Hiipuu

Tonnari, auto johon mahtuu koko suku.
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Hiipuu

Viesti Kirjoittaja rami191 »

9000TA 147kw-91.Ajoin tunnin120 kymppiä ja siihen muutama täyskaasuohitus,pätkäsi muutamankerran ja paluumatka,ei vastannut kaasuun muuten kuin hivuttamalla vauhti 100 meni hyvin ei juuri huomannut vikaa.Tasakaasulla tultiin,tyhjäk.nousi1500 kaasun painallus horina kuului ja jonkin verran nypytti,vauhti nousi vain hivuttamalla.Aamulla kylmäk.lähti mutta heti sammui kierrokset hyppäs 2000,härnäämällä pykälä päälle lähti vetään,kuumalla moottorilla käy melkein oikeaa tyhjäk.muttei vastaa kaasuun ajaissa, mutta pysähdyksissä ottaa normikerrokset.Putkenpää tuli nokiseksi norm.vaalea.Olisko ottanut nokkinsa kun oli pakop.viiminenliitos holkilla väliak.korjaus aika paljon tuli kuristusta,nousiko pakokasulämmöt tappiin.Auto ei savuta,alipl.vuotoa en löytänyt kasetin ja tulppien vaihto ei apua.lampako?Autossa ei ole mitään räpellyksiä.Ei koneeseen ole vaihdettu kuin syt.kasetti ja tulppia,kaikki anturat on alkup.ML.465000
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ajoin 9000TA 147kw-91 tunnin 120 km/h ja siihen muutama täyskaasuohitus. Pätkäsi muutaman kerran ja paluumatkalla ei vastannut kaasuun. Hivuttamalla kiihtyi sataan ja meni hyvin - ei juuri huomannut vikaa.

Tasakaasulla tultiin, tyhjäkäynti nousi 1500. Kaasun painallus horina kuului ja jonkin verran nypytti, vauhti nousi vain hivuttamalla.

Aamulla kylmäkäynnistyksellä lähti, mutta sammui heti. Kierrokset hyppäs 2000, härnäämällä pykälä päälle ja lähti vetään. Kkuumalla moottorilla käy melkein oikeaa tyhjäkäyntiä, muttei vastaa kaasuun ajaissa. Pysähdyksissä ottaa normikerrokset.

Putkenpää tuli nokiseksi normaalisti vaalea. Olisko ottanut nokkinsa kun oli pakoputken viimeinen liitos holkilla (väliaikainen korjaus) - aika paljon tuli kuristusta. Nousiko pakokasulämmöt tappiin? Auto ei savuta, alipainevuotoa en löytänyt, kasetin ja tulppien vaihto ei auttanut. Lambdako?

Autossa ei ole mitään räpellyksiä. Koneeseen ei ole vaihdettu kuin sytkäkasetti ja tulppia, kaikki anturat on alkup. ML 465000.
Palaako Check Engine -valo, kun vika on päällä? Pääsiskö sitä kautta käsiksi...
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja rami191 »

Check Engine valo vilahti parikertaa pian pätkäsyn jälkeen sen koomin ei ole palanut.
Ekitheman
"Aero"
Viestit: 443
Liittynyt: To Touko 08, 2008 14:27
Paikkakunta: Ylämylly

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja Ekitheman »

Eikös se tuonkin ikäinen näytä "vikakoodin", kun laitat virrat päälle ja lasket montako kertaa CE välähtää?

Itse vikaan täältä ääni ilmamassamittarille.
#3839
9-3 Turbo X SS M6, 9000 Aero -94 st±5
Entiset:9000 2.3t aut - 97, Saab 9-3 TiDS -08, 9000 2.3T -95, 9000 2,3T -91, 9000T -86, 9000i -90, 9000T -85, Saab 900c -87
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja sarka »

Ekitheman kirjoitti:Eikös se tuonkin ikäinen näytä "vikakoodin", kun laitat virrat päälle ja lasket montako kertaa CE välähtää?

Itse vikaan täältä ääni ilmamassamittarille.
Trionic-vehkeissä noin.

LH-jetissä piti olla hyppylankaa ikkunan/oven raosta sisään ja kytkin. Sillä sai sitten luettua DI/APC tai LH vikakoodit, riippuen siitä miten kytkintä käytetään.

http://www.saab9000.com/procedures/powe ... tcodes.php

http://www.jus.liitin.net/SAAB9000DI-AP ... elma89.pdf
http://www.jus.liitin.net/SAAB9000Poltt ... a85-93.pdf

Pistoke, johon testikytkentä tehdään
Kuva
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja rami191 »

Mahtaako toi automaattiloota antaa mitään inffoa koneelle,onko mitään alipaineletkuja yms.Se,että kone kiertää paikallaan kakomatta täydet kierrokset punaselle.Mutta ajossa ei vastaa kaasuun ollenkaan,hivuttamalla saa kyllä normivauhdin,ei etes traktorista pääse ohi kuin pitkällä ennakolla.Kone ei savuta,IMM täysin puhdas ei minkäänlaista karsttaa.Mitään häiriövaloa ei pala.Parikuukautta sitten valo alkoi palaa,mutta häipy pensasuodattimen vaihdolla,oli jo 220 tuhatta ajettu suodatin.Jostain otti itteensä kovassa kuormituksessa,pakoputken korjausholkin kuristaissa aika pahasti virtausta,pakokassut ilmeisesti nousi melkolailla,koneenlämmöt oli normit,oisko lampa mutta pitäshän sen kestää koviakin lämpöjä.
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja jus »

Vikakoodien luku johdonpätkällä ja bensanpaineiden mittaaminen ajotilanteessa, noiden jälkeen on jo paljon paremmin jäljillä.
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Mulla oli samantapaisia oireita kun bensapumppu ei jaksanut enää nostaa paineita kunnolla. Tyhjäkäyntiä kävi hyvin ja kierroksiakin otti, mutta ajossa ei enää toiminutkaan.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja rami191 »

Mitäs tähän johdonpätkällä lukuun tarvitaan muutako osaamista?Eka bensapumppu vaihdettu 320 tuhannessa ennakkoon, ei vielä oireillut nyt 465t.Tyhjäkäynti kylmänä ryntäilee 1000-2500 välillä kuumana tasaantuu.
Mites toi katti josko sieltä palo sisuskalut,edellä kerrottujen pakokaasulämpöjen takia.Mahtaneeko vaikuttaakkaan onhan lampakin heti turbon jälkeen.
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja sarka »

Vika pitää saada päälle, auto pois päältä ja sitten kytkintä käyttelemällä luetaan LH:n ja DI/APC:n koodit, noista manuaaleista löytyy ohjeet.

Jos ei sieltä koodeja tule, kattosin bensansuodattimen. Tyhjäkäynnin säntäily vois yksinään olla tyhjäkäyntimoottorista riippuvaa, mutta se ei vaikuta sillon ku ajossa painaa kaasun pohjaan.

Kaikki vähänkään vanhemman oloiset alipaineletkut kantsii suosiolla vaihtaa uusiin, ei maksa paljoa. Joskus vuoto voi olla tyhjäkäynnillä/kuormittamattomana niin olematonta ettei sitä huomaa...

Tomaattilootassa ei taida infoletkuja olla, huohotusletku vain?

Mites se kaasuläpän asentoanturi? Muistan -86 tonnarilla melkeen jääneeni tien päälle kun piuhat syöpyi poikki... Oli melkosta nytkytystä eikä voinut ajaa ku ihan pintakaasulla.
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4244
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Kyllä lootaan menee turbossa tieto imusarjan paineesta.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Chevrolet Captiva 2012.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja sarka »

Mitäs se loota tuolla tiedolla tekee?
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11625
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja jus »

Viivästyttää alaspäinvaihtamista pienillä kierroksilla jo on ahtoja?
http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.php?f=12&t=17547
sarka
"Hölösuu"
Viestit: 1042
Liittynyt: Ma Maalis 06, 2006 10:15
Paikkakunta: Ylivieska

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja sarka »

Uteliaisuus tyydytetty :lol: Luulin, että se on vain tuuletusta varten :oops:
SAAB 9000 CC 2.0TA my88
SAAB 900 CC 2.0i8 my85
N*ssan Terrano 2.7t my90
#5850
rami191
"Tuplakaasari"
Viestit: 81
Liittynyt: Pe Loka 06, 2006 20:57

Re: Hiipuu

Viesti Kirjoittaja rami191 »

Vilkkukoodeja on mittailtu katkaisimen ja maadotusjohdon kera,sieltähän tuli valosarjoja suurin osa sarjoista ei passannut mihinkään manuuaalissa oleviin mutta yks järkeenkäyvä oli 12221 joka viittais ilmamassamittariin.Toista kertaa en onnistunut saamaan samaa koodia.Eli nyt mettästään IMM.Sittenpä näkee mikä vaihdetaan seuraavaksi.Lamban voltit ja ohmit näyttivät olevan kohdallaan.
Vastaa Viestiin