Katsastus/koneenvaihto
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Katsastus/koneenvaihto
Keväällä vaihtui mun kolkkiin kone. Kaksilitrasen tilalle vaihtui 2,3. Mites katsuri suhtautuu asiaan, jos huomaa? Itse en ajatellut siitä ilmoittaa, mutta uusi kone kyllä kiiltelee kohtuullisen paljon verrattuna vanhaan.
Eiks näiden eu-tyyppihyväksyttyjen mallien kanssa kaikki ei ole välttämättä niin suoraviivaista, jos katsuri alkaa hankalaksi.
Eiks näiden eu-tyyppihyväksyttyjen mallien kanssa kaikki ei ole välttämättä niin suoraviivaista, jos katsuri alkaa hankalaksi.
Re: Katsastus/koneenvaihto
Ihan samalta se 2-litrainen uusi kone näyttää päällepäin. Eihän tuo nyt ole ensimmäinen vaihtokone joka saabiin päätyy eikä rekisteriotteissa ole mitään merkintöjä vaihdosta.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Katsastus/koneenvaihto
Jos kyseessä on turbokone, niin parempi olla hiljaa, muuten joutua selvittelemään vastaavuudet Viggenin kanssa ennen kuin paketti kelpaa leimalle (Jarrut, alusta yms.)
Vapareiden kohdalla voit myös joutua tekemään selvityksen siitä että jarrut ovat samanlaiset molemmilla tekniikoilla ja että uusi kone on tyyppihyväksytty automalliin.
Vapareiden kohdalla voit myös joutua tekemään selvityksen siitä että jarrut ovat samanlaiset molemmilla tekniikoilla ja että uusi kone on tyyppihyväksytty automalliin.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Katsastus/koneenvaihto
[quote="ippe"]Jos kyseessä on turbokone, niin parempi olla hiljaa, muuten joutua selvittelemään vastaavuudet Viggenin kanssa ennen kuin paketti kelpaa leimalle (Jarrut, alusta yms.)
Vapareiden kohdalla voit myös joutua tekemään selvityksen siitä että jarrut ovat samanlaiset molemmilla tekniikoilla ja että uusi kone on tyyppihyväksytty automalliin.[/quo
milläs se katsari toteaa,onko 2.0 vai 2.3(esim viggen) turbokone?EI MILLÄÄN .
eli,ei siellä mitään tarvi selitellä koskaan...
Vapareiden kohdalla voit myös joutua tekemään selvityksen siitä että jarrut ovat samanlaiset molemmilla tekniikoilla ja että uusi kone on tyyppihyväksytty automalliin.[/quo
milläs se katsari toteaa,onko 2.0 vai 2.3(esim viggen) turbokone?EI MILLÄÄN .
eli,ei siellä mitään tarvi selitellä koskaan...
#2285
Re: Katsastus/koneenvaihto
jykä66 kirjoitti:
milläs se katsari toteaa,onko 2.0 vai 2.3(esim viggen) turbokone?EI MILLÄÄN .
eli,ei siellä mitään tarvi selitellä koskaan...
Esimerkiksi siten että menee itse mainostamaan muutoksia jossian tuning-lehdessä, tai sitten kertoo katsastusmiehelle ihan itse, tai vaikka siten että moottorissa lukee 2.3.
Sinällään moottorin vaihdot tai iskutilavuuden kasvattaminen 2.0->2.3 pitäisi muutoskatsastaa, mutta jos on asiasta itse ihan hiljaa, eikä retostele virityksillä, niin pääsee helpommalla...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: Katsastus/koneenvaihto
Just niin kuin se93tbo kirjoitti, niin lohkossahan toi tieto on. Eli jos vittumiseksi heittäytyvät, niin varmaan sen tiedon löytävät.
Re: Katsastus/koneenvaihto
No entäs sitten kun on menty vaihtamaan mitsu garretin tilalle ?
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, 9-3 SC Vector Tids -07, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8 koneille, TECH2 operoinnit
Re: Katsastus/koneenvaihto
Jos ahtimen vaihtamisesta tulee kitinää, niin pitää vaihtaa garretti takaisin, tuollainenhan vaatii muutoskatsastuksen lain mukaan, eikä se taida olla ihan läpihuutojuttu, kun moottorit ovat eri koodeilla...
Eli ei kannata kauheasti huudella noista muutoksista väärissä paikoissa.
Eli ei kannata kauheasti huudella noista muutoksista väärissä paikoissa.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
Re: Katsastus/koneenvaihto
Liikenneministeriön päätös auton rakenteen muuttamisesta 6§ 4. mom:
"ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon"
Tämän perusteella turbokoneissa kaikki muutokset pitää muutoskatsastaa, myöskin softapäivitykset.
Eli ei se 2.0->2.3 muutos ole sen ihmeellisempi vaatimusten osalta kuin vakiosoftan stagettaminen, jota en tiedä kenenkään Saabistin muutoskatsastaneen. Tietenkin softapäivitys on helppo peruuttaa jos katsuri jostain ihmeestä sen huomaisi ja rupeaisi kitisemään. Moottorin vaihto korjaavana toimenpiteenä vie vähän enemmän aikaa
Omasta kokemuksesta sanoisin että jos auto ei ole ihan ritsa ja kuski käyttäytyy asiallisesti, ei katsastuksessa yleensä aleta tuontyyppisistä asioista nipottamaan.
"ahtimella varustetun moottorin muuttaminen rinnastetaan moottorin vaihtoon"
Tämän perusteella turbokoneissa kaikki muutokset pitää muutoskatsastaa, myöskin softapäivitykset.
Eli ei se 2.0->2.3 muutos ole sen ihmeellisempi vaatimusten osalta kuin vakiosoftan stagettaminen, jota en tiedä kenenkään Saabistin muutoskatsastaneen. Tietenkin softapäivitys on helppo peruuttaa jos katsuri jostain ihmeestä sen huomaisi ja rupeaisi kitisemään. Moottorin vaihto korjaavana toimenpiteenä vie vähän enemmän aikaa
Omasta kokemuksesta sanoisin että jos auto ei ole ihan ritsa ja kuski käyttäytyy asiallisesti, ei katsastuksessa yleensä aleta tuontyyppisistä asioista nipottamaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Katsastus/koneenvaihto
Monestikko katsuri on leimalla moottorilohkosta koodeja tarkastanut? Ei omalla kohdalla ikinä..
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: Katsastus/koneenvaihto
Harvemmin niitä lohkojen koodeja tutkitaan, mutta sitten kun niissä on jotain pielessä, niin siitä vasta riemu alkaakin, vaikka moottori olisi täysin alkuperäistä vastaava, mutta koodi on väärä.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Turbo"
- Viestit: 274
- Liittynyt: La Syys 13, 2003 14:45
- Paikkakunta: lohja
Re: Katsastus/koneenvaihto
Ei tullut "leimaa". Vasen etuparkki ja peruutusvalot eivät palaneet. Laiskuuttani en viitsiny tarkistaa valojen toimintaa. Peruutusvalojen anturin liitin oli irti. Vasen raidetangonpää väljä.
Katsuri ihmetteli ja kyseli onko koneelle tehty jotain kun noin kiiltää. Sanoin, että tehtiin koneremontti . Ei se sit enempää ollut kiinnostunut aiheesta. No viat korjattuna jälkitarkastukseen ja kovaa ajoa.
Katsuri ihmetteli ja kyseli onko koneelle tehty jotain kun noin kiiltää. Sanoin, että tehtiin koneremontti . Ei se sit enempää ollut kiinnostunut aiheesta. No viat korjattuna jälkitarkastukseen ja kovaa ajoa.