-00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Ensimmäinen uuden ajan malli. Vuodet 1994-2003.
Pasi_K
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 10:46

-00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja Pasi_K »

Autoon asennettu Saksassa tuo Hirsch Performancen 222hv tuning kit. Valmistajalta sain runkonumerolla tüv-laput mutta katsastuskonttorin mukaan jarrut ym. pitäisi vaihtaa vastaamaan Viggeniä? Näinkö tosiaan on?
Saab 9-3 2.0t -03 Biopower
EX: Saab 900S -90
EX: Saab 9-3 2.0t -00 Hirsch Performance 222hv
EX: Saab 9-3 2.0t -99 RE85
nugge
"Hölösuu"
Viestit: 2026
Liittynyt: La Loka 28, 2006 18:58
Paikkakunta: Porvoo - Helsinki - Espoo
Viesti:

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja nugge »

Olisi ehkä kannattanut välttää tota muutoskatsastus hommaa alkuunkin.

Hevosia nähden niin voi kyllä pitääkin paikkaansa että joudut 308mm levyt heittää eteen.

Mut jos kaikki pitäs vastaa viggeniä niin menee sit laatikko, vetarit yms vaihtoon
9-3SS 1.8t Vector -08
Ex 9-3 Aero -02 1001HV, 9-3 Aero 3d -01, 9-3 Aero -01, 9000 2.0T -91, 900C -87, 9-3 SE -01, 900i -97, 9000 CS 2.0t -98, 9-3 Aero -01 B204/5i-R, 9-5 SE 2.3T -98 St3,
Muut Kawa Z900 -18 | TERVAAMO PURSISEURAN PJ
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Vertailumalliksi kannattaa valita Aero. Tehoraja riittää (205 hv + 20 % > 222 hv), ja pääsee vähemmillä muutoksilla. Eli ei tarvitse muuttaa autoa teknisesi Viggeniksi, vaan Aeroksi.

Joku konttorimies voi väittää, että vertailumalliksi pitää aina valita mallisarjan tehokkain, mutta näinhän ei asia laissa lue.

Helpomman kautta voi päästä, kun hankkii autoon vakiosoftalla olevan ECU:n ja rekisteröintikatsastaa sillä. Käytännössä voi vaatia muutoskatsastuksen rekisteröintikatsastuksen yhteydessä, jos saksan papereissa on Hirschin tehot. En tiedä vaativatko tässä tapauksessa dynolapun siitä, että koneessa on oikeasti vakiotehot. tämän katsastuksen jälkeen sitten Hirsch-ECU paikoilleen ja kovaa ajoa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja ippe »

Voiko Aeroa käyttää vertailumallina, kun kerran Viggen on mallisarjan tehokkain?

Viggenissä taisi olla etujarrujen lisäksi erilaiset vakaajat ja jouset, eli jos joudut tekemään alustasta Viggeniä vastaavan, niin nekin menevät vaihtoon.

Suosittelen vakiosoftalla leimaamista ja sen jälkeen jokin kotimaisen toimittajan virisofta kehiin, tosin huonolla tuurilla joudut osoittamaan että auto on palautettu vakioksi...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Pasi_K
"Kaasari"
Viestit: 40
Liittynyt: Ma Joulu 26, 2011 10:46

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja Pasi_K »

AZP kirjoitti:Vertailumalliksi kannattaa valita Aero. Tehoraja riittää (205 hv + 20 % > 222 hv), ja pääsee vähemmillä muutoksilla. Eli ei tarvitse muuttaa autoa teknisesi Viggeniksi, vaan Aeroksi.

Joku konttorimies voi väittää, että vertailumalliksi pitää aina valita mallisarjan tehokkain, mutta näinhän ei asia laissa lue.
Löytyykö tälle jotain faktaa mitä esittää konttorille?
Saab 9-3 2.0t -03 Biopower
EX: Saab 900S -90
EX: Saab 9-3 2.0t -00 Hirsch Performance 222hv
EX: Saab 9-3 2.0t -99 RE85
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja Keme »

AZP kirjoitti:Joku konttorimies voi väittää, että vertailumalliksi pitää aina valita mallisarjan tehokkain, mutta näinhän ei asia laissa lue.
779/1998 2 luku Moottorin ja pakoputkiston muutokset 5 § Moottorin vaihto kirjoitti:c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna
Tossa puhutaan vertailumoottoreista ja 20% extra lasketaan vain tehokkaimpaan vertailumoottoriin.
jeeeeeee!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Muutoskatsastuksessa rajoja moottorin osalta on kolme: teho saa nousta 20 %, moottorin paino 20 % (jos yli 10 %, niin painon lisäys tulee kompensoida) ja moottorin tilavuus saa nousta 25 %. Nämä luvut verrattuna vertailumoottoriin, ja jokaisen osa-alueen osalta vertailumoottori voi olla eri moottorimalli. Eli jos mallisarjan tehokkain on vaikka 1,6 turbo 160hv, mallisarjan suurin iskutilavuus on 2.0 vaparibensa ja mallisarjan painavin moottori 1.9 diesel 100 kg, voi autoon asentaa moottorin, joka on:

teholtaan max 180 hv
iskutilavuudeltaan max 2.5 litraa
painoltaan max 120 kg

Tätä eri moottorien käyttämisen käytäntöä ei sanota laissa, mutta se on ainakina aiemmin ollut Trafin käytäntö. Toisaalta sitä ei sanota yksiselitteisesti missään, että jos näissä tekniikoissa alustat on jokaisessa eri, minkä vertailumallin mukaan alusta pitää olla muutoskatsastuksessa muutettu, tehokkaimman, painavimman vai iskutilavuudeltaan suurimman.

Trafin ohjeistus (kannattaa lukea koko teksti: http://tinyurl.com/plwkkmc) sanoo:
"Vaihdettaessa mallisarjan ... tehokkainta vertailumoottoria korkeintaan 20 % tehokkaampi ... moottori tulee auton jarrut, voimansiirto ja muut liikenneturvallisuuteen vaikuttavat rakenteet muuttaa vastaamaan mallisarjan ... tehokkaimmalla ... vertailumoottorilla varustettua mallia."

Toisin sanoen jos vaihdat autoon mallisarjan tehokkainta moottoria tehokkaamman moottorin (Viggen, 230 hv), tulee alusta ym. muuttaa Viggeniä vastaavaksi. Kun teho jää nyt 222 hevosvoimaan, ei ole syytä vaihtaa Viggenin osia, koska voidaan mennä Aeron tehorajojen mukaan.

Jos aina moottoria tehokkaampaan vaihdettaessa pitäisi päivittää alusta mallisarjan tehokkaimman mukaan, tarkottaisi se esim Ford Sierran 1,3 -> 1,6 litran muutoksessa sitä, että alusta pitäisi tehdä Cossusierran mukaan.

Katsastusinsselle nämä eivät aina ole ihan jokapäiväisiä juttuja, ja osalla on tuo sisälukutaitu päässyt ruostumaan. Lisäksi nuo Trafin ohjeistukset ovat kieltä, jota on vaikea ymmärtää yksiselitteisesti jos ei ole virkamies tai juristi. Siksi kannattaakin kirjata huolellisesti ylös käytettävä vertailumalli, sen tehot ja muut tiedot, laskea samalle paperille raja-arvot, ottaa mukaan todistukset nykyisen koneen tehosta (Hirsch-lappu) ja mahdolliset osanumerot alustan, ohjauksen, jarrujen ja muiden turvallisuuteen vaikuttavien osien eroista ja yhtäläisyyksistä, ja käydä etukäteen keskustelemassa inssin kanssa asiasta. Kun löytää osaavan ja asiakaspalveluhenkisen katsurin, ajaa auton vasta sitten konttorille syynättäväksi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja Keme »

AZP kirjoitti:Toisin sanoen jos vaihdat autoon mallisarjan tehokkainta moottoria tehokkaamman moottorin (Viggen, 230 hv), tulee alusta ym. muuttaa Viggeniä vastaavaksi. Kun teho jää nyt 222 hevosvoimaan, ei ole syytä vaihtaa Viggenin osia, koska voidaan mennä Aeron tehorajojen mukaan.
Mennään Aeron tehojen yli -> romut Viggeniä vastaavaksi. Sitten jos tehoa on yli Viggenin, niin sitä saa olla max. Viggen +20%.
jeeeeeee!
Stora98
"Kaasari"
Viestit: 50
Liittynyt: Su Loka 17, 2010 10:32

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja Stora98 »

Täytyykö niitä tuning-juttuja katsastuksessa toitottaa?
NG 900 Turbo 265 hp, ei kymmeneen vuoteen mitään ongelmia vaikka on 3 tuuman putki ja race-katti.
Ja mitäs sit jos ei autossa edes ole sitä 222 hevosvoimaa...
Turhaa, aivan turhaa...
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Keme kirjoitti: Mennään Aeron tehojen yli -> romut Viggeniä vastaavaksi. Sitten jos tehoa on yli Viggenin, niin sitä saa olla max. Viggen +20%.
Niinhän tuossa Trafin ohjeessa ei sanota, mutta jos sinulla on parempaa käytännön kokemusta niin kerro ihmeessä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
ippe
"Hölösuu"
Viestit: 1522
Liittynyt: Pe Tammi 12, 2007 13:30
Paikkakunta: Hki 91

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja ippe »

Aeroa vastaavaksi muutettaessa kelpaavat Aeroa vastaavat jarrut yms, mutta koska tuo on tehokkaampi kuin Aero, niin siinä pitäisi käyttää mallisarjan tehokkaimman alustaa ja jarruja.

Nykyään auto ei saa edes muuttaa vastaamaan mallisarjaan kuuluvaa mallia, mikäli teho/painosuhde menee yli 1kW/7kg rajasta ja tuo laskettiin mun muistaakseni omamassan mukaan.
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
TTH
"Hirsch"
Viestit: 853
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja TTH »

No ainakin kun ooppelin kanssa tätä selvittelin niin katsuri kyllä hyvin selkeästi ilmaisi, että aina kun teho menee yli näistä välimallien tehoista niin tehoa verrataan seuraavaan malliin, eli 222hp tapauksessa Viggeniin.

Tuolle 222hp paketille pitäisi löytyä erikseen Hirschin tekemä e-hyväksyntä ja sen pitäisi ihan sillä Hirsch-sertifikaatilla (eli toisinsanoen ihan CoC-todistus) mennä läpi, sen takiahan niistä Hirsch-softista maksetaan toisen munuaisen verran...

Konttorin vaihtoa suosittelen jos menee kerta noin vaikeaksi...
9-3 Aero Cab MY02
9000 2.3T
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja Keme »

AZP kirjoitti:
Keme kirjoitti: Mennään Aeron tehojen yli -> romut Viggeniä vastaavaksi. Sitten jos tehoa on yli Viggenin, niin sitä saa olla max. Viggen +20%.
Niinhän tuossa Trafin ohjeessa ei sanota, mutta jos sinulla on parempaa käytännön kokemusta niin kerro ihmeessä.
Noinhan tuolla säädöksessä sanotaan.
779/1998 kirjoitti:b) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita painavamman moottorin massa on korkeintaan 20 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa; jos vaihdettavan moottorin massa on yli 10 % suurempi kuin painavimman vertailumoottorin massa, tulee moottorin alla olevalle akselistolle kohdistuva massan lisäys kompensoida vastaavasti siirtämällä varusteita tai keventämällä korin osia;

c) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita tehokkaamman moottorin teho on korkeintaan 20 % suurempi kuin tehokkaimman vertailumoottorin teho saman normin mukaan mitattuna;

d) autoon vaihdettavan vertailumoottoreita iskutilavuudeltaan suuremman moottorin iskutilavuus on korkeintaan 25 % suurempi kuin iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin iskutilavuus;
Nuo ylimenoprosentit lasketaan vain noihin suurimpiin arvoihin eikä "toisiksi tai kolmanneksi suurimpiin."
jeeeeeee!
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13458
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuossa puhutaan nimen omaan vertailumoottoreita tehokkaammasta moottorista, mikä tässä ei ole kyseessä, koska kolkkiin löytyy yli 222 hv:n vertailumoottori. Toisin sanoen säädökset ja Trafin ohjeistus ottavat yksiselitteisesti kantaa tapauksiin, jossa

a) teho, paino tai tilavuus ylittävät tehokkaimman, painavimman tai iskutilavuudeltaan suurimman vertailumoottorin tiedot
b) moottori on jokin mallisarjaan saatu moottori sellaisenaan

Näiden ulkopuolelle jää mm. tämän ketjun tapaus, jossa mootori ei sellaisenaan ole mallisarjaan tarjolla ollut kone, mutta ei toisaalta ylitä tehokkaimman vertailumoottorin tehoa. Siksi tämä ei ole kovinkaan yksiselitteinen asia.

Ei ole muuten ensimmäinen kerta kun näitä asioita arvuutellaan nettifoorumeilla. Koska pykälät ovat mitä ovat ja niiden teksteissä on selkeästi tulkinnanvaraa, parasta onkin tarttua toimeen ja tehdä selkeä ja perusteltu kirjallinen suunnitelma muutoksista. Tämän kun keskustelee läpi inssin kanssa, on paljon viisaampi sen suhteen, mikä voi onnistua minkäkin inssin katsastuksessa. Harrastelijoiden foorumeilta saa joka tapauksessa kuulla yksittäiskokemuksia ja arvauksia, joilla ei konttorille mennessä ole mitään merkitystä.

Käytännöt ovat voineet muuttua ja voi olla että katsuritkin ovat saaneet selkeämmät ohjeistukset näihin asioihin. Oman käsitykseni mukaan esim kupliin on muutoskatsastettu useita yli 1300 cc (lisäystä max 25 %) koneita ilman että on tarvinnut vaihtaa levyjarruja eteen. Levyt löytyy siis 1600-kuutioisella koneella varustetuista kuplista, eli levyjarruilla Kuplaan saa laitettua kaksilitraisen koneen.

Tai sitten edelleenkin helpointa olisi hommata se vakio ECU, ja leimata sillä...
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Keme
"Viggen"
Viestit: 661
Liittynyt: To Helmi 24, 2005 12:12
Paikkakunta: Rannikko

Re: -00 9-3 muutoskatsastus Hirschin paketille

Viesti Kirjoittaja Keme »

Ei tossa ny ole mitään epäselvää tai arvuuteltavaa.
jeeeeeee!
Vastaa Viestiin