjestelmä ei toimi kuten pitää, vanha termari oli täysin jumissa ja "töhnäinen", olisiko sama "töhnä" tukkinut jäähdyttimen, joka kuten todettua, on päältä sininen, ruosteinen ja muutenkin rivon näköinen.
Muutenhan vekotin tarjosi hienon kyydin, tukeva kuin vain Saab voi olla, matka meni kuitenkin lämpömittaria tuijotellessa, niin ei saanut täysillä nauttia.
Skoda Superb Combi 1.5 TSI eTEC -25, Mazda 2 Hybrid-25, Toyota Yaris Cross 1.5 Hybrid-24, Toyota Hiace 2.5 D-4D 100 autom -05, Lincoln Town Car Ultimate 4.6 V8 -04, Ex: 10 x og Saab 900 ym. / jäsen #4634