En muista enää kunnolla, kun aikaa on 20v siitä kun noita rakentelin. Momentinmuuntimia oli erilaisia, mutta mikä on vaikutus käytännön ajossa, jää mysteeriksi. Ensiöveto oli turbossa muistaakseni 0.84, vaparissa 0.98. En koskaan törmännyt siihn että kytkinpakoissa olisi ollut eroa, mutta omaani rakensin kytkimet sorvaamalla painelevyä ohuemmaksi niin että sinne pakkaan sai ylimääräisen levyparin. SIlloin pystyi ajamaan kickdown-vaijeri löysemmällä ja sai mukavammat vaihdot.
Saat lisää painetta ja sitä kautta tehonsiirtokykyä kytkinpakkoihin ja jarruihin kiristämällä vaijeria. Haittana on vaihtopisteiden karkaaminen ylöspäin ja vaihtojen nykivyys. Ei tuo mikään nätisti vaihtava loota tietysti oo koskaan, jos sitä vertaa tämän päivän tekeleisiin taikka senkin ajan jenkkilaatikoihin.
Peruspainetta saa lisää laittamalla aivolaatikkon sen ison jousen alle pari rikkaa. En tiedä vaikuttaako negatiivisesti tiivisteiden kestoon. Sukulaisella oli aikanaan BW35-laatikolla Saab ja se aina pakkasilla pullautti momentinmuuntimen stefan ulos. Mutta täysi järjestelmäpaine ei olisi koskaan pitänyt tulla sinne asti. Ehkä laatikossa oli joku muu vika lisäksi.
32334649 kirjoitti:Tiiätkö kimmoa onko bw37 900 turbon/matalapaineturbon laatikoissa mitä eroja verrattuna vaparin? ei tunnu kukaan varmaksi tietävän. Esim jos katsoo 900 2,1 ja ässän teho ja vääntölukuja ei paljoa eroa.vois ajatella että sama laatikko.ku kirjotti että jos väännöt menee yli 200nm alkaa vaparin laatikko luistamaan.....tätä en allekirjoita.minun ässässä vaparin laatikko ollu jo 25tkm ongelmitta ahdoilla 0.4-0.6 . Nyt 0.8.