9000 CC Carlsson -90
Re: 9000 CC Carlsson -90
JIPPII! Nyt on polle kunnossa, elikä norpasta ostettu DI/APC boksi poisti pitkään vaivanneen oireen autosta. Tehoja on kait nyt jotain 165 hv, elikä normi katti tontun verran, mutta kevyesti kulkee, tosin räväkkyys mikä tuolla punaisella boksilla sen toimiessa oli puuttuu. Hieman kyllä jännitti lähteä koeajolle ja mennä kriittisen kohdan ohi, mutta valo pysyi pimeänä.
Siitä innostuneena päätin pestä auton ja kun olin saanut listoja myöten pestyä, ajattelin huuhdella ennenkuin kuivuu ja huomasin, että eihän minulla ole vesiletkuakaan, no eipä tuossa ollut kuin pölyä pinnassa, joten ei vahinkoa. Sitten huuhtelin yläosan ja suihkuttelin alaosan ennen varsinaista pesua.
Tuli sitten käytyä Lahden potkuissa ja keskikulutusta näytti ajotietokone 6.1 l/100 km, joten nyt alkaa olemaan lukemat kohdillaan. Eilisen Jyskylän keikan ja 250 km sitä ennen kulutus oli ajotietokoneen mukaan 8,3 l ja tankkauksen mukaan 8,32, joten paljoa tuo ei heitä. Olen ajanut tähän mennessä 2787 km ja kulutus on ollut 9,67, joten petrausta on odotettavissa, mikäli samassa suhteessa kulutus alenee.
Siitä innostuneena päätin pestä auton ja kun olin saanut listoja myöten pestyä, ajattelin huuhdella ennenkuin kuivuu ja huomasin, että eihän minulla ole vesiletkuakaan, no eipä tuossa ollut kuin pölyä pinnassa, joten ei vahinkoa. Sitten huuhtelin yläosan ja suihkuttelin alaosan ennen varsinaista pesua.
Tuli sitten käytyä Lahden potkuissa ja keskikulutusta näytti ajotietokone 6.1 l/100 km, joten nyt alkaa olemaan lukemat kohdillaan. Eilisen Jyskylän keikan ja 250 km sitä ennen kulutus oli ajotietokoneen mukaan 8,3 l ja tankkauksen mukaan 8,32, joten paljoa tuo ei heitä. Olen ajanut tähän mennessä 2787 km ja kulutus on ollut 9,67, joten petrausta on odotettavissa, mikäli samassa suhteessa kulutus alenee.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: 9000 CC Carlsson -90
Tänään tein ohjausvaihteen kiristyksen, mutta ei sillä ole vaikutusta naksahdukseen mikä tuosta kuuluu ja itse ajossa tuntuvaa epämääräisyyttä en testannut. Lukitusrenkaan sain auki vasaran ja ison ruuvimeisselin kanssa, muutaman päivän toki WD-40 teki irroitusta, jos tuo edes mitään auttoi. Kiristyksen jälkeen avaus n.45 astetta ja lukitusrengas kiinni.
Liki viisi tonnia on tullut ajeltua, eilen laitoin auton pois liikennekäytöstä ja ehkä ensikuussa siirrän auton talvisäilytykseen.
Liki viisi tonnia on tullut ajeltua, eilen laitoin auton pois liikennekäytöstä ja ehkä ensikuussa siirrän auton talvisäilytykseen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: 9000 CC Carlsson -90
Tänään tuli käytyä katsastuksessa, eikä mitään merkintöjä tullut. Tosin käsijarru vasemmalla antoi arvoksi vain 1,3 kun oikea oli 2,0. Tuo oli jo aikaisemmin tiedossa ja tein sen säädön ennen katsastusta ruuvi kiinni ja puoli kierrosta auki, sitten rakotulkki vivun väliin ja vaijerin kiristys niin, että tulkki tippuu. Onko tuossa nyt muuten jumitusta vasemmalla puolella?
Vaihdoin myös kampiakselin stefan kun vaikutti hieman vuotavan, hihnapyörä ei mutterin irroituksen jälkeen lähtenyt käsin vetämällä, mutta ulosvetäjällä käsin ruuvia kääntämällä.
Vanha stefa oli 8mm leveä, nyt on 10 mm kait se toimii, muut mitat samat ja tasaan laitoin niinkuin vanhakin. Hihnapyörä ei mennyt käsin työntämällä pohjaan saakka, joten pultilla loput ja kiristys mutteripyssyllä, ei tullut momenttiin.
Vaihdoin myös kampiakselin stefan kun vaikutti hieman vuotavan, hihnapyörä ei mutterin irroituksen jälkeen lähtenyt käsin vetämällä, mutta ulosvetäjällä käsin ruuvia kääntämällä.
Vanha stefa oli 8mm leveä, nyt on 10 mm kait se toimii, muut mitat samat ja tasaan laitoin niinkuin vanhakin. Hihnapyörä ei mennyt käsin työntämällä pohjaan saakka, joten pultilla loput ja kiristys mutteripyssyllä, ei tullut momenttiin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24619
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 9000 CC Carlsson -90
eikö se käsijarru säädetä just toisessa järjestyksessä. ensin välys oikeaksi ja sitten mäntä liki.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 9000 CC Carlsson -90
Ei, kyl se ihan oikein meni.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: 9000 CC Carlsson -90
Ite oon säätänyt aina juuri toisinpäin, ei sillä että sillä jotain väliä olisi. Käsijarruvipu kun ei siinä millin matkalla vielä mitään saa aikaiseksi... Ja riippuu satuloista, mikä on sopiva määrä takaisinpäin, biltsun satuloissa se oli pieru, originaaleissa varmaan neljänneskierros.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Re: 9000 CC Carlsson -90
Korjaamokäsikirjassa sanotaan, ensin ruuvista ja viimeksi vaijeri. Tosin kiersin sitä auki puoli kierrosta ja varmaan riittäisi kun levy pyörii herkästi, elikä 1/4 kierrosta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: 9000 CC Carlsson -90
Joo, mutta korjaamokäsikirjan ohje on puutteellinen 
Vaijerihan on jo valmiiksi säädettynä siihen vivun 1 mm stopparivälykseen edelliskerran jäljiltä. Jollei olla juuri vaihdettu vaijeri tai olla korjaamassa Ranen jäljiltä kahvasta ylikiristettyä vaijeria. Korjaamokirjan ohje ei käske irrottamaan vaijeria satulan vivusta, eikä löysäämään vaijeria sen satulan säätöruuvin pyörittelyn ajaksi.
Hyvä tulee kun säätelee nuo niin, että käsijarrut ottaa tasaisesti ja molemmat puolet lukkiutuvat tukevasti 3 - 4 kahvanaksauksen kohdalla. Satulan säätöruuvista tiukalle niin että kevyesti lukkiutuu, ja sitten vähän takaisin. Parilla iteraatiolla se sopiva säätö viimeistään löytyy, heikompaa kiristäen. Ja vaijerit kevyesti esijännitettynä, suunnilleen siinä millin stopparivälyksellä. Satuloissa on eroja, säätöruuvilla palat lähelle säätämällä ja käsijarruvivusta sormella painamalla & napaa pyörittämällä voi tunnustella onko työn alla olevassa satulassa vivun toiminta normaali, jarru kiristyy tasaisesti siitä millin asennosta vipua vääntämällä. Eikä esim. löysty ensin hetken matkaa vivun liikeradan alussa.

Vaijerihan on jo valmiiksi säädettynä siihen vivun 1 mm stopparivälykseen edelliskerran jäljiltä. Jollei olla juuri vaihdettu vaijeri tai olla korjaamassa Ranen jäljiltä kahvasta ylikiristettyä vaijeria. Korjaamokirjan ohje ei käske irrottamaan vaijeria satulan vivusta, eikä löysäämään vaijeria sen satulan säätöruuvin pyörittelyn ajaksi.
Hyvä tulee kun säätelee nuo niin, että käsijarrut ottaa tasaisesti ja molemmat puolet lukkiutuvat tukevasti 3 - 4 kahvanaksauksen kohdalla. Satulan säätöruuvista tiukalle niin että kevyesti lukkiutuu, ja sitten vähän takaisin. Parilla iteraatiolla se sopiva säätö viimeistään löytyy, heikompaa kiristäen. Ja vaijerit kevyesti esijännitettynä, suunnilleen siinä millin stopparivälyksellä. Satuloissa on eroja, säätöruuvilla palat lähelle säätämällä ja käsijarruvivusta sormella painamalla & napaa pyörittämällä voi tunnustella onko työn alla olevassa satulassa vivun toiminta normaali, jarru kiristyy tasaisesti siitä millin asennosta vipua vääntämällä. Eikä esim. löysty ensin hetken matkaa vivun liikeradan alussa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: 9000 CC Carlsson -90
Kyllä tuo tonnari näytti hyvältä kun se kaarsi pihasta pois uuden omistajan ohjastamana ja lähes kunnossa olevana.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls