iskarit ja jouset

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Tasonsäätö-iskari on kuin normi-iskari, paitsi siellä on (käsittääkseni) sisällä öljykanavat. Niitä pitkin öljy siirtyy männän ala- tai ylä-puolelle sen mukaan pitääkö perän mennä alas- tai ylös-päin. Eli lastatessa auto täyteen, perä laskee. Mutta kun on ajettu muutama kymmenen metriä perä on noussut vakio-korkeuteen. Mitään ulkopuolisia säätöjä tai ohjausta ei ole. Järjestelmä on nimeltään Nivomat, myös ainakin Volvossa on käytetty samaa.

Tosiaan sitä kampanjan voimassa-oloa kannattaa tiedutella vaikka Saab-Parts:in Sauli Naskilta
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Tässä Wis:in kertomaa :D

"Toiminta
Nivomatic-järjestelmän takaiskunvaimentimet ja jousitus muodostaa itsesäätyvän
hydropneumaattisen jousi- ja vaimennusjärjestelmän.
Itsesäätyvä järjestelmä säilyttää automaattisesti alustan korkeustason. Tämä
tasojärjestelmä on erilainen siinä suhteessa, että alustan korkeuden säätämiseen
tarvittava energia otetaan akselin ja korin välisestä suhteellisesta liikkeestä, jota
normaalissa ajossa esiintyy. Tämän vuoksi itsesäätyvä tasojärjestelmä ei tarvitse mitäänylimääräistä energialähdettä.
Ylimääräinen paino puristaa takaripustusta kokoon. Heti kun auto alkaa liikkua, akselin ja korin välinen suhteellinen liike saa pienpainetilassa olevan öljyn pumppautumaan vasten suurpainevaraajassa olevaa kaasutyynyä (alustan jousen suuntainen).
Männänvarren pidentymisen aikana öljyä otetaan pumppuun tuloventtiilin läpi ja
puristusvaiheen aikana öljyä pumpataan suurpainevaraajaan lähtöventtiilin kautta.
Suurpainevaraajan kasvanut paine vaikuttaa männänvarren poikkipinta-alaan saadakseen aikaan ylimääräisen tasausvoiman, jota tarvitaan järjestelmän kasvaneeseen joustoliikkeeseen, mikä saa aikaan alustan muuttumattomamman korkeustason. Tässä tilassa korkeussäädin vapauttaa ohivirtauskanavan estääkseen öljyn paineen nousemisen edelleen. Öljy palaa takaisin pienpainetilaan poistoaukon kautta.
Männänvarsi on ontto ja sisältää ohjausventtiilin, joka yhdessä kiinteän pumpunvarren sekä tulon ja lähdön takaiskuventtiilien kanssa muodostaa pumpun. Suurpainetilassa on kaasua ja öljyä kalvon erottamana. Vaimennustoiminto saadaan aikaan levyillä varustetulla männällä, jotka on kiinnitetty männänvarren päähän."
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
K95
"Tuplakaasari"
Viestit: 54
Liittynyt: La Elo 27, 2011 20:58

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja K95 »

Motonetista meni Sachsin takaiskarit alle ja säästöä kertyi viisisataa :D
Hyviltä tuntuivat ja jos parikin vuotta kestävät niin olen tyytyväinen ja jos alle vuoden niin takuusta uudet.
tumpelo
"Kaasari"
Viestit: 6
Liittynyt: La Helmi 21, 2009 09:01

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja tumpelo »

2001 kahenlitran ysivitoseen vaihdoin taakse iskarin ja jousen kummallekin puolelle omin kätösin. Iskaripaketti tulee auton koriin neljällä ruuvilla, mutta vain oikealla puolella alemmassa taemmassa kiinnityskohdassa oli sellainen clip-on simmiprikka iskarirungossa mikä tulee iskarirungon ja korin väliin. Miten yleensä on, pitäisikö nämä olla kummallakin puolella? Vaikutti nimittäin oikealla puolella iskarin alapään silmä osuvan paljon paremmin kohdalleen pyörän navan suhteen mitä vasemmalla puolella.

Vaihdon syy oli katkennut vasemman puolen jousi, 120tkm ja seitsemän vuotta enimmäkseen kaupunkiajoa kesti orkkis sporttisarja.
mikkoimp
"Hölösuu"
Viestit: 3744
Liittynyt: Ti Joulu 21, 2004 19:11
Paikkakunta: Pori

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

mihinkä tuo em säätönamiska sitten oikeen tulee ja mihin se kytketään ja miten? auto kun ei siis alunperin ole tasonsäädöllä varustettu..
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja HEV »

Eipä siinä mitään namiskuukkelia ole - suomennos on vähän harhaanjohtava. Perä vaan pysyy samalla tasolla kuormasta riippumatta ja taso on valittu jo iskareita valmistettaessa. Pitäisi varmaan puhua jostain "vakiotasojousituksesta tai -perästä". Normaalia paksummat iskarit niille tarkoitetuilla jousilla vain vaihdetaan alkuperäisten tilalle. Jousessakaan ei liene muuta eroa kuin alapään viimeisen kierroksen halkaisija, jotta iskari mahtuu läpi - langan paksuus, kierrosten määrä ja jousen pituus olivat identtiset tavallisten kanssa (mitattu sporttialustasta).
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Mikä lie Sachs -iskarien odotettavissa oleva elinikä? Monroe kesti about 80tkm takana ja vaihtuivat Sachs sportti-iskareihin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
ysifemma
"Viggen"
Viestit: 682
Liittynyt: To Loka 08, 2009 23:04

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja ysifemma »

Vaihdoin Sachsin Sportit alle 2011 helmikuussa ja niillä on menty nyt 60 000 km.

Tällä viikolla katsastuksessa oli takapäässä prosentit 59 ja 66. Etusissa 70 ja 68.

Olen vastoin ohjetta pakkasilla nostanut peräpäätä renkaiden vaihdon yhteydessä useita kertoja ja vielä on liemet pysynä sisällä.

Autolla ei ole vaan körötelty vaan ihan oikeasti ajettu eli talvella tulee muutaman kerran jäärataakin ajettua samoin tulee kesälläkin käytyä muutaman kerran radalla.

Ominaisuuksista sen verran että toi "sport" versio tässä tapauksessa ei nyt vastaa sitä mielikuvaa minkä siitä vois helpostikkin saada muilta osin kuin että alkuperäisiin verrattuna ne ovat huomattavan pintakoavat eli tuollaiset pienet mutta terävät esim. asfaltissa olevat "saumat" tulevat terävästi "läpi". Toki kun puhutaan näistä alkupään sarjan femmoista eli alustaltaan "ameriikan lullista" niin kyllähän noi "sportit" vähentää huomattavasti varsinkin etupään "vellomista".
Saab 9-5 2.0t 1998
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10500
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Toi meidän femma oli kyllä Ihankuin joku vanha jenkkirauta silloin, kun se ostettiin. Eteen meni Boge-merkkiset iskarit ja auto muuttui heti eurooppalaiseksi. :-) Takana noi sportit ei minusta poikkea perusmallin Monroesta muussa, kuin maksimipituudessa. Sporttijousi meinasi jäädäkseen löysälle vakiopituisella iskarilla. Ero on jotakin 20-25mm.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Kuinka paljon kilometrejä noi Aeron jouset kestää ennen, kun alkaa perä wagonissa roikkumaan? Olis tarkoitus laittaa 200tkm ajetusta -06 aerosta jouset omaani.
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Tahv0
"Kaasari"
Viestit: 14
Liittynyt: To Tammi 24, 2013 20:55

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Tahv0 »

tumpelo kirjoitti:2001 kahenlitran ysivitoseen vaihdoin taakse iskarin ja jousen kummallekin puolelle omin kätösin. Iskaripaketti tulee auton koriin neljällä ruuvilla, mutta vain oikealla puolella alemmassa taemmassa kiinnityskohdassa oli sellainen clip-on simmiprikka iskarirungossa mikä tulee iskarirungon ja korin väliin. Miten yleensä on, pitäisikö nämä olla kummallakin puolella? Vaikutti nimittäin oikealla puolella iskarin alapään silmä osuvan paljon paremmin kohdalleen pyörän navan suhteen mitä vasemmalla puolella.

Vaihdon syy oli katkennut vasemman puolen jousi, 120tkm ja seitsemän vuotta enimmäkseen kaupunkiajoa kesti orkkis sporttisarja.
Vuoden 2000 2L oli sama juttu, että pelkästään oikealla puolella kyseinen prikka.
Kun femma pitää uutta ääntä http://i.imgur.com/mjGMzCV.gif
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

Tämmöset nyt tuli hommattua käytettynä..
Eteen: 12 760 122 Sin/Vihr/valk oli väri yhdistelmä tarrassa
Taakse: 5 233 093 Oran/vihr/oran oli väri yhdistelmä tarrassa
Ilmeisesti käyvät Sigun autooni vaikka ovat -06 Aerosta?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
soap95
"Aero"
Viestit: 396
Liittynyt: Ma Loka 16, 2006 21:10
Paikkakunta: Orimattila

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja soap95 »

Takajouset näyttäisi olevan sporttialustalle ja tasonsäädölle tarkoitetut. Olikohan tässä alapäässä isompi halkaisija kuin normi-iskarin jousessa?
Opel Insignia 2,0 4x4 -15
ex. Saab 9-5 2,3t BP LinearActive Griffin Aut SC -09
ex. Saab 9-5 2,3T BP Vector -06
Himo_kaappoo
"Hirsch"
Viestit: 917
Liittynyt: To Heinä 18, 2013 12:11
Paikkakunta: Seinäjoki

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja Himo_kaappoo »

soap95 kirjoitti:Takajouset näyttäisi olevan sporttialustalle ja tasonsäädölle tarkoitetut. Olikohan tässä alapäässä isompi halkaisija kuin normi-iskarin jousessa?
Sitä en tiedä onko halkaisijassa eroa.. Tarkotitko että on sporttiselle tasonsäätö alustalle vai että kävis sportti alustalliseen JA tasonsäädölliseen alustaan?
9-5 2.3T Wagon sentronic -05 RE85
#6391
Avatar
HEV
"Hölösuu"
Viestit: 1480
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 10:07
Paikkakunta: Hki

Re: iskarit ja jouset

Viesti Kirjoittaja HEV »

52 33 093 käy vain urheilualustan tasonsäätöiskarin kanssa. Alin kierros, joka kantaa iskarin alapäässä olevaan levennykseen on niin iso, että tavallinen iskari hulahtaa siitä läpi.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Vastaa Viestiin