Ahdot soutaa...

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kun ei herunut sen koommin vinkkejä kuin *ittuiluakaan niin tein uuden adapterin canusbille ja nostin boksin sisälle ihmeteltäväksi. Nyt syöttelen 15V pinneihin 1, 48, 60 sekä 65 sekä maata pinneihin 24 ja 25, canh 62 sekä canl 63.

Sain ramin lukituksen pois sekä ainakin oikeat vaihdelaatikon välitykset. Tuon boksin vakio-ohjelmaan siis muokkasin, ja ainakin toistaiseksi näyttää pysyneen kun pari kertaa virtoja katkonut boksista ja sitten ladannut ohjelman eculta koneelle uudelleen.

Autossakin oli ram unlocked ja sisällä tekemäni muutokset pysyivät. Vaan eipä siltikään auttanut. Vedin toistakymmentä pitkää vetoa eri vaihteilla, ja aina kolmosta isommalla 2450 rpm jälkeen alkaa seilata, tasoittuu jossain 4000+ rpm luona taas uudelleen. Nakuja tuli kyllä muutama. Ja Cyl_fel on nollattu, eikä tullut testirallissa uudelleen... :roll: Ideat vähissä, kun ei näistä asioista juuri mitään tiedä.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Mankulta piuha irti ja suite logittamaan työmatkan ajaksi, risteyksistä kaasua niin paljo ku lähtee. Paineet nousi 0.59 bar ja kerran jopa piikkasi 0.60, kakkosella ja kolmosella testattuna... Vähä turhan korkea? Voiskohan tuo aiheuttaa seilaamista :?: Laadukas (?) viisarimittari näytti karvan alle 0.50...

Toisekseen, pystyykö lootaa irroittamatta jotenkin näppärästi toteamaan, onko tuossa täyspaineen vai matalapaineen kytkin? Jos tässä joskus saa tuon toimimaan niin voisi kokeilla steg1... Jos uskaltaa :lol:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

Jos sulla on alunperin matalapaine turbo niin luulisin et siellä on "viggen" mallin kykä eli 228mm levyllä,kyllähän se stage1:stä kestää jos kunnossaan on..itsellä oli omassa orkkis lpt:n 215mm kykä mikä kesti huimat 4 päivää stage1:stä.. :lol:

Nyt on isolla vauhtipyörällä ja asetelmalla mut 228mm levyllä kykä ja kestänyt ongelmitta stage3+ yli vuoden jo..

Jos ei tietoa onko koskaan kykää vaihdettu niin vaikea sanoa mitä siellä on..voi olla jo 240mm setti paikallaan..aikas herran haltuun..eikun kokeilemaan! jos alkaa luistaa niin heikkouttaan tekee sen :wink:

En tiedä paljon tuossa 2.3t:ssä pitäis peruspaineet olla mut yleisesti ottaen alfameri antaa 0.45+-0.05bar peruspaineeksi ainakin parilitraiselle..

voithan kokeilla tiputtaa auttaako mitään..itsellä on peruspaineet suurinpiirtein tuota luokkaa myös,paremminhan se alhaalta kyllä lähtee ahtamaan mitä suurempana pystyt peruspainetta pitämään..

Itselläkin "laadukas" mittari näyttää max. ahdoiksi 1.4bar mut loggaamalla max.piikki käy kuiteskin 1.49bar.

Vieläkö se sit seilaa mankku kiinni?

Niin onkos se potilas 2.3T vai 2.3t? kyllähän isossa T:ssä on jo iso kykä setti vakiona,sama kuin aerossa..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

jannevillepetteri kirjoitti:Vieläkö se sit seilaa mankku kiinni?

Niin onkos se potilas 2.3T vai 2.3t? kyllähän isossa T:ssä on jo iso kykä setti vakiona,sama kuin aerossa..
Matalapaine toi on alunperin ollut, välijäähy ja mankku oli ostaessa paikallaan, originaaleilta näyttää molemmat. Alkuun ei seilannut, liekö sitten haperoiden letkujen ansiota se. Eipä tuo kytkin kyllä ainakaan tähän mennessä oo luistanut tai hajonnut, vaikka oonkin kokeillut muutamaan kertaan, mitä tuosta lähtee 8) Boksi lienee joskus vaihdettu täyspaineisesta, ja softa oli tosiaan jotain ihan omituista purkin vakioon verrattuna.

Kävin parkkiksella koittaan onneani, ja sitten ajelin tallille hukkiksen tanko irrallaan :lol: Huomenna paremmalla onnella muutama kierros auki, kunhan jäähtyy... Oli kyllä aika pitkälle ruuvattu, käsikopelolla tunnustellen johonkin 6-7mm esijännitykseen, kun monet puhuvat kahdesta millistä. Jousi ainakin tuntuu jäykälle :roll: Vai lieköhän tuossa tomaagissa vaan väsähtänyt :roll:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

on sinne sit varmasti joku softa aikanaan tehty..silloin tuli jo mieleen kun se fuelcutti oli nostettu ylöspäin..
Itsellä on kans sillain lyhennetty hukkis et ihan aavistuksen pitää vetää paikalleen,varmaankin jotain 1-2mm luokkaa tuo esijännitys..varmaan vois kierroksen vielä lyhentää mut lähtee jo ihan nätisti 2700rpm ahtamaan et ei tuolla niin väliä..saattaa kuorma päällä jo piikata fuelcutille(1,54bar)

Joo on se aika ahdas säätää hukkis päältäpäin,mut muutamia(kymmeniä) kertoja kun reenaa niin menee jo käsikopelolla.. :wink: Itsellä tuosta mitsun ahtimesta tangon sokan tappi poikki niin nykyään käytän sellaista lukituskynsi prikkaa joka lähtee helposti pois ja pystyy käyttämään monta kertaa uudelleen..

Kyllähän se T7 modi kannattaa ottaa harkintaan,ainakin varmatoiminen mankku sen jälkeen ja samallahan sen stagetuksen rykäsee purkkiin kiinni niin alkaa menokin maistua.. :) Tai eihän sitä mankkua pakko ole vaihtaa jos kerta toimii hyvin..
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Joo, kunhan sen aika koittaa :) Nyt on tallissa ylimääränenkin ehjäksi testattu T5-mankku, ehkä näillä hetken pärjää. Ja tomaagissakin sama mankku.

Mitähän hyötyä tuosta tangon lyhentämisestä sitten on? Ahtaa matalemmilla kierroksilla? Tuo kyllä vetää jo aika hyvin alle 2500 rpm, ahtoja 2700 tienoilla sen 0,77. Tomaatti vielä miettii pitkästi tuon jälkeenkin, että vetäiskö vaiko ei :lol:

Oon tuohon tomaagiin ja faijan autoon laittanu yläkautta sokan parikin kertaa, mutta nyt jäi tekemättä, kun oli niin jäykkä jousi, ettei saanut tankoa edes paikoilleen. Eikä tuota säätöäkään saanut sormilla kierrettyä. Huomenna sitten tallissa alakautta, josko lykästäisi. :mrgreen:

Sekin tuli tässä mieleen, että mitähän lie viritelty joskus, kun on dp:n laippa ilmeisesti hitsattu/vaihdettu joskus. Garretti kuitenkin mököttää jatkeena... Ehkäpä siinä on joskus ollut eri turbo kiinni?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
jannevillepetteri
"Hölösuu"
Viestit: 1601
Liittynyt: Ti Marras 22, 2011 22:28
Paikkakunta: Pieksämäki

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja jannevillepetteri »

voi hyvinkin olla et siellä on edellisellä omistajalla ollut erilainen hyrrä..laittanut sit orkkis pillerin tilalle kun myynyt..siks varmaan softakin heitetty sinnepäin et toimii kuiteskin..

Kyllähän sillä peruspaineella on iso merkitys kuinka aikaisin ahdin herää,tosin tuo garretin t25 herää kyllä silti aika nätisti muutenkin,eihän se taas vastaavasti yli 4000rpm juurikaan hengitä..putkiston jos tekee tai ainaskin paremman dp:n niin jaksaa vähän paremmin mut kyllähän siitä tuotto loppuu isoilla kierroksilla..

Itsellä vakio putkella peruspaineet oli t25:lla 0.5bar luokkaa ja isomman hormin teon jälkeen peruspaineet nousi melkein 1baariin..aika paljon ahdistaa tuo vakio putki..

En edes alle 0.7 saanut enää peruspaineita isommalla putkella..Ei tuo aeron mitsu ahdinkaan mikään "racing" ole mut jaksaa vähän paremmin vielä 5000rpm jälkeen hönkiä kuin t25..

Hyvä kun on noita mankkuja jemmassa niin kantsiihan ne ajella loppuun,uusia varmaan ei kannata ostaa hinnan kannalta kun samalla rahalla saa varmaan kolme T7 mankkua..

Laitatko nyt vakio softan sisään? paljonko siellä sit on ahtopyynti?
Nyt taas:Saab 9000 CDE-96 stage1E85 Saab 9000 cd-96 stage 7 projekti säädöissä porsimusits back again Its dead.Forever.
Exiä: 900 combi 2.0A-88,9000-95 CDE 3.0V6
-Ja kaiken mualiman muita vehkeitä on olluna..-
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Jos sulla on t5suite, niin löydät sen binäärin tolla boksin numerolla, 4300828. Vakio 2.3 täyspaine softa nähdäkseni. Ainakin alkuun koitan saada sen pelaamaan tolla :roll:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
DIggItaLLr
"Hölösuu"
Viestit: 1437
Liittynyt: Ma Tammi 31, 2005 15:42
Paikkakunta: Suomen Miami

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja DIggItaLLr »

sarka kirjoitti:Onko se nyt ihan oikein, että olen kytkenyt CAN_H, CAN_L ja CAN_GND sekä +15V sinne boksille, vai pitääkö IGN kytkeä myös?
Jälessä, mutta vastataan :)
Jos sulla on boksi pöydällä niin +15V 1,48,60 sekä 65 pinniin.

Jos boksi on kiinni autossa,
Virta päälle, ja +15V SFI pistokkeen liittimeen no.6
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

DIggItaLLr kirjoitti:
sarka kirjoitti:Onko se nyt ihan oikein, että olen kytkenyt CAN_H, CAN_L ja CAN_GND sekä +15V sinne boksille, vai pitääkö IGN kytkeä myös?
Jälessä, mutta vastataan :)
Jos sulla on boksi pöydällä niin +15V 1,48,60 sekä 65 pinniin.

Jos boksi on kiinni autossa,
Virta päälle, ja +15V SFI pistokkeen liittimeen no.6
Okei, vielä on tutkimatta miksei tuo onnistunut autossa, ehkäpä siinä liittimessä on jotain vikaa :idea:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Hukkiksen tanko olikin kiristetty tappiin asti!

Löysäsin sitä aika runsaasti, jäi kuitenkin joku 5mm esiveto. T5suite antoi max paineeksi 0,44 bar, ja seilaaminen mankun kanssa väheni hieman ja tapahtuu nyt vähän korkeammalla kierrosalueella, noin 2700 - 3200. Jotain 1,04 - 0,78 oli suurin notkahdus. Pitänee huomenna kokeilla vielä hieman pidentää tuota hukkiksen tankoa, josko vähenisi lisää ilman että peruspaineet romahtaa ihan mitättömäksi. Siihen 2 mm esivetoon saakka, ei pidemmäksi.

Mitähän sitten jos ei tuokaan auta :cry:


En muuten jostain syystä saanut t5suitessa haluamiani arvoja logitettua, vaikka lisäsin ne user defined -välilehdellä käsin. Välilehdellä näkyy kyllä ne kaikki symbolit, onko tuossa joku jippo? Vai onko mulla liikaa noita logitettavia arvoja...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Se user defined kohta oli ainakin ennen aika buginen. Itse olen yleensä logittanut sitä dashboard välilehteä kun se antaa ihan hyvät jutut lokiin oletuksena.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Hukkiksen tanko säädetty 2mm esivedolle (tähän meni 3 kierrosta aukipäin). T5Suite antaa peruspaineiksi 0,39 bar. Mankku kiinni, ja renkaat vingahteli (ykkösellä) :oops:

Seilaaminen vähentyi 0,1 bariin. Kierrosalue nousi taas hieman, ja nykäyksiä tulee pari vähemmän ennen tasoittumista. Käytin ecua irrallaan, josko nyt ajan myötä kaasutellessa tottuisi... Piikkasi ensin 1.15 bar ja vähän vaihteesta riippuen tasoittui 0,81 tai 0,94 maisemiin seilailun jälkeen.

Päivällä katselin tuota boksin vakiosoftaa jonka oon laittanut. Check for anomalies valittaa, kun perus- ja nakutusbensakartoissa on samoja arvoja. Normaalia? Pitäskö muuttaa? Onko noita täyspaineturbon ohjelmia/bokseja muitakin kuin 4300828?

Sivunoottina ihmettelin hieman, kun laitettiin appiukon CS:ään taakse kaiuttimia, eikä siellä ollutkaan paikkoja valmiina - pelkät peitelevyt 8O
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja sarka »

Laskin testin vuoksi peruspaineita vielä. Esijännitystä on vain noin 0,5mm eli tanko ei ihan mene työntämällä paikoilleen. T5Suite antaa nyt peruspaineeksi 0,36 bar.

http://sarka.kapsi.fi/boost/boost_taas.png


Ja vertailun vuoksi tuo josta lähettiin:

http://sarka.kapsi.fi/boost/boostlog.png

Mutta miksi ihmeessä tämä toimii vain matalammilla peruspaineilla? Jostain sivulta luin, että tuo 0,40 +- 0,03 on kakslitrasille, 2.3 koneessa pitäs olla 0,55 bar peruspaine? Eikä tuo "2mm sääntö" pidä sen koommin paikkaansa... 8O

EDIT:
Koko logi ihmeteltäväksi
http://sarka.kapsi.fi/boost/peruspaine% ... 00.5mm.t5l
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
j0ne
"Hölösuu"
Viestit: 2545
Liittynyt: Ke Maalis 29, 2006 12:00
Paikkakunta: Kalakukko city

Re: Ahdot soutaa...

Viesti Kirjoittaja j0ne »

Laittasin kyllä melkein T7 venan paikalleen ja ihmettelin sit lisää (jos ei jo oo).

Pitäs tosiaan kestää normaalisti sen 0,4-0,6 peruspainetta säntäilemättä älyttömiä jos softa ei oo ihan pielessä.
Vastaa Viestiin