Ihmettelyketju
Re: Ihmettelyketju
En tiedä paljonko matkaa ministerillä on. Katsoin että Kajaanista Suomussalmelle on 109 km. Se kertaa 1,52 plus lähtömaksu on n. 172 euroa. Jos taksi odottaa siellä toisessa päässä, se laskuttaa 43,3 euroa per tunti eli 5,5 tunnin odotus olisi sitten 238 euroa. Eli totta kai taksi veloittaa sopimuksen mukaan joko menon ja odotuksen (paluu ilmainen) tai sitten molemmat suunnat jos ei odota.
Re: Ihmettelyketju
Rekat ajaa johonkin 1-1.5€ väliin paljon kovemmilla kuluilla.
Nämä taksimulkut on viimeisiä suojapaikkoja mitä on toivottavasti tuokin asia vielä korjaantuu.
Nämä taksimulkut on viimeisiä suojapaikkoja mitä on toivottavasti tuokin asia vielä korjaantuu.
9-5 Aero - 00
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Ihmettelyketju
Näyttäs akka esimerkkiä ja kulkis bussilla. Ehkä siihen menis enemmän aikaa ja se ehtis tehdä vähemmän tuhoja työn puolesta. Julle
, kerro mietettäs tarkemmin, ois kiva kuulla avautumista asiasta.


#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Ihmettelyketju
Voi olla viisain, että en avaudu, tietysti tarvittaessa
Voi vielä joku maatalouden tukiaispelleen verrattava paskahousu ruveta puolustuskannalle.

Voi vielä joku maatalouden tukiaispelleen verrattava paskahousu ruveta puolustuskannalle.
9-5 Aero - 00
Re: Ihmettelyketju
Äläs ny Julle lopeta kesken, kerro toki kantasi takseista. Ja siis unohdetaan nyt inva-, paari- ja koulukyydit. Keskitytään tavallisten pulliaisten (ml. ministerien 1-taksalla ajo) juttuun, ja kerrohan meillekin, että kuinka siinä mahtaisikaan käydä, jos homma avattais kilpailulle. Tosin kaikkihan on sitten vain teoreettista mutuilua, koska sitä ei ole tehty. Jos niin tehdään, alettaisiin puhumaan jälkiviisaudesta
Sitte ku taksihommat on saatu päätökseen, niin alotetaan se maataloustukivänkäys.
Nii joo, ja en ole taksiyrittäjä, vaan muutaman vuoden renkinä toiminut. Ja yrittäjäperheestä kotoisin, enkä ole yhtään kateellinen työnantajalleni

Sitte ku taksihommat on saatu päätökseen, niin alotetaan se maataloustukivänkäys.
Nii joo, ja en ole taksiyrittäjä, vaan muutaman vuoden renkinä toiminut. Ja yrittäjäperheestä kotoisin, enkä ole yhtään kateellinen työnantajalleni

Viimeksi muokannut JP_Vette, To Loka 10, 2013 20:35. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2238
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Ihmettelyketju
Älä ny, kaikki me tietoa halutaan. Hyvä kuulla ajatuksia ja näkökulmia.
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
Re: Ihmettelyketju
Venäjällä toimii hienosti noi pimeet taksit. "Taksin" saa lähes aina ja nopeasti just siihen missä sattuu odottelemaan ja meno on halpaa.
Jos toi taksihomma avattais kilpailulle, hinnat vois jopa laskea. Nythän on niin, että kun taksimatkojen hinnat nousee joka vuosi, niin ainaskin meikäläinen lopetti taksissa istumisen siinä kohtaa, kun lakkasin ajelemasta renkinä paikallisia takseja. Tietysti on eri asia, jos firma maksaa matkat.. ja vielä parempi olis jos vaikka vois laskuttaa esim. tän taloyhtiön muita osakkaita omista taksimatkoista 


Re: Ihmettelyketju
Vihdoinki joku uskalsi avata sen keskustelun
Toki vaihtoehtojakin on, mutta jos paikallinen data on päättänyt käyttää Semeliä, niin siinähän sitten käytät.
Tuo kilpailulle avaushan on nähty tavallaan jo Turun näkökulmasta sillä, että ns. vapaavuorolaiset saavat tulla töihin. Eli rautatieaseman, bussiaseman, torin ja sataman on miehittäny autot, jokka eivät saa tilauksia vaan ottavat pelkkiä jalkureita. Lisäksi soppaa hämmentää se, että työkkäri maksaa peruspalkkaa kuskeille, jokka on työkkärin kurssilta lupansa hankkinu. Eli yrittäjät lykkää niitä noihin vapaavuoroihin, jossa proviisiopalkkaus olisi luokkaa 10e kyyti tunnissa (ehdoton maksimi) -> nettopalkka kuskille olisi 2e/h.
Ja se miksi edellisen kappaleen juttu on jo esikuvaa kilpailutuksen avauksesta on se, että nykyisellään ei ajovälityksessä olevan auton yksinkertaisesti kannata ajaa tiettyjä paikkoja, koska sieltä ei vain saa kyytejä! Ne vapaavuorolaiset laskevat siis kaikkien palkkaa, ja palkastahan työtä tehdään. Liikaa tarjontaa siis.
Mutta liika tarjontahan on hyväksi asiakkaalle, ainahan joku ajaa ilmaiseksi. Mutta jos niitä takseja on kuin sieniä sateella ja hinnan saa vapaasti valita, niin kuka helkkari ajaa ilmaiseksi ne vähät kyydit? Jos keskellä arkiyötä joku ajaa nykyisellä taksalla renkinä, jää keskiansio (brutto) Turussa maks 8e paikkeille, joka on arkiyöstä hyvä tili! Viikonloppuöistä ajamalla ruuhkatunnit (eli 6h työvuoro, lauantai aina parempi) saa 15e tuntipalkkaa, bruttona. Arkipäivät tolta väliltä. Ne vähäkki arkiyön lentokenttäkyydit otetaan suurempana tietenki, jos saa valita. Vähä kyytejä -> suurempi hinta, varsinki jos olisit ainoa auto koko yönä ajossa, ja niitä kyytejä on niin vähä, ettei kukaan täyspäinen sinne huvikseen mene.
Sitten tulee tämä tavallisen maailmanherran kyyti keskellä uudenvuodenyötä, kun pitäisi kovassa jurrissa päästä kotiin. Tolpalla asiakkaita 200m edestä, takseja ei missään. Huudellaan kovaa, että lisää takseja, kilpailu auki. Joo tuplataan autot! Eli kerranki on asiakkaita koko vuoden aikana, niin miks helkkaris sitäkään kukaan ajaisi ilmaiseksi? Sillonhan rahastetaan, kun rahaa on tarjolla ja asiakkaat siitä valmiita maksamaan! Varsinki jos muuten koko vuosi on ollu ihan nolla-ajoa, niin pitää sitä joskus kompensoida, kun se on mahdollista.
Eli jos joku haluaa ajaa laillisesti alennuskatteella taksia, niin siitä vaan. Tuskin kukaan on kateellinen sulle, ainakaan kun konkurssi on varmasti edessä. Itse en näkisi mitään mahdollisuuksia hintojen alenemiseen.
Miettikää vielä itseksenne niitä peräkylien ainoita takseja, joitten asiakkaat on pääasias sossukortillisia tai potilassiirtoja. Miksi hekään ajaisivat alennuksella niitä öisiä juoppoja lähikuppilasta, jos siitä voisi rahaakin ottaa?
Lisäksi Turussa kilpailutettiin invakyydit. Lopputulos: Salosta tuli Huvipulju ajamaan ne suurella alella. Voluumia on asiakkaissa, paitti taksit ei riitä kaikille. Eli veronmaksajat säästää kyllä, mut pyörätuolilla kulkevat ihmiset ei pääse jouluna sukuloimaan
Niin mädäntykööt sinne kotiinsa, ketä kiinnostaa, kaupunki säästi muutaman prosentin taksimenois.
Et on se taksihomma yllättävän järkevää vielä nykyisellään. Toki ei se silti normijantusta siltä välttämättä tunnu. Meikäläisen veroilla jää mittarissa näkyvästä hinnasta n. 20% käteen. Miettikää sitä, kun vingutte hinnasta. Verohin iso osa menee oikeasti koko kassasta (siis lähtien ihan alv, polttoaine, sosiaalimaksut). Ja sitä yhtä 20e kyytiä on odoteltu ehkä tunti, ja sen jälkeen pitää viä palata tolpalle, joka seki ottaa aikaa. Ja niitä 300e ministerikyytejä ei oikeasti tule juurikaan, isoin osa on niitä 20-30e paikalliskyytejä. Toki taksikuskit yleensä kehuu tolpalla ihan jotain muuta
Se yksi ns. helmi kyyti ei vuoden keskimääräses tienistis kamalasti tunnu.
Mut sen myönnän, et invakyydit oli helmiaikaa, kun niitä viä oli. Tosin siinä piti oikeasti palvella ja auttaa asiakasta, ja ei se aina herkkua ollut 150kg asiakasta roudata pyörätuolis kolmanteen kerrokseen rappusia pitkin. Porrasvetolisästäkin saa vain provikan, ei sitä koko lisää nettona käteen
Mut se helmihomma oli mun näkökulmasta. Onhan se invataksi kaikkine varusteineen huomattavasti kalliimpikin kuin joku Avensis. Plus polttoaineen kulutus jotain ihan muuta. Et tuskin sekään yrittäjälle ihan älytön kultakaivos oli. Varsinkaan kun niilläkin yllättävän paljon ajetaan ykköstaksa-ajoa "tavallisille" asiakkaille.
Käsittääkseni isoin tili tehdään kilpalutetuilla kyydeillä. Eli koulukyydeillä. Niitä Kelankaan pakotettuja alennuskyytejä ei läheskään kaikki suostu ajamaan, koska ei vain ole mitään järkeä lähteä maakuntaan ykköstaksalla, josta viä napattais alennusprosentti. Hetkellisesti ehkä kuulostaa kivalta, mutta lähtökohtasesti homma sitoo kokopäiväsesti, eikä voi vain ajaa niitä parhaita vuoroja. Eli leipää pitää saada hiljaseenkin aikaan pöytään. Toki normiduunari kun laitetaan lomalle, niin palkka juoksee siltikin. Taksiyrittäjällä ei. Ja ei kyl taksirengeilläkään kompensoida hiljasta aikaa. Sitte ollaan nollakassalla tolpalla. Huutakoon hep se, joka tietää yhdenki kuskin, jolla on proviision lisäksi peruspalkka!

Nythän alv0-taksasta menee karkeasti 50% kuskin kuluihin (sis sosiaalikulut) ja 10% polttoaineisiin. Jäljelle jääneestä 40% maksetaan sitten auton hankinta, arvonlasku, huollot, tallin pito, vakuutukset, kirjanpito, ylinpäätänsä firman verot, datavälitys (jossei mettäkylän ainut taksi ole)... Plus tietty kai se yrittäjäkin haluaa jotain välistä, kun jotain sekin joutuu tekemään, vaikkei ratin takana istuisikkaan. Ja esimerkiksi käsittääkseni pelkästään Semelin datapääte mittareineen maksaa n. 6000ekarg kirjoitti:Jos toi taksihomma avattais kilpailulle, hinnat vois jopa laskea.

Tuo kilpailulle avaushan on nähty tavallaan jo Turun näkökulmasta sillä, että ns. vapaavuorolaiset saavat tulla töihin. Eli rautatieaseman, bussiaseman, torin ja sataman on miehittäny autot, jokka eivät saa tilauksia vaan ottavat pelkkiä jalkureita. Lisäksi soppaa hämmentää se, että työkkäri maksaa peruspalkkaa kuskeille, jokka on työkkärin kurssilta lupansa hankkinu. Eli yrittäjät lykkää niitä noihin vapaavuoroihin, jossa proviisiopalkkaus olisi luokkaa 10e kyyti tunnissa (ehdoton maksimi) -> nettopalkka kuskille olisi 2e/h.
Ja se miksi edellisen kappaleen juttu on jo esikuvaa kilpailutuksen avauksesta on se, että nykyisellään ei ajovälityksessä olevan auton yksinkertaisesti kannata ajaa tiettyjä paikkoja, koska sieltä ei vain saa kyytejä! Ne vapaavuorolaiset laskevat siis kaikkien palkkaa, ja palkastahan työtä tehdään. Liikaa tarjontaa siis.
Mutta liika tarjontahan on hyväksi asiakkaalle, ainahan joku ajaa ilmaiseksi. Mutta jos niitä takseja on kuin sieniä sateella ja hinnan saa vapaasti valita, niin kuka helkkari ajaa ilmaiseksi ne vähät kyydit? Jos keskellä arkiyötä joku ajaa nykyisellä taksalla renkinä, jää keskiansio (brutto) Turussa maks 8e paikkeille, joka on arkiyöstä hyvä tili! Viikonloppuöistä ajamalla ruuhkatunnit (eli 6h työvuoro, lauantai aina parempi) saa 15e tuntipalkkaa, bruttona. Arkipäivät tolta väliltä. Ne vähäkki arkiyön lentokenttäkyydit otetaan suurempana tietenki, jos saa valita. Vähä kyytejä -> suurempi hinta, varsinki jos olisit ainoa auto koko yönä ajossa, ja niitä kyytejä on niin vähä, ettei kukaan täyspäinen sinne huvikseen mene.
Sitten tulee tämä tavallisen maailmanherran kyyti keskellä uudenvuodenyötä, kun pitäisi kovassa jurrissa päästä kotiin. Tolpalla asiakkaita 200m edestä, takseja ei missään. Huudellaan kovaa, että lisää takseja, kilpailu auki. Joo tuplataan autot! Eli kerranki on asiakkaita koko vuoden aikana, niin miks helkkaris sitäkään kukaan ajaisi ilmaiseksi? Sillonhan rahastetaan, kun rahaa on tarjolla ja asiakkaat siitä valmiita maksamaan! Varsinki jos muuten koko vuosi on ollu ihan nolla-ajoa, niin pitää sitä joskus kompensoida, kun se on mahdollista.
Eli jos joku haluaa ajaa laillisesti alennuskatteella taksia, niin siitä vaan. Tuskin kukaan on kateellinen sulle, ainakaan kun konkurssi on varmasti edessä. Itse en näkisi mitään mahdollisuuksia hintojen alenemiseen.
Miettikää vielä itseksenne niitä peräkylien ainoita takseja, joitten asiakkaat on pääasias sossukortillisia tai potilassiirtoja. Miksi hekään ajaisivat alennuksella niitä öisiä juoppoja lähikuppilasta, jos siitä voisi rahaakin ottaa?
Lisäksi Turussa kilpailutettiin invakyydit. Lopputulos: Salosta tuli Huvipulju ajamaan ne suurella alella. Voluumia on asiakkaissa, paitti taksit ei riitä kaikille. Eli veronmaksajat säästää kyllä, mut pyörätuolilla kulkevat ihmiset ei pääse jouluna sukuloimaan

Et on se taksihomma yllättävän järkevää vielä nykyisellään. Toki ei se silti normijantusta siltä välttämättä tunnu. Meikäläisen veroilla jää mittarissa näkyvästä hinnasta n. 20% käteen. Miettikää sitä, kun vingutte hinnasta. Verohin iso osa menee oikeasti koko kassasta (siis lähtien ihan alv, polttoaine, sosiaalimaksut). Ja sitä yhtä 20e kyytiä on odoteltu ehkä tunti, ja sen jälkeen pitää viä palata tolpalle, joka seki ottaa aikaa. Ja niitä 300e ministerikyytejä ei oikeasti tule juurikaan, isoin osa on niitä 20-30e paikalliskyytejä. Toki taksikuskit yleensä kehuu tolpalla ihan jotain muuta

Mut sen myönnän, et invakyydit oli helmiaikaa, kun niitä viä oli. Tosin siinä piti oikeasti palvella ja auttaa asiakasta, ja ei se aina herkkua ollut 150kg asiakasta roudata pyörätuolis kolmanteen kerrokseen rappusia pitkin. Porrasvetolisästäkin saa vain provikan, ei sitä koko lisää nettona käteen

Käsittääkseni isoin tili tehdään kilpalutetuilla kyydeillä. Eli koulukyydeillä. Niitä Kelankaan pakotettuja alennuskyytejä ei läheskään kaikki suostu ajamaan, koska ei vain ole mitään järkeä lähteä maakuntaan ykköstaksalla, josta viä napattais alennusprosentti. Hetkellisesti ehkä kuulostaa kivalta, mutta lähtökohtasesti homma sitoo kokopäiväsesti, eikä voi vain ajaa niitä parhaita vuoroja. Eli leipää pitää saada hiljaseenkin aikaan pöytään. Toki normiduunari kun laitetaan lomalle, niin palkka juoksee siltikin. Taksiyrittäjällä ei. Ja ei kyl taksirengeilläkään kompensoida hiljasta aikaa. Sitte ollaan nollakassalla tolpalla. Huutakoon hep se, joka tietää yhdenki kuskin, jolla on proviision lisäksi peruspalkka!
Viimeksi muokannut JP_Vette, Pe Loka 11, 2013 09:30. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Heh, niinhän se on, että kun ajelin iten taksia (ja hoidin myös invataksikeikkoja), niin kyllä siinä sen aikasiakin hintoja aina tuli puolusteltua vaikka jotkut niistä rutiskin ja rahattomat roudattiin ensin automaatille, mistä sitä rahaa yllättäen löytyikin. Kulurakenne oli suunnilleen tiedossa ja omat tienestithän siinä oli kyseessä, eikä siinä aleja jaeltu. Naikkosetkin koitti monesti houkutella loppuillasta "kahville", mutta niin vaan jäi nekin riennot rahan kiilto silmissä väliin, koska vuoroa oli vielä pari tuntia jäljellä ja se prkleen taksijono oli siellä keskustassa ainaskin kuuteen saakka. "Miksei näitä takseja ole lisää?".
Nyt kun joku aika sitten palauduin normijantteriks, eli taksikyydin baarin lähteltä kotinurkille joutuis yleensä maksamaan ite, niin kyllähän se vaan kalliiks tulee. Silleenhän siinä ei oo mitään outoa, koska täällä Suomessa lähes kaikki muukin maksaa nykyään aika älyttömästi.
Jos perusmeikäläinen vois oikeesti ottaa tosta oman auton alle ja lähteä purkamaan la-yönä taksijonoa paremman tekemisen puutteessa, niin voisin ehkä tehdä hiukan halvemmalla sitä hommaa. Poruhan siitä syntyisi varsinkin niiden keskuudessa, jotka kilpailevat taksitolpalla illan tienesteillään, kun meikällä oliskin alotusmaksu vaan vitosen ja kilsasta ottaisin alle euron/km, oli auto täys tai ei
Sitähän en lähde veikkaamaan, että mihin tommonen systeemi johtaisi. Eikä kiinnosta edes alkaa pohtimaan just nyt. Ensimmäisenä tuli vain mieleen, että hintataso saattaisi vähän laskea. Täällä voi suht moni tyyppi pistää melkein minkä tahansa firman pystyyn, mutta taksifirmaa ei sitten ihan kuka tahansa voikaan perustaa.
Ei muuta lisättävää tähän aiheeseen, jatkan näitä iki-ihania IT-hommia v*tutukseen saakka tänäänkin.
Nyt kun joku aika sitten palauduin normijantteriks, eli taksikyydin baarin lähteltä kotinurkille joutuis yleensä maksamaan ite, niin kyllähän se vaan kalliiks tulee. Silleenhän siinä ei oo mitään outoa, koska täällä Suomessa lähes kaikki muukin maksaa nykyään aika älyttömästi.
Jos perusmeikäläinen vois oikeesti ottaa tosta oman auton alle ja lähteä purkamaan la-yönä taksijonoa paremman tekemisen puutteessa, niin voisin ehkä tehdä hiukan halvemmalla sitä hommaa. Poruhan siitä syntyisi varsinkin niiden keskuudessa, jotka kilpailevat taksitolpalla illan tienesteillään, kun meikällä oliskin alotusmaksu vaan vitosen ja kilsasta ottaisin alle euron/km, oli auto täys tai ei

Sitähän en lähde veikkaamaan, että mihin tommonen systeemi johtaisi. Eikä kiinnosta edes alkaa pohtimaan just nyt. Ensimmäisenä tuli vain mieleen, että hintataso saattaisi vähän laskea. Täällä voi suht moni tyyppi pistää melkein minkä tahansa firman pystyyn, mutta taksifirmaa ei sitten ihan kuka tahansa voikaan perustaa.
Ei muuta lisättävää tähän aiheeseen, jatkan näitä iki-ihania IT-hommia v*tutukseen saakka tänäänkin.
Re: Ihmettelyketju
Suomessahan on just tämä ongelma, että maksetaan paljon, ja saadaan kohtalaisen paljon takaisinkin. Tosin mikälie sitten on se paras kultainen keskitie. Toiset vinkuu, kun koulutus on ilmaista, itse olen siitä pyrkinyt ottamaan iloa irti (ja silti teen työtä, enkä nosta opintotukea, tosin kouluhan itsessään on ilmaista). Toisaalta minäkin maksan sitten paljon veroa kaikesta, jotta monella on terveydenhuolto halpaa, vaikka toistaiseksi vielä olenkin aika vähän niitä palveluita itse tarvinnut. Tai no synnyinhän tähän maailmaan sairaalassa. Ja sisko ja siskonpoika on ollut keskoskaapissa. Muitakin esimerkkejä toki on, joista jokku joutuu maksamaan suoraan, mutta suomalaiset tekee sen epäsuorasti.karg kirjoitti:täällä Suomessa lähes kaikki muukin maksaa nykyään aika älyttömästi.
Ehkä se ihanne sitten olisi siinä, että ei makseta veroja, vaan pidetään oma tontti pystyssä. Jokaisella oma poliisi oman pussin takaa, talon voit valloittaa naapurilta, jos koet olevasi voimakkaampi yms. Sehän se vähemmän maksetun yhteiskunnan ääripää on.
Suurien maksujen ongelma lienee kai siinä, että mitä me tarjotaan muulle maailmalle. Lisäksi kun porukka ei naapurinsa tekemiä kenkiä osta, koska ne ovat kalliit. Ostetaan ne kiinalaiset halvat. Eli meidän pitäisi kaikki saada halvalla sisään, velaksi. Jollei siis mitään ulos myydä. Ainakin mun logiikassa rahan pitäisi virrata sisään, ei ulos. Tosin se syy, miksi ne naapurin kengät on kalliit (muutkin syyt kuin verotus) eikä valtio mitenkään helppaa sitä naapurin kenkäpuljua sisämarkkinoille (siitä tuodusta kenkäparistahan ei jää Suomeen kuin logistiikka, joka sekin on ulkomaisilla autoilla ja ulkomaisella polttoaineella) on sitten jo korkeampaa politiikkaa, jota en välttämättä edes halua ymmärtää

Sitten taas näitä turhia rahareikiä kuten Kreikat, sossutukien liian hyvä houkuttelevuus yms niin en kommentoi. Mä puhuin takseista, Suomessa. Ja kaikki homma on pimeenä aina kannattavampaa kuin laillisesti. Vai ajaisiko karg sitä taksia myös laillisesti ajattelemallaan taksalla?
Mut se, missä ongelmia kans nähdään, eli taksilupien jako kiintiöinä, on minun henkilökohtaisen mielipiteen mukaan ihan ok. Turha niitä autoja sinne on väkisin viedä, jossei niistä nykysekkään meinaa leipäänsä saada. Toki luonnollisen poistuman kautta (konkurssit) määrä vakiintuisi, mutta nekin tarkottaisivat vain ja ainoastaan lisää menoja ja sossuelättejä. Miksi tehdä töitä, jos kaikki rahat konkan jälkeen menisi suoraan velkojille. Ja valtio kuitenkin elättäisi, tienasit tai et. Säännöstely on joskus ihan ok, vaikka toisinaan seki ottaa päähän, että kaljaakin saa vain 12h sykleissä kaupasta ja viinaa vain Alkosta


900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Ihmettelyketju
Keskivertotallaajalle on ilmeisesti aika vaikeaa ymmärtää taksiautoilun kulurakennetta, kuitenkin siinä kulut muodostuvat muustakin kuin kuskin palkasta ja polttoaineesta, sama homma pätee moniin muihinkin palveluihin, kuten autokorjaamotoimintaan...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-5TID_04 X1/9
Re: Ihmettelyketju
En ajaisi tällä hetkellä taksia ollenkaan. Oli aiemmin tietoinen valinta keskittyä muihin asioihin. Jos tommonen omataksi olis sallittua toimintaa ja siihen tulis jostain syystä ryhdyttyä, niin luultavasti tulis vähän laskeskeltua etukäteen, että mitä hommasta kantsis pyytää olettaen että maksaa myös veroja ja jäis vielä vähän voitolle. Noi esimerkit oli pelkkiä heittoja suhteutettuna nykyiseen taksimatkojen hintatasoon. En tiijä hankkisinko esim. tuliterän mersun velaks vai ajelisinko velattomalla vähän vanhemmalla autolla tai asuisinko halvassa kämpässä vai hankkisinko vähän hulppeammaan ok-talon velaksi.JP_Vette kirjoitti: Vai ajaisiko karg sitä taksia myös laillisesti ajattelemallaan taksalla?
Asiakkaitahan taksiyrittäjät palvelee ja jos asiakkaita ei hintataso miellytä, voi kuljeskella muilla tavoilla kuin taksilla, kuten itse teen nykyisin. Mutta kai sitä saa silti esittää kritiikkiä hintatasosta? Jos taksikyydit olis halvempia, useampi varmasti käyttäisi niitä hyväkseen.
Täällä syrjäseuduilla taksikuskit yleensä tuntee asemapaikkansa kadut ja kujat, mutta esim. viimeeksi Helsingissä joiduin itse neuvomaan reitin alusta loppuun ja taksikuitin kirjoittamisen erittäin huonosti suomea puhuvalle kuskille. Hyvä että osas sentään korttipäätettä käyttää. Ja siinäkin kohtaa pitäis maksaa saman verran kyydistä? Ei vaan palvelun laatu ja hinta kohdannut ollenkaan. Onneksi toikin oli lopulta firman maksama reissu, joten silmä ei kostunut sen enempää.
Asiakkaiden näkökulmasta jos joku maksaa liikaa, etsitään halvempia vaihtoehtoja. Siinä kohtaa kiinnostaa enemmän oma nettotulo kuin jonkun yrittäjän kulurakenne. Oli kyseessä sitten autokorjaamo, ruokakauppa, sähköyhtiö, varaosaliike tai joku muu vastaava firma. Halvempaa taksia on vain turha etsiä Suomesta tällä hetkellä. Vaikka kuski vittuilis suoraan, niin saman maksat tai sitten et mene taksilla. Se on nuivaa.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7771
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Ihmettelyketju
Saako taksiyrittäjä "sponssia" autossa olevista mainoksista..?
lisäksi jos olen taksi kyytiä tarvinnut, ikinä en ole napissut hinnasta.
Ei tuo omasta mielestäni mikään kohtuuton hinta ole.
tällöin ollut ).
Kuski kysyi reittiohjetta, ja samalla laittoi mittarin kiinni, ja perille mentiin.
Ihmetyttää vaan tuo kuskin reilu meininki.
lisäksi jos olen taksi kyytiä tarvinnut, ikinä en ole napissut hinnasta.
Ei tuo omasta mielestäni mikään kohtuuton hinta ole.
Meilläpäin taas melko kauan sitten, kuski tipahti kartalta ( navigaattoreita ei vieläviimeeksi Helsingissä joiduin itse neuvomaan reitin alusta loppuun
tällöin ollut ).
Kuski kysyi reittiohjetta, ja samalla laittoi mittarin kiinni, ja perille mentiin.
Ihmetyttää vaan tuo kuskin reilu meininki.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Ihmettelyketju
Esson baarista kuultu varma tieto että päinvastoin joutuu maksamaan jos ei halua mainoksia autoonsa.9000CD23T kirjoitti:Saako taksiyrittäjä "sponssia" autossa olevista mainoksista..?
#2748, Saabiton, Utan Saab, Between Saabs
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Entiset: 9-5 Wagon 2.3t Vector -02 "BioPower", NG900S -94, OG900i 4d -87
Saabisti toisessa polvessa.
Re: Ihmettelyketju
Vapaan kilpailun tuloksethan on nähtävissä vaikkapa länsinaapurissa. Laskiko hinnat ?
Ja toki rekkamiehet ovat itse osasyyllisiä siihen että hinnat on mitä on. Kun lähtivät polkemaan hintojaan tarpeeksi alas, niin vaikea niitä on enää nostaakaan.....mitäs läksit, kikkelis kokkelis.
Ja toki rekkamiehet ovat itse osasyyllisiä siihen että hinnat on mitä on. Kun lähtivät polkemaan hintojaan tarpeeksi alas, niin vaikea niitä on enää nostaakaan.....mitäs läksit, kikkelis kokkelis.
