9-3 ostamassa
Re: 9-3 ostamassa
Uusi hahmo tällä palstalla, toivotaan ettei menny ihan mettään.
Uudempaa autoa hankkimassa nykyisen -97 Golfin tilalle, tähän mennessä kateltu Hondaa, Volkkaria, Skodaa, Mersua jne.
Nyt kuitenkin tuollainen 9-3 vm. 2007 - 2008 1.8t:llä alkanut kiinnostamaan.
Hintaan, kilometreihin ja varusteisiin nähden varsin edullisia, oisko Saabin nykyinen tilanne syynä.
Mutta miten kestävyys ja varaosat? Korviin ei ainakaan ole kantautunut samanlaisia uutisia kuin VW:n TSI koneista jne. Saako varaosia kunhan kävelee kauppaan ja hakee vai pitääkö jotakin poppakonsteja harrastaa?
Entäs polttoaineen kulutus? Lupaavat alle 6 litraan maantieajossa, meneekö edes lähelle tuota lukemaa?
Kiitos ja anteeksi!
Uudempaa autoa hankkimassa nykyisen -97 Golfin tilalle, tähän mennessä kateltu Hondaa, Volkkaria, Skodaa, Mersua jne.
Nyt kuitenkin tuollainen 9-3 vm. 2007 - 2008 1.8t:llä alkanut kiinnostamaan.
Hintaan, kilometreihin ja varusteisiin nähden varsin edullisia, oisko Saabin nykyinen tilanne syynä.
Mutta miten kestävyys ja varaosat? Korviin ei ainakaan ole kantautunut samanlaisia uutisia kuin VW:n TSI koneista jne. Saako varaosia kunhan kävelee kauppaan ja hakee vai pitääkö jotakin poppakonsteja harrastaa?
Entäs polttoaineen kulutus? Lupaavat alle 6 litraan maantieajossa, meneekö edes lähelle tuota lukemaa?
Kiitos ja anteeksi!
9-3 SS 1.8t -08 Stage 1
Re: 9-3 ostamassa
Kestävyys ei ole ongelma ja varaosia saa kaupasta niin alkuperäisosina kuin tarvikkeinakin. Varaosia toimittaa Saab Parts, joka irroitettiin omaksi yritykseksi jo ennen Saabin valmistuksen konkurssia. Parts siis jatkaa toimintaansa ihan normaalisti. Partsin Suomen johtaja Sauli Naski kertoi vastikään klubilehdessä, että valtuutettuja merkkihuoltoja/varaosaliikkeitä on nyt tasan yhtä monta kuin ennen tehtaan konkurssia: 42 kappaletta. Juuri tämänkaltaisten epäilyjen takia Saabit eivät tee kovin hyvin kauppaansa, joka puolestaan näkyy sitten pyyntihinnoissakin.
Alle kuuden litran pääsee maantieajossa vain diesel-malleilla. 1.8t on bensavehje ja sillä pääsee nätillä ajamisella seitsemän litran kieppeille. Kulutuslukemia löytyy tältä foorumilta monestakin paikkaa, mutta ihan vain esimerkkinä, että omassa kolkissa sain sekalaisella ajamisella viime tankillisen keskilukemaksi 7,2 l/100 km.
Alle kuuden litran pääsee maantieajossa vain diesel-malleilla. 1.8t on bensavehje ja sillä pääsee nätillä ajamisella seitsemän litran kieppeille. Kulutuslukemia löytyy tältä foorumilta monestakin paikkaa, mutta ihan vain esimerkkinä, että omassa kolkissa sain sekalaisella ajamisella viime tankillisen keskilukemaksi 7,2 l/100 km.
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Re: 9-3 ostamassa
Omasta mielestä kyllä melko hyvän vastineen rahalle tuo 9-3 antaa, näin puolen vuoden ja 10tkm kokemuksella. Lähinnä itse olen ollut tyytyväinen tuohon suorituskykyyn, ajettavuuteen ja ihan riittäviin varusteisiin vaikka melko karvalakki tuo omanikin vielä on.
Eihän toki mikään auto täysin viaton ole, mutta eipä kovin yleisiä taida sellaiset viat olla joiden takia ei aamulla töihin pääsisi. Ja yleensä nuo viatkin on korjattavissa ilman merkkiliikkeessä käyntiä.
Varaosien saantia ei tosiaan kannata pelätä, osia saa ihan siinä missä muihinkin autoihin. Moottorin ja alustan osien puolesta kun Opelissa pitkälti käytetty samoja Vectra C:ssä ja Signumissa.
Kulutus itsellä pyörinyt nyt 7.8ltr/100km jossa pääasiassa siirtymäajua mutta on tuohon kulutukseen saanut polkaistakkin useamman kerran. Ehkä nätisti ajamalla matka-ajussa voisi vähän päälle seitsemään päästä. Tuo omani tosin on stage 1 ohjelmalla, kulutus tippui tuon myötä kun ei niin paljoa tarvitse kaasua näyttää päästäkseen tavoitenopeuteen
Eihän toki mikään auto täysin viaton ole, mutta eipä kovin yleisiä taida sellaiset viat olla joiden takia ei aamulla töihin pääsisi. Ja yleensä nuo viatkin on korjattavissa ilman merkkiliikkeessä käyntiä.
Varaosien saantia ei tosiaan kannata pelätä, osia saa ihan siinä missä muihinkin autoihin. Moottorin ja alustan osien puolesta kun Opelissa pitkälti käytetty samoja Vectra C:ssä ja Signumissa.
Kulutus itsellä pyörinyt nyt 7.8ltr/100km jossa pääasiassa siirtymäajua mutta on tuohon kulutukseen saanut polkaistakkin useamman kerran. Ehkä nätisti ajamalla matka-ajussa voisi vähän päälle seitsemään päästä. Tuo omani tosin on stage 1 ohjelmalla, kulutus tippui tuon myötä kun ei niin paljoa tarvitse kaasua näyttää päästäkseen tavoitenopeuteen
Impreza -03, Opel Kadett C 2.0 16v -75, Opel Astra G 1.6 -98
Re: 9-3 ostamassa
Täällä olisi myös 93SS/SC suunniteilla. Aero ensisijaisesti kiikarissa, mutta olemattoman tarjonnan takia joutuu myös noita "perusmalleja" katselemaan. Onkos noissa mitään eroa virittämisen kannalta jos puhutaan vm.03-06 vrt 07->...?
1.8t 2005
Re: 9-3 ostamassa
07 -> saa toimimaan RE85:lla pelkästään softaamalla, vanhempiin tarttee rautamuutoksiakin.
#4652
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
Re: 9-3 ostamassa
Katsele ulkomailta. Suomi-Aerot on monesti ylihintaisia ja huonosti varusteltuja, jos nyt niitä joskus sattuu näkymään myynnissä. Aerosta saa helpommin tehoja irti ilman rautamuutoksia.Teekki kirjoitti:Täällä olisi myös 93SS/SC suunniteilla. Aero ensisijaisesti kiikarissa, mutta olemattoman tarjonnan takia joutuu myös noita "perusmalleja" katselemaan. Onkos noissa mitään eroa virittämisen kannalta jos puhutaan vm.03-06 vrt 07->...?
Re: 9-3 ostamassa
Juu ulkomailtahan Aero kannattaisi etsiä, mutta tällä hetkellä on niin kiireistä, että on täysin mahdotonta mahduttaa mitään parin päivän hakureissua mihinkään väliin... Sinänsä mulle ei ne varusteet niin älyttömästi merkitse, että tarvittaessa menisi kyllä hieman köyhemmin varusteltu "Suomi-mallikin". Lähinnä sen helpomman virittämisen takia se Aero on ensisijainen vaihtoehto...karg kirjoitti:
Katsele ulkomailta. Suomi-Aerot on monesti ylihintaisia ja huonosti varusteltuja, jos nyt niitä joskus sattuu näkymään myynnissä. Aerosta saa helpommin tehoja irti ilman rautamuutoksia.
1.8t 2005
Re: 9-3 ostamassa
Jos hakee Saabin Eestistä, niin päiväreissu riittää.. kokemusta on
Re: 9-3 ostamassa
Näin on, siellä ei kauan nokka tuhise. Juuri hain tuon farkun.
9.30 laiva siellä ja 13.30 laivassa jo takaisinpäin. Ja kaljatkin kerettiin ostaan
9.30 laiva siellä ja 13.30 laivassa jo takaisinpäin. Ja kaljatkin kerettiin ostaan
Re: 9-3 ostamassa
Uusi menopeli hakusessa ja 9-3 SS olisi harkinnassa, niin kyselisin että onko kenelläkään kokemuksia näistä edes renkaanpotkimisen tasolta http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5748658 http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5695681 http://www.nettiauto.com/saab/9-3/5788496
Re: 9-3 ostamassa
Ei ole kokemusta, mutta ehdottomasti tuo viimeinen vaikuttaisi katsomisen arvoiselta nyt ainakin varusteiden osalta. Tokassa nyt on niin karvalakkivermeet kun olla ja voi. Ilmastointi sentäs löytyy, mutta jättäisin väliin.
9-5 2.0t Vector Griffin -10 & OG900 i16 -89 & 9-3 2.0T -01 MapTun Stage 1
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Ex:9-5 2.3t BioPower -04, 9-3 Aero ss 2.0T -05 Stage 1, 9000cs 2.0t -97 ja 900ng 2.0t -95
#4992
Re: 9-3 ostamassa
Se viimeinen onkin nyt myyty..
Varusteista huomattava Rensin kaukalomatto , selvästi harrastajan auto.
Varusteista huomattava Rensin kaukalomatto , selvästi harrastajan auto.
Re: 9-3 ostamassa
Mitenkäs näissä nuo vauhtipyörät. Onko tuota kaksoismassaa käytetty kaikissa vuosimalleissa vai kuinka? Bensaturbosta siis kyse...
Paikallisessa merkkiliikkeessä kävin yhtä yksilöä(2004 2.0t) ajamassa ja sieltä väitettiin ettei tuota kaksoismassavauhtipyörää ole käytetty bensakoneiden yhteydessä kuin vuosimalleissa 03 ja 04...
Paikallisessa merkkiliikkeessä kävin yhtä yksilöä(2004 2.0t) ajamassa ja sieltä väitettiin ettei tuota kaksoismassavauhtipyörää ole käytetty bensakoneiden yhteydessä kuin vuosimalleissa 03 ja 04...
1.8t 2005
Re: 9-3 ostamassa
Vanha ketju mutta koska otsikko liippasi läheltä niin tuupataan päivän valaisevin kokemus tänne.
Taustaa: Perheessä ollut MY02 9-5 Vector Wagon 3.0 TiD, MY07 9-3 TiDs SC ja viimeksi MY02 2.3t Vector Wagon. Viimeisin Femma perheessä aika tarkkaan 2,5 vuotta/90 tkm. Aika moni foorumilla listatuista tyyppivioista korjattu matkan varrella, Garrettikin vaihtui Mitsuun ja alkoholisoituikin se perskule. Turbon poikiessa koneesta meni sisältä vaihtoon kaikenlaista pientä, kuten kasa laakereita. Samoin kaikki taka-akselin puslat. Kaasuläppäkotelon Takala on putsannut useampaan kertaan jne. Kyllä te tiedätte. IMMU ja lambda ovat vielä hyllyssä tosin.
Muuten todella hienoa kyytiä vielä liki rippikouluiässä, mutta kun auto viettää kolme kertaa viikossa Tre-Hki moottoritiellä edestakaisin niin 240 000 km kohdalla kaipasi vähän tuoreempaa.
Melkoinen pohdinta, etsintä ja mietintä. Volvo, Audi, Mersu vai Saab? Sopivassa hintaluokassa kaikki muut ajettu jo 110.000 - 175.000 km. Ajomukavuutta ja turvaa kun etsittiin niin eihän tuohon Femman kokoluokkaan ole oikein muuta kuin liki 170 tkm ajetut V70 Volvot. Paljon ajettuja ja kalliita. Lähimmäksi pääsi Volvo V40 mutta kun D2 pikkunaku on nykymoottori ja autossa kaiken yliturvavarustelun johdosta tilat pienet niin ei oikein sytyttänyt.
No, osasyy siihen ettei Volvo natsannut oli oikeastaan se että peliin tuli mustaksi hevoseksi MY11 9-3 SS, tehtaan BioPower. Koska kotimaisesta biojäte-etanolista ei ole ollut kuin mukavia kokemuksia niin ei ollut iso asia siirtää huomio dieseleistä takaisin ekobensaan. Mitä nyt Femman säännöllisesti mitattu 11,2-12 l/100 km oli vähän korkeahko. Normaalilla bensalla pääsi 8,9 litraan joka ei ihan niin paha ollut. Kuitenkin, saisi se vähemmänkin kuluttaa. Mitään niistä kaikista käyntiongelmista jotka foorumilla on mainittu ei meillä esiintynyt 85.000 km etanolikilometrin aikana. Eikä bensapuolen vikojakaan esiintynyt.
Sedan-mallin linjakkuus, uusimman faceliftin mausteet ja 2-litrainen kone. Eipä kestänyt kauaa kun lauantain lehden ilmoituksen auto piti koeajaa. Tänään se sitten tehtiin. Moottoritiellä noin 60 % etanoliliemellä kulutus tipahti 7.5 litraan ja kun Linear-versiosta huolimatta autosta löytyivät osanahkapenkit, sähkösäätöinen kuskin penkki, toimiva puhelinsarja valmiina jne. niin Femmahan jäi sinne. Ysikolmosella ajetut 30.006 km eivät toki tilannetta huonontaneet. Netissä kun ne harvat 2011 bensatkin ovat vähintään yli 50 tkm ajettuja kaikki, dieselinä yleensä +100.000 km. Uusimmissakin Saabeissa siis jo jonkun verran kilometreja ja 9-3:n kohdalla mietitytti että miten se jaksaa 200.000 km.
No, se jää nähtäväksi mutta pointtini kuitenkin tässä oli se että kuten tiedetään, paljon ajavalle riittävän tuoreet Saabit alkavat olemaan kohta harvinaisia helmiä. Sääli, koska kyllä Saab on tehty tien päälle. Ajettavaksi, matkalle pisteiden A ja B väliin ja mahdollisimman pitkää reittiä vielä. Ei olla koskaan epäröinyt lähteä 12 vuotta vanhalla autolla esim. Lapin talveen.
No, kaiken vatuloinnin jälkeen kävi jälleen niin että päätös oli helppo. Saab vain jälleen myi itsensä. Se on kaikesta huolimatta persoonallinen, jämäkkä, laadukas (Muissa on vielä enemmän ongelmia yleensä) jne. Kaikista vaihtoehdoista se tarjosi tässä hetkessä enemmän halvemmalla. On vaan ajajan auto...Ysikolmosenakin. Nyt jää nähtäväksi toteutuvatko kaikki täällä luetellut tyyppiviat vai päästäänkö helpommalla kuin Femman kanssa. Ylpeinä kuitenkin jatkamme Saab-linjalla.
Taustaa: Perheessä ollut MY02 9-5 Vector Wagon 3.0 TiD, MY07 9-3 TiDs SC ja viimeksi MY02 2.3t Vector Wagon. Viimeisin Femma perheessä aika tarkkaan 2,5 vuotta/90 tkm. Aika moni foorumilla listatuista tyyppivioista korjattu matkan varrella, Garrettikin vaihtui Mitsuun ja alkoholisoituikin se perskule. Turbon poikiessa koneesta meni sisältä vaihtoon kaikenlaista pientä, kuten kasa laakereita. Samoin kaikki taka-akselin puslat. Kaasuläppäkotelon Takala on putsannut useampaan kertaan jne. Kyllä te tiedätte. IMMU ja lambda ovat vielä hyllyssä tosin.
Muuten todella hienoa kyytiä vielä liki rippikouluiässä, mutta kun auto viettää kolme kertaa viikossa Tre-Hki moottoritiellä edestakaisin niin 240 000 km kohdalla kaipasi vähän tuoreempaa.
Melkoinen pohdinta, etsintä ja mietintä. Volvo, Audi, Mersu vai Saab? Sopivassa hintaluokassa kaikki muut ajettu jo 110.000 - 175.000 km. Ajomukavuutta ja turvaa kun etsittiin niin eihän tuohon Femman kokoluokkaan ole oikein muuta kuin liki 170 tkm ajetut V70 Volvot. Paljon ajettuja ja kalliita. Lähimmäksi pääsi Volvo V40 mutta kun D2 pikkunaku on nykymoottori ja autossa kaiken yliturvavarustelun johdosta tilat pienet niin ei oikein sytyttänyt.
No, osasyy siihen ettei Volvo natsannut oli oikeastaan se että peliin tuli mustaksi hevoseksi MY11 9-3 SS, tehtaan BioPower. Koska kotimaisesta biojäte-etanolista ei ole ollut kuin mukavia kokemuksia niin ei ollut iso asia siirtää huomio dieseleistä takaisin ekobensaan. Mitä nyt Femman säännöllisesti mitattu 11,2-12 l/100 km oli vähän korkeahko. Normaalilla bensalla pääsi 8,9 litraan joka ei ihan niin paha ollut. Kuitenkin, saisi se vähemmänkin kuluttaa. Mitään niistä kaikista käyntiongelmista jotka foorumilla on mainittu ei meillä esiintynyt 85.000 km etanolikilometrin aikana. Eikä bensapuolen vikojakaan esiintynyt.
Sedan-mallin linjakkuus, uusimman faceliftin mausteet ja 2-litrainen kone. Eipä kestänyt kauaa kun lauantain lehden ilmoituksen auto piti koeajaa. Tänään se sitten tehtiin. Moottoritiellä noin 60 % etanoliliemellä kulutus tipahti 7.5 litraan ja kun Linear-versiosta huolimatta autosta löytyivät osanahkapenkit, sähkösäätöinen kuskin penkki, toimiva puhelinsarja valmiina jne. niin Femmahan jäi sinne. Ysikolmosella ajetut 30.006 km eivät toki tilannetta huonontaneet. Netissä kun ne harvat 2011 bensatkin ovat vähintään yli 50 tkm ajettuja kaikki, dieselinä yleensä +100.000 km. Uusimmissakin Saabeissa siis jo jonkun verran kilometreja ja 9-3:n kohdalla mietitytti että miten se jaksaa 200.000 km.
No, se jää nähtäväksi mutta pointtini kuitenkin tässä oli se että kuten tiedetään, paljon ajavalle riittävän tuoreet Saabit alkavat olemaan kohta harvinaisia helmiä. Sääli, koska kyllä Saab on tehty tien päälle. Ajettavaksi, matkalle pisteiden A ja B väliin ja mahdollisimman pitkää reittiä vielä. Ei olla koskaan epäröinyt lähteä 12 vuotta vanhalla autolla esim. Lapin talveen.
No, kaiken vatuloinnin jälkeen kävi jälleen niin että päätös oli helppo. Saab vain jälleen myi itsensä. Se on kaikesta huolimatta persoonallinen, jämäkkä, laadukas (Muissa on vielä enemmän ongelmia yleensä) jne. Kaikista vaihtoehdoista se tarjosi tässä hetkessä enemmän halvemmalla. On vaan ajajan auto...Ysikolmosenakin. Nyt jää nähtäväksi toteutuvatko kaikki täällä luetellut tyyppiviat vai päästäänkö helpommalla kuin Femman kanssa. Ylpeinä kuitenkin jatkamme Saab-linjalla.
_____________________________
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
9-3 SS 2.0t BioPower MY11
Re: 9-3 ostamassa
8,9 vs 12 on noin 35% kulutusero. Eli just sitä luokkaa "kuin kuuluukin". Ei mulla muuta.VP95t kirjoitti:Mitä nyt Femman säännöllisesti mitattu 11,2-12 l/100 km oli vähän korkeahko. Normaalilla bensalla pääsi 8,9 litraan joka ei ihan niin paha ollut.
9-3 SC 1.8t Vector MY06 "jc edition" & V6 Aero look-a-like