Saab NG900-94, B206i vapari ja venttiilinvarren kumien liima

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Vastaa Viestiin
tomppata
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 19:17

Saab NG900-94, B206i vapari ja venttiilinvarren kumien liima

Viesti Kirjoittaja tomppata »

Huomasin startatessa taustapeilistä, että hiukan pölläytti savua. Ilmeisesti ventiilinvarren tiivisteet täytyisi uusia ja liimata. Mitä liimaa ja mistä saa? Ajattelin hommata/tehdä adapterin, jotta saa koneeseen tulpanreiästä ilmaa ja tehdä tiivisteremontin yläkautta. En jaksa nyt kantta irrottaa ja venttiileitä hioa. Autoon on vaihdettu kansi parisen vuotta sitten, edellisen omistajan aikoihin, kun termarin osat lähtivät jäähdytinnesteen kyydissä matkalle ja kone keitti. Homman teki Hilvola&Salminen Tampereella. Tarttee sinne soitella ja kysellä, onko mahdollisesti vaihtokannessa tiivisteet liimalla. Yleisiä kokemuksia tiivisterempasta kuulisin mielelläni.
tomipee
"Aero"
Viestit: 400
Liittynyt: Ma Loka 31, 2011 23:21
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab NG900-94, B206i vapari ja venttiilinvarren kumien liima

Viesti Kirjoittaja tomipee »

Ymmärtääkseni venttiilivarrenkumeja ei liimata, vaan ne koputellaan paikalleen. Biltemasta saa adapterin jolla saat painetta sylinteriin.
Itsellä olisi vastaava homma edessä turbomalliin, en tosin tiedä vielä että ottaisinko kuitenkin kannen irti.
Ng900
tomppata
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 19:17

Re: Saab NG900-94, B206i vapari ja venttiilinvarren kumien liima

Viesti Kirjoittaja tomppata »

Tätä foorumia selatessani olen lukenut, että täytyisi näissä ensimmäisissä ng900:ssa liimata kumit, etteivät nouse pois.http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 12&t=42950
Normaalisti niitä ei tosiaan liimata, joten siksi hiukan yritän tässä tiedustella.Tuon paineilma-adapterin sai tosiaan biltsusta.
Eilinen ilta menikin mukavasti bensapumpun vaihdossa(luukku yläkautta-tyylisesti), jos nyt sitten seuraavana viikonloppuna koittaisi noita kumeja...
tomppata
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 19:17

Re: Saab NG900-94, B206i vapari ja venttiilinvarren kumien liima

Viesti Kirjoittaja tomppata »

Sain vihdoin viime viikonloppuna vaihdettua noi tiivisteet ja putsasin ne venttiilien paininkupit.Muutama oli kyllä aivan jumissa ja sisältä tuli sellaista kuparin väristä litkua. Kaikki kupit sain auki, kun napauttelin pöytää vasten. Sisemmät osat oli lukittu lukkorenkaalla, mutta se aukesi kivuttomasti puukonterällä pöytää vasten painaen. Yön liottelin bensassa osia. Kaikki alkoivat toimimaan hyvin.
Motonetistä löysin IKH:n paketissa olevan venttiilinjousen painimen, joka on tarkoitettu hommaan, kun kantta ei irroiteta. Hiukan sitä piti modifioida, mutta hyvin homma sillä hoitui. Biltemasta löytyi se adapteri kompuraan, jotta sylinteriin sai painetta.
Tiivisteet olivat aikas kovettuneita ja muutama oli kyllä irti. Piikin kun painoi venttiilin ja kumin väliin, niin tiiviste ei palautunut, vaan siihen jäi se piikin kolo! Putsasin brake cleanerilla sen ohjurin pään ja laitoin uuden tiivisteen alapäähän epoksiliimaa ja hylsyllä paikoilleen. Tuntui menevän kyllä liian helposti...
Satakunta kilometriä alla ja ei pöläyttele, raksutus loppui ja samaten kylmänä kiihdytettäessä nykiminen loppui.
Jatkan tarinaa, jos jotain ilmenee...
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Saab NG900-94, B206i vapari ja venttiilinvarren kumien liima

Viesti Kirjoittaja TTH »

Kyllä nuo kumit on syytä liimata, ainakin niin pitkään kun tuo kumi on irrallinen eikä samassa venttillijousen aluslautasen kanssa.. Itse juuri liimasin normaalilla pikaliimalla omaan kanteen nuo kiinni, voi olla että pysyvät ilmankin mutta vituttaa sitä alkaa kantta purkamaan jos sattuukin hyppäämään pois paikaltaan...
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Vastaa Viestiin