Auto sai hylkäyksen eräällä paikkakunnalla ketjun A asemalla. Pitääkö minun mennä samalle asemalle jälkitarkastukseen vai voinko käyttää erään toisen paikkakunnan ketjun a asemaa?
Tällä tavalla lukee tämän ketjun usein kysytyissä:
K: Täytyykö jälkitarkastus hoitaa samalla asemalla kuin katsastuskin?
V: Kyllä, jälkitarkastus on Suomessa suoritettava lakisääteisesti aina samalla katsastusasemalla kuin katsastus. Katso lisätietoja Finlexin sivuilta > Valtioneuvoston asetus liikenteessä käytettävien ajoneuvojen liikennekelpoisuuden valvonnasta. Jos ajoneuvon vie toiselle katsastusasemalle, sille tehdään määräaikaiskatsastus kokonaan uudestaan.
Määräaikaisessa valvontakatsastuksessa hylätyn ajoneuvon jälkitarkastusta ei enää vaadittaisi suoritettavaksi samassa katsastustoimipaikassa, jossa ajoneuvo on mahdollisesti hylätty. Jälkitarkastus sallittaisiin suorittaa missä tahansa katsastustoimipaikassa, jolla on kyseisen ajoneuvoluokan katsastukseen oikeuttava toimilupa. Muutos lisää kuluttajien mahdollisuutta liikkumisensa mukaan valita nykyistä paremmin määräaikaiskatsastuksen suorittamispaikka ja myös lisätä katsastusalan kilpailua.
Reilu kaksi vuotta sitten onnistui K1-katsastuksessa. Olin ostanut Saabin, johon aikaisempi omistaja oli saanut korjauskehotuksen kotipaikkakunnallaan satojen kilsojen päässä. Se sitten katsottiin loppuun lähelläni olleessa konttorissa pelkällä jälkitarkastusmaksulla. Näkivät tietojärjestelmästä aikaisemman katsastuksen tiedot. Taisivat kyllä sanoa jotain, että periaatteessa kaikki paikat pitäisi katsoa, mutta käytännössä luottivat toisessa toimipaikassa tehtyyn työhön.
Tänä kesänä Opel jäi pelkistä päästöistä kiinni, mutta Plus Katsastus oli tiukkana että katsastus pitää hoitaa loppuun samassa toimipaikassa, vaikka olisi ollut pelkästä päästölapun toimittamisesta kiinni ja toinen konttori olisi ollut paremmin ohikulkumatkan varrella.
Eli käytännössä, VKe, kannattaa sitä ehkä vielä suullisesti kyseiseltä konttorilta kysäistä. Jos on hiljainen aika ja jos luottavat siihen ettet heti konttorin nimeä missään huutele, saattaa maalaisjärkeä ja joustoa löytyäkin.
Pitää kokeilla ja kysellä, josko onnistuu. Haasteena tässä on siis "itseaiheutettu" välimatka ei niinkään se että olisin kokenut palvelun huonoksi. Hylky mikä hylky, ja sillä hyvä.
Minulla vastaava homma onnistui jo -90 luvulla, kun GMC vani hylättiin äästöjen vuoksi ( oli kylmä kone ) Ajoin Loimaalla Rautakummun verstaalle. Katsoivat päästöt ja totesivat, ettei sieltä mitään tule. Matti ajoi Loimaan konttorille ja haki leiman. Näin se meni aikoinaan.
Ainoa huomautus tuli katsurilta, että pitäisi olla ovikello, kun vani oli äärärajoille akennettu kattokruunuineen ja viherkasveineen eli liikkuva olohuone.