jep eli tässä on peruslähtökohta jonka mukaan joskus aikoinaan kun minulta kysyttiin alkaisinko tekemään saabeihin downpipeja oli.silloin hinta arvio perustui tähän että siellä on se alkukäyrän lambda mutteri ja se mikä on näissä kateissa kiinni.minulle tuo lambda mutteri on muhvi jossa on m18*1,5 kierre.samainen muhvi on kateissa halusin tai en tai halusitte te tai ette.katit ovat niitä valmis osia jotka joudun ostamaan,en tee niitä itse jolloin maksan siittä reijästä kierteellä,halusin tai en.voi minulle joku osoittaa paikan mistä saan katin ilman lambdapaikkaa ja joka on sitten myös halvempi kuin tuo minun käyttämä katti.sen pitää olla sen lambdamutterin verran halvempi ja yleisessä tiedossa on että kyseinen mutu maksaa lähes paikassa kuin paikassa sen 8€ kpl+reijän poraus/puhdistus ja ympärihitsaus.eli noin 15€.minulle on aivan turha kertoa mitä niihin reikiin laitetaan,se ei itseasiassa kiinnosta minua.en omista yhtäkään saabia.98 vuonna minulla oli saab 96 v4 super vm 78 sain sillä ylinopeus sakon.vesa67 kirjoitti:Vakiona on 2000 alkaen kaksi lambdaa, ennen ja jälkeen ensimmäisen katin. 98-99 yksi lambda ennen kattia.
Laajakaistalambdaa virityspuuhia varten tarvitaan turbon jälkeen, ennen kattia mutta välttävän tuloksen saa vaikka sen laittaa tuon hiporöörin racekatin jälkeen, ei montaa kymmenystä heitä todellisesta lukemat.
Racekatin ominaisuus on se että kakkoslambda (katin jälkeen) joka valvoo katin toimintakykyä saattaa hälytellä alentuneesta puhdistusasteesta ja siitä tulee CE-häly.
Softan päivittämällä tuon herkkyyden (ja kakkoslambdan) voi poistaa ja tarvittaessa sopivasti lämmittämällä noi vähemmän tukkoiset reacekatitkin menee päästöistä läpi.
Eli kahdellakin lambdapaikalla pärjää ja leimalle voi ruuvata kakkoslambdan näön vuoksi paikalleen.
tässähän on ollut tarkoitus katsoa nimilistaa keräämällä,että kannattaako näihin 9-5 mallin saabeihin tehdä näitä vai ei.se selviää ainoastaan haistamalla markkinat.mikäli ostajia löytyy tarpeeksi.sen jälkeen aletaan katsoa sitä konseptia minkä mukaan ne tehdään.ja kun se on päätetty niin teen sitä mitä tilataan.kuten varmasti noista maptunen kuvista on selvinnyt on niissä kaikissa malleissa noin 3 laippaakin enemmän kuin esim og 9-3 downpipeissa siksi niihin ei oikeasti mitään sovittimia kai tarvita.ylimmässä kuvassa on "sovitin" joka on samalla laipalla kuin kaksi alempaakin.niissä laippa vain on kiinteästi kiinni.minä teen tätä työtä puhtaasti laskennallisesti metallityönä en viritysosa työnä itselleni,mulle on ihan sama mihin päähänkin autoa tämä tulee,kun se on mallin mukaan tehty ja sopii paikoilleen ja tekee sen homman mihin sen on joku jossain aivan muualla suunnitellut.
esimerkkinä mainittakoon että mikäli joku minulta tilaa vaikka 100 kpl laippoja ja lähettää mallin jossa on 1 ylimääräinen pultinreikä.teen sen siihen sillä ei kai voida olettaa että välttämättä tiedän sen yhden olevan ylimääräinen.
aika pitkälle noita kaikkia auton osia tekevät metallityöntekijät jotka eivät välttämättä koskaan ole edes nähneet mihin heidän tuotos menee.
ekalla kerralla minulta selkeästi tilattiin tietynlainen putki ja niitä tein.mutta kerron nyt että minun ei todella tarvitse googlettaa yhtään mitään.en edelleenkään aijo opetella ulkoa saabin anatomiaa jne..mikäli yhdessätuumin kaikki päättävät että tuolla alkukäyrällä tulee olla 2 kierremuhvia niin silloin sinne laitetaan ne,mutta hinta muuttuu.alku kommentissani kerroin putken perustavalaatuiset tiedot,materiaalit täytelangat jne...kuvaa putkesta ei ole sillä ensimmäistäkään ei vielä ole tehty ikinä joten pyysin katsomaan sivuiltani vastaavia putkia ja niissä selkeästi on ne muhvit mitkä niissä on.tähän asti ovat riittäneet ja oletuksena hinta arviossakin se on.
tähän mennessä tämän listan aikaansaaminen on ollut todella vaikeaa,sillä tässä on nyt pari sivua e merkintä keskustelua ja nyt sitten lambdamutterikeskustelua varmasti toinen mokoma.eikä listaa näy juurikaan.eli en todella tiedä kannattaako näiden tekeminen vai ei jos kysyntä on tässä vaiheessa näin heikkoa ja enemmänkin esiintyy dissaamista.
anteeksi nyt vain jos sanon ettei taaskaan hirveästi rohkaise.sanoisin että kyllä on ollut aika paljon helpompaa löytää yhteinen sävel noiden muiden putkien tekoon.en halua yleistää enkä muutenkaan mutta siis hei ihan nyt aikuisten oikeasti olisiko parempi nyt unohtaa tämä kokonaan.ei minun tarvitse väitellä tälläisistä asioista hetkeäkään kenenkään kanssa.onneksi kiinalaiset varmasti vastaavat noihin kysymyksiin sitten ja tekevät putkilot semmoisiksi kuin kukin haluaa.
varmasti tekevät.
kuitenkin kerroin jo ihan alussa että minimi nimi määrä tarvitaan siihen että putkihommaa viedään eteenpäin ja suunnitellaan yleensä loppuun asti,mutta siihen ei nyt saa rauhaa ollenkaan.kokajan saa olla väittämässä asioista jotka ovat vielä täysin auki.
kysymys on yksinkertaisesti siittä,että alettaisiin tekemään jos olisi ollut kysyntää.