Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Esittele oma(t) projektisi täällä. Projektiin liittyvät kysymykset sallittuja, muut kysymykset mallikohtaisiin foorumeihin.
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Ei ole autolle taaskaan oikein kerennyt muuta kuin ajaa ja pestä tarvittaessa. Erinäiköiset pikkujutut, kuten aiemmin esillä ollut spoilerin teippaaminen hiilikuitutarralla tms ovat edelleen odottamassa toteutumistaan. Katsellaan ajankanssa milloin saa itsestä senverran irti. :D

Ensimmäiset hankinnat seuraavaan isompaan rojektiin tuli tehtyä eilen, tässä vähän esimakua:
Kuva

Huomasin myös että hifikulmassa oli hertzin hx300.5 12" subielementti tarjouksessa puoleen hintaan, joten pakkohan se oli laittaa tilaukseen. :)

Elieli, reilun vuoden nyt ilman subia eläneenä en enää kestänyt, vaan bassopäähän pistetään kerrasta reilummin potkua. Rahatilanteen salliessa myös etupää tulee todennäköisesti päivitettyä subin kanssa samalle viivalle.

Kotelo on periaatteessa olemassa vanhasta autosta, vaatinee hieman muokkailua ja entrausta, mutta tämän kerkeää tekemään kyllä tässä juhannuksen jälkeen. Virtapiuhat+rca:t ovat myös tiedossa, joten näiden vetäminen aloitettaneen juhannuksen jälkeen.

Näihin kuviin, näihin tunnelmiin. Katsotaan saisiko tuon humppaamaan jo JKL:n isompiin potkuihin 6.7. Hieman kiire saattaa tulla sillä vaikka pääpiirteittäin homma on jo kasausta vaille valmis, tulee kuitenkin jotain yllättävää vastaan ja aikataulut venyy, venyy, venyy ja paukkuu ja vielä kerran venyy! :D
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Noniin, elementti saapui eilen ja ei muutakun samantien autonkimppuun. ~1930 aloittelin johtojen vetämistä ja suunnilleen 0100 sain ensimmäiset nuotit pihalle. :lol:

Seuraavat pari päivää menee varmaan säätöjen hakemisessa ja elementin "sisäänajossa". Pitää vielä konttiin uusi "välipohja" teettää ja pultata kotelo sekä vahvistin siihen kiinni. Kuvia tulee lopputuloksesta kunhan saan tuon valmiiksi. :)
Lapasorsa
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 13:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Lapasorsa »

Subi ei vielä parissa päivässä sisäänajaudu :D Kuukauden päästä voi ollakkin jo toisin.
Saab 9-3 SS Aero -04
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Jep, mutta kyllä se pahin alkujäykkyys siitä lähtee jo melkosen äkkiä. Muistaakseni kotiteatterisubin elementillä oli 10h sisäänajosuositus ettei repee kalvo ripustuksista irti :D
Lapasorsa
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 13:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Lapasorsa »

Jep, mut se ettei soundi ja käytös enään muutu.
Saab 9-3 SS Aero -04
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Freeairina ja pistetaajuuksia niin löystyisi nopeaan.. Ja muista ettet herkistele sitä liian pienellä liikkeradalla :)

KUVIA??? :mrgreen:
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Haha :D Kuvia tulee kunhan saan tuon kontin semmoiseen kuntoon että kehtaa kuvata! :D
Lapasorsa
Matalapaineturbo
Viestit: 174
Liittynyt: Ti Heinä 17, 2012 13:22
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Lapasorsa »

SPL Dynamicsin Pro 15" saat varmaan pistetaajuudellakin porata kuukauden että löystyy edes vähän :)
Saab 9-3 SS Aero -04
timbajeij
"Ruisku"
Viestit: 136
Liittynyt: La Maalis 24, 2012 16:56

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja timbajeij »

Itte rakentelin semmosen penkin mihin basson iskin, lähinnä sillee ettei siitä tule koteloa, mutta pysyy irti lattiasta. Sitte virittelin akun ja vahvarin sinne. 12h päivässä soittelin pistetaajuuksia freeairina ja 3 päivän jälkeen oli hyvässä soitto kunnossa:)
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Nojjuu, subi lienee tähän mennessä sisäänajatunut ihan riittävästi. :D Alatukivarret tuli uusittua molemmille puolille eteen, alapallot väljät eikä leimaa herunut. Noh, ratin vatkaamiset loppuivat tämän jälkeen, joten holkkiremontille ei ole ainakaan vielä tarvetta. Muuten on auto toiminut ihan hyvin, mitään ihmeempiä ei ole tullut tehtyä. Lisäpitkiä pitäisi talveksi suunnitella, onko raadilla ehdotuksia jostain hyvistä, mutta suht. pienikokoisista? :)
Loyal
"Viggen"
Viestit: 507
Liittynyt: La Loka 15, 2011 15:50
Paikkakunta: Vantaa

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Loyal »

Hyvännäkönen auto! Päivitä kuvas vaikka photobuckettiin, niin pääsee
kattomaan kuvia virityksistäs :)
Jäsen 5614
Saab 9-3 2.0t BioPower stage3
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Ohoh, hyvä kun mainitsit. Näköjään nuo kuvalinkit vähän räjähtäny dropboxin siivouksen yhteydessä... :D
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Uus erillissarja hankittu korvaamaan etupäässä olevat Bull Audiot. Tilalle tuli hankittua SoundStreamin xtc-6:t. Soitin olisi myös tarkoitus päivittää 2DIN malliseen, joten jos jollain on tarvetta tuolle pioneerin DEH-8400BT:lle, niin myyntiosiosta löytyy tarkempi ilmoitus.

Ajatuksena olisi hankkia joko toinen vahvistin tuolle etupäälle ja soitella koko settiä kahdella vahvarilla, tai mahdollisesti luopua tuosta focalin päätteestä ja hoitaa koko setti yhdellä vahvistimella. Näitä joutuu vielä pohtimaan tässä ennenkuin aloitan tuota etukaiuttimienvaihtoa.
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Sattuu ja tapahtuu kun autolla ajetaan, tai ollaan ajamatta.

Joulupäivänä ajattelin pitkästä aikaa koittaa miltä se bensalla ajaminen tuntuu, kun tankkikin oli sopivasti tyhjänpuoleinen. No ei muutakun aakkosasemalta ysikasia tankkiin ja hyvinhän se silläkin toimi, ainakin sen parinkymmenenkilometrin ajon takaisin kotiin... Seuraavana päivänä auto ei sitten enää lähtenytkään käyntiin, pyöritti kyllä hyvin ja vähän lupaili, mutta ei. Ad85 näytti edelleen 820 ja amul huiteli jossain -2000 tienoilla. :D Akunkenkä irti ja uudestaan yrittämään, sama lopputulos. Akkukin siinä tyhjeni ja parin päivän mökkireissu tuli heitettyä välissä. Eilen sitten akku laturiin ja yrittelemään, kaasupohjassa kun sahasi käyntiin niin muutaman kerran lupasi ja sen jälkeen lähti. Kaasulla tosin piti käynnissä pitää, kunnes pikkuhiljaa käynti tasottui ja jaksoi pysyä tyhjäkäyntiä omin avuin.

Ei muutakun testivedolle toteamaan että ahtaa maksimissaan tasan 0bar ja mreq oli lappulattiassa 491... Lambda pyöri tyhjäkäynnillä lukemasa -2500, vedossa 2500 ja sen jälkeen jumahti arvoon 0. fcod 4403 pamahti ajon aikana opensidiin, joten kotiin ja googlettamaan tuo mystinen numerosarja, joka palajstuikin seuraavanlaiseksi:
P1133 = O2S Circuit. Low Voltage. Sensor 1.

Tästä viisastuneena tulin lopputulemaan että lambdahan sieltä on pimeänä, joten ei muutakun yöllä kahden aikaan etsimään uutta lambdaa kaveripiiristä, josta sellainen sattuikin löytymään. Täytyy antaa iso käsi nimimerkille lepisto89, joka tuli kolmen aikoihin yöllä uuden lambdan kanssa vierailemaan.

Lambda saatiin vaihdettua, ei muutakun auton käyntiin. Hetken aikaa ihmeteltiin lambdan suht. korkeaa arvoa tyhjäkäynnillä, mutta testilenkin jälkeen se palautui tyhjäkäynnillä pyörimään tuohon vähän nollan molemmille puolille. Testivedon aikana ahdot ja massapyynnit palautuivat normaalille tasolle.

Sellaista tällä kertaa, tuntuipa orvolta olla ilman autoa nuo muutamat päivät. Öljytkin pitäisi vaihtaa, ja etupään kaiutinpäivitys pikkuhiljaa aloitella.

Ja vähän jo etukäteen: Hyvää tulevaa vuotta 2014 kaikille :saab:isteille :)
Hessue
"Ruisku"
Viestit: 126
Liittynyt: To Huhti 12, 2012 13:17
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Saab 9-3 TurpåJupilee MY01, käyttöauton ehostusta.

Viesti Kirjoittaja Hessue »

Eipä ole oikeen tullut tehtyä autolle muuta kuin ajettua, pestyä ja öljyjä vaihdettua. Leimalla käytin maanantaina, ei mennyt läpi. Syynä eturenkaiden liiallinen kuluma sisälaidoista, klubitarra tuulilasissa ja käsijarru otti liian ylhäältä kiinni.

Eilen kävin uudet eturenkaat vaihdattamassa (Linglongit, 225/45/17, ensivaikutelmien perusteella aivan hemmetin hyvät verrattuna noihin edellisiin dunloppeihin) ja nelipyöräsuuntauksessa. Eturenkaiden aurauskulmat olivatkin hieman päin sitä itteensä, joten nekin tuli nyt säädettyä kuntoon sitten. Tarran rapsuttelin pois tuulilasista ja uusintatarkastukseen vein. Läpi meni että heilahti, käsijarrulle en tehnyt mitään. Renkaita vaihtaessa tuli huomattua että vänkärin puolen vetonivelen suojakumi on ottanut siipeensä, sillä vanteen sisäpuoli sekä itse suojakumi olivat hieman töhkässä. Tuo pitänee siis korjata vielä ennen talvea.

Ilmastoinnista oli reilun kahden vuoden aikana hävinnyt noin puolet kylmäaineista, joten sekin on nyt taas täytetty :) Mielessä on käynyt myös tämän auton myyminen, mutta aika näyttää raaskiiko siitä luopua enää :D
Vastaa Viestiin