DI kasetin vaihto
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ke Heinä 31, 2013 19:49
- Paikkakunta: Turku
DI kasetin vaihto
Moi!
Koitin etsiä ohjeita DI-kasetin vaihtoon, mutta tuloksetta.
Löytyykö forumilta ohjeet kasetin vaihtoon, ja ellei löydy niin haluaisiko joku antaa vinkkejä?
Koitin etsiä ohjeita DI-kasetin vaihtoon, mutta tuloksetta.
Löytyykö forumilta ohjeet kasetin vaihtoon, ja ellei löydy niin haluaisiko joku antaa vinkkejä?
Saab 9-5 2.0t Sentronic -05
Re: DI kasetin vaihto
Kasetin vaihto on helppo homma.
Kasetin päästä sähköliitin irti, sitten neljä torx-ruuvia auki ja sitten nostaa kasettia ylöspäin niin lähtee irti. Sitten vain painaa uuden kasetin paikalleen, ruuvit kiinni, liitin kiinni ja annat olla n.20min paikallaan ennen kuin käynnistät auton.
Samalla voi vaikka vaihtaa tulpat, niin tulee nekin vaihdettua samalla, kun ovat esillä siinä.
Tulpiksi NGK BCPR7ES-11 ja käytä DI-kasettina vain originaali Saab osaa niin kestää.
Kasetin päästä sähköliitin irti, sitten neljä torx-ruuvia auki ja sitten nostaa kasettia ylöspäin niin lähtee irti. Sitten vain painaa uuden kasetin paikalleen, ruuvit kiinni, liitin kiinni ja annat olla n.20min paikallaan ennen kuin käynnistät auton.
Samalla voi vaikka vaihtaa tulpat, niin tulee nekin vaihdettua samalla, kun ovat esillä siinä.
Tulpiksi NGK BCPR7ES-11 ja käytä DI-kasettina vain originaali Saab osaa niin kestää.
Re: DI kasetin vaihto
Voipi johtua siitä, että homma on hyvin yksinkertainen. Sähköliitin kasetin päästä irti ja kasetin kannesta ruuvit (4 kpl) irti -> nostetaan kasetti pois. Uusi kasetti tilalle ja ruuvit ja sähköliitin kiinni. Ainakin joskus on ollut suosituksena, että kasettia pidetään normaalissa asennossaan (kumitutit alaspäin) oisko ollut vartin ennen käynnistystä, jotta puolien öljy on varmasti oikeissa paikoissa. En tiedä onko tuolla suurta merkitystä, mutta näin olen itse tehnyt.
edit. Mikko.92 ehti näköjään ensin
edit. Mikko.92 ehti näköjään ensin
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: DI kasetin vaihto
Olipa hyvä että sattu tämä ketju silmään. Lähiaikoina tarkotus vaihtaa tulpat kolkkiin eikä ole käynyt mielessäkään kasetin "lepuutus". Kiitos tästäkin tiedosta vaikken sitä ole tajunnut kysyäkään. On tämä mahtava foorumi
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: DI kasetin vaihto
Taikka sitten ei missään vaiheessa käännä sitä kasettia kyljelleen tai muuta. Laskee samassa asennossa johonkin niin ei ole niin väliä. Tosin olen kyllä aika skeptinen siitä muutenkin. Kyllähän tuo muuntajaöljy sen verran notkeaa kamaa on, että ei pitäisi vartissa valua merkittävästi enempää kuin siinä ajassa, mikä menee kasetin kiinnitykseen
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Re: DI kasetin vaihto
Juu nimenomaan. Mutta ilman tätä tietoa oisin varmaan laittanut kasetin "katolleen" tulppien vaihdon ajaksi, vaihtanu tulpat ja lähteny saman tien kasetin kiinnitettyäni koeajamaan uusia tulppia
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: DI kasetin vaihto
Näin minä aina tein, kun kolkkiin vaihdoin tulpat, eikä koskaan mennyt kasetti rikki. Tuo tuli varmaan >10 kertaa tehtyä, kun tulppiakin vaihdoin melkein 10tkm välein. Femmaan en ole kuin kerran ehtinyt tulpat vaihtaa.Uitukki kirjoitti:Juu nimenomaan. Mutta ilman tätä tietoa oisin varmaan laittanut kasetin "katolleen" tulppien vaihdon ajaksi, vaihtanu tulpat ja lähteny saman tien kasetin kiinnitettyäni koeajamaan uusia tulppia
Onko siis jollakin faktatietoa, että ei sais tehdä?
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
Re: DI kasetin vaihto
Et tarvitse mitään faktoja, ohjeen mukaan pidä se kasetti siinä asennossa kuin se on asennettu koneeseen. Pätee kaikkiin osiin, joku inssi on näin suunnitellut. Miksi ohjeiden noudattaminen on vaikeaa? Olen itsekin suunnitellut koneen en kyllä jaksaisi kertoa faktaa miksi joku osa on suunniteltu näin tai noin.Poy kirjoitti:Näin minä aina tein, kun kolkkiin vaihdoin tulpat, eikä koskaan mennyt kasetti rikki. Tuo tuli varmaan >10 kertaa tehtyä, kun tulppiakin vaihdoin melkein 10tkm välein. Femmaan en ole kuin kerran ehtinyt tulpat vaihtaa.Uitukki kirjoitti:Juu nimenomaan. Mutta ilman tätä tietoa oisin varmaan laittanut kasetin "katolleen" tulppien vaihdon ajaksi, vaihtanu tulpat ja lähteny saman tien kasetin kiinnitettyäni koeajamaan uusia tulppia
Onko siis jollakin faktatietoa, että ei sais tehdä?
Helpommalla pääset noudattamalla vain ohjetta joka tässä tapauksessa on varsin yksinkertainen.
-
- "Kaasari"
- Viestit: 7
- Liittynyt: Ke Heinä 31, 2013 19:49
- Paikkakunta: Turku
Re: DI kasetin vaihto
Tarviikos tuossa liittimen irroituksessa ottaa huomioon jotain erityistä vai lähteekö se irti tuosta vain?
Kiitoksia selkeistä vastauksista. Hienoa porukkaa!
Kiitoksia selkeistä vastauksista. Hienoa porukkaa!
Saab 9-5 2.0t Sentronic -05
Re: DI kasetin vaihto
Punainen lukitussysteemi täytyy liu'uttaa auki samalla, kun vetää liitintä irti. Joskus saattaa olla tiukassa, ja voi olla että joutuu hieman vaikka tasapäisellä meisselillä avustamaan.Ysivitonen1 kirjoitti:Tarviikos tuossa liittimen irroituksessa ottaa huomioon jotain erityistä vai lähteekö se irti tuosta vain?
Kiitoksia selkeistä vastauksista. Hienoa porukkaa!
Kun laitat liitintä kiinni, täytyy taas samalla punaista lukitetta liu'uttaa kiinni, että liitin menee paikalleen.
Vähän hankalasti selitetty, mutta ymmärrät ohjeen varmasti, kun rupeat liitintä avaamaan.
Re: DI kasetin vaihto
Liittimen irrotukseen on tosiaan syytä ensimmäisellä kerralla perehtyä ajan kanssa, ettei riko sitä. Bonuksena sen jälkeen osaa irrottaa myös muut samanlaiset liittimet, joita autosta löytyy.
Tulppien vaihtoon piuhaa ei muuten tarvitse irrottaa. Kasetin mahtuu nostamaan paikaltaan ja siirtämään sivuun (edelleen tötterot alaspäin) johdon ollessa kiinni.
Tulppien vaihtoon piuhaa ei muuten tarvitse irrottaa. Kasetin mahtuu nostamaan paikaltaan ja siirtämään sivuun (edelleen tötterot alaspäin) johdon ollessa kiinni.
Petteri #507 | Klubin puhis 2018 - 2022 | IT- ja tiedotusvastaava 2016 - 2022
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Enää yksi Saabi: 99 EMS '73
Re: DI kasetin vaihto
Harva laittaa tulppien jengoihin suositeltua ainetta tai vääntää momenttiavaimella torxeja ja tulppia kiinni. Pitäisin niitä kuitenkin varsin perusteltuina ohjeina.sye kirjoitti: Miksi ohjeiden noudattaminen on vaikeaa?
Olisi kiva kuulla perustelut tuolle 15 minuutin odottelulle; perustuuko se oletukseen että kasetti heitetään hankeen vaihdon ajaksi vai onko öljy todellakin juoksevaa vain kun kone/kasetti on käyntilämpötilassa.
Re: DI kasetin vaihto
Jengoille suositeltua ainetta? Kuparitahnaa? Mistä suosittelu? Itsellä on kyllä siellä koneen päässä jengat aika "kuivat" kun on aika hankalaa sormin pyöritellä tulppaa, eikä momenttiavaimen käyttö ole mahdollista juurikin sen takia että jengoilla jotain pölyä muuta paskaa, eikä ne kiristy, vaikka olisivat momentissa.
Senpä takia kysynkin, että mitä ainetta jengoille täytyy laittaa, että ne toimisi hyvin, pysyisivät kiinni, ja että se vielä menisi suosituksien mukaan..
Senpä takia kysynkin, että mitä ainetta jengoille täytyy laittaa, että ne toimisi hyvin, pysyisivät kiinni, ja että se vielä menisi suosituksien mukaan..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: DI kasetin vaihto
WISin mukaan jengoille meni jotain sähköä johtavaa mutta kiinnileikkautumista estävää ainetta, etsin sitä aikoinaan mutta alumiinitahna oli lähintä mitä löysin. Se sai kelvata kun pakkauksessa luki että sytytystulppien kierteisiin alukanteen. Biltemasta taisi löytyä
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... hna-36910/
Kertokaa jos olette löytäneet parempaa/sopivampaa jostain.
Kasetin kumituteille meni jotain muuta hoitoainetta, sitäkään ei joka motonetista löydä vaikka moottoritilassa on muitakin kumiosia jotka voisivat sitä kaivata.
Marmoritiskiltä voi toki kysyä kun niille on osanumerot olemassa. Laiskana en ole jaksanut kun siellä menee odotellessa tovi.
http://www.biltema.fi/fi/Autonhoito/Olj ... hna-36910/
Kertokaa jos olette löytäneet parempaa/sopivampaa jostain.
Kasetin kumituteille meni jotain muuta hoitoainetta, sitäkään ei joka motonetista löydä vaikka moottoritilassa on muitakin kumiosia jotka voisivat sitä kaivata.
Marmoritiskiltä voi toki kysyä kun niille on osanumerot olemassa. Laiskana en ole jaksanut kun siellä menee odotellessa tovi.
Re: DI kasetin vaihto
Njaa, täytyy vissiin enskerralla laittaa...
Ja tosiaan, se kassun hoitoaine kehiin? Silikooni? Joskus sitä meinasin käyttää niissä tötteröissä, mutta kerta kun lämpötilakestosta ei ollut tietoa, en uskaltanut.
Ja tosiaan, se kassun hoitoaine kehiin? Silikooni? Joskus sitä meinasin käyttää niissä tötteröissä, mutta kerta kun lämpötilakestosta ei ollut tietoa, en uskaltanut.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866