Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Tarkennuksia kaivattaisiin... mahdolliset uudet jäsenet kyselevät.
Vastauksiin varmaa tietoa, kiitos. Huhupuheita ja "ainakii ennen oli näin" -tietoa on jo omasta takaa.
Ratapäivä Ahvenistolla 21.09.2013 09.00 - 15.00
http://www.saabclub.fi/www/saab-klubi-r ... tolla.html
"Radalle pääsevät klubin jäsenet Saabilla tai muulla autolla, jonka moottori on Saabista."
a) Tarvitseeko apukuskin/matkustajan olla jäsen?
b) Onko mahdollisuus liittyä jäseneksi paikan päällä, jonka jälkeen saa oikeuden päästä radalle Saabin tms. kyytiin/kuskiksi? Hinta?
c) Miten suhtaudutaan ajokortitta ajoon (hitaammassa luokassa)?
"Kahvitarjoilu."
- ei-jäsenet, siis myös jäsenen perheenjäsenet, kustantavat itsensä?
Vastauksiin varmaa tietoa, kiitos. Huhupuheita ja "ainakii ennen oli näin" -tietoa on jo omasta takaa.
Ratapäivä Ahvenistolla 21.09.2013 09.00 - 15.00
http://www.saabclub.fi/www/saab-klubi-r ... tolla.html
"Radalle pääsevät klubin jäsenet Saabilla tai muulla autolla, jonka moottori on Saabista."
a) Tarvitseeko apukuskin/matkustajan olla jäsen?
b) Onko mahdollisuus liittyä jäseneksi paikan päällä, jonka jälkeen saa oikeuden päästä radalle Saabin tms. kyytiin/kuskiksi? Hinta?
c) Miten suhtaudutaan ajokortitta ajoon (hitaammassa luokassa)?
"Kahvitarjoilu."
- ei-jäsenet, siis myös jäsenen perheenjäsenet, kustantavat itsensä?
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Ratavalvoja tietysti päättää kuka saa ajo luvan. Kysymys c minun pojat on ajanut monena vuonna rata tapatumissa ,kortin saavat 3ja 5 vuoden kuluttua .Ajo ohjeena oli ratavalvojalta ettei 2sta pienempää vaidetta käytetä .
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Vois kai tuota ilmoittaa etukäteen ja jopa ajoissa asioista?
Ketä palvelee, jos liittymistä harkitsevan ensimmäinen kontakti klubiin on pettymys?
Epäkiitollinen tehtävä ratavalvojallekin, jos joutuu eväämään kovin monelta radalle pääsyn.
Vielä yksi kysymys, koskien melurajoja.
Sivulla
http://ahvenistoracecircuit.com/vapaaharjoittelu/
ilmoitetaan näin:
------------------
-Meluraja vapaaharjoittelussa max.110 db/4500 rpm, kaikilla ajoneuvoilla.
...
Myös niinä päivinä jolloin radalla on ns. myymätöntä aikaa, pääsee harjoittelemaan kertamaksulla. Näinä päivinä melurajoitus on 95db.
--------------------
Tuo 95 db taitaa nykyään ylittyä monella katuautollakin.
Kysymys kuuluu - kumpi meluraja on käytössä klubin ratapäivänä?
Ketä palvelee, jos liittymistä harkitsevan ensimmäinen kontakti klubiin on pettymys?
Epäkiitollinen tehtävä ratavalvojallekin, jos joutuu eväämään kovin monelta radalle pääsyn.
Vielä yksi kysymys, koskien melurajoja.
Sivulla
http://ahvenistoracecircuit.com/vapaaharjoittelu/
ilmoitetaan näin:
------------------
-Meluraja vapaaharjoittelussa max.110 db/4500 rpm, kaikilla ajoneuvoilla.
...
Myös niinä päivinä jolloin radalla on ns. myymätöntä aikaa, pääsee harjoittelemaan kertamaksulla. Näinä päivinä melurajoitus on 95db.
--------------------
Tuo 95 db taitaa nykyään ylittyä monella katuautollakin.
Kysymys kuuluu - kumpi meluraja on käytössä klubin ratapäivänä?
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Itse liityin klubin jäseneksi juurikin ratapäivällä, joten uskoisin sen onnistuvan niin. Paikalle, jäseneksi, ajamaan. 95dB ollut ainakin aikaisemmin käytössä. Esim. allekirjoituksen auto 3"dp + race cat + orkkis keskipätkä + ei takapönttöä tuottaa juuri tuon 95dB, joten kyllähän tuo ylittyy jos ei ole vaimentimia putkessa ollenkaan.
Tuota kortitta ajoa hieman ihmettelen, mitähän mahtaa vakuutusyhtiöt tykätä mahdollisissa lähikontaktitilanteissa?
Tuota kortitta ajoa hieman ihmettelen, mitähän mahtaa vakuutusyhtiöt tykätä mahdollisissa lähikontaktitilanteissa?

EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Tuota vähän pelkäsinkin, että alempi raja on käytössä lauantaista ja päiväs-ajasta huolimatta. Toivottavasti keltään ei jää auto varikolle esim. 96db:n pörinöiden takia. Mittauksen vaatimat 4500 kierrosta minuutissa kun ei välttämättä edes ylity tuolla radalla. Entäs jos autossa ei ole kiekkamittaria? Onko desibelimittarissa jokin ekstra-anturi? Vai laitetaanko toinen saappi viereen laulamaan 4500 rpm, ja sitten kun nuotti on sama, mitataan? Tieteellistä tarkkuutta taas...
Ratapäivien junioritoiminnallahan on jo pitkät perinteet, mutta Ahvenisto on monella tapaa vaativampi rata kuin esim. Botniaring.
Oliskohan syytä teipata varotuskolmio, huomioliivi tms. sellasten autojen takaikkunaan, joissa on kortiton (tai muuten syyntakeeton;)) juniorikuski..? Joku hyvä turvallisuusperinne voisi olla paikallaan aloitettavaksi nyt, kun muutosten tielle on muutenkin lähdetty.

Ratapäivien junioritoiminnallahan on jo pitkät perinteet, mutta Ahvenisto on monella tapaa vaativampi rata kuin esim. Botniaring.
Oliskohan syytä teipata varotuskolmio, huomioliivi tms. sellasten autojen takaikkunaan, joissa on kortiton (tai muuten syyntakeeton;)) juniorikuski..? Joku hyvä turvallisuusperinne voisi olla paikallaan aloitettavaksi nyt, kun muutosten tielle on muutenkin lähdetty.
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Vakuutusyhtiöhän ei yleensä ota kantaa muutenkaan radalla tapahtuneisiin kontakteihin. Paitsi tietysti joissain yhtiöissä korotetulla omavastuulla.KAPU2 kirjoitti: Tuota kortitta ajoa hieman ihmettelen, mitähän mahtaa vakuutusyhtiöt tykätä mahdollisissa lähikontaktitilanteissa?
SAAB 9-5 Aero -05
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Juurikin näin.
Mielestäni hyvä idea tuo, että kortittomat erottaisi jotenkin seasta (jos saavat ajaa?).
Ihmettelen kyllä kovasti, että alkuperäisiin kysymyksiin ei saa vastausta vaikkapa ratapäivän järjestäjiltä? Vai onko vaan niin, että kukaan ei ole sattunut lukemaan tätä ketjua.
Mielestäni hyvä idea tuo, että kortittomat erottaisi jotenkin seasta (jos saavat ajaa?).
Ihmettelen kyllä kovasti, että alkuperäisiin kysymyksiin ei saa vastausta vaikkapa ratapäivän järjestäjiltä? Vai onko vaan niin, että kukaan ei ole sattunut lukemaan tätä ketjua.
EX: ]9-5 Aero Combi, 93SC 1.8t 2008 243tkm, 9-3 2.0T SE 1998 264tkm, 9000 CSE 2.3i 1994 300tkm
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Ei se aina tarkoita ettei osaa ajaa jos ei ole korttia .Tietääkseni radalla ollaan omalla vastuulla , jotkut vakuutus yhtiöt voivat korvata jos on täysvastuuvakuutus.Minä ratkaisin oman rata-ajo ongelman hankimalla halvan saabin ainoastaan ratakäyttöön ei tarvi enään pelätä että joutuu kävelemään kotia.
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Ei tuossa kai nyt varsinaisesti ollutkaan puhe ajotaidosta. Eikä tarkoitus ole ketään sulkea etukäteen pois. Rajoittaminen on järjestäjän asia, vaikka nyt tuntuukin jäävän säännöt kertomatta (ainakin etukäteen). Hyvä olisi yleiselläkin puolella tietää asioista, jotta voisi valmistautua
Liikenteessä harjaantumaton kuljettaja ei välttämättä tule seuranneeksi taustapeiliä ja varsinkaan kuolleita kulmia, joihin voi putkahtaa ohittava auto yllättävän nopeasti. Nurinaa tulee melko varmasti, jos lähes rinnakkain olevat autot osuvat toisiinsa.
Mielestäni olisi tarkoituksenmukaista ja kohteliasta ilmoittaa (jollain sovitulla signaalilla) takana tulevalle, että nyt on kokematon kuski lähestymässä perä edellä.
Varoitussignaali on toki muistettava poistaa kun kuski vaihtuu kokeneemmaksi.
Huomio-oranssia tai -keltaista takaikkunalla ei pitäis olla mahdoton järjestää. Jotain kevyttä, vaikka tyhjä mehupurkki liivin sisään, jotta nousee vähän näkyville vaakatasosta. Sitten liivin lieve takaselkänojan ja takapenkin väliin puristuksiin?
Tai liivin lievettä lepattamaan takaluukun välistä? Ehkä tämä olisi helpompi ratkaisu, jos kuski vaihtuu tiheään.
Huonompi auto on tavallaan hyvä idea, mutta harvat pystyvät hankkimaan ja ylläpitämään kuljetuskaluston, jolla sitä rupisempaa Saabia sinne radalle sitten kelkotaan.
Että mitäs jos vain pyrittäisiin saamaan homma sujuvaksi, ja kunnioitettaisiin toistemme omaisuutta. Oltiin radalla sitten omalla tai vakuutusyhtiön vastuulla.
terv. jt
Liikenteessä harjaantumaton kuljettaja ei välttämättä tule seuranneeksi taustapeiliä ja varsinkaan kuolleita kulmia, joihin voi putkahtaa ohittava auto yllättävän nopeasti. Nurinaa tulee melko varmasti, jos lähes rinnakkain olevat autot osuvat toisiinsa.
Mielestäni olisi tarkoituksenmukaista ja kohteliasta ilmoittaa (jollain sovitulla signaalilla) takana tulevalle, että nyt on kokematon kuski lähestymässä perä edellä.
Varoitussignaali on toki muistettava poistaa kun kuski vaihtuu kokeneemmaksi.
Huomio-oranssia tai -keltaista takaikkunalla ei pitäis olla mahdoton järjestää. Jotain kevyttä, vaikka tyhjä mehupurkki liivin sisään, jotta nousee vähän näkyville vaakatasosta. Sitten liivin lieve takaselkänojan ja takapenkin väliin puristuksiin?
Tai liivin lievettä lepattamaan takaluukun välistä? Ehkä tämä olisi helpompi ratkaisu, jos kuski vaihtuu tiheään.
Huonompi auto on tavallaan hyvä idea, mutta harvat pystyvät hankkimaan ja ylläpitämään kuljetuskaluston, jolla sitä rupisempaa Saabia sinne radalle sitten kelkotaan.
Että mitäs jos vain pyrittäisiin saamaan homma sujuvaksi, ja kunnioitettaisiin toistemme omaisuutta. Oltiin radalla sitten omalla tai vakuutusyhtiön vastuulla.
terv. jt
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Huomioliivin takaluukun väliin lepattaan vois toimia
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
-
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 80
- Liittynyt: Ma Touko 24, 2004 20:01
- Paikkakunta: Lempäälä
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Juu, sain vinkkiä, että kysymyksiä on liikkeellä, vastauksia vain kovin viime tippaan.
Keneltäkään ei kysytä ajokorttia, oli sitten ikää 12 tai 120 vuotta. Ajokuntoa ratavalvojat seuraavat kyllä, eli nuorimmat haastatellaan tai toistaiseksi useinmiten tunnetaan jo aiemmista rata-ajoista. Muiden mukaan pääsee, kunhan on ajokokemusta sen verran, että pystyy Saabinsa hallitsemaan eikä aiheuta vaaraa liian hitaalla ajolla. Ahvenistolla kriteerit ovat hieman noita "tasankoratoja" tiukemmat, koska radalla on paikkoja, joissa näkyvyys on rajoitettu.
Vastuu ohittamisesta on ohittajalla, siinä mielessä hidas ja kokematon ei ole radalla ongelma vaan liian innokas ohittaja. Totta kai kaikkien radalla olijoiden pitää tajuta myös se, että ohitse pyrkijällä on oikeus olettaa ohitettavan olevan mukana leikissä eli yllättävät liikkeet tehdään vasta kahvipöydässä.
Autokunnassa on oltava klubilaisen, mutta emme ole puuttuneet siihen, että onko välillä ratissa seurueen muu jäsen.
Klubiin voi liittyä myös paikalla, emme ole Byrokratia vaan Saab-klubi.
Kaffeet ja pullat tarjotaan jäsenkortin esittäneille.
t. Vauhtijaoton Vesa
Keneltäkään ei kysytä ajokorttia, oli sitten ikää 12 tai 120 vuotta. Ajokuntoa ratavalvojat seuraavat kyllä, eli nuorimmat haastatellaan tai toistaiseksi useinmiten tunnetaan jo aiemmista rata-ajoista. Muiden mukaan pääsee, kunhan on ajokokemusta sen verran, että pystyy Saabinsa hallitsemaan eikä aiheuta vaaraa liian hitaalla ajolla. Ahvenistolla kriteerit ovat hieman noita "tasankoratoja" tiukemmat, koska radalla on paikkoja, joissa näkyvyys on rajoitettu.
Vastuu ohittamisesta on ohittajalla, siinä mielessä hidas ja kokematon ei ole radalla ongelma vaan liian innokas ohittaja. Totta kai kaikkien radalla olijoiden pitää tajuta myös se, että ohitse pyrkijällä on oikeus olettaa ohitettavan olevan mukana leikissä eli yllättävät liikkeet tehdään vasta kahvipöydässä.
Autokunnassa on oltava klubilaisen, mutta emme ole puuttuneet siihen, että onko välillä ratissa seurueen muu jäsen.
Klubiin voi liittyä myös paikalla, emme ole Byrokratia vaan Saab-klubi.
Kaffeet ja pullat tarjotaan jäsenkortin esittäneille.
t. Vauhtijaoton Vesa
Vesa Lindeman, jäsennro 106
Klubin rahasto
Saabit:9000-rataprojektit 2kpl, 9000 Aero -96(stage 7+), 9-3 TTiD-12(KR)
Klubin rahasto
Saabit:9000-rataprojektit 2kpl, 9000 Aero -96(stage 7+), 9-3 TTiD-12(KR)
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Kiitokset vastauksista.
Toivottavasti muillekin oli tästä apua.
terv. jt
(lähinnä huoltohenkilöstössä mukana lauantaina)
Toivottavasti muillekin oli tästä apua.
terv. jt
(lähinnä huoltohenkilöstössä mukana lauantaina)
Jari "jt" Talvela #410
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
http://www.saab95.net/ * 95 STW '75 * 95E '70 "Hra 47" (rojetti) * 96 '71 "Battered Beige" * 96 '73 Historic-tasanopeuskilpuri * 96 '65 2t "Skorpan" (rojetti) * 9000 CS '97 *
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Kohta lähdetään kohti ahvenistoa...
9-3 2.0t 2001
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
9-3 2.0t 2000
900S 2.0i Ex
-
- "Hirsch"
- Viestit: 928
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Täällä kävellään jo kohti Ahvenistoa 

Saab 9-5 Vector -03 stage1 470 tkm
puh.040 538 0231
forward forever backward never
puh.040 538 0231
forward forever backward never
-
- "Hirsch"
- Viestit: 944
- Liittynyt: Pe Huhti 28, 2006 01:07
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Ratapäivä Ahvenistolla 2013
Suomen suurin merkkikerho ja radalla 15wee Esko-Juhaneita ilman korttia ja peltoautoilla!! Mahtavaa!
En ikinä menis omalla projektillani saatika käyttöautolla noitten sekaan!
peltoauto versus jonkun 7 vuoden silmäterä projekti..." ai, osuko meidän Teppo-Antero vähän tohon sun viggeeniin? no, ei kai se mitään haittaa ku ei se tarkottanu...", "sehän on kumminkin vasta 13 vee, ei se voinu tietää"... ei paljoo lohduta ku oma vuosien projekti ois paskana jonku tenavan ja erittäin ajattelemattomien järjestäjien takia.
eihän kortiton kuljettaja noin niinku pääasiassa tajuu kattoo edes peileihin tai ymmärtää että joku saattaa aikuisten oikeesti tulla ohi, puhumattakaan nopeus eroista...kilpaa ajaneet kortittomat ovat tietty erijuttu!
Tälläkö meinaatte että homma pyörii? mitäs veikkaattee näkyykö muiden merkkien ratapäivillä 15wee tai alle nappuloita ajamassa???
ei terve! noh eipä tarvinnu liittyä klubiin tänäkään vuonna...ja vakavasti rupean harkitsemaan jatkossakaan liittymistä...7 vuotta pärjänny jo ilman.
ihme touhua...alkais ihan selkeesti olee tarvetta normaalille Saab-autokerholle Suomessa.
En ikinä menis omalla projektillani saatika käyttöautolla noitten sekaan!
peltoauto versus jonkun 7 vuoden silmäterä projekti..." ai, osuko meidän Teppo-Antero vähän tohon sun viggeeniin? no, ei kai se mitään haittaa ku ei se tarkottanu...", "sehän on kumminkin vasta 13 vee, ei se voinu tietää"... ei paljoo lohduta ku oma vuosien projekti ois paskana jonku tenavan ja erittäin ajattelemattomien järjestäjien takia.
eihän kortiton kuljettaja noin niinku pääasiassa tajuu kattoo edes peileihin tai ymmärtää että joku saattaa aikuisten oikeesti tulla ohi, puhumattakaan nopeus eroista...kilpaa ajaneet kortittomat ovat tietty erijuttu!
Tälläkö meinaatte että homma pyörii? mitäs veikkaattee näkyykö muiden merkkien ratapäivillä 15wee tai alle nappuloita ajamassa???
ei terve! noh eipä tarvinnu liittyä klubiin tänäkään vuonna...ja vakavasti rupean harkitsemaan jatkossakaan liittymistä...7 vuotta pärjänny jo ilman.
ihme touhua...alkais ihan selkeesti olee tarvetta normaalille Saab-autokerholle Suomessa.
Viimeksi muokannut like_a_glove, Ma Syys 23, 2013 22:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
900 2.3T -95 RE85, BMW 335da -07
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.
NF Metals ,Tech Line kitka- ja lämmönhallinta pinnoiteet. esim.pakosarjat, männät, palotilat, laakerit jne.