Kitti maalin päälle vai toisinpäin?
Kitti maalin päälle vai toisinpäin?
Kysytääs täältäkin miten homma on hoidettu.
Eli, laittaako täällä porukka jotain pohjamaalia kitin alle, vai vetääkö kitin ihan puhtaalle pellille putsauksen/puhalluksen jälkeen?
Entä mitä maalia kitin alle kannattaa vetää jos sinne jotain vedetään? Kelpaako ihan joku perus rostexi?
Netistä koittanut lueskella, muttei mitään yleispätevää neuvoa ole löytynyt. Tuntuu että kaikki tekee eri tavalla..
Eli, laittaako täällä porukka jotain pohjamaalia kitin alle, vai vetääkö kitin ihan puhtaalle pellille putsauksen/puhalluksen jälkeen?
Entä mitä maalia kitin alle kannattaa vetää jos sinne jotain vedetään? Kelpaako ihan joku perus rostexi?
Netistä koittanut lueskella, muttei mitään yleispätevää neuvoa ole löytynyt. Tuntuu että kaikki tekee eri tavalla..
Re: Kitti maalin päälle vai toisinpäin?
Itse ainakin laitoin polyesterikitin ihan suoraan hiotulle lasikuidulle. Sonett siis tässä tapauksessa kyseessä.
Pellin ollessa kyseessä tekisi kyllä mieli primerit laittaa paljaalle pellille.
Pellin ollessa kyseessä tekisi kyllä mieli primerit laittaa paljaalle pellille.
9-3 Cabriolet SE -00
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Hyundai Ioniq 5 73kW RWD Premium -22
#621
Re: Kitti maalin päälle vai toisinpäin?
Osa spackeleistahan vaatii primerin alle ekaks, eiköhän se seiso ohjeissa, ei toki kaikki kitit.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
-
- Matalapaineturbo
- Viestit: 154
- Liittynyt: To Tammi 14, 2010 15:47
- Paikkakunta: Fiskars/Helsinki
Re: Kitti maalin päälle vai toisinpäin?
Ruosteenestoprimeri puhtaan pellin päälle.. Muuten takuuvarma kukinta melko nopeasti pakkelin alta.
Re: Kitti maalin päälle vai toisinpäin?
Vastaus tähän riippuu tietysti keneltä kysyy. Useimmat automaalarit laittaa puhtaalle pellille ja automaaliliikkessä käskettiin laittaa puhtaalle pellille kitti.
Minun tapauksessa kuitenkin uutta peltiä tulee autoon sen verran paljon ja melko hitaalla aikataululla, että teen mielummin siten, että maalaan pohjaprimerin aina valmistuneiden alueiden päälle, koska haluan kittihommat ja muun pintamaalaushässäkän tehdä sitten kerralla myöhemmässä vaiheessa.
Tähän tapaukseen automaaliliikkessä sanottiin, että kittiä ei saisi laittaa suoraan tartuntapohjamaalin (spies/hecker priomat 4085 1K epoksi) päälle vaan sen päälle ruiskutetun fillerin (hiontapohjamaali) päälle voi laittaa. Tällä tavalla ajattelin edetä kuupan kanssa.
Minun tapauksessa kuitenkin uutta peltiä tulee autoon sen verran paljon ja melko hitaalla aikataululla, että teen mielummin siten, että maalaan pohjaprimerin aina valmistuneiden alueiden päälle, koska haluan kittihommat ja muun pintamaalaushässäkän tehdä sitten kerralla myöhemmässä vaiheessa.
Tähän tapaukseen automaaliliikkessä sanottiin, että kittiä ei saisi laittaa suoraan tartuntapohjamaalin (spies/hecker priomat 4085 1K epoksi) päälle vaan sen päälle ruiskutetun fillerin (hiontapohjamaali) päälle voi laittaa. Tällä tavalla ajattelin edetä kuupan kanssa.
96 V4i -73
Re: Kitti maalin päälle vai toisinpäin?
miksei maalimyyjä informoinut että spiesheckerin 3255 päälle voi laitella pattisalvaa
itse hiekkapuhalluksen jälkeen ei ehdi koskaan heti paklaamaan kun on muuta kiirettä jostakin syystä ja se pysyy alla ja voi paklata kun karhennat sitä enste
luonnollisesti luet muut em ohjeet purkin kylestä
itse hiekkapuhalluksen jälkeen ei ehdi koskaan heti paklaamaan kun on muuta kiirettä jostakin syystä ja se pysyy alla ja voi paklata kun karhennat sitä enste
luonnollisesti luet muut em ohjeet purkin kylestä
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Kitti maalin päälle vai toisinpäin?
Spies heckerin 4085 ja 3255 näyttää olevan melko lailla samankaltaista tavaraa, mutta muistaakseni tuota 3255:ta ei näyttänyt hyllyssä olevan. Ainakaan kummankaan päälle ei saa polyesterituotteita laittaa, mutta riippuu tietysti kitistä mitä se on.
http://social.kontaktia.fi/colornet/325 ... ruskea.pdf
http://www.colornet.fi/@Bin/127831/4085 ... amaali.pdf
No en tiiä. Sillä asenteella mennään, että ruostuu se kuitenkin, vaikka yritän parhaani mukaan sitä estää.
http://social.kontaktia.fi/colornet/325 ... ruskea.pdf
http://www.colornet.fi/@Bin/127831/4085 ... amaali.pdf
No en tiiä. Sillä asenteella mennään, että ruostuu se kuitenkin, vaikka yritän parhaani mukaan sitä estää.
96 V4i -73
Re: Kitti maalin päälle vai toisinpäin?
Riippuu totta kai aineista, mutta eiköhän se yleisin ja myös järkeenkäyvin ohjeistus kunnon aineilla tehdessä ole, että primeri uuden pellin päälle. Esim. S&H:n "happomaali" (en tiedä saako sinkkikromaattia enää edes myydä mutta ainakin vuosituhannen alussa sai ja se puree kyllä peltiin kiinni todella "ilkeästi", ts. ei meinaa saada edes naarmutettua tai jos saa, niin vain kapeita naarmuja tulee mutta ympräriltä ei lohkea mitään.).
Tähän päälle ei sitten ota pakkeli, vaan tarvitaan kerros filleriä ensin. Siihen pakkelia jos on tarvis ja taas muotoilun/hionnan jälkeen filleriä koko alueelle. Näin pakkelin molemmin puolin on sille sopiva, paras mahdollinen tartunta ja pakkeli (joka ilmankosteuden suhteen toimii suunnilleen kuin pesusieni) on eristettynä molemmin puolin. Happo-primeri siellä pohjalla taas on paitsi tartuntana, myös suorassa kosketuksessa pellin kanssa ja toimii ruosteenestona mahdollisimman tehokkaasti.
Paitsi eri maalityyppien eroavat ohjeet, syyt ammattimaalareiden kirjavaan ohjeistukseen ja myös eri tapoihin tehdä asioita lienevät taloudelliset: liukuhihnapajalla, jossa ehostetaan tai kolarikorjataan käyttöautoja, ei välttämättä ole aikaa eikä halua vedellä eri kerroksia toistensa päälle vuoronperään välillä hioen, vaan valmista pitää syntyä ja nätti pinta ja hyvin natsaava värisävy on pääasia. Tärkeitähän ne toki ovatkin! Ihan kurjat pohjatyöt paljastuvat ensimmäisen vuoden jälkeen ja vähän paremmatkin yleensä parin vuoden sisällä. Se on jo sellainen aika ettei paljon perästä kuulu, kun jokainen kuitenkin tietää ettei korjattu maalaus -varsinkaan ruostekorjaus- ole ikuinen eikä edes alkuperäisen veroinen.
Väitän silti että oikein tekemällä voi harrasteautoon saada hyvinkin kestävän maalauksen, varsinkin kun ajokaudesta yleensä puuttuuvat pahimmat kurakelit ja ennenkaikkea suola. Hoitokin voi olla hiukan käyttöhanskaa hellempää.
Sivumainintana, jos vedetään vielä korikitti kuvioon mukaan (siis se saumoihin käytettävä, tiivistävä ja elastinen), ei filleri välttämättä viihdy sen pinnassa kovinkaan hyvin vaan rapisee ajan saatossa pois tai ainakin krakeloituu. Syynä ilmeisesti kittipalon kiiltävä ja ehkä "rasvainenkin" pinta sekä sen elastisuus, jota filleri eii pysty myötäilemään. Tällaisissa saumakohdissa voisi olla parasta jättää korikitti molempien pohjamaalikerrosten päälle, juuri ennen pintamaalia. Nuohan ovat yleensä "päällemaalattavia", mutta sillä tarkoitettaneen vain mahdollisuutta vetää kitatut saumat auton väriin.
Tähän päälle ei sitten ota pakkeli, vaan tarvitaan kerros filleriä ensin. Siihen pakkelia jos on tarvis ja taas muotoilun/hionnan jälkeen filleriä koko alueelle. Näin pakkelin molemmin puolin on sille sopiva, paras mahdollinen tartunta ja pakkeli (joka ilmankosteuden suhteen toimii suunnilleen kuin pesusieni) on eristettynä molemmin puolin. Happo-primeri siellä pohjalla taas on paitsi tartuntana, myös suorassa kosketuksessa pellin kanssa ja toimii ruosteenestona mahdollisimman tehokkaasti.
Paitsi eri maalityyppien eroavat ohjeet, syyt ammattimaalareiden kirjavaan ohjeistukseen ja myös eri tapoihin tehdä asioita lienevät taloudelliset: liukuhihnapajalla, jossa ehostetaan tai kolarikorjataan käyttöautoja, ei välttämättä ole aikaa eikä halua vedellä eri kerroksia toistensa päälle vuoronperään välillä hioen, vaan valmista pitää syntyä ja nätti pinta ja hyvin natsaava värisävy on pääasia. Tärkeitähän ne toki ovatkin! Ihan kurjat pohjatyöt paljastuvat ensimmäisen vuoden jälkeen ja vähän paremmatkin yleensä parin vuoden sisällä. Se on jo sellainen aika ettei paljon perästä kuulu, kun jokainen kuitenkin tietää ettei korjattu maalaus -varsinkaan ruostekorjaus- ole ikuinen eikä edes alkuperäisen veroinen.
Väitän silti että oikein tekemällä voi harrasteautoon saada hyvinkin kestävän maalauksen, varsinkin kun ajokaudesta yleensä puuttuuvat pahimmat kurakelit ja ennenkaikkea suola. Hoitokin voi olla hiukan käyttöhanskaa hellempää.
Sivumainintana, jos vedetään vielä korikitti kuvioon mukaan (siis se saumoihin käytettävä, tiivistävä ja elastinen), ei filleri välttämättä viihdy sen pinnassa kovinkaan hyvin vaan rapisee ajan saatossa pois tai ainakin krakeloituu. Syynä ilmeisesti kittipalon kiiltävä ja ehkä "rasvainenkin" pinta sekä sen elastisuus, jota filleri eii pysty myötäilemään. Tällaisissa saumakohdissa voisi olla parasta jättää korikitti molempien pohjamaalikerrosten päälle, juuri ennen pintamaalia. Nuohan ovat yleensä "päällemaalattavia", mutta sillä tarkoitettaneen vain mahdollisuutta vetää kitatut saumat auton väriin.
Ajossa: 9-3 SC 2.0t BP M6 -08 (vaimon!) (ka), 9-5 SC Aero M5 -09 (ka), 9-3 Cab 2.0t SE M5 -00 (ka)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)
Harrasteet: 96 V4 L -77 (ek), Sonett III -71 (ka ja todellakin oe!)
Exät: 9000Aero -97 (ka), 9000ccT16DI -89 (kr)