Saab 9000 2.0 t M93
Re: Saab 9000 2.0 t M93
Taitaa öljytikun putken ja öljypohjan välinen tiiviste hieman vuotaa, kun tippoja kertyy siihen kohtaan, minkälainen tiivistys on tuossa kohdassa, onko O-rengas vai mikä?
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
-
- "Turbo"
- Viestit: 227
- Liittynyt: La Loka 16, 2010 23:25
Re: Saab 9000 2.0 t M93
Omassa M93 2.0t:ssä kertyy tippoja samaan kohtaan. Ostin siihen O-renkaankin (varaosanumero 7970361) vajaa kaksi vuotta sitten, mutten ole sitä vielä vaihtanut, kun ei se niin pahasti tiputa. Ehkä sitten joskus öljynvaihdon yhteydessä vois vaihtaa. Tuo O-rengas on jotain öljynkestävää kumia tai vastaavaa. Maksoi silloin 3,88 euroa marmoritiskillä (Länsiauto). Oli silloin kuulemma ainut kappale Suomessa ja piti tilata Turusta tänne. Tuossa EPC:n kuvassa tuo O-rengas on numero 38. Sama rengas käy myös kuvan numerolle 25 ja myös vetopyörästössä taitaa olla sama käytössä.




Re: Saab 9000 2.0 t M93
Öljyntasoanturin O-renkaan 7970361 mitat muistiinpanojeni mukaan 24,2 * 3 mm NBR70.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Re: Saab 9000 2.0 t M93
Oli se vika bensanpaineissa tuohon käyntiongelmaan, elikä paineita ei alkuun ollut ollenkaan ja kiloon noustessa alkoi auto käynnistyä. Paineet nousi viisarissa tuonne 2 kilon korville tyhjäkäynnillä ja laskivat sitten kaasua painettaessa.
No kyseeseen ei tullut viallinen bensapumppu, koska se oli uusi ja kahdella muulla pumpulla kokeiltaessa sama juttu, joten linjastossa täytyi olla tukos, johon viittasi myös musta töhnä suutinlinjan tuloliitintä avatessa. Samaa töhnää oli valkoisessa mutkassa ja takaiskua painaessa sisään ei tullut alkuun edes bensaa linjastosta vaikka mittari näytti parin kilon painetta, sain sen ronkittua auki ja otin suodattimen tuloiliittimen auki, johon oli kulkeutunut hajonneesta liittimestä palanen, sen jälkeen vielä paineilmaa takaiskun suunnasta ja ainakin tuo on nyt auki.
Tämän jälkeen auto käynnistyi pienen sahauksen jälkeen ja paine tyhjäkäynnillä hieman yli 2 kiloa + imusarjan alipaine ja kaasua lisättäessä paine nousi, sekä kone vastasi hyvin nopeaan kaasunpainallukseen. Ajamaan en edes lähtenyt, koska uskon tuon vian hävinneen toistaiseksi ja mikäli uusii niin roinaa on lisää linjastossa.
No kyseeseen ei tullut viallinen bensapumppu, koska se oli uusi ja kahdella muulla pumpulla kokeiltaessa sama juttu, joten linjastossa täytyi olla tukos, johon viittasi myös musta töhnä suutinlinjan tuloliitintä avatessa. Samaa töhnää oli valkoisessa mutkassa ja takaiskua painaessa sisään ei tullut alkuun edes bensaa linjastosta vaikka mittari näytti parin kilon painetta, sain sen ronkittua auki ja otin suodattimen tuloiliittimen auki, johon oli kulkeutunut hajonneesta liittimestä palanen, sen jälkeen vielä paineilmaa takaiskun suunnasta ja ainakin tuo on nyt auki.
Tämän jälkeen auto käynnistyi pienen sahauksen jälkeen ja paine tyhjäkäynnillä hieman yli 2 kiloa + imusarjan alipaine ja kaasua lisättäessä paine nousi, sekä kone vastasi hyvin nopeaan kaasunpainallukseen. Ajamaan en edes lähtenyt, koska uskon tuon vian hävinneen toistaiseksi ja mikäli uusii niin roinaa on lisää linjastossa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Saab 9000 2.0 t M93
Viikonlopun aikana tuli vaihdettua laturin lataussäädin lähes käyttämättömään ja vanhassa ei ollut toista hiiltä jäljellä 3 milliäkään, joten aika pian olisi lataus tehnyt topin.
Hieman fiksasin konepellissä olevia pieniä ruostetäpliä ja puunasin hiovalla vahalla koko auton uudestaan, nyt alkaa väri olemaan kirkas.
Rekisterikilven valot olivat pimeänä ja sakarat jotka pitäisi osua valon lipareisiin oli pahasti ruosteessa ja toisesta katkennut kokonaan. Ranetin niin, että toisen liittimen laitoin suoraan lasissa olevaan kantaan ja toisen pienellä jatkojohdolla ja tein tiivisteen kumpaankin.
Oikeassa etuvilkussa on myös välillä kontaktivikaa, sitä mikä sen viimekädessä aiheutta en saanut selville, mutta nyt pitäisi toimia.
Takaluukkuun ruuttasin kotelosuojat, kun verhoilu oli irti.
Rekisterikilvet ovat näemmä olleet -92 123mm korkeat ja kilven klubitausta 120mm, joten sorvaamiseksi meni sekin, mutta nyt on takana sellainenkin ja peittää sopivasti kilven kiinnitysruuvien ympäriltä levinneen ruostekorjauksen jäljen.
Ensi viikolla pitäisi lähteä kokeilemaan meneekö auto katsastuksessa läpi, muukin kuin meisseli.
Hieman fiksasin konepellissä olevia pieniä ruostetäpliä ja puunasin hiovalla vahalla koko auton uudestaan, nyt alkaa väri olemaan kirkas.
Rekisterikilven valot olivat pimeänä ja sakarat jotka pitäisi osua valon lipareisiin oli pahasti ruosteessa ja toisesta katkennut kokonaan. Ranetin niin, että toisen liittimen laitoin suoraan lasissa olevaan kantaan ja toisen pienellä jatkojohdolla ja tein tiivisteen kumpaankin.
Oikeassa etuvilkussa on myös välillä kontaktivikaa, sitä mikä sen viimekädessä aiheutta en saanut selville, mutta nyt pitäisi toimia.
Takaluukkuun ruuttasin kotelosuojat, kun verhoilu oli irti.
Rekisterikilvet ovat näemmä olleet -92 123mm korkeat ja kilven klubitausta 120mm, joten sorvaamiseksi meni sekin, mutta nyt on takana sellainenkin ja peittää sopivasti kilven kiinnitysruuvien ympäriltä levinneen ruostekorjauksen jäljen.
Ensi viikolla pitäisi lähteä kokeilemaan meneekö auto katsastuksessa läpi, muukin kuin meisseli.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Saab 9000 2.0 t M93
Tänään tuli napsittua muutama kuva tontusta, josko ne saisi vielä tuonne albumiinkin.
Viimeistä silausta tehdessä huomasin, ettei takakontin valolle tule virtoja, missä lie vika? Sisävalot toimivat ovikatkaisimista kuljettajan ovea lukuunottamatta, olisko tuossa katkaisin viallinen, tosin ovessa oleva valo sammuu kun napin painaa sisään, mutta katossa olevat valot eivät edes syty.
Viimeistä silausta tehdessä huomasin, ettei takakontin valolle tule virtoja, missä lie vika? Sisävalot toimivat ovikatkaisimista kuljettajan ovea lukuunottamatta, olisko tuossa katkaisin viallinen, tosin ovessa oleva valo sammuu kun napin painaa sisään, mutta katossa olevat valot eivät edes syty.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Saab 9000 2.0 t M93
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Saab 9000 2.0 t M93
Leimahan tulla päsähti, nyt voi ajella 15,5 kuukautta ihan laillisesti. Jarruissa 10 % heitto, iskarit tasan.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Saab 9000 2.0 t M93
Tänään käytin mittariston irti ja vaihdoin toisen EDU:n ja virheilmoitus err hävisi, mutta pa-mittarin näyttämä ei muuttunut, eikä tässä toisessa toimi hetkellisen, eikä keskikulutus, vaan näyttää 99,9 koko ajan. Muut toiminnot tuntuisi pelittävän, lueskelin kirjasta, että tämä täytyisi ohjelmoida toimiakseen oikein, onkohan tuossa perää. Kerran aikaisemmin olen vaihtanut edun ja kyllä se ainakin pelitti ihan hyvin ilman ohjelmointia.
Sitten ruuvasin vielä painemittarin linjastoon, kun seisonnan jälkeen sahauttaa muutaman sekunnin ennen käynnistystä. Painehan laskee hetkessä liki nolliin kun sammuttaa, näinköhän takaiskussa on likaa tai sitten muuten rikki? Vuotoa ei muuten tunnu olevan.
Hommasin osat omaa painemittaria varten ja yhteishinnaksi tuli 52 euroa letkun ollessa hydrauliikkaletkua ja pituus 1,5m, itse mittari maksoi vaan kympin.
Sitten ruuvasin vielä painemittarin linjastoon, kun seisonnan jälkeen sahauttaa muutaman sekunnin ennen käynnistystä. Painehan laskee hetkessä liki nolliin kun sammuttaa, näinköhän takaiskussa on likaa tai sitten muuten rikki? Vuotoa ei muuten tunnu olevan.
Hommasin osat omaa painemittaria varten ja yhteishinnaksi tuli 52 euroa letkun ollessa hydrauliikkaletkua ja pituus 1,5m, itse mittari maksoi vaan kympin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Saab 9000 2.0 t M93
Tiukassa on tuo käyntiinlähtö, tänään otin uudestaan putken irti suodattimelta ja tankin päästä painoin kunnolla ilmaa putkeen ja vaihdoin uuden takaiskun putkeen, sen asennus onnistui ihan kohtuullisesti. Olisiko tuo töhnä osin siitä takaiskusta, näyttää olevan jotain kumimaista ainetta sielä sisällä ja vanhasta oli kaikki lähtenyt matkaan, nyt on alkuperäisvaraosana ostettu mutka paikoillaan.
Vaihteistoon laitoin 10W-30 mineraaliöljyt, vaihdon tein imurilla, muutenhan niitä ei tuolta purkamatta saa.
Ensimmäinen tonni on tullut ajeltua ja tuntuu muuten ihan hyvältä autolta.
Vaihteistoon laitoin 10W-30 mineraaliöljyt, vaihdon tein imurilla, muutenhan niitä ei tuolta purkamatta saa.
Ensimmäinen tonni on tullut ajeltua ja tuntuu muuten ihan hyvältä autolta.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Saab 9000 2.0 t M93
Nyt on laitettu välijäähdytin paikoilleen, hieman piti imusarjaan tulevaa putkea jatkaa, kun osa oli uudemmasta mallista, missä imusarja alempana niin tuo ei ylettynyt sellaisenaan paikoilleen.
Onko tuossa apc-anturi jossain kun kerran magneettiventtiili on paikoillaan? Ei ainakaan sijaitse samassa paikassa kuin -90 mallisessa, elikä cruisen ja keskuslukon boksien välissä olevassa tilassa, sinne kuitenkin tulee kaksi liitintä, toinen kaksinapainen ja toinen ristin mallinen, johon tulee 4 johtoa. CC:ssä paineanturin liitin on 3 napainen. Mikäli haluaisin tehot 165 hv mikä on katilliseen malliin ilmoitettu täyspaineisena niin tuleeko se tuolla mustalla boksilla kun kaikki tarvittavat osat on paikallaan?
Tänään ranettelin vanhemman mallin cruisen tuohon autoon ja hienostihan se alkoi pelittämään. Adapteri on nyt prototyyppi kun minulla ei ollut kumpiakaan vastaliittimiä niin tein sen paljailla liittimillä, johon kutistesukat päälle ja auton puoleiseen liittimeen teippasin johdot kiinni kun ensin käänsin ne liittimen sivuille, jotta pysyvät varmasti paikoillaan. Vanhan boksin puoleinen liitin on tulossa, mutta tarvitsisi kait hommata uudempi rikkinäinen boksi ja ottaa siitä vastakappale tuohon auton omaan liittimeen, jotta asennus olisi asiallinen. Vaihtoehtona tietysti olisi uudemman liittimen korvaaminen suoraan vanhalla, mutta sitten ei olisi mahdollista käyttää uudempaa älyboksia. Huomena haen vielä uudemman mallisen viiksen niin saa ratin päälisuojan paikoillen.
Foorumin ohjeiden avulla tuokin homma onnistui hyvin.
Onko tuossa apc-anturi jossain kun kerran magneettiventtiili on paikoillaan? Ei ainakaan sijaitse samassa paikassa kuin -90 mallisessa, elikä cruisen ja keskuslukon boksien välissä olevassa tilassa, sinne kuitenkin tulee kaksi liitintä, toinen kaksinapainen ja toinen ristin mallinen, johon tulee 4 johtoa. CC:ssä paineanturin liitin on 3 napainen. Mikäli haluaisin tehot 165 hv mikä on katilliseen malliin ilmoitettu täyspaineisena niin tuleeko se tuolla mustalla boksilla kun kaikki tarvittavat osat on paikallaan?
Tänään ranettelin vanhemman mallin cruisen tuohon autoon ja hienostihan se alkoi pelittämään. Adapteri on nyt prototyyppi kun minulla ei ollut kumpiakaan vastaliittimiä niin tein sen paljailla liittimillä, johon kutistesukat päälle ja auton puoleiseen liittimeen teippasin johdot kiinni kun ensin käänsin ne liittimen sivuille, jotta pysyvät varmasti paikoillaan. Vanhan boksin puoleinen liitin on tulossa, mutta tarvitsisi kait hommata uudempi rikkinäinen boksi ja ottaa siitä vastakappale tuohon auton omaan liittimeen, jotta asennus olisi asiallinen. Vaihtoehtona tietysti olisi uudemman liittimen korvaaminen suoraan vanhalla, mutta sitten ei olisi mahdollista käyttää uudempaa älyboksia. Huomena haen vielä uudemman mallisen viiksen niin saa ratin päälisuojan paikoillen.
Foorumin ohjeiden avulla tuokin homma onnistui hyvin.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Saab 9000 2.0 t M93
Poistin taas vaihteeksi auton liikenteestä ja jatkoin hieman askartelua.
Kävin hakemassa Lahdesta yhdestä purkutonnarista joitakin pisteosia ja ensimmäiseksi vaihtolistalle joutuivat turvavyön lukot, joista toisessa oli reikä punaisessa painikkeessa ja apumieheltä se oli irronnut kokonaan.
Samalla otin apumiehen lattiaverhouksen ja äänieristeen irti ja myös tällä puolella oli hieman jäähdytinnestettä päässyt valumaan, joten pesin molemmat, sekä eristeen ja verhouksen, nyt ovat vielä kuivumassa.
Seuraavaksi otin irti kuljettajan puolelta kaarilistan ja sisälokasuojan puolet. Keskellä ylhäällä oleva muotoiltu superloni tai mitä se nyt onkaan oli tipahtanut takapuolelle listan korkeudelle joskus aikoinaan ja olihan se ruostuttanut pellin aina pahasti, tosin ulkopuolelle ei ole vielä mitään merkkejä, muutoin lokasuoja on sisäpuolelta hyvässä kunnossa ja listan alla oli jonkin verran ruostetta jotka hioin ja maalasin kahdesti kaksikomponetti maalilla, kolmannen kerroksen vedän hammerin metallimaalia, sitten koteloainetta vielä väliin.
Kuljettajan oli joutuu myös käsittelyyn, kumilistan sisäpuolelta ovi on hyväkuntoinen, hieman maali irronnut ja joitakin pieniä ruostekohtia, alapuolella on enemmän ruostetta ja maali irtosi meisselillä työntäen. Onneksi pelti on vielä niin kovaa, että pitäisi onnistua hiomalla saada kuntoon. Ovea yritin nostaa ylös mutta alasaranan spoorit tuntuivat olevan tiukassa ja hieman ruosteessa, laitoin liotusainetta ja yritetään myöhemmin uudestaan, naputtelukaan ei tuntunut tehoavan.
Oikea takaiskarin yläpää kyllä vaatii uutta peltiä.
Kävin hakemassa Lahdesta yhdestä purkutonnarista joitakin pisteosia ja ensimmäiseksi vaihtolistalle joutuivat turvavyön lukot, joista toisessa oli reikä punaisessa painikkeessa ja apumieheltä se oli irronnut kokonaan.
Samalla otin apumiehen lattiaverhouksen ja äänieristeen irti ja myös tällä puolella oli hieman jäähdytinnestettä päässyt valumaan, joten pesin molemmat, sekä eristeen ja verhouksen, nyt ovat vielä kuivumassa.
Seuraavaksi otin irti kuljettajan puolelta kaarilistan ja sisälokasuojan puolet. Keskellä ylhäällä oleva muotoiltu superloni tai mitä se nyt onkaan oli tipahtanut takapuolelle listan korkeudelle joskus aikoinaan ja olihan se ruostuttanut pellin aina pahasti, tosin ulkopuolelle ei ole vielä mitään merkkejä, muutoin lokasuoja on sisäpuolelta hyvässä kunnossa ja listan alla oli jonkin verran ruostetta jotka hioin ja maalasin kahdesti kaksikomponetti maalilla, kolmannen kerroksen vedän hammerin metallimaalia, sitten koteloainetta vielä väliin.
Kuljettajan oli joutuu myös käsittelyyn, kumilistan sisäpuolelta ovi on hyväkuntoinen, hieman maali irronnut ja joitakin pieniä ruostekohtia, alapuolella on enemmän ruostetta ja maali irtosi meisselillä työntäen. Onneksi pelti on vielä niin kovaa, että pitäisi onnistua hiomalla saada kuntoon. Ovea yritin nostaa ylös mutta alasaranan spoorit tuntuivat olevan tiukassa ja hieman ruosteessa, laitoin liotusainetta ja yritetään myöhemmin uudestaan, naputtelukaan ei tuntunut tehoavan.
Oikea takaiskarin yläpää kyllä vaatii uutta peltiä.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Saab 9000 2.0 t M93
Eilen tuli otettua tonttu ajoon ja yksi oire on tuo pa-mittari, joka välillä näyttää korkeampaa määrää kun tankissa on ja samalla pa-varoitusvalo paistaa hämärästi, sitten kun mittari tipahtaa normaaliin valokaan ei kajasta. Olisko tuo tankin kannessa olevan liittimen aiheuttama häiriö vai mittaristossa. Mittaristo täytyy vielä irroittaa ja kokeilla tuota toista edua jo sen takia, että tietää onko aikaisempi oire nyt kunnossa.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Saab 9000 2.0 t M93
Tänään lähti kyseinen auto Itä-Suomeen seuraavalle omistajalle. Eikä varmaan ollut huonoin vaihtoehto.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls