9000 Retrofit HID
Re: 9000 Retrofit HID
Eikö tällaiset pitäneen joskus muinoin tonnarin valoiksi ilmestyä:
http://www.slamit.net/product/5664/sv40 ... e-ajovalot
http://www.slamit.net/product/5664/sv40 ... e-ajovalot
Saabit: 9000 CS 2.3t -97, 9000 CSE 2.3T -98, 9-5 2.3t Sedan -02, 9-5 2.0T Biopower Wagon -07, 9-5 1.9TiD Wagon Vector Griffin -09, 9-3 1.9TiD Sedan, Saab Sonett II vm. -68
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Paljon Saab 9000 osaa myynnissä! Kyselyt yv:nä.
Re: 9000 Retrofit HID
^piti mutta ei tainnut koskaan ilmestyä markkinoille.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Re: 9000 Retrofit HID
Tuossa on juttua umpion lasin hionnasta.. Pitäisi itekin jossakin välissä, ei oo vaan itellä Dremeliä/muuta vinkua niin ei oo pystyny tekemään...Mawerick kirjoitti:^tuossa on vain ongelmana tonnarin umpioiden lasien rihlaus. Onkos joku niitä hionut tasaisiksi?
http://www.saabcentral.com/forums/showt ... projectors
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: 9000 Retrofit HID
Nyt pitäisi tuolta briteistä olla jossain vaiheessa tuloillaan tuollaiset muovista valetut umpion lasit. TTH:lle voisin heittää kyssäriä, että saisiko kenties linkkiä tuollaiseen 50$/pari oleviin? Itse koittanut googletella ja hakea niin ainoat tulokset ovat Morimoto mini H1 HID projektorit. Tosin ovat vissiin hieman laadukkaammatkin.
Re: 9000 Retrofit HID
Kumpi teille on tärkeämpää; ulkonäkö vai valoteho?
Miksi laittaa zenonit jos ne laitetaan väärin umpioihin? Valoteho parhaassa tapauksessa heikkenee tai ainakin sokaisee ympäristön pahemmin.
Jos ulkonäkö on tärkeää niin eikö orggisumpiot ja siniset kiina-halogeenit olisi sitten parhaat?
Miksi laittaa zenonit jos ne laitetaan väärin umpioihin? Valoteho parhaassa tapauksessa heikkenee tai ainakin sokaisee ympäristön pahemmin.
Jos ulkonäkö on tärkeää niin eikö orggisumpiot ja siniset kiina-halogeenit olisi sitten parhaat?
Re: 9000 Retrofit HID
No tässä ei siis nyt olla tekemässä sitä perinteistä H1-xenonkitti kaupasta ja paikoilleen, vaan hieman toisenlainen lähestymistapa. Tästä kertonee tuo "retrofit" tuossa topicissa. Alkuperäinen idea oli siis asentaa Sisussa käytetyt projektorit tonnarin umpioiden sisälle, mutta TTH mainitsi tuollaiset "mini H1 projektorit". Kuoret siis pysyvät samana, mutta proektori tulee sisälle ja rihlattu lasi vaihtuu kirkkaaseen.
Käytännön tietoa ei kuitenkaan ole miten valoteholle käy. Voi olla, että laskee, toisaalta voi parantua. Kun tuohon tulee kuitenkin nuo rihlaamattomat "lasit," ei vastaantulijoiden kuuluisi häikäistyä. Noissa projektoreissa kun on aika tarkka se valokuvion leikkaus.
Käytännön tietoa ei kuitenkaan ole miten valoteholle käy. Voi olla, että laskee, toisaalta voi parantua. Kun tuohon tulee kuitenkin nuo rihlaamattomat "lasit," ei vastaantulijoiden kuuluisi häikäistyä. Noissa projektoreissa kun on aika tarkka se valokuvion leikkaus.
Re: 9000 Retrofit HID
http://www.theretrofitsource.com/produc ... s_id=42678
Tuolta varmaan saa helpoiten, Ebaysta voi löytää muutaman dollarin halvemmalla mutta ei kovin paljoa ja tiedä sitten milloin tavara ees tulee perille... En sitten tiedä mitä loppujen lopuksi noilla ja ns. oikeilla Morimotoilla on sitten eroa, linssin etäisyyttä varmaan hieman säädetty tms. helppoa/nopeaa millä saadaan vähän vaikutusta valotehoon ja näin voidaan kyniä puolet enemmän samasta tavarasta.. Samasta bulkkitehtaasta nuo kuitenkin tulee...
Eiköhän se valoteho parane, varsinkin valokuvion leveys. Tonnarin umpioilla saadaan samanlainen setti kuin bi-xenon femmassa eli halogeeni jää vielä apupitkäksi..
Onkos tuossa tonnarin umpionlasissa kuinka paljon rihlausta pitkien kohdalla? Voi paras teho jäädä saamatta pitkillä jos on paljon rihlausta ja lyö ne kirkkaat lasit siihen..
Mulla tuli noiden projektorien mukana johto/relesarja, en kyl tiedä voiko noita projektorien pitkiä ajaa vaan suoraan pitkien virralla.. Periaatteessa jos vaan kestää 12v niin silloin pitäisi toimia, jousihan sen sulkijan sitten palauttaa takaisin lyhyille..
Mistäs noita kirkkaita muoveja oikein saa, olisko NG-satkun umpioihin kanssa? Jos ei liikaa joudu oravannahkoja maksamaan niin vois itekin tilata semmoset, ei tarviis alkaa hiomaan noita laseja...
Tuolta varmaan saa helpoiten, Ebaysta voi löytää muutaman dollarin halvemmalla mutta ei kovin paljoa ja tiedä sitten milloin tavara ees tulee perille... En sitten tiedä mitä loppujen lopuksi noilla ja ns. oikeilla Morimotoilla on sitten eroa, linssin etäisyyttä varmaan hieman säädetty tms. helppoa/nopeaa millä saadaan vähän vaikutusta valotehoon ja näin voidaan kyniä puolet enemmän samasta tavarasta.. Samasta bulkkitehtaasta nuo kuitenkin tulee...
Eiköhän se valoteho parane, varsinkin valokuvion leveys. Tonnarin umpioilla saadaan samanlainen setti kuin bi-xenon femmassa eli halogeeni jää vielä apupitkäksi..
Onkos tuossa tonnarin umpionlasissa kuinka paljon rihlausta pitkien kohdalla? Voi paras teho jäädä saamatta pitkillä jos on paljon rihlausta ja lyö ne kirkkaat lasit siihen..
Mulla tuli noiden projektorien mukana johto/relesarja, en kyl tiedä voiko noita projektorien pitkiä ajaa vaan suoraan pitkien virralla.. Periaatteessa jos vaan kestää 12v niin silloin pitäisi toimia, jousihan sen sulkijan sitten palauttaa takaisin lyhyille..
Mistäs noita kirkkaita muoveja oikein saa, olisko NG-satkun umpioihin kanssa? Jos ei liikaa joudu oravannahkoja maksamaan niin vois itekin tilata semmoset, ei tarviis alkaa hiomaan noita laseja...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: 9000 Retrofit HID
Kiitokset. Ihme kyllä kun eivät nuo tuolla osuneet silmiin. Aika paljon kuitenkin tuli tuolla sivustolla katseltua juurikin noita Morimotoja. Eli laittelen tässä tuollaiset tulemaan ja eiköhän sitten viimeistään talvella saada jonkinlaisia tuloksia miten kävi.
Ja itsekin uskon myös enemmän tuohon valotehon lisäykseen enemmän kuin sen katoamiseen. Tosin varmaksihan ei tätä voi sanoa. Ja veikkaanpa, että pitkien valojen valokuviolla ei niin suurta merkitystä ole, vaikka tuossa umpion lasissa kevyt rihlaus onkin.
Ja pitänee noihin sähköihin ja toimintaan perehtyä tarkemmin sitten kun on osat kasassa. Eiköhän niihen viimeistään jokin järki löydy. Saattaa tosin tuottaa jonkinlaista päänvaivaa. Voi olla, että tätäkin kansainvälisellä kielellä kirjoitettua tekstiä joutuu tarkemmin lukemaan: http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... conversion Linkkihän on poimittu UKT-topicista liittyen xenon-valoihin.
Ja nää kirkkaat muovit ovat kohtalaisen spesiaaliosaa. Tuolla brittifoorumilla tää eräs pioneeri oli tehnyt aikanaan muotit umpioista ja sitten jossakin paikassa valattanut nuo muovit. Eli näitä ei ole olemassa kuin matalakeulatonnariin. Halpaa ei tuollaisten yksittäiskappaleiden valmistuskaan ole, mutta mikäli tekee kunnon muotit voi näitä saada myöhemmin kaupiteltua ja näinollen saada niitä omia kustannuksia hieman takaisin.
Ja itsekin uskon myös enemmän tuohon valotehon lisäykseen enemmän kuin sen katoamiseen. Tosin varmaksihan ei tätä voi sanoa. Ja veikkaanpa, että pitkien valojen valokuviolla ei niin suurta merkitystä ole, vaikka tuossa umpion lasissa kevyt rihlaus onkin.
Ja pitänee noihin sähköihin ja toimintaan perehtyä tarkemmin sitten kun on osat kasassa. Eiköhän niihen viimeistään jokin järki löydy. Saattaa tosin tuottaa jonkinlaista päänvaivaa. Voi olla, että tätäkin kansainvälisellä kielellä kirjoitettua tekstiä joutuu tarkemmin lukemaan: http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... conversion Linkkihän on poimittu UKT-topicista liittyen xenon-valoihin.
Ja nää kirkkaat muovit ovat kohtalaisen spesiaaliosaa. Tuolla brittifoorumilla tää eräs pioneeri oli tehnyt aikanaan muotit umpioista ja sitten jossakin paikassa valattanut nuo muovit. Eli näitä ei ole olemassa kuin matalakeulatonnariin. Halpaa ei tuollaisten yksittäiskappaleiden valmistuskaan ole, mutta mikäli tekee kunnon muotit voi näitä saada myöhemmin kaupiteltua ja näinollen saada niitä omia kustannuksia hieman takaisin.
Re: 9000 Retrofit HID
Vähän piti juutuubia katella nii sieltä tuli vähän selvennystä tohon johdotukseen:
http://www.youtube.com/watch?v=KR6CrzH6n_g
Aikalailla lopussa näkyy kun vetää tuon sulkimen johdon, ottaa näköjään virran suoraan pitkiltä ilman mitään turhaa boksia.. Täytyypä huomenna vetää itelleki nuo johdot uudestaan..
http://www.youtube.com/watch?v=KR6CrzH6n_g
Aikalailla lopussa näkyy kun vetää tuon sulkimen johdon, ottaa näköjään virran suoraan pitkiltä ilman mitään turhaa boksia.. Täytyypä huomenna vetää itelleki nuo johdot uudestaan..
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
Re: 9000 Retrofit HID
Aika maukkaat toimituskustannukset kyllä tuolta lätäkön toiselta puolen. Näin ollen taidan kallistua noiden ehtojen morimotojen puoleen. Tällä hetkellä pihasta kyllä löytyisi myös E36 Touring, mutta taidan vain keskittyä tällä hetkellä noiden morimotojen asentamiseen tonnarin umpioon. Vihdoin lähti tuo umpionlasi-prosessikin etenemään. Eiköhän viimeistään talvikeleille saada lisää valoa.
Miettinyt samalla, että millainen mahtaisi asennuksesta tulla, jos lyhyiden heijastinosan maalaisi vaikkapa mustaksi. Ja heitellään myös kyssäriä facelift 9-5 omistajille/tietäville, että millainen valosysteemi näissä on? Lähinnä siis bi-xenoneilla varustetut. Umpiossahan on kuitenkin 2 valaisinta?
Miettinyt samalla, että millainen mahtaisi asennuksesta tulla, jos lyhyiden heijastinosan maalaisi vaikkapa mustaksi. Ja heitellään myös kyssäriä facelift 9-5 omistajille/tietäville, että millainen valosysteemi näissä on? Lähinnä siis bi-xenoneilla varustetut. Umpiossahan on kuitenkin 2 valaisinta?
Re: 9000 Retrofit HID
Edna ysifemmasta sen verran, että
Lyhyt on lyhyt ja pitkä on pitkä.
Itselläni ei xenon malli, mutta samalla tavoin se toimii.
Molemmissa on projektorit,
lyhyessä on xenon ja pitkässä h7.
Tää on kyllä mielenkiintoinen.
Onko noissa lisäosissa e-merkintä?
Noissä kirkkaissa laseissa ei ole, mutta jos noissa projektoreissa on,
niin vois ainakin yrittää keskustella laillosuudesta.
Tosin jos olis kahdet umpiot... Tavalliset katsastuslamput ja sit tuninkit.
Olishan se varmaan ainakin parempi kuin nykyinen,
jossa ksenonit uuden lasin kanssa... Yllättävän vähän noistakaan hajavaloa tulee,
mutta ainahan se vastaantulijoita vituttaa.
Otti sitten silmiin tai ei...
Sama laulu sumareidenkin kanssa
Lyhyt on lyhyt ja pitkä on pitkä.
Itselläni ei xenon malli, mutta samalla tavoin se toimii.
Molemmissa on projektorit,
lyhyessä on xenon ja pitkässä h7.
Tää on kyllä mielenkiintoinen.
Onko noissa lisäosissa e-merkintä?
Noissä kirkkaissa laseissa ei ole, mutta jos noissa projektoreissa on,
niin vois ainakin yrittää keskustella laillosuudesta.
Tosin jos olis kahdet umpiot... Tavalliset katsastuslamput ja sit tuninkit.
Olishan se varmaan ainakin parempi kuin nykyinen,
jossa ksenonit uuden lasin kanssa... Yllättävän vähän noistakaan hajavaloa tulee,
mutta ainahan se vastaantulijoita vituttaa.
Otti sitten silmiin tai ei...
Sama laulu sumareidenkin kanssa
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: 9000 Retrofit HID
En usko näissä morimotoissa olevan hyväksyntää. Noissa ensimmäisen viestin Sisun (Hella) projektoreissa tuollaiset luonnollisesti olisi. Tosin kuten on muiden toimesta tuotu ilmi, saattavat olla työläämmät sovittaa tuonne tonnarin umpioon. Tarkoitus kuitenkin pyrkiä säilyttämään kuitenkin tuo korkeussäätö. Parhaitenhan tuon sopivuuden näkisi kun pääsisi kaikkia osia vapaasti pyörittelemään.
Ja kiitos vastauksesta koskien juurikin tuota edna-mallia. Siinäkin taitaa lyhyet jäädä palamaan pitkien rinnalle? Ja tarkoitus on jättää yhdet alkuperäisumpiot ainakin katsastusta ajatellen. Ja helpompi myös rakennella, kun ei tarvitse kiireellä saada valoja takaisin keulalle.
Ja ideana tämän projektin takana onkin olla hieman erilainen. En ole oikein lämmennyt noille xenon "muunnossarjoille" joista tuota hajavaloa tulee yllättävän paljon.
Ja kiitos vastauksesta koskien juurikin tuota edna-mallia. Siinäkin taitaa lyhyet jäädä palamaan pitkien rinnalle? Ja tarkoitus on jättää yhdet alkuperäisumpiot ainakin katsastusta ajatellen. Ja helpompi myös rakennella, kun ei tarvitse kiireellä saada valoja takaisin keulalle.
Ja ideana tämän projektin takana onkin olla hieman erilainen. En ole oikein lämmennyt noille xenon "muunnossarjoille" joista tuota hajavaloa tulee yllättävän paljon.
Re: 9000 Retrofit HID
Pahinta miä omalle kohdalle on tullut...
Mb124, pahasti kivensyömillä umpion laseilla... Ja kun ei malta laseja vaihtaa, niin laitetaan ksenonit...
Itellä oli ensimmäisenä uudet lasit, ja sitten vasta ksenon. Ei
Ole ollenkaan niin mahdottoman paha. Olishan toi projektori kuitenki
Pirun siisti.
Mikäli toteutuu, niin iso peukku ja hyvä dokumentointi tänne...
Mb124, pahasti kivensyömillä umpion laseilla... Ja kun ei malta laseja vaihtaa, niin laitetaan ksenonit...
Itellä oli ensimmäisenä uudet lasit, ja sitten vasta ksenon. Ei
Ole ollenkaan niin mahdottoman paha. Olishan toi projektori kuitenki
Pirun siisti.
Mikäli toteutuu, niin iso peukku ja hyvä dokumentointi tänne...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Re: 9000 Retrofit HID
Femmat bi-xenoneissa pitkillä molemmat palaa, niin xenon kuin sitten halogeeni apupitkä. Mutta xenon-projektorissa (niin femmassa kuin kaikissa bi-xenon vehkeissä) se läppä ajetaan sieltä projektorin linssin takaa alas ja näin saadaan projektorista kaikki valoteho irti... Sitten kun vaihdetaan lyhyille niin apupitkä sammuu ja läppä projektorissa palaa takaisin ylös luoden normaalin kuvion lyhyille valoille..
Halogeeni polttimoilla varustetuissa projektoreissa näin ei tehdä, syytä en tiedä miksei mutta luultavasti sillä on jotain tekemistä valmistushinnan ja lopullisen hyödyn kanssa..
Projektorien hyväksynnöillä ei ole mitään seksuaalista merkitystä, jos umpiossa/lasissa ei lue tyypitystä xenoneille (DC/DR/DCR) niin ne eivät silloin myöskään ole lailliset...
Noita Mini H1-projektoreita kannattaa katella ebaysta ihan tuolla "Mini H1 projector" nimikkeellä, sieltä niitä löytää vaikka millä mitalla. Etsii vain hyvämaineisen myyjän jolla on hinnat kohdallaan myös postien kanssa.. Mutta toisaalta, kyllähän nuo ehdat Morimotot on tehokkaat ja muutenkin hyvässä maineessa..
Itse ehkä jättäisin kuitenkin tuon lyhyen taustan kromiseksi/kirkkaaksi. Kun pitkän heijastimen joutuu jättämään kuitenkin kirkkaaksi niin tuosta tulee luultavasti aika tökerön näköinen jos toinen puoli on mustaa ja toinen kirkasta...
Halogeeni polttimoilla varustetuissa projektoreissa näin ei tehdä, syytä en tiedä miksei mutta luultavasti sillä on jotain tekemistä valmistushinnan ja lopullisen hyödyn kanssa..
Projektorien hyväksynnöillä ei ole mitään seksuaalista merkitystä, jos umpiossa/lasissa ei lue tyypitystä xenoneille (DC/DR/DCR) niin ne eivät silloin myöskään ole lailliset...
Noita Mini H1-projektoreita kannattaa katella ebaysta ihan tuolla "Mini H1 projector" nimikkeellä, sieltä niitä löytää vaikka millä mitalla. Etsii vain hyvämaineisen myyjän jolla on hinnat kohdallaan myös postien kanssa.. Mutta toisaalta, kyllähän nuo ehdat Morimotot on tehokkaat ja muutenkin hyvässä maineessa..
Itse ehkä jättäisin kuitenkin tuon lyhyen taustan kromiseksi/kirkkaaksi. Kun pitkän heijastimen joutuu jättämään kuitenkin kirkkaaksi niin tuosta tulee luultavasti aika tökerön näköinen jos toinen puoli on mustaa ja toinen kirkasta...
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.