Vinkkiä helmalistoista

Yleinen autoiluun ja liikenteeseen liittyvä keskustelu.
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Vinkkiä helmalistoista

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

No juu, niinhän se oli. Muistin, että jostain vanhemman vehkeen puskimista oli kyse. Kiitos vahvistuksesta.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Vinkkiä helmalistoista

Viesti Kirjoittaja sarka »

Kuumailmapuhaltimella varovasti lämmitellään ja sitten Meguiars Gold Class Trim detaljeeria... Pysyy vähän pidempäänkin mustana. Muutaman tonnarin helmat näin käsitellyt ja hyvä on tullut. Kylkilistojen kanssa kuumailmapuhaltimen käyttö on aika vaarallista puuhaa... Tuo Meguiars maksaa paikallisessa tarvikepuljussa kympin ja riittää pitkäksi aikaa. http://www.prospect.fi/images/p84699z.jpg

Jos ne helmat on kiven hakkaamat, kannattaa niitä ensin hioa _ihan kevyesti_ vaikka 320 paperilla kuivana ja sitten märkänä 600-1000 paperilla, sitten kuumailmapuhallinkäsittely. Viimeksi tosin taisin pyyhkiä pelkällä hiomasienellä (medium/fine)... :roll:

Kuumailmapuhaltimella saa melkeen kaikki muovit komean mustiksi ja kiiltäviksi, mutta äkkiä käy myös huonosti ja kärtsää tahi sulaa.

Black Shineä en voi suositella kenellekään. Mowon Multi 5 toimii myös, mutta on aika kallista jos vain kiillotusaineeksi ostaa :D Würthin muovinkiillotusaine on myös ihan jees, mutta kerää valtavasti pölyä.

Kaikkien näiden mömmöjen kanssa on paras kun vielä jälkeenpäin pesaisee auton, ei sitten ekalla vesisateella lähde ne ylimääräiset kiillotusaineet kulkemaan ja tee rantuja joka puolelle.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Vinkkiä helmalistoista

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Asiaahan tuossa tuli, mutta tämä pisti silmään:
sarka kirjoitti: Black Shineä en voi suositella kenellekään. Mowon Multi 5 toimii myös, mutta on aika kallista jos vain kiillotusaineeksi ostaa :D
Kun nyt olen yli vuoden onnistuneesti ensinmainittua käyttänyt, kuulen mielenkiinnolla olenko onnistunut käyttämään sitä väärin koska aine kuitenkin toimi? Pesukintaan vanha vertailutestikin oli tuttu ennen kuin itse lähdin yrittämään, mutta kahden viikon "kestotesti" seisovalle autolle ei vakuuttanut yrittämään hienompia merkkejä. Aineita jotka kaiken lisäksi näyttivät olevan ennemminkin juuri noita kiillotusaineita kuin pitempiaikaisesti lisää väriä tuovia, mitä oman autoni listat ja helmat kaipasivat.

Kuumailmapuhallinkäsittelyn jälkeen saattaisin laittaa jopa noita arvostetumpia detailereita sitten, mutta ilman puhallinta, musta loisto on toiminut täällä vähintäänkin tyydyttävästi. Verrokkikuvia joutuu kuitenkin odottamaan ensi kesään saakka, jos siitä on kiinni. ;)
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5429
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: Vinkkiä helmalistoista

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Jyrchi kirjoitti:Mikäli listoihin on koskaan ikinä hierottu mitään ainetta jossa on silikonia, ei maalaus yleensä onnistu alkuunkaan.
Onko tohon mitään kikkakolmosta, jolla homma ei mee reisille? Tyyliin vetää ensin kitin, joka "sulkis" silikonin taakseen, vai korkaako sit myös kitti? Vai puskeeko tuo silikoni about kaikesta läpi?
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Vinkkiä helmalistoista

Viesti Kirjoittaja sarka »

zepeteus kirjoitti:Asiaahan tuossa tuli, mutta tämä pisti silmään:
sarka kirjoitti: Black Shineä en voi suositella kenellekään. Mowon Multi 5 toimii myös, mutta on aika kallista jos vain kiillotusaineeksi ostaa :D
Black Shine sotkee, ei toimi kovinkaan monien muovien kanssa hyvin eikä kestä pitkään. Eipä muuta. Multi 5 ja Trim Detailer toimii muovisten valojenkin kanssa, kuten myös sisustan osien kanssa. Eli vähän rahanhukkaa minusta ostaa Black Shineä, kun lopputuloskin on huonompi kuin noilla kahdella. Onhan se toki pari euroa halvempaa... :roll: Siis halvempaa kuin tuo Meguiars Trim Detailer, Mowonin Multi 5 on aika arvokasta :D http://www.av-motor.fi/tuotteet.html?id=20/119

JP_Vette kirjoitti:
Jyrchi kirjoitti:Mikäli listoihin on koskaan ikinä hierottu mitään ainetta jossa on silikonia, ei maalaus yleensä onnistu alkuunkaan.
Onko tohon mitään kikkakolmosta, jolla homma ei mee reisille? Tyyliin vetää ensin kitin, joka "sulkis" silikonin taakseen, vai korkaako sit myös kitti? Vai puskeeko tuo silikoni about kaikesta läpi?
Ei se pakkeli siinä pysy sen paremmin. Silikoninpoistoaineella pariin kertaan jynssää ja sitten hioo niin hyvällä tuurilla onnistuu. Huonolla tuurilla sinne jäi vieläkin silikonia ja alkaa kuoriutumaan ajan mittaan...
Viimeksi muokannut sarka, Ti Syys 24, 2013 22:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Vinkkiä helmalistoista

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

sarka kirjoitti:
Black Shine sotkee, ei toimi kovinkaan monien muovien kanssa hyvin eikä kestä pitkään. Eipä muuta. Multi 5 ja Trim Detailer toimii muovisten valojenkin kanssa, kuten myös sisustan osien kanssa. Eli vähän rahanhukkaa minusta ostaa Black Shineä, kun lopputuloskin on huonompi kuin noilla kahdella. Onhan se toki pari euroa halvempaa... :roll: Siis halvempaa kuin tuo Meguiars Trim Detailer, Mowonin Multi 5 on aika arvokasta :D http://www.av-motor.fi/tuotteet.html?id=20/119
Fair enough, sotkeehan sillä, niin itsensä kuin autonsakin jos ja kun ei varoen käytä. Sama taipumus saattaa toisaalta osoittaa jotain myös aineen tehosta/kestosta, mitä oma käyttökokemus on vain vahvistanut. Ainakaan työfarkuista ei ole lähtenyt vuoden pesujenkaan jälkeen kokonaan, jos kohta ollenkaan. :lol:

Oma käyttöni on ollut vain ja ainoastaan kolkin listoille ja helmoihin, joten mitään universaalia yhteensopivuutta kaikille kohteille ja materiaaleille en itse ole hakenutkaan.

Minulle hinta ei ollut ratkaiseva tekijä ja kyseinen litku sattuman osuma. Taipumuksesi mainita ym. kiilloitus- ja voiteluaineita saattaa kyllä viitata jo lähtökohtaisesti eri pyrkimyksiin. Musta loisto kun ei nimestään huolimatta näytä ainakaan omissa listoissani kiiltävän juuri lainkaan, edes just laitettuna. Mutta väri on kyllä pysynyt yllättävän hyvin. Otan huomenna 3kk jälkeen kuvat, katellaan sitten ensi kesänä 12kk verrokkia. Halukkaat mukaan vaan omilla aineilla niin saadaan kattavampi kooste. Jos ko. litkuja myöhemmin enää myydään saattaa olla sitten eri asia. ;)
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Vinkkiä helmalistoista

Viesti Kirjoittaja sarka »

Tuossa esimerkki mitä pelkällä trim detailerilla saa aikaan, kun alkukesästä ensikertaa kokeilin

http://sarka.kapsi.fi/img/SAAB/Meguiars ... tailer.jpg

Jos ois vielä viittinyt huolella putsata ja käsitellä kuumailmapuhaltimella ensin, olisi tullut jo aika hyvät noista listoista...

Siinä ei ole siis mustaa väriä, joka leviää ympäriinsä, vaan se nostaa muovin alkuperäisen värin esiin. Meguiars oli kyllä ainakin omasta mielestäni mielettömän hyvä aine, kun se tasoittaa noiden muovien pintaakin niin eivät sotkeennu ihan yhtä helpolla.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
zepeteus
"Tuplakaasari"
Viestit: 56
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 06:33

Re: Vinkkiä helmalistoista

Viesti Kirjoittaja zepeteus »

Kiitti kuvasta sarka, just tuollaisia kaipailinkin. On kyllä eri luokkaa tuolla käsittelyllä kuin omilla litkujen käytöillä, ainakin tuossa vaiheessa vielä. Hyvä.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Vinkkiä helmalistoista

Viesti Kirjoittaja sarka »

zepeteus kirjoitti:Otan huomenna 3kk jälkeen kuvat, katellaan sitten ensi kesänä 12kk verrokkia. Halukkaat mukaan vaan omilla aineilla niin saadaan kattavampi kooste. Jos ko. litkuja myöhemmin enää myydään saattaa olla sitten eri asia. ;)
Tähän voisin vielä lisätä, että itelle on tullut tavaksi jokaisen pesun jälkeen vahata auto ja hoivata noita muoveja. On ja pysyy hyvänä. Tietenkään joka pesun jälkeen ei onnistu sekä vaha että muovien kiillotus, mutta useimmiten. Ja "oikeet vahat" kestää pidempään ku turtle waxin värivahat... Jos on kiillotettu maalipinta ennen pesua ja vahausta niin lopputuloskin on parempi kuin värivahoilla.

Mitä useammin niitä muoveja mönjää, sitä hitaammin ne kulahtaa ja sitä harvemmin tarvii sitten tarttua puhaltimeen...

P.S. kuulemma puhaltimella voi fiksailla myös muovisia lamppuja (esim kulahtaneet takavalot), ite en oo tohtinut kokeilla kun taitaa kärähtää ja mennä keltaiseksi aika helposti...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Vastaa Viestiin