SiipiSaapi kirjoitti:Siis menasitko sitä tuuletus/puhallus hyrrä yksikköä ? Kurkatahan sitä vois,irti ottaminen oli sen varran vittumaisen näköstä puuhaa, että ite en rupee, jos sitä ei saa takasin tahi rikkoo jotain Vaihdossa talvella sain apua foorumilaiselta
Joo meinasin just sitä hanskalokeron takana olevaa puhallinmoottoria. Noista on lähinnä kuulunu viserrystä tai semmosta kovempaa hurinaa, mutta voihan siellä olla jotain skeidaakin mikä tekee naputusta. Jos on muunlaista raksuttelua, niin läppämoottori(t) on luultavasti syynä.
Oon noita irrotellu ja asennellu muutamaan otteeseen itelle ja muille, joten hoituu kyl tossa odotellessa jos jaksat poiketa. Noiden kaikkien ilmastointiin liittyvien moottoreiden poistelu ja asentelu on varsin vttumaista, mutta sopivilla työasennoilla ja työkaluilla pärjää
Voisko joku kertoo motonetistä ostetun valeon puhaltimen koodia? Onko mikä ero manuaali ja automaatti ilmastoinnilla olevissa moottoreissa? Itsellä -06 vuosimallin ja puhaltimen vaihto edessä..
Jotain eroa noissa vissiin on. EPC antaa myös eri osanumerot MCC/ACC -keisseille. Kantsii ehkä varmistaa etukäteen Motonetista, että myyvät Valeon puhallinta eikä jotain muuta.
Ei kyllä virhettömyyttä takaa Valeokaan.
Motonetistä ostettu viime talvena uusi ja välillä kuuluu pieni vikinä tai helinä.
Tuo ääni kuuluu yleensä silloin, jos jarruttaa tai kaartaa autolla.
Ilmeisesti siis g-voimat kohdistuu ropelliin ja laakeri ääntää. Tuntuu olevan ominaisuus. Joku päivä taidan suorittaa laakereiden voitelun, kun innostun. Sitä olen pähkäillyt, että onnistuisikohan tuo toimenpide ilmanoton kautta, jos vaihtaisi myös tuon suodattimen.
En ole henkilökohtaisesti kovin vakuuttunut siitä,että Valeon alkuperäisosa olisi jotenkin parempi kuin jokin muu tarvikeosa. Ainakin sähköviat mitä olen korjannut ranskalaisiin ovat olleet nimenomaan valeon aiheuttamia ongelmia.
#2807#
EX Saabit 9000 2.0t-93 2.3T-97
Saab 9-3 1.8t SC-06
Eli tuossa omasta uudesta leikkikalusta tuntuisi olevan myös puhallinpuolella jotain vialla. Mahtaako tuossa olla esim ACC-yksikössä jotain erillistä ropelia, joka haistelee sisäilmaa? Sillä omasta mielestäni tuommoinen sirkutus tuntuisi kuuluvan pääsääntöisesti keskikonsolista, eikä hanskalokerosta. Tosin mitä käsitin niin aika lähellä keskikonsolia tuo puhallinkin on tietysti...
Välillä hiljeneepi mutta ajappa jäykempialustaisella hidastetöyssyn yli ja jo taas alkaa sirkuttamaan. Musiikilla vielä peittää, mutta ärsyttää silloin kun auton äänimaailmasta haluaisi nautiskella. Asetuksilla ei juuri merkitystä tunnu olevan. täydellä puhalluksella ei viserrys ja sirkutus kuulu, mutta voipi olla että on sama efekti kun volumenupin käännöllä vain.
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Sieltä lämppärin puhaltimesta se sirkutus tulee. Sen laakerit ääntää ja käyttäytyy juuri kuten kerroit, että tietyissä tilanteissa esim. töyssy, ajo kaarteeseen jne. saa sirkuttamaan kuuluvammin. Tuo puhallin toimii muuten pitkiäkin aikoja täysin niinkuin pitääkin, vaikka sirinä on jo alkanut. Ne laakerit alkavat sirittämään hyvissä ajoin. Sikäli harmi, että muutoin toimiva peli.
Jos pitää puhallinta suuremmalla nopeudella, sirinä oireiden alkuvaiheessa häviää. Puhaltimen voi laittaa manuaalisesti kovemmalle tai sitten automaatti-ilmastoinnin ollessa kyseessä asetuksista "kovalle".
Kantsii sitten satsata orkkispuhaltimeen (Valeo). Ei noikaan mitään häävejä oo, mutta tarvikemallit on vielä huonompia ainaskin omien kokemusteni perusteella. Vaihtotyö ei oo kovinkaan vaikeeta. 30-40 minuuttia riittänee, jos on notkea selkä
Timon kirjoitti:Valeon puhallinta möivät myös Motonetissä, ainakin pari vuotta sitten kun itse sitä tarvitsin. Hintaa oli muistaakseni 80-90 €.
Noi pääsääntösesti tuppaa olemaan tuuripeliä miltä tukkurilta ollaan saatu. Välillä OE-laatua, välillä ruskea pahviloota ilman sen kummempia merkintöjä. Tän hetken hinta taitaa pyöriä 100-110 euron luokassa jos en väärin muista katsoneeni. Pitää perehtyä ja kahtoa mistä noita tilaillaan
MY07 Saab 9-3 SC Aero
'74 Saab Sonett 3
'99 Honda CBR600 F4
(ex #4551)
Nyt ei pakkasilla puhallin lähde käyntiin vaikka moottorinlämmöt on normaalissa. Voiko puhallinmoottori vai ohjainboxi mennä kerrasta. Eilen toimi, mutta tänään ei. Neuvoja tarvitaan millä voisi lähteä kokeilemaan ja selvittämään vikaa.
Jäsen: 5215
SaaB og9-3 2.0t (ka)
SaaB ng9-3 1.9TID (ka)
Suzuki GSX-R600 -05
Minulla meni tosiaan puhallin pakkaskeleillä rikki mutta nyt pelittää upeasti kun vaihtoi uuden. Meni täysin varottamatta. Motonetistä menin ostamaan kun siellä myytiin Valeon alkuperäisosa noin sadan euron pintaan, joten jäi tyytyväinen maku kun ei muuten mielellään mätänetistä osia tule ostettua Melko helppo on vaihtaa 7 ruuvia + 3 nipsaa puhallinkotelossa ja 2 ohjainyksikössä. Ei kyllä ulkoisesti vanhassa puhaltimen moottorissa ollut vikoja havaittavissa ja hiiletkin täysin ehjät. Tarvii tutkii, jos sitä sais vielä elvytettyä