Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joopajoo, ilmastoinninkenno niin paskanen et ei mitää järkee. Tollasella raskaamalla paineilmatykillä kävin duunis puhaltaan puhtaax ja lopux paloruiskulla sekaan kunnon paineella. Nyt lämmöt 88-91 vaix ilmastointi täpöllä.

Elikkä perusteellinen kennojen pesu edessä et varmasti kaikki paska pois.

Niin voihan sen auton joskus pestäkki :)
9-3.1972
Josu
Matalapaineturbo
Viestit: 181
Liittynyt: La Maalis 31, 2012 16:23

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja Josu »

Olen ajellut 13 vuotta OG 93 TID 2.2:lla. En ole kyllä löytänyt mitään Teng lukemia SID:issä. Tänä keväänä tosin päädyin vaihtamaan termostaatin, kun otaksuin sen aukeavan liian aikaisin. Ihan vastusmittarilla tarkistin lukemia ja vertasin perunakattilassa tekemääni käyrään. Oli vsiis välillä anturi irti koneesta!

Pitäisikä tuo lämpölukema jotenkin saada näkyviin?
Saabisti vuodesta-76
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

On trionic 7 softien piilo-ominaisuus jonka saa päivittämällä päälle. Diisseleissä ei vastaavaa ole.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

se93tbo kirjoitti:Joopajoo, ilmastoinninkenno niin paskanen et ei mitää järkee. Tollasella raskaamalla paineilmatykillä kävin duunis puhaltaan puhtaax ja lopux paloruiskulla sekaan kunnon paineella. Nyt lämmöt 88-91 vaix ilmastointi täpöllä.

Elikkä perusteellinen kennojen pesu edessä et varmasti kaikki paska pois.

Niin voihan sen auton joskus pestäkki :)
Eikä tainnu tämäkään vielä korjata tilannetta pitemmän päälle...testit ja tutkiminen jatkuu kohtapuoliin :(
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Kellään koskaan syyläri tukkeutunnu "kalkkeutunnu" niin että ei enään siirrä kunnolla lämpöä?
9-3.1972
amu
"Ruisku"
Viestit: 108
Liittynyt: Ma Huhti 22, 2013 11:36
Paikkakunta: Keski-Uusimaa

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja amu »

se93tbo kirjoitti:Kellään koskaan syyläri tukkeutunnu "kalkkeutunnu" niin että ei enään siirrä kunnolla lämpöä?
Olisiko runsas ruoste syylarin sisällä todennäköisempi syy? Joskus kun tyhjentänyt, ei tosin Saabista, niin tullut aikamoista kuravelliä ulos.
9-3 5d SE AT '01 RE85
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

amu kirjoitti:
se93tbo kirjoitti:Kellään koskaan syyläri tukkeutunnu "kalkkeutunnu" niin että ei enään siirrä kunnolla lämpöä?
Olisiko runsas ruoste syylarin sisällä todennäköisempi syy? Joskus kun tyhjentänyt, ei tosin Saabista, niin tullut aikamoista kuravelliä ulos.
ei tässä tapauksessa.. :)
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

No jos kerran muillakin huitelee lämpösillä keleillä 100cel lämmöt ilmastointi päällä ni nyt kun on kennot pesty ni eiköhän tää oo kondiksessa...seuraavia helteitä odotellessa....
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Kuului tuota pulputtavaa ääntä kun käänsin virta-avaimesta tuossa paripäivää sitten, ajoin sen jälkeen webasto päällä noin tunnin.
Tänään ajoin testilenkin eikä virtoja päälle laittaessa kuulunut enään pulputusta ja lämmötkin 87-90...eli näin muistinkin että sen pitäisi toimia. Tair oli siinä 27cel, ulkolämpötila 22cel. Olisiko niin että oli ilmaa järjestelmässä ja vaikeammin poistuva kuin orkkis rakenteella jossa ei ole vaastaventtiilejä webastolle jne...
9-3.1972
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

ei vieläkään, mutta kuulin tuossa että eräskin femma lämpiää kaupungissa jopa 110cel...ota näistä selvää.
9-3.1972
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Itsellä ollut isolohkojenkin kanssa niinsanottuja lämpöongelmia jo vajaat 15 vuotta. Kone käy mielestäni kesäisin kaupungissa aivan liian kuumana (jopa 125 astetta), mutta ei ole koskaan keittänyt. Kun kaikki järjestelmän osat (pumppu, letkut, jäähdytin, termari, nesteet, flekti, jopa proput) on uusittu ja vesitilatkin on olleet auki ja putsattu, niin olen todennut että mitä sitä siitä stressaamaan jos se kerran ei keitä.

Paitsi että ilmastoimattomassa autossa se alkaa tuntua ohjaamossakin, kun tulipellin toisella puolen on yli 300 kg kuumaa rautaa...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Eli tästä voimme todeta sen että tieto lisää tuskaa, kytätään sitten vaan sitä orkkismittaria siinä löpömittarin vieressä.

Juu ja ei se 2.0 näin kovin lämmennyt...no olkoon kovaa ajoo.

AZP: paljos sun "isolohkolla" on ajettu näillä "lämpöongelmilla"
9-3.1972
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kilometrejä on mun omistusaikana kertynyt n. 15000. Ja koko ajan tosiaan lämmöt huitelee omasta mielestäni aivan liian korkeilla lukemilla, jos kaupungissa kesäpäivinä ruuhkailee. Yleensä lämpö vakiintuu kaupungissa tuohon sadan asteen paikkeille, ruuhkassa seisten kunnon hellekelillä se lähtee siitä nousemaan.

Joissain jenkeissä on saastemääräysten takia tosi kuumat termarit. Jopa luokkaa 100 celsiusta. Mutta omassani on muistaakseni 82-tai jopa 78-asteinen.

Katoinpa huvikseni tarkemmin tuota Teng-lukemaa kolkissa kun äsken käytiin kaupungilla pyörähtämässä ja vaimo oli ratissa. Lämpötila 21 astetta ja aurinkoinen keli. Ensin ilmastointi päällä niin lämmöt vakiintui välille 82-86. Tässä vaiheessa ei vielä kovin paljon paikallaan seisomista. Ilmastointi pois, niin hetken aikaa pysyi samoissa lukemissa, sitten valoissa pidempään seisten nousi yli 90 asteen. Siellä se sitten pysyi kun kun ajettiin kaupungista ulos koko ajan pysyen 50:n alueella ja 94 oli taulussa kun ajo loppui.

En muista koskaan saaneeni lämpöjä reilusti yli 90 asteen jos on ollut ilmastointi päällä. Termari on pari vuotta vanha Saabin alkuperäinen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
se93tbo
"Hölösuu"
Viestit: 2343
Liittynyt: Su Helmi 15, 2004 16:46

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja se93tbo »

Joo mulla toimii just tollein mut alussa lukemat 86-89 ja sit nousee 90+ yleensä 94-99 ja sihen ne sitten jääkin pidemmäs ajos, tämä ilmastointi päällä (ulkona 22 ja ilmastointi säädetty 19-22) ja ihan uus termari. Termari on 89cel.
9-3.1972
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Teng lukemat ja termostaatin toiminta

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toimiiko ilmastointi kunnolla, eli riittääkö kylmää rutkasti? Käykö flekti heti käynnistyksen jälkeen, kun ilmastointi on päällä?

Käytännössä ilman ilmastointia paikalla seistessä tai ruuhka-ajossa lämpöjen pitäisi nousta tuonna 99 asteeseen, jollin flekti käynnistyy. Siitä ne sitten laskee, flekti sammuu kai jossain 84 asteessa vasta, tietenkin jos lämmöntuottoa koneesta on paljonkin, niin lämpö ei välttämättä laske tuonne asti ja flekti jää varmaankin päälle. Paikalla seistessä kesäkelillä joka tapauksessa flekti käy tuonne 84 asteeseen asti, ja pelkällä flektillä kone jaksaa jäähtyä melko nopeastikin tuon 99->84 astetta. Tyhjäkäynnillä tietenkin lämpöäkin tuotetaan melko vähän.

Ilmastointi päälllä flektin pitäisi käydä silloin sun tällöin ilmastoinnin toiminnnan mukaan, jolloin lämpöjen ei mielestäni pitäisi kovin helposti päästä tuonne 99 asteeseen. Omassa autossani termari on jo sen verran väsynyt, että lämpö ei nouse kuin 86 asteeseen ennen kuin alkaa laskemaan ilmastointi päällä, tuo kuvailemasi "alussa lukemat 86-89" kuvaisi mielestäni normaalia toimintaa ilmastointi päällä.

Jos tuossa vikaa siis on, niin etsisin sitä flektin toiminnasta ilmastoinnin kanssa. Jos se kuitenkin tuntuu toimivan, niin en huolehtisi turhaan jos lämmöt ei asetu reilusti yli 100 asteen. Tuo 99 on ihan normaali lämpötila ilmastoimattomassa autossa, koska flekti on säädetty käynnistymään vasta sillä lämpötilalla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin