Kyseessä vuoden 94 Saab 900s 2.3, joka ajaessa nykii melkoisesti ja nykimisen seurauksena syttyy check engine valo. Oman kyläpitäjän korjaamot eivät onnistuneet lukemaan vikakoodeja (kuulemma niin vanha auto). Onko muilla kokemusta samanlaisesta tilanteesta? Auto lähtee hyvin käyntiin ja kylmänä tuntuisi tomivan paremmin kunnes lämpenee ja nykiminen kiihdytyksissä sietämätön..
En ole muuta autolle tehnyt kuin tulpat vaihtanut ja samoiten virranjakajan kannen, tankissa 98 bensaa kilometrejä saabissa on 360tkm.
Villejä veikkauksia voi heittää mikä nykimisen aiheuttaa!
Tarkasta kaikki alipaineletkut, eteenkin ne jotka lähtevät kaasuläpän luota ja kaasuläpän/imputken väliset O-renkaat. Uusi letkut ja tiivisteet jos tarpeellista.
Sitten voisi tutkia myös tulpat, tulpanjohdot ja virranjakajan.
Muita mahdollisia lie jo mainittu kampuran asentoanturi ja bensapumppu. Tarkastaisin kuitenkin ensin nuo alipaineletkut ja o-renkaat, koska helpoin ja onnistuu kotikonstein.
Kiitoksia nopeista vastauksista!
Kampiakselin asentoanturi voisi olla pääepäilty, selittäisi miksi välillä antaa kiihdyttää normaalisti varsinkin kylmällä koneella ja tuo check engine, autossa kun oli viimeiset 5 vuotta palanut jatkuvasti ajon aikana tuo check engine valo ilman oireilua, kunnes nykimisen tullessa viimepäivinä kuvioon valo ei palakkaan enään kokoaikaa ajon aikana, vain silloin kun nykiminen alkaa
Ei tietenkään ole korjausopasta saatavissa nyt tällä hetkellä, voisiko joku suurpiirteisesti neuvoa kampuran asentoanturin sijainnin ja kuvailla hiukan ulkonäköä, jospa vain liitos huonosti kiinni tai vastaavaa
moottorin etupuolella alhaalla lohkossa vaihdelaatikon päässä...todennäköisesti päällä sentti ikipaskaa....mutta kiinni yhdellä torxilla. kun saat torxin auki niin lähtee ihan vetämällä ulos lohkosta.