1975 Saab 96 T16
1975 Saab 96 T16
tjaa... kaippa tästä voi aloitella projektitopicin?
Elikkä, vajaa viikko sitten tuli pihaan vuoden 1975 Saab 96, johon olisi tarkoitus sovitella tonnarin 16-venainen turbopata.
Tässä aihio:
ja tässä tuohon tuleva moottori (Eilettäin kulkeutui nurkkiin):
sen verran hullu olen, että meinaan laittaa poikkeuslupa-anomuksen vetämään TRAFIin. Jos nyt sattuisi käymään niin hyvä tuuri että anomus tulisi hyväksyttynä takaisin, niin olen mahottoman hämmästynyt. Muussa tapauksessa (mikä hyvin todennäköistä on) tulee tästä ratapäivälelu.
Saatiin tämä turbotekniikalla leimattua eli ei, niin kyllä tähän poppivehkeetkin tulee:
MP3-soitin
6x9 kaiuttimet hattuhyllylle
ja takakonttiin 10" subbari
Elikkä, vajaa viikko sitten tuli pihaan vuoden 1975 Saab 96, johon olisi tarkoitus sovitella tonnarin 16-venainen turbopata.
Tässä aihio:
ja tässä tuohon tuleva moottori (Eilettäin kulkeutui nurkkiin):
sen verran hullu olen, että meinaan laittaa poikkeuslupa-anomuksen vetämään TRAFIin. Jos nyt sattuisi käymään niin hyvä tuuri että anomus tulisi hyväksyttynä takaisin, niin olen mahottoman hämmästynyt. Muussa tapauksessa (mikä hyvin todennäköistä on) tulee tästä ratapäivälelu.
Saatiin tämä turbotekniikalla leimattua eli ei, niin kyllä tähän poppivehkeetkin tulee:
MP3-soitin
6x9 kaiuttimet hattuhyllylle
ja takakonttiin 10" subbari
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 1975 Saab 96 T16
käännetyt peltivanteet ja tontitus puuttuu listalta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 1975 Saab 96 T16
mnjoo... käännetyt peltivanteet tai 15-17 tuumaiset alumiinivanteet... ja madallusjouset alle, tottakai...nalleolut kirjoitti:käännetyt peltivanteet ja tontitus puuttuu listalta.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: 1975 Saab 96 T16
Käännetyt peltivanteet on mun mielestä jo nähty. Nyt jos kerran näinkin erikoinen projekti kyseessä ja varsinkin jos loppupeleissä radalle niin kyllä nyt alua alle. 16" tai 17". Tätä on mukava lähteä seuraamaan!
|#4178
|Saab 95L -76
|Saab 95L -76
Re: 1975 Saab 96 T16
Eikös tuonne helpommin uppoaisi samainen kone satkun vaihdelaatikon päällä?
Toki satkun askin kesto on mikä on, mutta voi tulla raideleveys aika herkästi vastaan tonnarin voimalinjan kanssa. ;)
-Sami
Toki satkun askin kesto on mikä on, mutta voi tulla raideleveys aika herkästi vastaan tonnarin voimalinjan kanssa. ;)
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: 1975 Saab 96 T16
täytyy ny kahtella, mikä vaihteisto tähän tulee...
Juttelin tossa kaverini kanssa ja tultiin siihen tulokseen, että tätä ei kannata edes yrittää kilpiin valmistumisensa jälkeen vaan tehdään tästä rata-auto.
Juttelin tossa kaverini kanssa ja tultiin siihen tulokseen, että tätä ei kannata edes yrittää kilpiin valmistumisensa jälkeen vaan tehdään tästä rata-auto.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: 1975 Saab 96 T16
Supparit ja soittimet valmiina, eli täähän on viittä vaille valmis jo
Paljos on tosiaan tonnarin raideleveys vrt. kuupan? Onko tähän projektiin tehty mitään selvitystä teoriatasolla että mikä on osien sovittelun mahdollisuus tai tekniikan ja korin yhteensopivuus oikeasti? Ajatushan on ihan kiva.
Paljos on tosiaan tonnarin raideleveys vrt. kuupan? Onko tähän projektiin tehty mitään selvitystä teoriatasolla että mikä on osien sovittelun mahdollisuus tai tekniikan ja korin yhteensopivuus oikeasti? Ajatushan on ihan kiva.
Re: 1975 Saab 96 T16
Saab 9000 raideleveys 1522 mmf-19 kirjoitti:Supparit ja soittimet valmiina, eli täähän on viittä vaille valmis jo
Paljos on tosiaan tonnarin raideleveys vrt. kuupan? Onko tähän projektiin tehty mitään selvitystä teoriatasolla että mikä on osien sovittelun mahdollisuus tai tekniikan ja korin yhteensopivuus oikeasti? Ajatushan on ihan kiva.
Saab 96 raideleveys1240 mm
Kyllä tuo 16-venainen turbomylly kajakin keulille menee, kun on niitä muutkin tehneet... Ja jos ei mene, niin sitten pannaan menemään.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: 1975 Saab 96 T16
paljos keulapaino lisääntyy?
eikös 99:sin jouset sovi 96:seen? vai muistanko väärin.
alustaan kannattaa panostaa enemmän kuin tuohon turbotekniikkaan.
eikös 99:sin jouset sovi 96:seen? vai muistanko väärin.
alustaan kannattaa panostaa enemmän kuin tuohon turbotekniikkaan.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: 1975 Saab 96 T16
1,5 V4 = n. 120 kgnalleolut kirjoitti:paljos keulapaino lisääntyy?
eikös 99:sin jouset sovi 96:seen? vai muistanko väärin.
alustaan kannattaa panostaa enemmän kuin tuohon turbotekniikkaan.
B202 = n. 150 kg
njoo... alusta täytyy toki laittaa iskuun ensin, ja paikata pohjasta ne pari reikää ja semmiosta... ehtiihän tuon koneen vaihtaa myöhemminkin.
Saabisti jo vuodesta 1994, Saab-klubin jäsen numero 918 vuodesta 1998. harrasteena 96 -78, käyttiksenä -97 Volvo S40
Re: 1975 Saab 96 T16
99:n takajouset menee heittämällä kuuppaan etujousiksi. Korkeus aikalailla sama kun vakio jousilla mutta vähän jämympi tuntuma.
Re: 1975 Saab 96 T16
Keulapainoa pohtiessa pelkästään tuo painoero ei riitä argumentiksi, B202 taitaa nimittäin olla rivikoneena veenelkkua pidempi. Mylly on mitä oletettavasti tarkoitus upottaa pitkittäin(?) ja jos se alkuperäistä mukaillen tulee laatikon eteen, tulee sen painopiste edemmäksi kuin orggiskoneen ja kampeaa siis autoa etupainotteiseksi vielä enemmän kuin mitä pelkkä massa tekisi.
Vaikka se hieman(?) saabismin vastaista onkin, pohtisin tällaisessa projektissa myös takavedon mahdollisuutta. Transaxle -ratkaisulla (=vaihteisto taka-akselilla perän yhteydessä) saisi konetta tuotua taaksepäin ja voimansiirron massaa taka-akselille ja näin autoa tasapainoisemmaksi rata-ajoa silmälläpitäen.
Mihin ratkaisuun ikinä päädytkään, vie ihmeessä loppuun asti! Tuosta tulee joka tapauksessa mielenkiintoinen lopputulos.
Vaikka se hieman(?) saabismin vastaista onkin, pohtisin tällaisessa projektissa myös takavedon mahdollisuutta. Transaxle -ratkaisulla (=vaihteisto taka-akselilla perän yhteydessä) saisi konetta tuotua taaksepäin ja voimansiirron massaa taka-akselille ja näin autoa tasapainoisemmaksi rata-ajoa silmälläpitäen.
Mihin ratkaisuun ikinä päädytkään, vie ihmeessä loppuun asti! Tuosta tulee joka tapauksessa mielenkiintoinen lopputulos.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: 1975 Saab 96 T16
B204 olisi lyhempi ja taitaisi mahtua paremmin poikittain konehuoneeseen kuin B202.
Suosittelen kyllä miettimään tarkasti mitä haluat, koska varsinkin OG900 vaihteistossa on rajalliset väännönkestot.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa kone tosiaan pitkittäin joko Subarun tai Audin vst. laatikko.
Ainut ongelma taitaa olla tuossa ratkaisussa 96 ohjaussimpukka? Toisaalta, tuossa voisi olla tilaa?
http://i86.photobucket.com/albums/k120/ ... 1257882523
Suosittelen kyllä miettimään tarkasti mitä haluat, koska varsinkin OG900 vaihteistossa on rajalliset väännönkestot.
Toinen vaihtoehto olisi laittaa kone tosiaan pitkittäin joko Subarun tai Audin vst. laatikko.
Ainut ongelma taitaa olla tuossa ratkaisussa 96 ohjaussimpukka? Toisaalta, tuossa voisi olla tilaa?
http://i86.photobucket.com/albums/k120/ ... 1257882523
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Re: 1975 Saab 96 T16
B204 ei taida olla fyysisesti juurikaan oikeasti lyhyempi/kapeampi? Tai ainakaan niin montaa senttiä että tähän projektiin olisi jotain konkreettista apua?
96:ssa simpukkaohjaus? Kuvan autossa näyttää ainakin olevan raidetanko eikö? Vai onko tuohon vaihdettu?
OG900:n laatikon kestävyys on pienin murhe tässä projektissa. Kuuppa lentänee ihan riittävästi vaikka ässän vakiotehoilla ja niissäkin tehoissa lienee ihan riittävästi ajo-ominaisuuksiin nähden
96:ssa simpukkaohjaus? Kuvan autossa näyttää ainakin olevan raidetanko eikö? Vai onko tuohon vaihdettu?
OG900:n laatikon kestävyys on pienin murhe tässä projektissa. Kuuppa lentänee ihan riittävästi vaikka ässän vakiotehoilla ja niissäkin tehoissa lienee ihan riittävästi ajo-ominaisuuksiin nähden
Re: 1975 Saab 96 T16
No voihan se joskus olla siitä sentistä kiinni se koneen leveys, jotta istuvuus olisi helpompi.
96:sta tiedä mitään niin oletin että on simpukka, mutta hammastangoltahan tuo näyttää.
Neo Brothershan suoritti tehtävän tosiaaan niin, että löivät B207 kuupan keulille:
http://i1085.photobucket.com/albums/j43 ... C07228.jpg
96:sta tiedä mitään niin oletin että on simpukka, mutta hammastangoltahan tuo näyttää.
Neo Brothershan suoritti tehtävän tosiaaan niin, että löivät B207 kuupan keulille:
http://i1085.photobucket.com/albums/j43 ... C07228.jpg
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"