Tuore Saab 900 GL vm. 1980 omistaja! *kuvia*
Tuore Saab 900 GL vm. 1980 omistaja! *kuvia*
Hei kaikille. Olen siis tuore Saab 900 vm. 80 omistaja. Saabini on kauniin ruusumarjasoseen värinen ja pelti loistavassa kunnossa takakontin pientä lommoa lukuun ottamatta. Autolla on ajettu 140 000, olen toinen omistaja. Entisen omistajan tunnen, joten tuo kilometrimäärä on oikeasti noin pieni. Alusta on ruosteeton ja muutenkin Saabini "kiitoporkkana" on hyvässä kunnossa, joku pakoputken tiiviste pitäisi vaihtaa. Moottori on 1,9 l eikä ole turbo. Se on kuulemma viimeisin "vanhaa mallia" oleva moottori, englantilainen?
Ongelma on se, että mieheni mielestä olen täyttä ymmärrystä vailla vahatessani uutta autoani. Hän väittää että autolla ei voi talvella ajaa, ainakaan minä voisi, ja että auto olisi pikimmiten myytävä kun räntä laskeutuu maahan. Onko näin?!?! Lisäksi hän väittää, että auton pelti on niin vanhaa ettei kestä Suomen suolaisia teitä ja menee huonoon kuntoon. Meillä ei ole autotallia, joten auto olisi kyllä ulkona myös talvella.
Luokaa nyt hieman uskoa uuteen Saabistiin että auto on myös talviajettava!!!
Ongelma on se, että mieheni mielestä olen täyttä ymmärrystä vailla vahatessani uutta autoani. Hän väittää että autolla ei voi talvella ajaa, ainakaan minä voisi, ja että auto olisi pikimmiten myytävä kun räntä laskeutuu maahan. Onko näin?!?! Lisäksi hän väittää, että auton pelti on niin vanhaa ettei kestä Suomen suolaisia teitä ja menee huonoon kuntoon. Meillä ei ole autotallia, joten auto olisi kyllä ulkona myös talvella.
Luokaa nyt hieman uskoa uuteen Saabistiin että auto on myös talviajettava!!!
Viimeksi muokannut Jeppari, La Heinä 20, 2013 18:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Tuore Saab 900 vm. 1980 omistaja!
Se vanha mainos missä saunan ovi menee lukkoon ja sitte saunotaan saabissa ei ole mikään vitsi. Lämpimämpää talvi-autoa saa hakea. Silti talvea ajatellen ainakin pohja kannattaa massauttaa.
Re: Tuore Saab 900 vm. 1980 omistaja!
Komee pirssi. Kuva varmaan on Englannissa otettu. Kaipaa vahausta. Mutta paljon tärkeänpää on hommailla pohjassa, joka ruostuu. Ensimmäistä autoani vahailin, enkä yhtään tiedostanut, että ruoste alla nollaa pintakiiltoyritykseni, paaliin meni.
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3984
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Tuore Saab 900 vm. 1980 omistaja!
Ensinnäkin parasta tarjota miehelle Buranaa, se helpottaa.
Saab 900 jos mikä on todellinen talviauto. -30C pakkasessa saa ajella matkaa paitahihasillaan, jos siltä tuntuu. Lämpöä kyllä riittää. Isoilla pyörillä mennään hangessa hyvin, tosin nuo ekat olivat aika kovia puskemaan, mutta maltti auttaa siinäkin. Parempaa talviautoa saa etsiä.
Moottori on ns. B-kone, joka on ruotsalaisten omaa tuotantoa, ei siis se ns. Triumphin kone. B-moottori on oikein hyvä kone ja osia edelleen saa hyvin.
Pohjaan hyvät ruosteenestot, kun kerran on ehjä ja kyllä sitä vahaakin kannattaa pintaan sivellä, kun kerran Pohjolan tallissa viettää aikansa. Hyvin vähän enää on tien päällä noita ekoja satasia. Hieno auto ja hieno valinta. Pidä huolta helmestäsi. Muista näyttää isännälle pitkää nenää, kun porhallat läpi tuulen ja tuiskun talvella Saabilla eteenpäin. Hakkaa monet nykyautot mennen tullen.
Saab 900 jos mikä on todellinen talviauto. -30C pakkasessa saa ajella matkaa paitahihasillaan, jos siltä tuntuu. Lämpöä kyllä riittää. Isoilla pyörillä mennään hangessa hyvin, tosin nuo ekat olivat aika kovia puskemaan, mutta maltti auttaa siinäkin. Parempaa talviautoa saa etsiä.
Moottori on ns. B-kone, joka on ruotsalaisten omaa tuotantoa, ei siis se ns. Triumphin kone. B-moottori on oikein hyvä kone ja osia edelleen saa hyvin.
Pohjaan hyvät ruosteenestot, kun kerran on ehjä ja kyllä sitä vahaakin kannattaa pintaan sivellä, kun kerran Pohjolan tallissa viettää aikansa. Hyvin vähän enää on tien päällä noita ekoja satasia. Hieno auto ja hieno valinta. Pidä huolta helmestäsi. Muista näyttää isännälle pitkää nenää, kun porhallat läpi tuulen ja tuiskun talvella Saabilla eteenpäin. Hakkaa monet nykyautot mennen tullen.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Tuore Saab 900 vm. 1980 omistaja!
Hieno vehe. Äidin serkulla oli aikanaan samanlainen, tosin vähän tummemman ruskea. Sitten se vaihto sen johonki postilaatikon kokoiseen volkkariin 90-luvun puolivälissä. Harmittaa vieläkin etten ehtiny väliin.
-
- "Turbo"
- Viestit: 282
- Liittynyt: Ke Huhti 02, 2008 23:35
Re: Tuore Saab 900 vm. 1980 omistaja!
Postaahan kuvia autosta. Ja ei tuollaista kannata omistaa, kannattaa myydä se esim. minulle.
Saab 99 GL 2d -81 Cameo Beige (VA)
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
Saab 900 GLs 3d -79 Akacia Green met. (PR)
Volvo XC90 Executive -09, Volvo C70 2.5T -98, Volvo 240 GL -88
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 1102
- Liittynyt: Pe Syys 22, 2006 14:29
- Paikkakunta: Hausjärvi - Tre- Seinäjoki
Re: Tuore Saab 900 vm. 1980 omistaja!
Mulla oli väriä myöten kuvan auton kanssa identtinen satku käyttiksenä 2005 - 2006. Todellinen luottopeli.
myin parempaan kotiin. Auto on nykyään entisöity.
älä myy omaasi vaan pidä hyvin.
myin parempaan kotiin. Auto on nykyään entisöity.
älä myy omaasi vaan pidä hyvin.
Saab 9000 CDE 2,3 T -95 (Speedparts stage 4), Saab 96 -71 (stage 1), Saab 96 -63, Audi A4 1,9 Tdi Quattro -03 stage 1, Taunus 17 m umpikylki -61 (MR), Rover 75 estate 2,5 V6 -03, Taunus 17 M sedan -61.
Re: Tuore Saab 900 vm. 1980 omistaja!
Onnea Saabin omistajalle. Tuli tuosta talvikäyttökelvottomuudesta oma kokemukseni ekoista pakkasista B-koneisen 99:n kanssa. Ei tullut lämmintä. Vesipumppu vuoti niin paljon että lämmityslaite pelasi aina jonkinaikaa veden lisäyksestä, kunnes taas hiipui tehot. B-koneen Akilleen kantapää on tuo vesipumppu...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tuore Saab 900 vm. 1980 omistaja!
Kiitos uskoa herättävistä sanoistanne
Toivottavasti vesipumppu kestää, eikös se ole vielä jossain aivan järjettömässä paikassa moottorin keskellä?! Otin muutaman kuvan omasta vauhtiporkkanastani, koitan laittaa niitä tähän mukaan.
Mikäli mahdollista niin pidän kyllä auton itse, mutta toki tuo tänään postista paukahtanut liikennevakuutus-lasku hiukan hirvitti.... Bonuksia komeat 0!
Ratti on muuten vaihdettu tähän autoon, on kuulemma astetta uudemman Saabin ratti. Takapenkin niskatuet myös irroitettu, todennäköisesti ex-omistajan kesämökillä, toivottavasti löytyy. Kattokangas on oudon löysä.
Mutta aivan ihana ajettava <3
Toivottavasti vesipumppu kestää, eikös se ole vielä jossain aivan järjettömässä paikassa moottorin keskellä?! Otin muutaman kuvan omasta vauhtiporkkanastani, koitan laittaa niitä tähän mukaan.
Mikäli mahdollista niin pidän kyllä auton itse, mutta toki tuo tänään postista paukahtanut liikennevakuutus-lasku hiukan hirvitti.... Bonuksia komeat 0!
Ratti on muuten vaihdettu tähän autoon, on kuulemma astetta uudemman Saabin ratti. Takapenkin niskatuet myös irroitettu, todennäköisesti ex-omistajan kesämökillä, toivottavasti löytyy. Kattokangas on oudon löysä.
Mutta aivan ihana ajettava <3
Re: Tuore Saab 900 vm. 1980 omistaja!
Jaa enpäs osannutkaan laittaa kuvia tänne.
Re: Tuore Saab 900 GL vm. 1980 omistaja!
Siinä pumpun alla on semmonen rako, josta juoruvesi tulee kun tiiviste pettää. Kun tiivisteet menee pumpusta, niin raosta öljytilan puolelle menevä tiiviste joutuu koville. Vesi voi mennä öljyn sekaan siitä ja näin kävi allekirjoittaneelle.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Tuore Saab 900 GL vm. 1980 omistaja! *kuvia*
Nyt onnistuin laittamaan kuvia
Ensi viikolla olisi tarkoitus mennä laittamaan aurauskulmat kuntoon (Saab ajaa kuten Chaplin käveli) ja uudet renkaat alle ja lisäksi se joku pakoputken tiiviste mikä vuotaa ja auton päästöt liian suuret tällä hetkellä. Muutenhan Saab on kunnossa. Syyskuussa auton saa katsastaa ja sen jälkeen varmaan mun oma menee valitettavasti myyntiin tai sitten tehdään autosta museoauto, mutta sitten pitäisi taas olla se autotalli missä sitä säilyttelisi....
Täytyy koittaa vielä edestä päin käydä nappaamassa kuva ja laittaa tänne niin saatte ihailla mun silmäterääni!!!!!
Ensi viikolla olisi tarkoitus mennä laittamaan aurauskulmat kuntoon (Saab ajaa kuten Chaplin käveli) ja uudet renkaat alle ja lisäksi se joku pakoputken tiiviste mikä vuotaa ja auton päästöt liian suuret tällä hetkellä. Muutenhan Saab on kunnossa. Syyskuussa auton saa katsastaa ja sen jälkeen varmaan mun oma menee valitettavasti myyntiin tai sitten tehdään autosta museoauto, mutta sitten pitäisi taas olla se autotalli missä sitä säilyttelisi....
Täytyy koittaa vielä edestä päin käydä nappaamassa kuva ja laittaa tänne niin saatte ihailla mun silmäterääni!!!!!
Re: Tuore Saab 900 GL vm. 1980 omistaja! *kuvia*
On se komia peli.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01