Boschin testerissä paikantuu kuskin sivutyynyyn. Ohmeja löytyy eli vastusta on, mutta poikkeaa hieman apukuskin vastaavasta (liian alhainen?). Nollaamalla vikakoodi pysyi pari päivää poissa.
Oven kumihaitarissa ei lie, jos kerran vastusta löytyy? Penkinalusliittimet on nitkuteltu ja katsottu, ilman mitään näkyvää..muita hyviä arvauksia, ennenkuin vien pajalle?
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002 Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Entäpä kun penkeissä ei ole tyynyjä (eikä siten ovissa antureita)? Mulla on myös vilkutellut valoa nyt reilun viikon ajan. Yleensä kyllä sammuu itsellään hetken päästä ja joka reissulla ei pala edes... :/
Saab 9-5 2.3t 2002 "BioPower"
Saab 9-3 2.0t 2001 "BioPower"
Muut: Mazda 6 2.2Td 2011
Oho, abs-järjestelmän pyöränanturi vika sytyttää airbag eli turvatyynyjärjestelmän vikavalon
Noinkohan sittenkään?
En ole ennen tuollaiseen törmännyt missään autossa. Aina vika on ollut airbag systeemissä, jos sen vikavalo palaa.
petrisa kirjoitti:Oho, abs-järjestelmän pyöränanturi vika sytyttää airbag eli turvatyynyjärjestelmän vikavalon
Noinkohan sittenkään?
En ole ennen tuollaiseen törmännyt missään autossa. Aina vika on ollut airbag systeemissä, jos sen vikavalo palaa.
Ihan hyvä huomio.. tuli näköjään kohtalainen lukihäiriö tossa aiemmin. Kyllä se airbag taitaa olla ihan eri juttu kuin ABS
Onko sitten niin, että Saabin "oma" testeri kertoo täsmällisemmin, mistä suunnasta vikaa pitäisi etsiä? Mietin vaan, että merkkiliikkeeseen vai luotettavalle pikkupajalle..
#6058
9³ Aero Cabriolet 2002 Kansanautoja 2 kpl
ex 9⁵ 2.0T Vector Sport Wagon 2003
Kyllä og9-3:ssa omasta mielestä aina on airbagit etupenkeissä sivuissa. Ei tainnut olla edes pois raksittava ominaisuus. Näillä sivuairbageillä juuri nostettiin osittain NCAP törmäystestien tulosta verrattuna ng900:een.
Dieselin alkuperäisistä nahkapenkeistä alkoi tulla apparin penkistä virhekoodia katkoksesta ja Airbag valo loimotteli. Pari kertaa nollasin vikakoodin ja pysyi poissa kunnes joku nojas apparin penkkiin ulosnoustessa autosta. Pling plong ja taas oli valo paneelissa.
Ongelmasta pääsi kun vaihdoin viggen/aero sähköjakkarat tilalle joten vian perisyytä en itse selvittänyt ikinä.
Perhana, pakko tunnustaa virheensä.
Olin kaiketi liian tottunut saman ikäiseen Vectraan, missä sekä tyyny että anturi ovat eri paikassa. Oletin olevan enemmän yhteneväisyyttä serkuksissa...
sittenhän tuo itse ongelma on tod näk juurikin oveen vievissä johdoissa kun esiintyy vain välillä...
Saab 9-5 2.3t 2002 "BioPower"
Saab 9-3 2.0t 2001 "BioPower"
Muut: Mazda 6 2.2Td 2011
Myös sivutörmäystunnistin voi olla viallinen. Itselläni airbag-valo temppuili vuosikausia sivutörmäystunnistimen tietojenvaihtoon liittyen. Asia korjautui vaihtamalla anturi. Lisätietoa ketjusta: http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=13&t=128919
Ei kannata arvailla vian olevan siellä tai täällä.
Kun vika luetaan testerillä niin toimiessaan se kertoo yksiselitteisesti vikakoodin avulla ongelmapaikan. Toisin sanoen, jos vikakoodi kertoo vian olevan esim. kuskin sivuturvatyynyssä, niin ei silloin pidä sekoilla ja alkaa korjailemaan sivutörmäysanturia. Ne ovat kaksi aivan eri osaa, vaikka liittyvät toisiinsa järjestelmässä.
Kyllä siihen vikakoodiin ensisijaisesti luotetaan, jos siinä on tolkkua ja se on sopivalla laitteella luettu.