Releen navat?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Releen navat?
Osaakos kukaan sanoa, mikä noista kolminapaisen releen kirjaintunnuksista vastaa tutumpia numeroita. Kirjaimet ovat B, L, E ja kyse on tavallisesta kytkentäreleestä. Kukaan ei tunnu tietävän, eikä viitsi enää ottaa enempää savuja arpomalla. Pitäisi olla vastaavuus 87, 85 ja 30 navoilla.
Onkos ainoa konsti avata rele, josko sitten joku siitä osaisi sanoa jotakin.
Onkos ainoa konsti avata rele, josko sitten joku siitä osaisi sanoa jotakin.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Releen navat?
Earth, eli maa ja numero 85Vesa Pohjalainen kirjoitti:Osaakos kukaan sanoa, mikä noista kolminapaisen releen kirjaintunnuksista vastaa tutumpia numeroita. Kirjaimet ovat B, L, E ja kyse on tavallisesta kytkentäreleestä. Kukaan ei tunnu tietävän, eikä viitsi enää ottaa enempää savuja arpomalla. Pitäisi olla vastaavuus 87, 85 ja 30 navoilla.
Onkos ainoa konsti avata rele, josko sitten joku siitä osaisi sanoa jotakin.
30 jatkuva virta akulta sulakkeen kautta ja 87 se josta menee kytkettävälle kohteelle syöttövirta.. mitkähä enkunkieliset lyhenteet ois niille, ei äkikseltää tuu mielee.
Jos veikkasi Light, eli L on numero 87
E=Earth, L=Load ja B=Battery
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Releen navat?
On se kumma, kun pyytää apua Volvon loikkarin releen kytkentään, sen saa Saab -foorumilta. 

# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Releen navat?
Ei varmaan semmosta aito-ruotsalaista autoa ole, jota ei foorumin voimin kuntoon saadaan
.

-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Releen navat?
Vaan eipä löytynyt näin selvää tietoa sen paremmin ruotsalaiselta kuin muiltakaan Volvo -foorumeilta. Täältä se on apu ennekin löytynyt joka asiaan. 

# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Releen navat?
Hehe.. no nuo relleet suhteellise heleppoja kun tullu niitte kanssa pelauduttua.. 

11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Releen navat?
Juu, kytkentä meni ihan kohdalleen, eikä savua tullut, mutta, mutta semmoinen kummastuttaa, kun kyseinen rele on myyty nimenomaan loikkarin kytkentäreleenä ja se on kuitenkin vilkkurele. Itse asiassa mulla on kaksi samanlaista ja molemmat vilkkuja ja molemmat hommattu juurikin loikkaria varten. Kun kokeilin irtoakulla niitä, niin hienosti vinksuttivat, mutta äkkiä voisi ajatella, että olisi aika nykivää meno, jos se tuolla tavalla katkoo loikkarin ohjausvirtaakin. Ruotsalainen firma väitti kovasti, että kyseistä relettä käytetään moniin tarkoituksiin.....vai onko tuo vain ruotsalainen näkemys asiaan. 

# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Releen navat?
Niin.. osha se hupaisaa kytkee vaikka töötin johdon väliin vilkkurele.
ei tarvii ku pitää pohjassa niin kuuluu vain TÖÖT..TÖÖT..TÖÖT! 


11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: Releen navat?
Humoorimielessä voisi ajatella että sylikkäin matkustavat ruotsalaiset nauttivat juurikin nykivästä menosta...
Tuo rele käyttää solenoidiventtiiliä, en nyt muista miten suuret virrat siinä on kyseessä, mutta ihan tavallinen valorele varmaan riittää.
Noiden loikkareiden kanssa on sitten sellainen homma, että siinä pitää olla tarpeeksi kierroksia kun ylivaihdetta käytetään, muuten ne luistavat, vekotin kun toimii niin että siinä akselissa jolla voima tulee loikkariin sisään on epäkeskolimppu, joka käyttää öljypumppua ja tuon pumpun voimalla tehdään vaihtaminen, joku paremmin noihin Laycock-planeettavaihteisiin perehtynyt varmaan osaa kertoa paljonko vaihteessa pitää olla kierroksia että se jaksaa pitää vaihteen päällä...
Tuo rele käyttää solenoidiventtiiliä, en nyt muista miten suuret virrat siinä on kyseessä, mutta ihan tavallinen valorele varmaan riittää.
Noiden loikkareiden kanssa on sitten sellainen homma, että siinä pitää olla tarpeeksi kierroksia kun ylivaihdetta käytetään, muuten ne luistavat, vekotin kun toimii niin että siinä akselissa jolla voima tulee loikkariin sisään on epäkeskolimppu, joka käyttää öljypumppua ja tuon pumpun voimalla tehdään vaihtaminen, joku paremmin noihin Laycock-planeettavaihteisiin perehtynyt varmaan osaa kertoa paljonko vaihteessa pitää olla kierroksia että se jaksaa pitää vaihteen päällä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Releen navat?
Joo solenoidiahan se käyttää, mutta ei kai kuitenkaan vilkkurele käy siihen tarkoitukseen.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Releen navat?
Omassa 740:ssä oli sellainen vika ettei loikkari toiminut ollenkaan, vaikka solenoidi naksahti päälle. Syynä oli se, että loikkarin 2 hydraulimäntää päästi läpi. Männät sain wanhasta 240:n laatikosta, koko loikkarimöykkyä ei pystynyt vaihtamaan kun 740:ssä pääakseli paksumpi.ippe kirjoitti: Noiden loikkareiden kanssa on sitten sellainen homma, että siinä pitää olla tarpeeksi kierroksia kun ylivaihdetta käytetään, muuten ne luistavat, vekotin kun toimii niin että siinä akselissa jolla voima tulee loikkariin sisään on epäkeskolimppu, joka käyttää öljypumppua ja tuon pumpun voimalla tehdään vaihtaminen, joku paremmin noihin Laycock-planeettavaihteisiin perehtynyt varmaan osaa kertoa paljonko vaihteessa pitää olla kierroksia että se jaksaa pitää vaihteen päällä...
Mäntähuollon jälkeen loikkari kytkeytyi 40km/h vauhdissa, eli silloin oli jo pumpun tuotto
riittävä.
Tuo loikkarihan on siinä mielessä tarkka öljystä, ettei saa olla liian liukasta koska suoraveto menee kartiokytkimen (ja ylivaihde planeettapyörästön) kautta ja kartio voi luistaa väärillä öljyillä.