Kauan seisseen auton käyntiongelma
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Kauan seisseen auton käyntiongelma
Nyt loppuivat omat tiedot ja kokemus.
Pojan vanha 900c on seissyt useita vuosia tallissa.
Pistin ladatun akun kiinni ja starttasin. Pitkän pyörityksen jälkeen auto kynnistyi vaikeasti. Kone kävi ehkä kolmella alkuunsa, mutta humaltui sitten oikein toden teolla.
Avasin kaasuttimen, vaihdoin kalvon ja puhdistin luistin. Kasasin takasin ja muutaman samalaisen purkamisen ja kassamisen jälkeen kone pyörähti käyntiin. Kävi normaalista muutaman sekunnin ja alkoi sen jälkeen röpöttää ja tukehtua bensaan. Bensaa tippui myös imuilman kurkkutorven klemmarin luona olevan jonkun anturin tms. juuressa olevasta putkesta. Menee kaasuttimelle luistin kammion yläosaan. En tiedä kummankaan nimeä.
Eli kysymys: mikä aiheuttaa humaltumisen ja ylenmääräisen bensan tulon? Mitä siellä on jumissa. On kuin olisi ryyppy ihan selällään ja enemmänkin, mutta ainakin ryypyn vipu toimii normisti. Kaasutin on Pierburg
Pojan vanha 900c on seissyt useita vuosia tallissa.
Pistin ladatun akun kiinni ja starttasin. Pitkän pyörityksen jälkeen auto kynnistyi vaikeasti. Kone kävi ehkä kolmella alkuunsa, mutta humaltui sitten oikein toden teolla.
Avasin kaasuttimen, vaihdoin kalvon ja puhdistin luistin. Kasasin takasin ja muutaman samalaisen purkamisen ja kassamisen jälkeen kone pyörähti käyntiin. Kävi normaalista muutaman sekunnin ja alkoi sen jälkeen röpöttää ja tukehtua bensaan. Bensaa tippui myös imuilman kurkkutorven klemmarin luona olevan jonkun anturin tms. juuressa olevasta putkesta. Menee kaasuttimelle luistin kammion yläosaan. En tiedä kummankaan nimeä.
Eli kysymys: mikä aiheuttaa humaltumisen ja ylenmääräisen bensan tulon? Mitä siellä on jumissa. On kuin olisi ryyppy ihan selällään ja enemmänkin, mutta ainakin ryypyn vipu toimii normisti. Kaasutin on Pierburg
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
Tulvii kohokammion huohotuksesta, kun neulaventtilin välissä karstaa tai jumittaa?
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
OK, jotain tällaista arvelin.
Yhden kaasuttimen olen purkanut vuosia sitten ja huoltosarja pitäisi olla jemmassa, eli kaasutin kätöseen ja tutkimaan.
Yhden kaasuttimen olen purkanut vuosia sitten ja huoltosarja pitäisi olla jemmassa, eli kaasutin kätöseen ja tutkimaan.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
Semmosta kovettuneen hartsin tapasta moskaa kerrostuu kaasuttimiin nykybensasta. Isäukon kanssa perämoottorin kaasareissa havaittu tuo riesa. Samoin moottorikelkat. Kaikki neulaventtiilit ja säätöruuvit avattava ja puhdistettava pinnat. Samoin jos on suodattimia/sihtejä kanavissa, nekin pinttyy tukkoon (eräässäkin moottorikelkassa oli piilossa suodatin yhdessä kaasarin kanavassa ja vikaa etsittiin pitkään).
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
Joo, kaasuttimen neula oli juuri tuollaisen kellertävän aineen peittämä, eli pitää tiskata koko vekotin. Voikos tuota mitenkään vältää, kun auto tule edelleen säilymään pääasiassa tallissa, vai onko tuo siivoominen ihan turhaa, jos hetken päästä ollaan samassa tilanteessa.
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
Tämä nyt kuuluu sarjaan "hullut ideat". Jos laittas bensan sekaan vähän etanolia?
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
Ainakin ruohonleikkurin kaasarissa viina pahensi tilannetta. Pelkällä pensalla on kestänyt seisottaa talven yli ja on keväällä lähtenyt napista käyntiin. Viina teki sen että koko kohokammio oli täynnä semmoista ihmeellistä mönjää, josta en tiedä mitä se on. Piti kuitenkin kaivaa kanavat auki ja putsata neulaventtiili. Olettaisin vaikutuksen olevan saman myös Saabin kaasarissa.
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
Voi olla, että etanoli laittoi polttoainelinjaston moskat liikkeelle. Moniko prosenttista etanoliseosta leikkuri sai?
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24074
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
92 oktaanista tankkiin ni käynnistyy 10v päästäkin ihan avainta kääntämällä. ja sitä saa rajan takaa.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
Mitenkäs toimii pienkonebensa tai joku lisäaine?
# 419 Vesa Pohjalainen
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
Viina jäi tankkiin epähuomiossa ja pienkonepensa on talvisäilytykseen kyllä huomattavasti parempaa.
Ei viina tankista mitään liuota. Yleisesti ottaen viina on huomattavasti kehnompi liuotin kuin bensa. Ja silmämääräisesti ainakin leikkurin tankki näyttää ennen ja jälkeen RE85-ajon ihan samalta. Tankin ja kaasarin välillä on 15cm pätkä letkua enkä jaksa uskoa että sekään olisi ollut niin likainen että viina olisi saanut sieltä nuo mujut irti. Epäilen pikemminkin että viina imi ilmasta kosteutta ja vesi teki tuhojaan. Seos oli puolet bensaa ja puolet re85:ttä. Tuolla sotkulla moottorin saa käymään puhtaammin eikä tule kaali kipeäksi pakokaasun katkuista vaan ne ovat täysin hajuttomat. Säästää myös hieman kuluissa joka alkaa vaikuttaakin kun leikattavaa pinta-alaa on melkoisesti.
Alkuperäiseen ongelmaan liittyen äänestäisin juminutta neulaventtiiliä, puhjennutta kohoa tms. syytä joka aiheuttaa kaasarin tulvimisen.
Ei viina tankista mitään liuota. Yleisesti ottaen viina on huomattavasti kehnompi liuotin kuin bensa. Ja silmämääräisesti ainakin leikkurin tankki näyttää ennen ja jälkeen RE85-ajon ihan samalta. Tankin ja kaasarin välillä on 15cm pätkä letkua enkä jaksa uskoa että sekään olisi ollut niin likainen että viina olisi saanut sieltä nuo mujut irti. Epäilen pikemminkin että viina imi ilmasta kosteutta ja vesi teki tuhojaan. Seos oli puolet bensaa ja puolet re85:ttä. Tuolla sotkulla moottorin saa käymään puhtaammin eikä tule kaali kipeäksi pakokaasun katkuista vaan ne ovat täysin hajuttomat. Säästää myös hieman kuluissa joka alkaa vaikuttaakin kun leikattavaa pinta-alaa on melkoisesti.
Alkuperäiseen ongelmaan liittyen äänestäisin juminutta neulaventtiiliä, puhjennutta kohoa tms. syytä joka aiheuttaa kaasarin tulvimisen.
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
'Semmosta kovettuneen hartsin tapasta moskaa kerrostuu kaasuttimiin nykybensasta.' ---> Laiturilla kehoittivat lisäämään pienmoorin bensaan Stabilizeria. Satkuunkin laitan sitä, kun menee talviseisontaan.
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
Bensa, eteenkin 95 menee vanhaksi, 98 kestää vähän paremmin. Paras olisi tyhjentää polttoainejärjestelmä ja tankata tilalle pienkonebensaa, jos pitkään säilyttää. Tai sitten säilöntäainetta tankkiin ja moottoria käyttää mieluiten kerran kuussa, jotta litku kiertää. Itse en käytä 95:sta kuin autossa, etanolin lisäksi. Muissa joko 98 tai pienkonebensaa 2t tai 4t. Museo mp:lläkin ajoin kaikki viimekesän ajot pienkonebensalla, kun tuli kaadettua kaikki 5l tankkiin.
Matkan varrella olleet Saabit: -73 99 LEA 4d kelt, -75 99 GL 2d vihr, -79 99 GLS Special 2d met. sin., -81 900 GLS aut 4d met vihr, -85 900 i aut 4d, -90 900 S 3d pun, -99 93 SPORT 3d met har, -05 93 SS 1,8t 4d met graf, -08 93 SC 1,8t 5d met sin.
#406
#406
-
- "Saabisti"
- Viestit: 3983
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
Tänään askartelin pojan auton parissa. Kaasuttimen purin ja putsasin. Juuri sellaista kellertävää möhnää oli kohokammion pohjalla, mutta muten kaasutin oli aika siisti. Sattui olemaan jemmassa kunnostussarja ja vaihdoin siitä pääsuuttimen, pääventtiilin ja tiivisteen. Neulan jätin entiselleen samoin sen venttiilin säädön. Lähti heti käymään nätisti ja toimii oikein hyvin. Oli seissyt lähes ulkosäilössä nelisen vuotta. Lämppärin hana kyllä on jumittunut ja falskaa, mutta pitää vaihtaa. Mahtaako taakse saada -89 mallin autoon jarrukilpiä? Eteen saa uusia Ruotista, muuta entä taakse.
Tuossa sarjassa auto vuonna 2007 fiksauksen jälkeen ja nyt tänään seistyään vuoden 2009 tammikuusta tähän päivään.
https://picasaweb.google.com/vesa.pohja ... cSpecial89
Tuossa sarjassa auto vuonna 2007 fiksauksen jälkeen ja nyt tänään seistyään vuoden 2009 tammikuusta tähän päivään.
https://picasaweb.google.com/vesa.pohja ... cSpecial89
# 419 Vesa Pohjalainen
-
- "Hirsch"
- Viestit: 708
- Liittynyt: La Tammi 28, 2012 13:54
Re: Kauan seisseen auton käyntiongelma
Aivan uskomattoman hieno....