Venttiilivaihtoehtoja
Venttiilivaihtoehtoja
Kun ajattelin koneistuttaa kannet kestämään lyijytöntä, koska pakoventtiilit on painuneet aika syvälle ja ventiiliohjureissa on melkoinen välys, niin samalla työllä voisi ilmeisemmin laittaa hieman suurempaa venttiiliä. Uusien vakioventtiilien saatavuus kun on melko huono tai saahan niitä saksasta, mutta kappalehinta on yli 20€ enkä vanhoja viitsi laittaa vaikka niitä löytyykin jemmasta riittävästi.
Nokka-akseli -viestiketjussa puhuttin ford 2.8V6 venttiileistä ja 900:n venttiileistä. Näissäkään saatavuus ei ilmeisemmin kovin hyvä ole. Onko muuta vaihtoehtoa?
Vakioventtiilien koko lienee jotain 32/37mm, 2.8V6 koneessa ilmeisesti 36/42mm.
Nokka-akseli -viestiketjussa puhuttin ford 2.8V6 venttiileistä ja 900:n venttiileistä. Näissäkään saatavuus ei ilmeisemmin kovin hyvä ole. Onko muuta vaihtoehtoa?
Vakioventtiilien koko lienee jotain 32/37mm, 2.8V6 koneessa ilmeisesti 36/42mm.
96 V4i -73
Re: Venttiilivaihtoehtoja
Tämän mukaan alkuperäisten venttiilien koko on 37.3x8x105.7mm ja 32.2x8x105.7mm.
http://www.oldtimer-motorenteile.com/in ... 09d63e061b
Tuoltakin alkuperäisiä saisi tilattua, kuten myös täältä:
http://www.motomobil.com/ford-spezial,4087.html
Hinta on 20€ tienoilla/venttiili + toimituskulut. Jos otetaan, että pituus ja venttiilivarren halkaisija olisivat määrääviä tekijöitä voisi esimerkiksi seuraavat venttiilit sopia:
Opel kadett 1989 1.8L koneen venttiilit 41x8x106mm ja 35x8x106mm
http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ame,Engine
Tai vaikka pösön 1.9L koneen venttiilit 39.5x8x105.2mm ja 33x8x105,2mm, jos ei halua niin paljoa kokoa suurentaa
http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ame,Engine
http://www.oldtimer-motorenteile.com/in ... 09d63e061b
Tuoltakin alkuperäisiä saisi tilattua, kuten myös täältä:
http://www.motomobil.com/ford-spezial,4087.html
Hinta on 20€ tienoilla/venttiili + toimituskulut. Jos otetaan, että pituus ja venttiilivarren halkaisija olisivat määrääviä tekijöitä voisi esimerkiksi seuraavat venttiilit sopia:
Opel kadett 1989 1.8L koneen venttiilit 41x8x106mm ja 35x8x106mm
http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ame,Engine
Tai vaikka pösön 1.9L koneen venttiilit 39.5x8x105.2mm ja 33x8x105,2mm, jos ei halua niin paljoa kokoa suurentaa
http://www.rockauto.com/catalog/x,carco ... ame,Engine
96 V4i -73
Re: Venttiilivaihtoehtoja
Venttiilikoon kasvaessa saattaa tulla eteen tilanne, ettei irtoseetien asennus enää onnistu...
Ford-osissa auttaa Burton: http://www.burtonpower.com/
Mulle tuli V6-imuventtiilit tuolta, pakoventtiilit tilasin jostain virolaisesta kaupasta naurettavan halvalla...
Valitettavasti en muista enää tuota virolaista putiikkia.
Ford-osissa auttaa Burton: http://www.burtonpower.com/
Mulle tuli V6-imuventtiilit tuolta, pakoventtiilit tilasin jostain virolaisesta kaupasta naurettavan halvalla...
Valitettavasti en muista enää tuota virolaista putiikkia.
Re: Venttiilivaihtoehtoja
Joo sellaista lueskelinkin. Siksi ajatuksissa olisi laittaa hieman pienemmät venttiilit kuin 2.8V6:ssa on. Saab Journalissa oli isompia venttiileitä laitettu irtoseetin kanssa, mutta näköjään yksittäisen kannen valuvika saattaa olla ongelma imuventtiilien kanssa. Harvinainen kuitenkin.
http://saabjournal.blogspot.fi/2013/03/ ... blems.html
Pitääpä jutella koneistamon kanssa mitä ovat mieltä. Äkikseltään mitattuna vanhojen venttiilien varsi on ohentunut hieman ohjurien kohdalta.
Samalla jos laskisi kantta 1mm verran.
http://saabjournal.blogspot.fi/2013/03/ ... blems.html
Pitääpä jutella koneistamon kanssa mitä ovat mieltä. Äkikseltään mitattuna vanhojen venttiilien varsi on ohentunut hieman ohjurien kohdalta.
Samalla jos laskisi kantta 1mm verran.
96 V4i -73
Re: Venttiilivaihtoehtoja
skottaa ja laita imuvena pakovenaksi.
toinen juttu on just, että en suosittele isoja venoja + irtoseetejä. Sikäli ainakin jos aikoo lähteä pitkälle reissulle.
tosta kannen plaanauksesta kannattaa tutustua Saabisti 2/2013.
toinen juttu on just, että en suosittele isoja venoja + irtoseetejä. Sikäli ainakin jos aikoo lähteä pitkälle reissulle.
tosta kannen plaanauksesta kannattaa tutustua Saabisti 2/2013.
-
- "Hirsch"
- Viestit: 759
- Liittynyt: To Kesä 12, 2003 21:43
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Venttiilivaihtoehtoja
Laitoin v 1984 juuri ajokortin saaneena 1.7 L V4:een imuventtiilin pakoventtiiliksi. Koneen remppasin uusilla osilla: männät ja laakerit, 7.6, oma 2-kurkku solex isommilla suuttimilla (Opel Asconassa ? oli sama kaasari, mutta isommat suuttimet), sportin putket, kevyt vauhtipyörä ja kannet viilattu isoilla venoilla. Ei säädetty rullilla tms . Sai tietysti kenkää ja poltti ne venttiilit 15 tkm:ssa .
Saab 96 vm -73 viri 1.8 L
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Jokkista Saab 96 V4:lla 1998-2010
EX Saab Sonett 3 vm -70 ( https://www.youtube.com/watch?v=K6bjUI-KQbg )
Re: Venttiilivaihtoehtoja
KeijoAnnikki kirjoitti:Laitoin v 1984 juuri ajokortin saaneena 1.7 L V4:een imuventtiilin pakoventtiiliksi. Koneen remppasin uusilla osilla: männät ja laakerit, 7.6, oma 2-kurkku solex isommilla suuttimilla (Opel Asconassa ? oli sama kaasari, mutta isommat suuttimet), sportin putket, kevyt vauhtipyörä ja kannet viilattu isoilla venoilla. Ei säädetty rullilla tms . Sai tietysti kenkää ja poltti ne venttiilit 15 tkm:ssa .
No nimenomaan, totahan se skottaaminen jaloimmillaan tarkoittaa ! säästetään säästetään. Tarpeeksi monessa kohtaa, niin jossain kohdassa voi sitten vahingossa tulla oikeasti säästöä VÄhä niiku tämä nykyinen poliittinen meno kun kaikki säästetään hengiltä tai tehdään jotenkin hullunkuriseksi. Sori, ei sekoteta politiikkaa hienoon harrastukseen.
Voipi tietty olla että kävi laihalla tms. mistä johtuen pakolämmöt korkealla.
Re: Venttiilivaihtoehtoja
Sämpylän vakioimuvenasta en tiedä, mutta koneistamon sedän mukaan pakoventtiili materiaalilla on yleensä parempi lämmönkestävyys.
Taidan hankkia nuo pösön 39.5x8x105.2mm ja 33x8x105,2mm venttiilit. Liekö lievästi isommasta koosta yhtään mitään hyötyä, mutta jospa irtoseeti pysyisi niillä paikallaan. On ainakin uudet ja selvästi halvemmat kuin vakiovenojen yli 20€ hinta. Harrastelua...
v.1994 ajokortti-iän kynnyksellä moottorin anatomian harjoituksena vaihdoin yhteen V4 koneeseen uudet männänrenkaat ja kiertokangen laakeroinnit sekä hioin venttiilit. Ei tainnut kauaa kestää, kun männän laen kyljestä irtosi pala. Varmaankin uudet männänrenkaat tarttuivat sylinteriin tai jotain.
Taidan hankkia nuo pösön 39.5x8x105.2mm ja 33x8x105,2mm venttiilit. Liekö lievästi isommasta koosta yhtään mitään hyötyä, mutta jospa irtoseeti pysyisi niillä paikallaan. On ainakin uudet ja selvästi halvemmat kuin vakiovenojen yli 20€ hinta. Harrastelua...
v.1994 ajokortti-iän kynnyksellä moottorin anatomian harjoituksena vaihdoin yhteen V4 koneeseen uudet männänrenkaat ja kiertokangen laakeroinnit sekä hioin venttiilit. Ei tainnut kauaa kestää, kun männän laen kyljestä irtosi pala. Varmaankin uudet männänrenkaat tarttuivat sylinteriin tai jotain.
96 V4i -73
Re: Venttiilivaihtoehtoja
Loppujen lopuksi sain hankittua 39.5x8x105.2mm ja 33x8x105,2 venttiilit, jotka siis on vain hieman suuremmat kuin alkuperäiset. Ensimmäinen toimittaja sai vain toimitettua 5 kpl venttiileitä (BGA v538008 ja v538181) kolmen kuukauden aikana. Loput 3 kpl (FRECCIA R4226/S ~8€/kpl ja FRECCIA R4227/RCR ~9€/kpl) tulivat autonvaraosat24.fi saksalaisesta nettikaupasta reilussa viikossa kotiovelle noin 10€ toimituskuluilla. Lisäksi piti hankkia sopivat kiilasokat.
Sittenpä viimeistelemään pakoaukkoa hieman suuremmaksi, hitusen venttiilinohjurien osalta kanavan muotoa sekä valujälkiä hiomaan ja ei muutakuin koneistamolle, jossa asennetaan kovat pakoseetit, pronssiset venttiiliohjurit, venttiilit ja kansi oikaistaan.
Sittenpä viimeistelemään pakoaukkoa hieman suuremmaksi, hitusen venttiilinohjurien osalta kanavan muotoa sekä valujälkiä hiomaan ja ei muutakuin koneistamolle, jossa asennetaan kovat pakoseetit, pronssiset venttiiliohjurit, venttiilit ja kansi oikaistaan.
96 V4i -73