2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
kaverille haettiin muka edullinen leimassaoleva 2.1 92 mut täristi veto päällä ja muuttui maljat kääntämällä jumpsuttavaksi ääneksi (tärinä tosin katosi) ja kokeilin että vetareista yhtaikaa kääntämällä tuntui selvästi iso välys verrattuna vanhempaan saappiin. taitaa olla perän laakerit loppu tosta lootasta tms öljyäkin heittäny lootan kyljet piessä. oisko asuntovaunua revitty.
mitäs erikoista tossa 2.1 koneessa ois jos nostelis nokalta ja leimaamatta jääneestä 88 16valvesta nostais koneen tilalle.
käyttäis ilmamassamittarin tyhjäkäyntimoottorin ym kaiken tosta 2.1 stä
mutta lähinnä kiinnostais että mitä on pakko ottaa 2.1 onko mahdollisesti eroa apulaitekaman lähinnä liittimien osalta? onko esim kannessa isoja poikkeamia? tavoitteena mahdollisimman bolt on snap on tyyppinen asennus?
mitäs erikoista tossa 2.1 koneessa ois jos nostelis nokalta ja leimaamatta jääneestä 88 16valvesta nostais koneen tilalle.
käyttäis ilmamassamittarin tyhjäkäyntimoottorin ym kaiken tosta 2.1 stä
mutta lähinnä kiinnostais että mitä on pakko ottaa 2.1 onko mahdollisesti eroa apulaitekaman lähinnä liittimien osalta? onko esim kannessa isoja poikkeamia? tavoitteena mahdollisimman bolt on snap on tyyppinen asennus?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
Vähä menee offtopic, mut jos laatikko on romuna, niin mikset ota pelkästään sitä laatikkoa siitä toisesta? Kuitenki koneina 2.1 ja 2.0 on "hiukan" eriluontoiset...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
^Meinasin kysyä ihan samaa mutta ajattelin että en vain keksi jotain ilmeistä syytä miksei voisi vaihtaa vain ehjää laatikkoa... Ja tosiaan se 0.1 litraa muine eroineen tekee suorituskykyyn juuri sen verran lisää että kepittämällä kulkee tarvittaessa aika rivakastikin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
Tutkitko maljoja siinä puolelta toiselle vaihtaessa, oliko kuoppaa jo molemmilla vastinpinnoilla? Ehkä ne oli jo kertaalleen käännetty? Jospa seuraavaksi vaihtaisi ehjät maljat sinne ja jättäisi koneen nostamisen tuonnemmaksi.
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
kyl se sormituntumalla oli vedon puolelta sileä ja se käsiin tuntunu täristäminen ja hakeminen muuttui jumpsuttavaksi ääneksi. tripodin neulat näytti ehjiltä, ei välystä.jus kirjoitti:Tutkitko maljoja siinä puolelta toiselle vaihtaessa, oliko kuoppaa jo molemmilla vastinpinnoilla? Ehkä ne oli jo kertaalleen käännetty? Jospa seuraavaksi vaihtaisi ehjät maljat sinne ja jättäisi koneen nostamisen tuonnemmaksi.
mulla ois 8venttiilikone vm 88 lootineen nurkassa (aeron tekniikan tieltä nostettu alle 300 ajettu). onko ajatuksia onko helpompi vaihtaa siitä loota ja oisko maljat samanlaiset 8v 88 > 2.1 92? äkkiä näppituntumalla ulkohalkaisija sama mutta missä se ero niissä on?
tää on se luunvalkonen kurikkalainen jossa on ruotsinkielinen ohjekirja. takana taitaa kolistella pakoputki ja perstuntumalla ylätukivarren puslat väljät
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
Eroina tribodeissa oli sen akselin päässä olevan haarukan kuulan halkaisija ja vain mittaamalla saat varmuuden sopivuuteen. Vanhemmissa oli pienempi.
Jos perän laakerit olisi niin väljät, että käsin pyöritettäessä _selvä_ välys tuntuu, oireilisi se kyllä jo äänenä. Taikka jos tuo välys on pikkuvetopyörän laakereissa niin vaihteet toimii omituisesti, pomppii pois päältä ja pahimmillaan menee useampaa vaihdetta yhtäaikaa päälle. Näin voi käydä mikäli laakereitten tuho on totaalinen.
Jos vaihdat moottorin kaasuläpästä eteenpäin niin menee heittämällä, mitään kiinnityspiste- tms. -eroja noissa ei ole. Mutta älä vaihda 2.1-litraisen imusarjaa 2-litraisen kanteen. Kanavat on nimittäin hieman eri kokoiset.
Mikäli 2.1-litraisesi ei kolise, ei kannata vaihtaa, ero suorituskyvyssä on nimittäin huomattava. Mikäli 2.1 kalkattaa niin vaihda 2-litrainen. Itse en ole koskaan nähnyt kolisematonta 2.1-litraista jos kilsoja on yli 100tkm.
Jos jumputus kuuluu vain kaarrettaessa, voi vika olla pyöränlaakerissakin. Taikka kierossa vanteessa. Mutta suoraan ajaessa en keksi lähdettä äänelle.
Jos perän laakerit olisi niin väljät, että käsin pyöritettäessä _selvä_ välys tuntuu, oireilisi se kyllä jo äänenä. Taikka jos tuo välys on pikkuvetopyörän laakereissa niin vaihteet toimii omituisesti, pomppii pois päältä ja pahimmillaan menee useampaa vaihdetta yhtäaikaa päälle. Näin voi käydä mikäli laakereitten tuho on totaalinen.
Jos vaihdat moottorin kaasuläpästä eteenpäin niin menee heittämällä, mitään kiinnityspiste- tms. -eroja noissa ei ole. Mutta älä vaihda 2.1-litraisen imusarjaa 2-litraisen kanteen. Kanavat on nimittäin hieman eri kokoiset.
Mikäli 2.1-litraisesi ei kolise, ei kannata vaihtaa, ero suorituskyvyssä on nimittäin huomattava. Mikäli 2.1 kalkattaa niin vaihda 2-litrainen. Itse en ole koskaan nähnyt kolisematonta 2.1-litraista jos kilsoja on yli 100tkm.
Jos jumputus kuuluu vain kaarrettaessa, voi vika olla pyöränlaakerissakin. Taikka kierossa vanteessa. Mutta suoraan ajaessa en keksi lähdettä äänelle.
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
pakkia heittää päältä ja pykälä on arpomista 3-5 vaihteilla. oiskohan vedetty asuntovaunua?kimmoa kirjoitti: Jos perän laakerit olisi niin väljät, että käsin pyöritettäessä _selvä_ välys tuntuu, oireilisi se kyllä jo äänenä. Taikka jos tuo välys on pikkuvetopyörän laakereissa niin vaihteet toimii omituisesti, pomppii pois päältä ja pahimmillaan menee useampaa vaihdetta yhtäaikaa päälle. Näin voi käydä mikäli laakereitten tuho on totaalinen.
Jos vaihdat moottorin kaasuläpästä eteenpäin niin menee heittämällä,
Jos jumputus kuuluu vain kaarrettaessa, voi vika olla pyöränlaakerissakin. Taikka kierossa vanteessa. Mutta suoraan ajaessa en keksi lähdettä äänelle.
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
Huomioitavaa on että jos vanhempi kone on 8 venttiilinen niin ruiskuna siinä on K-jetronic, eli mikään ruiskun osa ei sovi yhteen, tai no bensapumppu ja bensalinjat suodattimelle asti.
Eli jos tuon 8v koneen haluaa sovittaaa 16v 2.1 koneen tilalle, joutuu joko vaihtamaan kannen sen 8v koneen lohkon päälle ja 2.1 ruiskuhilut kannen mukana tai sitten sovittelemaan 2.1 LH-jetronicin tilalle/rinnalle mekaanisen K-jetronicin 8 venttiilisen kannen kaveriksi. En edes osaa äkkiseltään sanoa mitä kaikkea haastetta ja muuta vaihdettavaa osaa tässä tulee kuin pelkät ruiskun osat.
Toki tuo 8v kone voi myös olla kaasari, sitten on hommia myös tankissa.
Suosittelin jus:n suosituksen mukaisesti aloittamaan vetarinkuppien vaihdolla tai siitä seuraavaksi vähiten työläänä pelkän laatikon vaihtoa 8 venttiilisestä koneesta.
Luin tarkemmin, oli näköjään sekä 8v että 16v luovuttajat. Mutta ruiskujutut pätee silti osittain, 2.0 on LH-jet 2.2 ja 2.1 on LH-jet 2.4 (muistinko oikein?). Vähän joutuu osia swappailemaan, ja jos vaihtaa pelkän raudan muttei ruiskua niin en tiedä kuinka ohi marginaalin menee ruiskun kartat.
Eli jos tuon 8v koneen haluaa sovittaaa 16v 2.1 koneen tilalle, joutuu joko vaihtamaan kannen sen 8v koneen lohkon päälle ja 2.1 ruiskuhilut kannen mukana tai sitten sovittelemaan 2.1 LH-jetronicin tilalle/rinnalle mekaanisen K-jetronicin 8 venttiilisen kannen kaveriksi. En edes osaa äkkiseltään sanoa mitä kaikkea haastetta ja muuta vaihdettavaa osaa tässä tulee kuin pelkät ruiskun osat.
Toki tuo 8v kone voi myös olla kaasari, sitten on hommia myös tankissa.
Suosittelin jus:n suosituksen mukaisesti aloittamaan vetarinkuppien vaihdolla tai siitä seuraavaksi vähiten työläänä pelkän laatikon vaihtoa 8 venttiilisestä koneesta.
Luin tarkemmin, oli näköjään sekä 8v että 16v luovuttajat. Mutta ruiskujutut pätee silti osittain, 2.0 on LH-jet 2.2 ja 2.1 on LH-jet 2.4 (muistinko oikein?). Vähän joutuu osia swappailemaan, ja jos vaihtaa pelkän raudan muttei ruiskua niin en tiedä kuinka ohi marginaalin menee ruiskun kartat.
Viimeksi muokannut f-19, Pe Heinä 05, 2013 22:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
f-19 kirjoitti:Huomioitavaa on että jos vanhempi kone on 8 venttiilinen niin ruiskuna siinä on K-jetronic, eli mikään ruiskun osa ei sovi yhteen, tai no bensapumppu ja bensalinjat suodattimelle asti.
Eli jos tuon 8v koneen haluaa sovittaaa 16v 2.1 koneen tilalle, joutuu joko vaihtamaan kannen sen 8v koneen lohkon päälle ja 2.1 ruiskuhilut kannen mukana tai sitten sovittelemaan 2.1 LH-jetronicin tilalle/rinnalle mekaanisen K-jetronicin 8 venttiilisen kannen kaveriksi. En edes osaa äkkiseltään sanoa mitä kaikkea haastetta ja muuta vaihdettavaa osaa tässä tulee kuin pelkät ruiskun osat.
Toki tuo 8v kone voi myös olla kaasari, sitten on hommia myös tankissa.
Suosittelin jus:n suosituksen mukaisesti aloittamaan vetarinkuppien vaihdolla tai siitä seuraavaksi vähiten työläänä pelkän laatikon vaihtoa 8 venttiilisestä koneesta.
niin minä ainakin ymmärsin että pelkkä laatikko tuosta olikin tarkoitus vaihtaa...
hyvällä tuurilla saattaa kaasarillisen laatikko olla säilynyt hyvin kun tehoja vähän vähemmän, toisaalta kaasarin hyvä alavääntö saattaa houkuttaa käyttämään liian isoa vaihdetta..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
niin se 8v on myös ruisku. villi veikkaus sopisko maljat suoraan, ja lähinnä että onko vetarit väärän mittaset?
onkos oikeesti tuo pelkän laatikon vaihtaminen vähemmän työläs kuin koko konepaketin vaihto?
onkos oikeesti tuo pelkän laatikon vaihtaminen vähemmän työläs kuin koko konepaketin vaihto?
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
Jos maljoissa on kummassakin ulkopinnalla yhtä monta kohoumaa, maljat ovat samanlaiset.
Jos vaihdat pelkän laatikon, sama moottorin johtosarja ja bensalinjat ym. sopivat varmuudella. Pelkkää ruuvaamista.
Jos laitat toisenlaisen moottorin, pääset rakentamaan niitä bensaliitoksia ja sähköjohtoja.
Valinta on sinun, toiset tykkää ruuvata pultteja ja muttereita, toiset tykkää enemmän sähköjodoista ja kytkentäkaavioista.
Jos vaihdat pelkän laatikon, sama moottorin johtosarja ja bensalinjat ym. sopivat varmuudella. Pelkkää ruuvaamista.
Jos laitat toisenlaisen moottorin, pääset rakentamaan niitä bensaliitoksia ja sähköjohtoja.
Valinta on sinun, toiset tykkää ruuvata pultteja ja muttereita, toiset tykkää enemmän sähköjodoista ja kytkentäkaavioista.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2047
- Liittynyt: Ke Maalis 03, 2004 20:51
- Paikkakunta: urjala
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
oliko sisempien vetonivelten tripoidit missä kunnossa? ettei olis jokunen neula karannut jostain laakerista? tuskin perässä mitään vikaa.
jos vaihteet hyppii päältä. niin tarkasta rättinivel, vaihdekepin kiinnitys ja moottorin etummaisen kumityynyn kunto ja jos näistä ei vikaa löydy, niin keskitä vaihdekeppi uudelleen säädöstään.
jos vaihteet hyppii päältä. niin tarkasta rättinivel, vaihdekepin kiinnitys ja moottorin etummaisen kumityynyn kunto ja jos näistä ei vikaa löydy, niin keskitä vaihdekeppi uudelleen säädöstään.
900i 16-valve 2d -89 (vain kesä ajossa), 900i kat -90 2d (vain kesä ajossa),
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
900s 5d -92 (ka), 900s 3d -91 (ka) ja 90 -85(oe) #1918
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
käviskö 86 vm aeron koneen siivapyöräntaakse se asennontunnistin hall anturi? jos vaihtaiskin tuohon sen aero tekniikan? ei se montaa ehtoota ota vaihdella...
entäs ruiskuboxi, antaako kohtuupaineilla tarpeeksi ainetta ja aeron koneessahan on jyrkemmät nokatkin...
vai vaihtaako ruiskun johtosarjan ja boxin myös aerosta? meinasin vaihtaa läppärungosta lambdaan konepuolen...
entäs ruiskuboxi, antaako kohtuupaineilla tarpeeksi ainetta ja aeron koneessahan on jyrkemmät nokatkin...
vai vaihtaako ruiskun johtosarjan ja boxin myös aerosta? meinasin vaihtaa läppärungosta lambdaan konepuolen...
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
Ei mene halli sinne hihnapyörän taakse ellet vaihda myös öljypumpun kantta.
Meinasit siis EZK:ta käyttää sytkänä? Se että miten se pelaa yhteen lopun auton kanssa on myös oma lukunsa.
Meinaisit siis ihan siis aeron tekniikan turboinen päivineen? Melko hurjaa, siinä kun on rikkoontuvaa turboa ja kaikkea.
Oma suositukseni on että kertoisit mitä osia sulla on ehjänä tällä hetkellä ja millaisen paketin haluaisit saavuttaa. Sen jälkeen raati täällä foorumilla kertoo miten se kannattaa tehdä.
Mutta onnea projektiin!
Meinasit siis EZK:ta käyttää sytkänä? Se että miten se pelaa yhteen lopun auton kanssa on myös oma lukunsa.
Meinaisit siis ihan siis aeron tekniikan turboinen päivineen? Melko hurjaa, siinä kun on rikkoontuvaa turboa ja kaikkea.
Oma suositukseni on että kertoisit mitä osia sulla on ehjänä tällä hetkellä ja millaisen paketin haluaisit saavuttaa. Sen jälkeen raati täällä foorumilla kertoo miten se kannattaa tehdä.
Mutta onnea projektiin!
Re: 2.1 tilalle 2.0 16v meneekö suoraan?
eikö ezk:ta ole ahdetuissa? jos toi 2.1:n sytkäpuoli toimis matalilla paineilla? entäs osittaisessa etanoliajossa?
ehkä mä kokeilen sitä vm 88 8venttiilisen lootaa kun sais toisen rojektin ajoon...
ehkä mä kokeilen sitä vm 88 8venttiilisen lootaa kun sais toisen rojektin ajoon...
jos saabismi on sairaus niin se on mieli sairauteni
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta
b202+b212 5d bj92, b202 bj88 3d+2d, bj89 202 3d + 5d kjetkat, bj83 gli, pobeda, volga22+24u,scottsdale,lada 2107i,vagoneer73,mb123td,isuzukb4wd,kawa100g7,fo-dexta