Itse rakennetun turbon leimaus?
Itse rakennetun turbon leimaus?
Morjens!
Ostin mädän og900s ja siitä olisi tarkoitus siirtää turbotekniikka parempi peltiseen og900i vapariin.
Trafin mukaan näemmä jo pelkkä turbon asennus/vaihto tai kannen vaihto 8v->16v kanteen luetaan moottorin vaihdoksi, niin taitaa tulla helpoimmaksi iskeä toi koko motti rempattuna tohon vapariin.
Ei vähäpäästöisen turbotus taitaa olla helpointa, kun käy vain näyttämässä ja katsovat ettei päästöt ylitä vaparina annettuja arvoja. Oliko -87-91 tehtyjen vapareiden (ei vähäpäästöiset) turbotus säännöt tehty niin, että päästöjen pitää vastata arvoja vaparina, kuten -87 vanhemissa, mutta täytyy olla katti. Mutta koska päästöarvot pysyvät samoina, kuin katittomana niin taitaa riittää että laittaa tyhjän katin kiinni.
Ilmeisesti jos vaihdan tuon 900s koneen, niin ei tarvitse edes penkittää vaan, jotkut tehtaan paperit riittävät, kunhan kone on vakio.
Toisaalta taidan toisen turbon ja isomman välijäähyn laittaa jokatapuksessa, niin varmaan järkevämpi asentaa ne samalla, kun remppaan ton turbokoneen ja asennan vaparin koriin ja käydä sitten penkityspapereiden kanssa katsastamassa?
Koneen maksimi tehon nousu on 20% omavalmisteturbokoneella, mutta mistä tätä verrataan? Katsotaanko tehonnousu alkuperärisestä koneesta vai voinko käyttää esimerkkinä jotain muuta OG900-sarjan turbomallia? Tossa s-mallissa taitaa olla noin 140hp vakiona ja eikös "korkeapaine" turboissa ole n.170hp vakiona?
Onkos vaparisatkun alustassa mitä eroja tuohon 170hp turbomalliin ja jos jotain on löytyykö ne osat myös tuosta 900s:sästä, että voisin ne siitä siirtää vaparin koriin?
Mitäs veikkaatte, onko toi mun 900i -89 vähäpäästöinen vai ei? En pääse papereista tarkistamaan, kun niitä ei ole löytynyt ja auto vielä "virallisesti" sukulaisen nimissä, mutta käytännössä minun autoni.
Täytyy nuo paperit etsiä/hakea uudet viimeistään leimaamiseen mennessä, mutta jos joku osaisi lonkalta sanoa, niin ei tarvitsisi niiden kanssa kiirehtiä?
Omakohtaisia kokemuksia saa myös kertoa tuosta turboksi rekisteröimisestä/muutoskatsastamisesta.
Milläköhän konttorilla Jyväskylässä suhtautuisivat tähän parhaiten ja saisi helpoiten muutoskatsastettua?
Onkos muuten Jyväskylässä jotain dynopajaa, josta saisi dynolapun täysille tehoille ja tekisivät vielä lapun noille "katsastustehoille"?
Ostin mädän og900s ja siitä olisi tarkoitus siirtää turbotekniikka parempi peltiseen og900i vapariin.
Trafin mukaan näemmä jo pelkkä turbon asennus/vaihto tai kannen vaihto 8v->16v kanteen luetaan moottorin vaihdoksi, niin taitaa tulla helpoimmaksi iskeä toi koko motti rempattuna tohon vapariin.
Ei vähäpäästöisen turbotus taitaa olla helpointa, kun käy vain näyttämässä ja katsovat ettei päästöt ylitä vaparina annettuja arvoja. Oliko -87-91 tehtyjen vapareiden (ei vähäpäästöiset) turbotus säännöt tehty niin, että päästöjen pitää vastata arvoja vaparina, kuten -87 vanhemissa, mutta täytyy olla katti. Mutta koska päästöarvot pysyvät samoina, kuin katittomana niin taitaa riittää että laittaa tyhjän katin kiinni.
Ilmeisesti jos vaihdan tuon 900s koneen, niin ei tarvitse edes penkittää vaan, jotkut tehtaan paperit riittävät, kunhan kone on vakio.
Toisaalta taidan toisen turbon ja isomman välijäähyn laittaa jokatapuksessa, niin varmaan järkevämpi asentaa ne samalla, kun remppaan ton turbokoneen ja asennan vaparin koriin ja käydä sitten penkityspapereiden kanssa katsastamassa?
Koneen maksimi tehon nousu on 20% omavalmisteturbokoneella, mutta mistä tätä verrataan? Katsotaanko tehonnousu alkuperärisestä koneesta vai voinko käyttää esimerkkinä jotain muuta OG900-sarjan turbomallia? Tossa s-mallissa taitaa olla noin 140hp vakiona ja eikös "korkeapaine" turboissa ole n.170hp vakiona?
Onkos vaparisatkun alustassa mitä eroja tuohon 170hp turbomalliin ja jos jotain on löytyykö ne osat myös tuosta 900s:sästä, että voisin ne siitä siirtää vaparin koriin?
Mitäs veikkaatte, onko toi mun 900i -89 vähäpäästöinen vai ei? En pääse papereista tarkistamaan, kun niitä ei ole löytynyt ja auto vielä "virallisesti" sukulaisen nimissä, mutta käytännössä minun autoni.
Täytyy nuo paperit etsiä/hakea uudet viimeistään leimaamiseen mennessä, mutta jos joku osaisi lonkalta sanoa, niin ei tarvitsisi niiden kanssa kiirehtiä?
Omakohtaisia kokemuksia saa myös kertoa tuosta turboksi rekisteröimisestä/muutoskatsastamisesta.
Milläköhän konttorilla Jyväskylässä suhtautuisivat tähän parhaiten ja saisi helpoiten muutoskatsastettua?
Onkos muuten Jyväskylässä jotain dynopajaa, josta saisi dynolapun täysille tehoille ja tekisivät vielä lapun noille "katsastustehoille"?
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: Itse rakennetun turbon leimaus?
En tiedä ootko tähän jo perehtynyt, mutta jätän tän kuitenkin tähän http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=11&t=103849
Se -89 900i ei taida olla vähäpäästöinen jos ruiskuna on K-Jetronic.
Se -89 900i ei taida olla vähäpäästöinen jos ruiskuna on K-Jetronic.
In Memoriam: 900i ´86, 900S ´90 RE85, 900S ´91,9000i ´96 RE85 ja 9000CSE 2.0t ´95 RE85, 9000CSE Jubileum 2.3T ´97 RE85
Re: Itse rakennetun turbon leimaus?
En ollu tota vielä nähny. Lueskelin läpi eikä toi juurikaan katsastukseen auttanut, mutta muuten oli hyödyllinen linkki. Kiitos siitä.
Täytyy varmaan joku päivä käydä konttorilla kyselemässä.
Täytyy varmaan joku päivä käydä konttorilla kyselemässä.
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: Itse rakennetun turbon leimaus?
Jyväskylässä on ainakin 2 tehopenkkiä. Motest ja turbotec.LeKe96 kirjoitti:Onkos muuten Jyväskylässä jotain dynopajaa, josta saisi dynolapun täysille tehoille ja tekisivät vielä lapun noille "katsastustehoille"?
http://www.motest.fi/content/fi/1/5/Etusivu.html
http://www.turbotec.com/index.php
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: Itse rakennetun turbon leimaus?
Terve!
Tein vastaavanlaisen muutoksen viime toukokuussa. Eli 1988 900i K-Jetilla ilman kattia muutettiin 16v turboksi seuraavin lisukkein:
- Trionic T5.5 mootorin ohjaus
- 3 tuuman putkisto
- Saab 9000 iso alumiini intercooleri
- Saab 9000 punaiset bensansuuttimet
- avoin ilmanputsari kuskin puolen sisalokarin tilassa
Muutoskatsastettiin asiallisesti Jarvenpaassa.
Katsurin vaatimukset:
- selvitys jarruista (helppo rasti, jos kasijarru takasatuloissa)
- selvitys jousista ja iskareista (vaihdettiin Motonetista ostetut turbon etujouset)
- dynokayra koko kierroslukualueesta.Lisaksi dokumentoitava dynopajan yhteystiedot, max. ahtopaine tieto, turbon tyyppi ja intercoolerin koko. Max. konetehon oltava alle 210 hp (175 hp x 1,2).
- pakoputkeen katti
Nailla muutoksilla ja dokumenteilla katsastus sujui vaivattomasti. Paljon katsuri kuvasi digikameralla liitteiksi omaan dokumentaatioonsa. Kertoi Trafin olevan tosi tiukkana, jos jalkeenpain on tapahtunut autolla onnettomuus, eika muutoksia ole dokumentoitu ja arkistoitu oikein.
Onnea projektiisi !
Martti
Tein vastaavanlaisen muutoksen viime toukokuussa. Eli 1988 900i K-Jetilla ilman kattia muutettiin 16v turboksi seuraavin lisukkein:
- Trionic T5.5 mootorin ohjaus
- 3 tuuman putkisto
- Saab 9000 iso alumiini intercooleri
- Saab 9000 punaiset bensansuuttimet
- avoin ilmanputsari kuskin puolen sisalokarin tilassa
Muutoskatsastettiin asiallisesti Jarvenpaassa.
Katsurin vaatimukset:
- selvitys jarruista (helppo rasti, jos kasijarru takasatuloissa)
- selvitys jousista ja iskareista (vaihdettiin Motonetista ostetut turbon etujouset)
- dynokayra koko kierroslukualueesta.Lisaksi dokumentoitava dynopajan yhteystiedot, max. ahtopaine tieto, turbon tyyppi ja intercoolerin koko. Max. konetehon oltava alle 210 hp (175 hp x 1,2).
- pakoputkeen katti
Nailla muutoksilla ja dokumenteilla katsastus sujui vaivattomasti. Paljon katsuri kuvasi digikameralla liitteiksi omaan dokumentaatioonsa. Kertoi Trafin olevan tosi tiukkana, jos jalkeenpain on tapahtunut autolla onnettomuus, eika muutoksia ole dokumentoitu ja arkistoitu oikein.
Onnea projektiisi !
Martti
MaKo
93b -59, 99 -69, 99T -79, 900 T16 -86, 900 T16(Trionic) -88, 900i16 -92, 900 2,1 -92,
900 T16 Cab(Trionic) -92, 9000CS -96(Maptun Stage7), 9-3 SE -01 (Maptun Stage1), 9-5 Aero/Hirsch SW -05
93b -59, 99 -69, 99T -79, 900 T16 -86, 900 T16(Trionic) -88, 900i16 -92, 900 2,1 -92,
900 T16 Cab(Trionic) -92, 9000CS -96(Maptun Stage7), 9-3 SE -01 (Maptun Stage1), 9-5 Aero/Hirsch SW -05
Re: Itse rakennetun turbon leimaus?
Kiitos, tuosta oli jo paljon apua!
Kasasitko vaparin vai turbon johtosarjalla?
Kasasitko vaparin vai turbon johtosarjalla?
"If there's more than one way to do a job, and one of those ways will result in disaster, then somebody will do it that way."
-Edward Murphy
-Edward Murphy
Re: Itse rakennetun turbon leimaus?
Hei !
Tein moottorinohjausta varten oman johtosarjan. Kaytin tahan tarkoitukseen NG900 Trionic T5.5 johtosarjaa, joka sitten liitettiin auton originaali johtosarjaan (jannitteen syotto Trionicille ja polttoainepumpun releen ohjaus). Toki voi myos kayttaa 9000 Trionicin johtosarjaa lahtokohtana.
Martti
Tein moottorinohjausta varten oman johtosarjan. Kaytin tahan tarkoitukseen NG900 Trionic T5.5 johtosarjaa, joka sitten liitettiin auton originaali johtosarjaan (jannitteen syotto Trionicille ja polttoainepumpun releen ohjaus). Toki voi myos kayttaa 9000 Trionicin johtosarjaa lahtokohtana.
Martti
MaKo
93b -59, 99 -69, 99T -79, 900 T16 -86, 900 T16(Trionic) -88, 900i16 -92, 900 2,1 -92,
900 T16 Cab(Trionic) -92, 9000CS -96(Maptun Stage7), 9-3 SE -01 (Maptun Stage1), 9-5 Aero/Hirsch SW -05
93b -59, 99 -69, 99T -79, 900 T16 -86, 900 T16(Trionic) -88, 900i16 -92, 900 2,1 -92,
900 T16 Cab(Trionic) -92, 9000CS -96(Maptun Stage7), 9-3 SE -01 (Maptun Stage1), 9-5 Aero/Hirsch SW -05
Re: Itse rakennetun turbon leimaus?
Minun mielestä pääset helpoimmalla kun siirrrät tekniikan sellaisenaan, eli vakiona katalysaattoreineen, uuteen koppaan. Menet sillä kokoonpanolla muutoskatsastukseen. Dokumentteina mukana tekniikan luovuttaja auton paperit ja vaikka vanha pitkään kiertänyt Saabin yleistodistus, joka löytyy vaikka tuosta: https://picasaweb.google.com/1084870083 ... 4973460722
Sen painoarvo tosin on vähän niin ja näin, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole.
Päästötodistuksisesta ei tarvitse murehtia koska auto sattuu 7/1987-12/1991 ikähaarukkaan ja katti löytyy auton alta. Se tosin voi olla vaikka rautakangella "puhdistettu". Riittää, että kuoret löytyy ja auto menee päästömittauksessa ei-vähäpäästöisen arvoihin.
Tämän muutoskatsastuksen jälkeen vaihtelet sitten putkea, välijäähdytinta yms. tarpeesi mukaan. Ei tarvitse ruveta millään dynotodistuksilla kikkailemaan ja ylimääräisiä kuluja hankkimaan.
Edit: Haulla löytyy tästä aiheesta paljon juttua, mutta tuollaiseen ei-vähäpäästöiseen tekniikan vaihto ei lupien puolesta ole mikään monimutkainen juttu.
Sen painoarvo tosin on vähän niin ja näin, mutta ei siitä ainakaan haittaa ole.
Päästötodistuksisesta ei tarvitse murehtia koska auto sattuu 7/1987-12/1991 ikähaarukkaan ja katti löytyy auton alta. Se tosin voi olla vaikka rautakangella "puhdistettu". Riittää, että kuoret löytyy ja auto menee päästömittauksessa ei-vähäpäästöisen arvoihin.
Tämän muutoskatsastuksen jälkeen vaihtelet sitten putkea, välijäähdytinta yms. tarpeesi mukaan. Ei tarvitse ruveta millään dynotodistuksilla kikkailemaan ja ylimääräisiä kuluja hankkimaan.
Edit: Haulla löytyy tästä aiheesta paljon juttua, mutta tuollaiseen ei-vähäpäästöiseen tekniikan vaihto ei lupien puolesta ole mikään monimutkainen juttu.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Itse rakennetun turbon leimaus?
Ai niin. Tarvitset tekniikan luovuttajasta moottorinohjauksen johtosarjan. Muuten pärjäilet melko pitkälle vastaanottajan alkuperäisellä. Nopeusmittarin saatat joutua myös vaihtamaan, jotta saat siitä nopeustiedon ruiskulle. Minulla ei ole noista 8-tappi ruiskuista kokemusta, mutta ilmeisesti niissä on jo tankin sisäinen bensapumppu, jolloin ei kenties tarvitse tankkiin tai bensalinjoihin tai bensapumpun sähköihin koskea.
Se helpottaa kummasti kun on kokonainen tekniikan luovuttaja auto mistä osat siirtää. Voit verrata mitkä asiat on eri tavalla ja siirtää osia sen mukaan autosta toiseen.
Se helpottaa kummasti kun on kokonainen tekniikan luovuttaja auto mistä osat siirtää. Voit verrata mitkä asiat on eri tavalla ja siirtää osia sen mukaan autosta toiseen.
900 T16 -92 (KR)
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
900 T16 -88 (KA)
Subaru Forester -00, Range Rover 3,9 EFI -90
#1938
Re: Itse rakennetun turbon leimaus?
Luovuttaja-auto papereineen ja siitä purkaen tekniikka. Luovuttajan papereissa olevilla tehoilla muutoskatsastukseen. Helpoin tapa selvitä niin paperisotkuista kuin myös tekniikkaosien hankinnasta. Sitten jos tulee kysettä alustan osista tms. niin merkkaa nekin otetuksi luovuttaja-autosta. Muutosprosenttejahan siitä tietysti tulee lisää, mutta jos jää alle kanta-autotarkastuslukemien, niin mitäpä sillä oikeasti on väliä?
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Itse rakennetun turbon leimaus?
Kanta-autotarkastus poistunut jo vuosia sitten. Voi surutta vaihdella osia 49.9%.Mertmi kirjoitti:Muutosprosenttejahan siitä tietysti tulee lisää, mutta jos jää alle kanta-autotarkastuslukemien, niin mitäpä sillä oikeasti on väliä?
-Sami
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: Itse rakennetun turbon leimaus?
No sittenhän on suoraviivaisinta sanoa tai/ja vaihdella osia niin että katsuri on tyytyväinen.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01