Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.
Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.
Uudessa hankinnassa 9-5 2,0t M5 kuuluu metallinen kolina kun starttaa ja joskus kun lähtee ykkösellä liikkeelle. Kolina kuulostaa siltä kuin pakoputki ottaisi pohjaan tai apurunkoon kiinni kun kone heiluu. Vääntötukeen vaihdettu polyuretaanipuslat, mutta ei auttanut kolinaan. Onko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta. Voisko huono vasen moottorituki olla syypää?
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.
Siis vaihdettiinko kaikki puslat vai ainoastaan väännötuki? Itselläni syy oli apurungon puslat (6kpl). Et kertonut paljon autolla on ajettu, itselläni oli 200 000km mittarissa. Vasen tuki tai oikea tuki voi myös olla rikki.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.
oletko katsonut ovatko ohjaustehostimen kierukan kiinnityskumit ehjät? Jos ne ovat sököt, niin silloin voi syntyä tuollainen metallinen kolahtelu, tosin äänen pitäisi silloin tulla keulan suunnalta.
#2332
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Isompi idän ihme Skoda Superb Combi 2.0 TDI -19
ex. Skoda Octavia Combi -17, 9-5 2.3t wagon -03, 9-3 -01,Opel Vectra -98,VW Vento -96,Volvo 440 -91, 900i -88, 90 -85, 99 -79
Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.
Vaihdoin ainoastaan väännöntuen puslat, kun olivat aika haperot. Muut moottorituet ovat alkuperäiset. Autolla ajettu 285 tkm. Kolaus on sellainen metallinen räminä joka kuuluu vain kun kone notkuu ääriasentoihin. Esim. startatessa kuuluu kerran klonk ja jos lähtee liikkeelle niin että antaa vähän liian vähän kaasua että moottori pääsee tärisemään niin kuuluu myös. Kuulostaa kuin pakoputki ottaisi koriin . Muuten on hiljainene tyhjäkäynnillä ja ajossa.
Eikös apurungon puslat rämise myös kuoppiin ajettaessa? Tämä on nimittäin todella hiljainen eikä kolise yhtään vaikka olisi tiessä epätasaisuuksia. Pitää tarkistaa sen kierukan puslat. Kuulostaa tosin kyllä enemmän kuin liittyisi moottorintukiin ja, että pakoputki pääseee osumaan apurunkoon tai pohjaan koska moottri liikkuu liikaa.
Eikös apurungon puslat rämise myös kuoppiin ajettaessa? Tämä on nimittäin todella hiljainen eikä kolise yhtään vaikka olisi tiessä epätasaisuuksia. Pitää tarkistaa sen kierukan puslat. Kuulostaa tosin kyllä enemmän kuin liittyisi moottorintukiin ja, että pakoputki pääseee osumaan apurunkoon tai pohjaan koska moottri liikkuu liikaa.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.
Keulan paino lepää iskaritolppien varassa, eikä apurungon. Näinolen töyssyissä vialliset apurungon (takimmaiset) puslat harvemmin aiheutavat kolinaa.
Mikäli takimmaiset puslat paskana, niin apurunko pääsee heilumaan ~1cm edestakaisin takareunastaan juurikin moottorin kiertoliikkeissä (jotata myös momenttitukikin ottaa vastaan) ja apurunko pääsee elämään yli rajojen kolahtaen auton pohjaan tai niihin kolmio pelteihin.
Mikäli takimmaiset puslat paskana, niin apurunko pääsee heilumaan ~1cm edestakaisin takareunastaan juurikin moottorin kiertoliikkeissä (jotata myös momenttitukikin ottaa vastaan) ja apurunko pääsee elämään yli rajojen kolahtaen auton pohjaan tai niihin kolmio pelteihin.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.
Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.
Ok, kiitos Hook. Kai se olis sitten noita apurungon puslia uusittava. Hitonmoinen homma vaan.
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=173169
Tuossakin puhutaan samanlaisista oireista ja syy onkin juuri apurungon puslat.

http://www.saabcentral.com/forums/showt ... p?t=173169
Tuossakin puhutaan samanlaisista oireista ja syy onkin juuri apurungon puslat.
9-5 Vector E85Wössner +F40&Quaife, MB 200C, Jaguar XJ6 1983
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Edelliset: 2x og900T16, 9000 2,3T -93, 9000CC 2.0T -90,
9000 cse 2,0T -95, 9-5 2,3T+, 9-5 2,0t Vector Wagon,9-3 2,0t Vector Wagon,9-5 2,3t Vector Wagon Aut #2575
Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.
Hookin kanssa nuo vaihdettiin mun autoon. Uretaaniset menee helpommin kuin orkkikset. Aikaaa taisi mennä 4-5 tuntia kun vaihdettiin.
Tommi - Jäsen 2001
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Saab NG 9-5 Aero XWD ja 9-5 2.3 Turbo Wagon
Saab 900 OG Cabriolet Turbo ja Saab 99
Saab 96
Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.
Hmm, en tiedä liittyykö yhtään samaan asiaan mutta itse olen huomannut moottorijarrutuksen ja kiihdyttämisen välillä ratissa sellaisen lievän täräyksen. Ääntä ei kuulu mutta käsiin tuntuu kolaus, mistä lie se tulee? Vääntötuen puslan jo vaihdoin taannoin.
Nyt: korealainen...
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Ex-Bååssit: 9-5 Aero AT sedan -00 BioPower, 9000CSE 2.0t -95 RE85, 9-5 Aero AT sedan -01 BioPower, 9000CDE 2.0t -96 RE85, 9000CS 2.0t -97, 232.7kW / 430.2Nm, 900i8 -88 AT
Re: Kolina startatessa ja liikkeellelähtiessä.
Voipi tulla tuosta samasta vaivasta, eli apurunko heilahtaa koriin kiinni ja Ohjaus akseli on tuossa koriin törmäävässä apurungossa kiinni.
ng900/9-3/9-5 purkuosia pyörimässä tallin nurkissa pk-seudulla. Entäpä onko tarvis Tech 2:lle tai T5/T7 (bio) päivityksille? Puuttuuko pixeleitä SID/ACCssä? YV:llä tavoittaa.