Faceliftaus
Faceliftaus
Käykö tuollaiseen pre-facelift sedan femmaan facelift-mallin (2002- ) valot. Etuvalot vissiin ainakin käy, entäs takavalot ? Takaluukku erilainen ?
96 GL V4 Super -80 *Juhlis*, 95L -75, 900i 2.1 16v Classic -93, 99 turbo -79 & 99 Finlandia -77
Re: Faceliftaus
Eikö nuo etuvalot ole juuri jotenkin erilaiset erilaisesta puskurista ja maskista johtuen, muuten olisin jo raivokkaasti asentamassa kumpaankin omaan femmaan pre-faceliftin lasilla varustettuja umpioita noiden kämästen himmeiden muovikötöstysten tilalle...
Edit ja eiku äh: Tässähä oltiin faceliftaamassa eli puskinkin menossa vaihtoon eli ei sittenkään mitään
Edit ja eiku äh: Tässähä oltiin faceliftaamassa eli puskinkin menossa vaihtoon eli ei sittenkään mitään
#2029 Kari Kutuniva
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
2002 Saab 9⁵ 2.3t A Vector Wagon BioPower
Re: Faceliftaus
Ei ole ihan niin yksinkertain homma, että pelkillä ajovaloilla ja puskurilla menis. Tästä ollu ennenkin juttua mutta sanotaan nyt vielä, että etupalkki on erilainen, johon tulee about 30cm pitkät pellit kiinni joihin taas tulee lyhdyt ynnä puskuri kiinni. Ja kuten tiedetään puskuriin on ympätty myös "maski" joka tulee konepeltiin saakka joten sen yläreuna olis saatava myös johonkin kiinni. Facelift mallissa on lukkopeltiin kiinnitetty lisäpelti tätä varten. Helpompi unohtaa koko homma tai ostaa suoraan facelift mallin auto. Toki jos reikäpanta, wronic, roudariteippi viritykset kelpaa niin se on taas sitte eri juttu se. Näitä muutoksia on joillain liikenteessä ja myynnissäkin näkynyt jokunen. Olisinkin halukas näkemään, kuinka muutokset on tehty jos ne nyt yleensäkään kestää päivänvaloa, jota suuresti epäilen.
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Faceliftaus
Montako kertaa olet operaation tehnyt?
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Faceliftaus
Siis minä vai? En kertaakaan mutta niin monta keulaa, kylkeä ja persettä, vanhaa ja uudempaa on tässä reilun 16 vuoden työuran aikana tullut korjattua, että noitten eroavaisuudet on tulleet melko tutuiksi
# 1177
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
9-5 2.3t -01, 900 GLE -91
900 Cab T16 -88, 900 CD Combi Coupé -83
900 CD T16 -86, 900 Aero T16 -85
Re: Faceliftaus
Sittenhän varmasti tiedät, että pienellä vaivalla ilman patentteja saa muutoksen tehtyä. Tosin hommaan ryhtyessään pitää tuntea eroavaisuudet, että osaa hankkia tarvittavat osat kerralla.
Muutaman keulan kokemuksella lampun pesurit vaativat patentointeja jos ne aikoo laittaa toimintaan. Itse en laske rälläkällä leikkaamista ja reikien porausta patentoinniksi.
Muutaman keulan kokemuksella lampun pesurit vaativat patentointeja jos ne aikoo laittaa toimintaan. Itse en laske rälläkällä leikkaamista ja reikien porausta patentoinniksi.
9-5 Turbo6 Linear -11, 9-5 Turbo6 Aero -10 (KR), 9-3 2.0T Linear Cab -11 (KR), 9-3 2.0T xwd -09 (PR), 9-3ss Aero -03 (RA), 900 T16 Cab -90 (KA), 900 Aero -87 (KR), 99 T16 -83 (PR), 95 -?? (PR) ja voorti (KA).
Re: Faceliftaus
Itse laitoin -98 malliin -03 mallin puskurit eteen ja taakse. Taakse joutui laittamaan kumitiivisteet vanhojen valojen alle, muuten ei ongelmia. moottorin eteen joutui kehittämään puskurinyläosan kiinnityksen, eli vähän koroketta väliin ja ruuveilla kiinni. Uuden mallin xenon- umpioihin joutui muistaakseni tekemään yhdet ylimääräiset kiinnitysreiät. Vilkut kävi ongelmitta.
Lampun pesimet onnistui parhaiten kun otti romuautoasta painepesimen suuttimet ja asensi vanhojen reikien päälle. Pesurinpumppu piti vaihtaa sellaiseen jossa oli kaksi lähtöä. Valojen sähköissä oli eniten ihmettelemistä kun uudessa umpiossa vain yksi liitin, eli korkeudensäätön piuhat menee samaan liittimiin kun vanhassa säätömoottorilla oli oma liitin.
Kaksi vuotta meni läpi myös katsastuksesta, mutta sitten inssi huomasi, että manuaalikorkeuden säätö ei toimi ja laittoi korjauskehotuksen. Lain mukaan manuuali säädöllä vielä selvittäisiin tuon ikäisessä. Säätömoottori on ikävä kyllä uudemmassa umpiossa sisään rakennettu.
Jos joku keksii miten uuden umpion säätömoottoria voisi ohjata vanhan mallin korkeuden säätö rullasta helpottaisi hommaa, muutoin joutuu varmaan sepittämään vanhat umpiot paikalleen katsastukseen ja niiden sopivuudesta uudempaan puskuriin ei ole tietoa.
Ulkonäkä on siisti, kun konepellin avaa saattaa tarkempi huomata että kaikki ei ole alkuperäistä mutta tuo ei haittaa.
Lampun pesimet onnistui parhaiten kun otti romuautoasta painepesimen suuttimet ja asensi vanhojen reikien päälle. Pesurinpumppu piti vaihtaa sellaiseen jossa oli kaksi lähtöä. Valojen sähköissä oli eniten ihmettelemistä kun uudessa umpiossa vain yksi liitin, eli korkeudensäätön piuhat menee samaan liittimiin kun vanhassa säätömoottorilla oli oma liitin.
Kaksi vuotta meni läpi myös katsastuksesta, mutta sitten inssi huomasi, että manuaalikorkeuden säätö ei toimi ja laittoi korjauskehotuksen. Lain mukaan manuuali säädöllä vielä selvittäisiin tuon ikäisessä. Säätömoottori on ikävä kyllä uudemmassa umpiossa sisään rakennettu.
Jos joku keksii miten uuden umpion säätömoottoria voisi ohjata vanhan mallin korkeuden säätö rullasta helpottaisi hommaa, muutoin joutuu varmaan sepittämään vanhat umpiot paikalleen katsastukseen ja niiden sopivuudesta uudempaan puskuriin ei ole tietoa.
Ulkonäkä on siisti, kun konepellin avaa saattaa tarkempi huomata että kaikki ei ole alkuperäistä mutta tuo ei haittaa.
Saab 9-5 2.3 T sedan & 9-5 Aero Wagon biopower