Kuten "mestari" kertoo, koneen irrottaminen ja nosto on aika kiva homma. Muista nostaa alakiinnkeidet mutterit irrotettuasi konetta tunkilla hieman ylöspäin, niin saat startin toisen ruuvin helpommin irti pitkällä hylsyllä ja jatkovarrella, muuten olisi hyvä olla kuminivel ranteessa, jos näin ei tee. Puuta öljypohjan alle, kun nostaa.
mitä menin nyt rikkomaan?
-
Vesa Pohjalainen
- "Saabisti"
- Viestit: 3986
- Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 10:30
- Paikkakunta: Jämsä
- Viesti:
Re: mitä menin nyt rikkomaan?
Jollain halpahallin vaijeritaljalla olen nostanut koneita pois kajakin ruumasta. Vanhat laturin tukiraudat siitä koukkupäästä vain kiinni niihin pakosarjojen päälle oleviin reikiin. Niissä on kierteet. Siinä on samassa reiässä toisella puolen imuilman esilämmityksen pellin kiinnitys, mutta toisella puolen on samalainen. Sopiva pultti vain ja kestää nostaa ihan hyvin. Kone painaa kytkimen kanssa ilman apulaitteita jonkun 110kg. Itse asiassa taitaa olla korjaamokirjassa sama nostotapa esiteltynä.
Kuten "mestari" kertoo, koneen irrottaminen ja nosto on aika kiva homma. Muista nostaa alakiinnkeidet mutterit irrotettuasi konetta tunkilla hieman ylöspäin, niin saat startin toisen ruuvin helpommin irti pitkällä hylsyllä ja jatkovarrella, muuten olisi hyvä olla kuminivel ranteessa, jos näin ei tee. Puuta öljypohjan alle, kun nostaa.
Minä en tuohon alle tunnin suoritukseen pysty, mutta alle kahden tunnin menee kyllä, kokeiltu on, kun auto on ajamalla tuotu paiklle. Tuskin enää kuitenkaan, kun ei ole juurikaan tullut harjoitelluksi, kun se ainutkin ajossa ollut kajakki on josain Etelä-Suomessa uudella omistajalla.
Kuten "mestari" kertoo, koneen irrottaminen ja nosto on aika kiva homma. Muista nostaa alakiinnkeidet mutterit irrotettuasi konetta tunkilla hieman ylöspäin, niin saat startin toisen ruuvin helpommin irti pitkällä hylsyllä ja jatkovarrella, muuten olisi hyvä olla kuminivel ranteessa, jos näin ei tee. Puuta öljypohjan alle, kun nostaa.
# 419 Vesa Pohjalainen
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: mitä menin nyt rikkomaan?
Ok. Kiitos noista vinkeistä. Tuo mun korjausopas tuli huutonetistä huudettua. Tosi suppeasti kuvia ja nekin on piirtettyjä... pitäis varmaan saada jostain se korjaamokäsikirja.
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: mitä menin nyt rikkomaan?
muistuu mieleen kerran aikoinaan lähinnä traktorilla vedettiin kuuppa nurkan takaa jäähyltä lasten keinun alle ja vaihdeloota putosi 24 minuuttiin tantereeseen siitä kun konepellin potkasin veke.
moottori siis jonkin verran aikaisemmin
piti nääs se loota vaihtaa toiseen autoon ja oli hieman painetta päällä pyhänä.
moottori siis jonkin verran aikaisemmin
piti nääs se loota vaihtaa toiseen autoon ja oli hieman painetta päällä pyhänä.
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, 2xfordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: mitä menin nyt rikkomaan?
Ei se moottorin korjaus ollut mikään paha juttu, itse jouduin tekemään 2000 alussa ensimmäisen remontin - ihan pystymetsästä otettu mies. Tavalliset työkalut riittää, jos katossa on nostoa kestävä koukku tai muu nostolaite. Kannattaa samalla miettiä mitä korjaa/vaihtaa, es. tasap. aks. laakerit, kytkimen kunto samalla...yleensä vaihdoin aina m-renkaat, ventt. kumit, ym. Kirjallisuus ihan ehdoton edellytys, itsellä Haynesin opas, myöhemmin Sininen kirja kerholta. Itse korjaisin olemassaolevan koneen, enkä tässä vaiheessa rupeis vaihtamaan-huonol tuurilla moottorin irrotus edessä kuitenkin...
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: mitä menin nyt rikkomaan?
Joo nyt ollaan jo henkisesti valmistauduttu tähän
Aloitin tänään roippeiden irroittamisen.
Talja pitäisi vielä hommata 2x4 kyhätä joku tuki jonka varassa sen nostelis. Pikkihiljaa....
Aloitin tänään roippeiden irroittamisen.
Talja pitäisi vielä hommata 2x4 kyhätä joku tuki jonka varassa sen nostelis. Pikkihiljaa....
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
Re: mitä menin nyt rikkomaan?
Jep, ei se kuupan moottori niin erikoinen ole ettei sitä sais kunnostettua, tietty jos tasapainoakselin laakerit on entiset niin ne kannattaa ehkä laitattaa koneistomossa. Ja jos homma alkaa tuntumaan ylivoimaiselta niin clubilaisissa on todella osaavaa porukkaa ja apua varmasti löytyy.
Kannattaa hommata se sininen biblia, siinä on niin paljon enemmän tietoa kuin noissa muissa korjausoppaissa.
Tsemppiä vaan moottoriremppaan.
Kannattaa hommata se sininen biblia, siinä on niin paljon enemmän tietoa kuin noissa muissa korjausoppaissa.
Tsemppiä vaan moottoriremppaan.
- sabatti 96
- "Hölösuu"
- Viestit: 1109
- Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
- Paikkakunta: Knummi
Re: mitä menin nyt rikkomaan?
KiitosJuha K kirjoitti:Tsemppiä vaan moottoriremppaan.
Ketjutalja ja muita vermeitä hommattu.
Jatkan höpinääni tuolla projekti puolella...
SAAB 9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta
SAAB 9-3 -98 2.0 cabriolet
SAAB 96 -75 Das Båten
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
Bella 440 TL & yamaha 50+ vauhtipotkuri
Fordson super dexta