Edellinen omista oli ottanut nakutuksen tunnistimesta liittimen pois koska alkoi pitää jakajan vieressä katkovaa ääntä. Ja siis nyt kun auto on mulla ollut on johto ollut laitteesta pois. Tarvitsee vissiin vaihtaa koko höskä vai kuinka? Siinä mikissä luultavasti oli jotain vikaa koska moottori alkoi nakuttaa kun laite kytkettiin toimintaa, muuten ei. Kuinka suuri merkitys tällä laitteella on ahtoihin? Ja mitä laite itseasiassa tekee??
APC nakutuksen tunnistin
-
SAAB 900 TURBO 16
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
APC nakutuksen tunnistin
MOI
Edellinen omista oli ottanut nakutuksen tunnistimesta liittimen pois koska alkoi pitää jakajan vieressä katkovaa ääntä. Ja siis nyt kun auto on mulla ollut on johto ollut laitteesta pois. Tarvitsee vissiin vaihtaa koko höskä vai kuinka? Siinä mikissä luultavasti oli jotain vikaa koska moottori alkoi nakuttaa kun laite kytkettiin toimintaa, muuten ei. Kuinka suuri merkitys tällä laitteella on ahtoihin? Ja mitä laite itseasiassa tekee??

Edellinen omista oli ottanut nakutuksen tunnistimesta liittimen pois koska alkoi pitää jakajan vieressä katkovaa ääntä. Ja siis nyt kun auto on mulla ollut on johto ollut laitteesta pois. Tarvitsee vissiin vaihtaa koko höskä vai kuinka? Siinä mikissä luultavasti oli jotain vikaa koska moottori alkoi nakuttaa kun laite kytkettiin toimintaa, muuten ei. Kuinka suuri merkitys tällä laitteella on ahtoihin? Ja mitä laite itseasiassa tekee??
Liikaaa romua
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24820
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: APC nakutuksen tunnistin
tunnistaa nakutuksen ja laskee tarvittaessa ahtoja.
=pelastaa moottorin.
=pelastaa moottorin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
SAAB 900 TURBO 16
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: APC nakutuksen tunnistin
nalleolut kirjoitti:tunnistaa nakutuksen ja laskee tarvittaessa ahtoja.
=pelastaa moottorin.
ahaaaa. ja nyt kun ei ole ollut kiinni niin laittaa koneen säästölle
= laskee ahtoja
Liikaaa romua
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24820
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: APC nakutuksen tunnistin
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: APC nakutuksen tunnistin
Jos se palikka mitä nyt tarkoitetaan on siinä virranjakajan vieressä lukkopellissä kiinni niin se ei ole nakutuksen tunnistin, se osa on magneettiventtiili. Se vaikuttaa ahtopaineen säätöön eli johto irti siitä mötikästä meinaa sitä, että autosi nostaa paineet vain peruspaineelle.
Nakutuksen tunnistin sijaitsee sylinterilohkossa, 2-3 sylinterin välissä, näkyy imusarjan välistä. Muistaakseni sellainen sininen palikka mikä on palikan kokoon nähden helv***n isolla pultilla kiinni
Ja on toiminnaltaan eräänlainen mikrofoni, eli ei siis pidä ääntä.
---
Huoltovinkki naputtavaan magneettiventtiilin jos se edes jollain tavalla toimii. Pari letkua irti ja sen jälkeen puhdistussprayta venttiilin läpi. Jos venttiili vielä on pelastettavissa niin se menee mykäksi ko. käsittelyn aikana. Mutta ei muuta ku käyttää liittimen irti muutaman kerran niin kyllä se alkaa taas räpättään. Sen jälkeen crc:tä reilusti eli hukutat mykäksi. Itse toistin tämän muutaman kerran eli niin monta kertaa, että liittimen kytkemisen jälkeen venttiili napsautti muutaman kerran ja lopetti.
Tämä siis toimii venttiilille joka on likainen ja siitä syystä pätkii. Venttiili jonka kela on rikki ei tällä konstilla herää henkiin. Yksi mikä on kans josta ahtopaineen säätö/magneettiventtiili koirii on huono maadoitus (maadoituspiste akun vasemmalla puolella keulapalkissa, melko yleinen vika satkuissa).
Nakutuksen tunnistin sijaitsee sylinterilohkossa, 2-3 sylinterin välissä, näkyy imusarjan välistä. Muistaakseni sellainen sininen palikka mikä on palikan kokoon nähden helv***n isolla pultilla kiinni
---
Huoltovinkki naputtavaan magneettiventtiilin jos se edes jollain tavalla toimii. Pari letkua irti ja sen jälkeen puhdistussprayta venttiilin läpi. Jos venttiili vielä on pelastettavissa niin se menee mykäksi ko. käsittelyn aikana. Mutta ei muuta ku käyttää liittimen irti muutaman kerran niin kyllä se alkaa taas räpättään. Sen jälkeen crc:tä reilusti eli hukutat mykäksi. Itse toistin tämän muutaman kerran eli niin monta kertaa, että liittimen kytkemisen jälkeen venttiili napsautti muutaman kerran ja lopetti.
Tämä siis toimii venttiilille joka on likainen ja siitä syystä pätkii. Venttiili jonka kela on rikki ei tällä konstilla herää henkiin. Yksi mikä on kans josta ahtopaineen säätö/magneettiventtiili koirii on huono maadoitus (maadoituspiste akun vasemmalla puolella keulapalkissa, melko yleinen vika satkuissa).
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
-
SAAB 900 TURBO 16
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: APC nakutuksen tunnistin
Erittäin paljon kiitoksia, hyödyllinen tieto. Auto on nyt talven tallissa, mutta pata päälle ja crc:tä perään mankuvenaan siis ja tauko, letkut ovat tässä vaiheessa pois ja jos alkaa uudelleen läpättää niin sama käsittely yms. Täytyy nääs näin hämälisittäin selittää asia itelledimebak kirjoitti:Jos se palikka mitä nyt tarkoitetaan on siinä virranjakajan vieressä lukkopellissä kiinni niin se ei ole nakutuksen tunnistin, se osa on magneettiventtiili. Se vaikuttaa ahtopaineen säätöön eli johto irti siitä mötikästä meinaa sitä, että autosi nostaa paineet vain peruspaineelle.
Nakutuksen tunnistin sijaitsee sylinterilohkossa, 2-3 sylinterin välissä, näkyy imusarjan välistä. Muistaakseni sellainen sininen palikka mikä on palikan kokoon nähden helv***n isolla pultilla kiinniJa on toiminnaltaan eräänlainen mikrofoni, eli ei siis pidä ääntä.
---
Huoltovinkki naputtavaan magneettiventtiilin jos se edes jollain tavalla toimii. Pari letkua irti ja sen jälkeen puhdistussprayta venttiilin läpi. Jos venttiili vielä on pelastettavissa niin se menee mykäksi ko. käsittelyn aikana. Mutta ei muuta ku käyttää liittimen irti muutaman kerran niin kyllä se alkaa taas räpättään. Sen jälkeen crc:tä reilusti eli hukutat mykäksi. Itse toistin tämän muutaman kerran eli niin monta kertaa, että liittimen kytkemisen jälkeen venttiili napsautti muutaman kerran ja lopetti.
Tämä siis toimii venttiilille joka on likainen ja siitä syystä pätkii. Venttiili jonka kela on rikki ei tällä konstilla herää henkiin. Yksi mikä on kans josta ahtopaineen säätö/magneettiventtiili koirii on huono maadoitus (maadoituspiste akun vasemmalla puolella keulapalkissa, melko yleinen vika satkuissa).
Liikaaa romua
Re: APC nakutuksen tunnistin
Joo, se kuuluu ohjaamoon asti se räpätys konehuoneesta.
Itse en ole koskaan kuullut moottorin nakuttavan (en edes tiedä kuuleeko sitä korvalla) joten siihen en osaa sanoa mitään. Mutta jotenkin vain tuli mieleen tuo magneettiventtiili, se kun on virranjakajan vieressä ja oikea nakutustunnistin on moottorin lohkossa.
Itse en ole koskaan kuullut moottorin nakuttavan (en edes tiedä kuuleeko sitä korvalla) joten siihen en osaa sanoa mitään. Mutta jotenkin vain tuli mieleen tuo magneettiventtiili, se kun on virranjakajan vieressä ja oikea nakutustunnistin on moottorin lohkossa.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Re: APC nakutuksen tunnistin
kyllä sen nakutuksen pahimmillaan kuulee kabiiniin, vaikea sitä ääntä on kuvailla mutta semmoinen rilahtava ääni tulisi nyt mieleen, kyllä sen tunnistaa kun sen kuulee, ei vaan sovi liian kauaa sitä kuunnella 
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
-
TommiA
- "Tuplakaasari"
- Viestit: 59
- Liittynyt: To Maalis 25, 2004 19:57
- Paikkakunta: Oulussa ja muualla
Re: APC nakutuksen tunnistin
Tästä on ollut monesti apua ihmetellessä keksinnön toimintaa tai toimimattomuutta
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC_S.htm
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC_S.htm
-
SAAB 900 TURBO 16
- "Aero"
- Viestit: 448
- Liittynyt: Ke Marras 28, 2012 14:55
- Paikkakunta: Kuusniemi
Re: APC nakutuksen tunnistin
TommiA kirjoitti:Tästä on ollut monesti apua ihmetellessä keksinnön toimintaa tai toimimattomuutta
http://www.netikka.net/chenriks/apcsuomi/APC_S.htm
Hyvä sivu. Mulla nousi tämä neula vain keltaisen alkuun, kun polkee kaasua tappiin. Ahto letkut olivat myös erittäin hapristuneet, siinä myös osa syytä. APC:ssä ei silloinkaan ollut johtoa kiinni.
Liikaaa romua
Re: APC nakutuksen tunnistin
Helpoin testaus: Kone käyntiin, joku 30cm terästanko imusarjan välistä nakuanturin pulttia vasten ja kopautus vasaralla. Jos toimii oikein magneettiventtiilistä kuuluu " kä kä kä kä".
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01