Saab 9000 Turbo laturin kunnostus ja teholukemat
Saab 9000 Turbo laturin kunnostus ja teholukemat
Tuli hankittua perheeseen Saab 9000 CC 2.0 Turbo kat -89.
Auto tuotu keväällä -04 Saksasta. Rekisteriotteen mukaan tehoa 136 kW.
Varustettu ABS-jarruilla, Bosch LH-jetronic moottoriohjauksella ja suorasytytyksellä (punainen kasetti kannessa). Autossa on pieni ohjauspyörä, malli kuitenkaan ei ole Talladega. Onko teholukema oikein vai onko se jokin saksan versio.
Laturi lopetti lataamisen. Kysymys kuuluu: Kuinka saada laturi pöydälle kunnostusta varten? Näyttää näin maallikosta ettei onnistu yläkautta.
Tiedoista jo etukäteen kiittäen.
Auto tuotu keväällä -04 Saksasta. Rekisteriotteen mukaan tehoa 136 kW.
Varustettu ABS-jarruilla, Bosch LH-jetronic moottoriohjauksella ja suorasytytyksellä (punainen kasetti kannessa). Autossa on pieni ohjauspyörä, malli kuitenkaan ei ole Talladega. Onko teholukema oikein vai onko se jokin saksan versio.
Laturi lopetti lataamisen. Kysymys kuuluu: Kuinka saada laturi pöydälle kunnostusta varten? Näyttää näin maallikosta ettei onnistu yläkautta.
Tiedoista jo etukäteen kiittäen.
Re: Saab 9000 Turbo laturin kunnostus ja teholukemat
Omaani juuri vaihdoin laturin.Kulkuri kirjoitti:Laturi lopetti lataamisen. Kysymys kuuluu: Kuinka saada laturi pöydälle kunnostusta varten? Näyttää näin maallikosta ettei onnistu yläkautta.
Kannattaa aloittaa tutkiminen latauksensäätimen (hiilien) tutkimisella. Jos on hiilet ihan loppu, niin jonkin matkaa voi päästä eteenpäin laittamalla uuden säätimen uusilla hiilillä. Säätimeen pääsee nipinnapin käsiksi yläkauttakin imusarjan ja irrotettavan rintapellin välistä, mutta alakautta sen saa vaihdettua kunnolla. Tuon ikäisessä säädin on kahdella ruuvilla laturin päässä kiinni.
Samalla kun olet siellä auton alla saat tunnusteltua onko liukurenkaissa kovin syvät urat. Jos ei ole, niin uusi säädin kiinni ja kovaa ajoa. Jos on syvät urat, niin älä tule alta pois ennen kuin avaat laturin yläkiinnityspultin varalle ottamallasi räikkä-50 cm jatkovarsi-nivel-15 cm jatkovarsi-14 mm hylsy-yhdistelmällä. Virtakaapeli oli minulla kiinni 13 mm mutterilla.
Alapultti avataan pyöräkotelon puolelta. Sisälokasuojan etupuoliskon irrottaminen auttaa jonkin verran laturin pois uittamista, mutta se on loppujen lopuksi aika vähän tiellä. Saattaisi olla kokeilemisen arvoista yrittää uittaa laturi ulos irrottamalla vaan sisälokarin jarruletkutelineen vieressä oleva ruuvi, ehkä ne lokarimuovit joustavat sen tarpeeksi. Lokasuojan reunalistat ei suomiautoissa ainakaan ole mitään mukavia askarreltavia hapettuneine kiinnikemuttereineen/pultteineen.
Oma laturiremppani taisi tulla viimeisteltyä putsaamalla ajotietokoneen liittimet - yksi laturiremppaan ajaneista syistä oli toisinaan huolestuttavan alhaalla haamuilevat jännitelukemat EDU:ssa ajon aikana. Koeajoa tosin en vielä tehnyt putsauksen jälkeen, kojetaulu on parhaillaan täysin auki ja irti. Oli siinä vanhassa laturissa kyllä jo liukurenkaat kuluneet alle ohjearvon.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
Aivan kuten jus sanoi ne liukurenkaat kannattaa kyllä tarkistaa... Itse vaihdoin tuossa pari vuotta sitte pelkät hiilet enkä kiinnittäny liukurenkaisiin mitää huomiota silloin. Nehän olivat kuitenkin niin loppuunkuluneet, että uusilla hiilillä laturi pelasi vain pari kk ja hyytyi jälleen. Sen jälkee heitinkin tympääntyneenä uuden laturin tilalle...
Käyttis: 9000CS 2.0t -96
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Kakkosauto: Opel Vectra C -07 OPC-line farkku 1.9DTH 150hp
Ex-tonnarit: 9000CD 2.3TA -91 ja 9000CD 2.0T16 -90
jäsen# 1960 mobiiili: 050-3763335
Pohdiskelin vielä tuota sisälokarin irrottamisen tarpeellisuutta kuvia silmäillen.
Tässä sisälokarin etupuolisko on irti.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... nytaka.jpg
Tässä takapuoliskokin irti, juuri mitään lisäapua laturin poistulemiseen ei saada:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... 1120_1.JPG
Pelkästään raottamalla sisälokarin alareunaa saa varmasti ainakin alapultin pois, ja ehkä kammettua laturin taaksepäin, pois kannakkeestaan. Sen jälkeen laturin saa laskettua jo niin paljon alaspäin, että saattaisi tulla lokarimuoveja taivuttamalla vetoakselin, vakaajan ja raidetangon välistä.
Kerro sitten onnistuiko
Tässä sisälokarin etupuolisko on irti.
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/uud ... nytaka.jpg
Tässä takapuoliskokin irti, juuri mitään lisäapua laturin poistulemiseen ei saada:
http://www.jus.liitin.net/saab/9000/ruo ... 1120_1.JPG
Pelkästään raottamalla sisälokarin alareunaa saa varmasti ainakin alapultin pois, ja ehkä kammettua laturin taaksepäin, pois kannakkeestaan. Sen jälkeen laturin saa laskettua jo niin paljon alaspäin, että saattaisi tulla lokarimuoveja taivuttamalla vetoakselin, vakaajan ja raidetangon välistä.
Kerro sitten onnistuiko

Viimeksi muokannut jus, Ke Helmi 13, 2008 20:34. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
No niin.
Laturi on vaihdettu, vanhassa jotain irti sisällä koska pyöri vaikeasti ja piti epämääräistä ääntä käsin pyöritettäessä. Joten laitoimme vaihtolaturin.
Poistimme molemmat sisälokasuojat työn helpottamiseksi. Kiinnikkeissä ei ruostetta koska auto saksan tuonti. Ylimmäinen kiinnikepultti vaikeahko irrottaa, koska pulttia ei näe auton alla maatessa. (ei monttua käytettävissä eikä nostinta) Pultin irrotusta helpottaa kun poistaa öljyntäyttöputken ja suodattimen. (muista päästää öljyt pois ennen, muuten tulee hihaan). Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
Muista kiristää pultit momenttiavaimella, että saa tulevaisuudessakin auki. Meillä nimittäin olivat järjettömän piukassa ja kulmat pyöristyivät, joten pultit vaihdettiin uusiin. Kannattaa myös tarkistaa remmin kiristinpyörä ja sen laakeri, josko on vaihtotarvetta. On sen verran iso työ kuitenkin, että vaihdoimme kiristinpyörän laakereineen.
Siinä lyhykäisyydessään vaihtotyö kotikonstein.
Auto näyttäisi todellakin olevan 185 hv:n yksilö. Kurkattuamme kuskin penkin alle (jossa Di/apc-boksin kait pitaisi sijaita??), niin punainen lootahan sieltä paljastui. Eli ilmeisesti siis samanlainen kuin Talladegassa?
Boksin päällä numerot: 137007308. Päätellen boksin pölyisyydestä ym. se on ollut siellä alusta asti. Tämän lisäksi autossa on se pienempi Talladegan ratti, joka sekin vaikuttaisi olleen alusta asti. Muuten auto on ns. "normi" tonnari. Eli oliskohan Saksaan sitten viety jotain "osittais" Talladegoja. Eli onko kellään mahd. vastaavaa tapausta?
Ajotuntumasta en osaa sanoa teholukemia, kun aiempi auto oli normi 900s -90, siis matalapaineturbo. Ahtopaine nousee täyskihdytyksessä viisarin verran punaisen puolelle ja putoaa n. 3500-4000rpm:n paikkeilla punaisen ja keltaisen rajalle, jossa pysyy ainakin 5500rpm:ään asti. Tyhjäkäynnillä ahtoviisari n. vihreän alueen puolessa välissä ja moottorijarrussa vieläkin alempana. Eli ilmeisesti turbo puoli on kunnossa. Vuotoja letkuista ei ole löytynyt.
Tiedoista kiittäen
Laturi on vaihdettu, vanhassa jotain irti sisällä koska pyöri vaikeasti ja piti epämääräistä ääntä käsin pyöritettäessä. Joten laitoimme vaihtolaturin.
Poistimme molemmat sisälokasuojat työn helpottamiseksi. Kiinnikkeissä ei ruostetta koska auto saksan tuonti. Ylimmäinen kiinnikepultti vaikeahko irrottaa, koska pulttia ei näe auton alla maatessa. (ei monttua käytettävissä eikä nostinta) Pultin irrotusta helpottaa kun poistaa öljyntäyttöputken ja suodattimen. (muista päästää öljyt pois ennen, muuten tulee hihaan). Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
Muista kiristää pultit momenttiavaimella, että saa tulevaisuudessakin auki. Meillä nimittäin olivat järjettömän piukassa ja kulmat pyöristyivät, joten pultit vaihdettiin uusiin. Kannattaa myös tarkistaa remmin kiristinpyörä ja sen laakeri, josko on vaihtotarvetta. On sen verran iso työ kuitenkin, että vaihdoimme kiristinpyörän laakereineen.
Siinä lyhykäisyydessään vaihtotyö kotikonstein.
Auto näyttäisi todellakin olevan 185 hv:n yksilö. Kurkattuamme kuskin penkin alle (jossa Di/apc-boksin kait pitaisi sijaita??), niin punainen lootahan sieltä paljastui. Eli ilmeisesti siis samanlainen kuin Talladegassa?
Boksin päällä numerot: 137007308. Päätellen boksin pölyisyydestä ym. se on ollut siellä alusta asti. Tämän lisäksi autossa on se pienempi Talladegan ratti, joka sekin vaikuttaisi olleen alusta asti. Muuten auto on ns. "normi" tonnari. Eli oliskohan Saksaan sitten viety jotain "osittais" Talladegoja. Eli onko kellään mahd. vastaavaa tapausta?
Ajotuntumasta en osaa sanoa teholukemia, kun aiempi auto oli normi 900s -90, siis matalapaineturbo. Ahtopaine nousee täyskihdytyksessä viisarin verran punaisen puolelle ja putoaa n. 3500-4000rpm:n paikkeilla punaisen ja keltaisen rajalle, jossa pysyy ainakin 5500rpm:ään asti. Tyhjäkäynnillä ahtoviisari n. vihreän alueen puolessa välissä ja moottorijarrussa vieläkin alempana. Eli ilmeisesti turbo puoli on kunnossa. Vuotoja letkuista ei ole löytynyt.
Tiedoista kiittäen
Re: Saab 9000 Turbo laturin kunnostus ja teholukemat
Tänään nappasin laturin irti omasta tonnaristani ja se tulee yläkautta kun ottaa akvaarion etureunan irti ja ohjaustehostimen letkut irti säiliöstä.
Hiilet olivat lopussa, joten pitkään ei olisi tuolla ajeltu. Päätymmäinen liukurengas oli hyväkuntoinen, mutta sisimmäinen oli kulunut tosi syvälle, mistäköhän lie johtunut.
Hihnapuolen laakeri myös pitää raksutusta pyörittäessä tai jostain muusta siltä suunnalta tulee ääntä. Taidan hankkia vaihtolaturin, kun kerran on noinkin monta oiretta, jos liukurenkaat olisi olleet hyvät olisin laittanut uuden lataussäätimen.
Hiilet olivat lopussa, joten pitkään ei olisi tuolla ajeltu. Päätymmäinen liukurengas oli hyväkuntoinen, mutta sisimmäinen oli kulunut tosi syvälle, mistäköhän lie johtunut.
Hihnapuolen laakeri myös pitää raksutusta pyörittäessä tai jostain muusta siltä suunnalta tulee ääntä. Taidan hankkia vaihtolaturin, kun kerran on noinkin monta oiretta, jos liukurenkaat olisi olleet hyvät olisin laittanut uuden lataussäätimen.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Re: Saab 9000 Turbo laturin kunnostus ja teholukemat
Siistimpää on nostaa koko säiliö letkuineen pois tieltä ilman letkujen irrotusta ja öljyjen kanssa puljaamista, esim. imusarjan päälle. Itse en ole valetulipeltiä irrottanut vaan momenttitukivarren, jopa vanhemman mallinen ulkotuuletettu laturinmötkälekin tulee kyllä yläkautta pois sopivaan asentoon pyöräytettynä, hihnapyörä ylöspäin.VMTD kirjoitti:ohjaustehostimen letkut irti säiliöstä.
Re: Saab 9000 Turbo laturin kunnostus ja teholukemat
No menee tehostinöljyjenkin vaihto samalla ja suodatin tuli myös hommattua. Siististi onnistui irroittaminen, ensin imurilla säiliö tyhjäksi ja sitten letkut irti. Olisi sen kyllä voinut kääntää sinne imusarjan päälle, kun ensin olisi tuen irroittanut.
#1598
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls
Saab 9000 CS 2.0t -97, Alfa 166 jtd 20v. Aut. -05, Lancia Lybra 1.8 ls