Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
Tuon suhteellisen paljon autoja maahan ja jostain syystä Saabiin tykästyneenä korjaan aina talteen nk. helmiä, joita ulkomailla vastaan tulee. Alkukesästä sain ostettua Saksasta todella hienon 9-5:n ja toin sen Suomeen. Auto rekisteröintikatsastettiin normaalisti saatteella harvinaisen hienokuntoinen auto, mutta OBD-järjestelmän suhteen oli epäselvyyksiä.
Ja sitten astui Suomen lainsäädäntö peliin. Auto on mallivuotta 2000, mutta otettu käyttöön syyskuussa 2001 ja kuinka ollakkaan, Suomessa vaaditaan OBD-järjestelmän suhteen vuonna 2001 käyttöönotetuilla autoilla sellaisia ominaisuuksia, joita tämä autoni ei pysty antamaan. Varmistin asian Trafista Otto Lahdelta, jonka mukaan jos auton saksalaisesta rekisteriotteesta löytyisi merkintä poikkeusluvalla rekisteröinnistä, auton saisi rekisteröityä Suomeen. Merkintää ei tietystikään ole, joten lupaakaan ei heru. Sinänsä hyvä, että tiedon sai puhelimitse, koska normaalisti lupahakemus maksaa 380 Euroa riippumatta siitä, annetaanko lupaa tai ei. Trafilta sai kuitenkin evääksi viisauksia, kuten "asioista pitää ottaa selvää ennen hankintaa, koska tämä on selkeästi kerrottu määräyksissä." - yhtä realistista on, jos joku soittaa numerosta, jota en tunne, niin numero löytyy kyllä luettelosta kun etsii, onhan se siellä kerrottu. Vastaavia tapauksia tulee kuulemma viikottain ja asioista on valitettu korkeimpaan oikeusasteeseen saakka ja Trafi on aina voittanut.
Ymmärrän käytännön ja määrykset hyvin ja varsinkin, jos kysymyksessä on selkeästi erikoinen tai esim. kilpa-automainen viritys, mutta että tavallinen 9-5 Saab. Auto ei tunnu mielestäni kovinkaan suurelta uhalta Suomalaisessa liikenteessä eikä päästötkään taida olla ihan kaikista vahingollisimmat. Ja mikä merkillisintä, jos rekisteriotteessa olisi muutama saksalainen sana, niin näillä taikasanoilla auto muuttuisikin Suomessa liikennekelpoiseksi.
Mutta vaihtoehdot ovat seuraavat:
- Romutettavaksi
- Peltoautoksi
- Vienti takaisin Saksaan, Ruotsiin tai Viroon
Arvon foorumilaiset, antakaa ehdotuksia, mitä autolel teen ja laittakaa tekstiä mielellään eteenpäin muille sopiville genreille varoittavana esimerkkinä. Niin ja autosta saa toki antaa tarjouksia, jos kiinnostuneita löytyy, mutta Suomessa autoa ei saa rekisteröityä.
Ohessa vielä linkki tähän kelvottomaan autoon:
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/5697993
Terveisin
Ossi Vuohtoniemi
Ja sitten astui Suomen lainsäädäntö peliin. Auto on mallivuotta 2000, mutta otettu käyttöön syyskuussa 2001 ja kuinka ollakkaan, Suomessa vaaditaan OBD-järjestelmän suhteen vuonna 2001 käyttöönotetuilla autoilla sellaisia ominaisuuksia, joita tämä autoni ei pysty antamaan. Varmistin asian Trafista Otto Lahdelta, jonka mukaan jos auton saksalaisesta rekisteriotteesta löytyisi merkintä poikkeusluvalla rekisteröinnistä, auton saisi rekisteröityä Suomeen. Merkintää ei tietystikään ole, joten lupaakaan ei heru. Sinänsä hyvä, että tiedon sai puhelimitse, koska normaalisti lupahakemus maksaa 380 Euroa riippumatta siitä, annetaanko lupaa tai ei. Trafilta sai kuitenkin evääksi viisauksia, kuten "asioista pitää ottaa selvää ennen hankintaa, koska tämä on selkeästi kerrottu määräyksissä." - yhtä realistista on, jos joku soittaa numerosta, jota en tunne, niin numero löytyy kyllä luettelosta kun etsii, onhan se siellä kerrottu. Vastaavia tapauksia tulee kuulemma viikottain ja asioista on valitettu korkeimpaan oikeusasteeseen saakka ja Trafi on aina voittanut.
Ymmärrän käytännön ja määrykset hyvin ja varsinkin, jos kysymyksessä on selkeästi erikoinen tai esim. kilpa-automainen viritys, mutta että tavallinen 9-5 Saab. Auto ei tunnu mielestäni kovinkaan suurelta uhalta Suomalaisessa liikenteessä eikä päästötkään taida olla ihan kaikista vahingollisimmat. Ja mikä merkillisintä, jos rekisteriotteessa olisi muutama saksalainen sana, niin näillä taikasanoilla auto muuttuisikin Suomessa liikennekelpoiseksi.
Mutta vaihtoehdot ovat seuraavat:
- Romutettavaksi
- Peltoautoksi
- Vienti takaisin Saksaan, Ruotsiin tai Viroon
Arvon foorumilaiset, antakaa ehdotuksia, mitä autolel teen ja laittakaa tekstiä mielellään eteenpäin muille sopiville genreille varoittavana esimerkkinä. Niin ja autosta saa toki antaa tarjouksia, jos kiinnostuneita löytyy, mutta Suomessa autoa ei saa rekisteröityä.
Ohessa vielä linkki tähän kelvottomaan autoon:
http://www.nettiauto.com/saab/9-5/5697993
Terveisin
Ossi Vuohtoniemi
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
avaatko hieman enemmän tuota obd juttua ja mitä autosi siis ei pysty antamaan?
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
Katsastajan OBD-lukija ei saanut yhteyttä auton OBD-pistokkeen kautta ja käsittääkseni tämnä ko. ominaisuus vaadittiin sitten 2001 -käyttöönotetuilla autoilla. Epäselväksi jäi, mistä direktiivistä on kysymys, mutta Otto Lahti puhui Saksan D3-normista, jolla on kansallisesti saatu autot rekisteröityä ja jonka nojalla tämäkin auto on Saksassa rekisteröity. Suomessa D3-normia ei tunnusteta, koska se perustuu saksalaiseen käytäntöön. Lienee niin, että OBD:n kautta auto välittää sitten tarvittavat tiedot katsastusta varten. Asiaa ei auttanut, vaikka tilasin tavallisen ja laajennetun vaatimuksenmukaisuustodistuksen, johon on päästötkin asianmukaisesti merkitty. Olen vielä yhteydessä Saksan TÜV:iin, mutta lähinnä alkaa huvittaa tämä sarvikuonojen maa.
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
Joo, kovalla innolla haluan kanssa ymmärtää mikä ihmeen obd ongelma 9-5:ssa voi olla? Olen itsekkin ajatellut hakea toisen auton Saksanmaalta joten aihe kiinnostaa kovasti...
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
Ei saanut yhteyttä OBD:hen? Mitäs helvettiä? Mulla itsellä 20€ kiinalaispaska bluetooth obd lukija, ja puhelin perässä, hienosti lukee. Auto 2000 itsellä. Nyt en ymmärrä?ossiv kirjoitti:Katsastajan OBD-lukija ei saanut yhteyttä auton OBD-pistokkeen kautta ja käsittääkseni tämnä ko. ominaisuus vaadittiin sitten 2001 -käyttöönotetuilla autoilla. Epäselväksi jäi, mistä direktiivistä on kysymys, mutta Otto Lahti puhui Saksan D3-normista, jolla on kansallisesti saatu autot rekisteröityä ja jonka nojalla tämäkin auto on Saksassa rekisteröity. Suomessa D3-normia ei tunnusteta, koska se perustuu saksalaiseen käytäntöön. Lienee niin, että OBD:n kautta auto välittää sitten tarvittavat tiedot katsastusta varten. Asiaa ei auttanut, vaikka tilasin tavallisen ja laajennetun vaatimuksenmukaisuustodistuksen, johon on päästötkin asianmukaisesti merkitty. Olen vielä yhteydessä Saksan TÜV:iin, mutta lähinnä alkaa huvittaa tämä sarvikuonojen maa.
Siis, jos OBD pistoke viallinen, korjaa se pois.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
Autoja olen tuonut maahan vuodesta -99 reilut pari tuhatta kappaletta, joten jossain määrin erikoista jutusta on kysymys.
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
On. Missäs asustelet? Foorumilla on sellaisia guruja, että varmasti OBD saadaan toimimaan niin kuin pitää.ossiv kirjoitti:Autoja olen tuonut maahan vuodesta -99 reilut pari tuhatta kappaletta, joten jossain määrin erikoista jutusta on kysymys.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
Tarkemmat auton speksit olisi tietenkin aina eteenpäin asiassa. Oletetaan että nelos koneellinen bensa. Autossa on vakio softa ja OBDII ominaisuudet ei ole päällä. Uudempi ohjelmisto sisään, joissa enabloituna nuo OBDII ominaisuudet ja eikun katsastamaan
#5500
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
Saab 9-5 Aero Wagon MY01 biopower
Saab 9-5 2.0t Vector Wagon MY02 EX | Saab 9-5 2.3t SE Wagon MY99 EX| | Saab 9-5 2.3t SE MY98 EX | Saab NG900 2.0 MY97 EX | Saab 99GLS MY79 EX
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
Olikos se 2000 viimenen vuosmalli jossa obd portti on vakiosoftan puolesta kytketty pois päältä? Laitatat jollain foorumilaisella siihen biopower ohjelmiston niin alkaa se obd porttikin toimia.
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
Oho, onko sellaisiakin? OBDII ominaisuudet voivat olla disabloituna? Jännä juttu.aapee73 kirjoitti:Tarkemmat auton speksit olisi tietenkin aina eteenpäin asiassa. Oletetaan että nelos koneellinen bensa. Autossa on vakio softa ja OBDII ominaisuudet ei ole päällä. Uudempi ohjelmisto sisään, joissa enabloituna nuo OBDII ominaisuudet ja eikun katsastamaan
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
Jos joku softan päivittää, olen asiasta luonnollisesti erittäin kiinnostunut.
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
http://goo.gl/maps/r07g6 - Tuosta näkee osittain niitä heppuja jotka voisivat päivittää aivot helmestäsi.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
Saab siis tavallinen 9-5 2.0t 110 kW, alustanumero YS3EF45C5Y3078890
Minulle voi soittaa mielellään numeroon 050-3214623 tai lähettää sähköpostia ossi.vuohtoniemi(at)vuohtoniemi.fi
Minulle voi soittaa mielellään numeroon 050-3214623 tai lähettää sähköpostia ossi.vuohtoniemi(at)vuohtoniemi.fi
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
En usko että se ihan näin menisi. Täytyy varmaan itse olla vähän aktiivisempi.ossiv kirjoitti:Saab siis tavallinen 9-5 2.0t 110 kW, alustanumero YS3EF45C5Y3078890
Minulle voi soittaa mielellään numeroon 050-3214623 tai lähettää sähköpostia ossi.vuohtoniemi(at)vuohtoniemi.fi
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Viggen"
- Viestit: 588
- Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20
Re: Pitääkö harvinaisen hieno 9-5 romuttaa?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 03#p661003
Varmaan tästä on kysymys.
Ota yhteyttä t7 suite guruihin.
Sent from my XT910 using Tapatalk 4
Varmaan tästä on kysymys.
Ota yhteyttä t7 suite guruihin.
Sent from my XT910 using Tapatalk 4
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.
Saab 9000 2.0t - 5v my96.
On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.
Lemmy 1945-2015.