Alunperin kun moottori ja turbo tuli uusittua, niin pähkäilin, että 243tkm ajettu vaihteisto noiden rinnalla on vähän nuiva homma. Neo Brosilla on uusia lootia kohtuuhintaan myynnissä, joten päädyin hommaamaan semmoisen. Vaihteiston toimitus kesti syystä tai toisesta n. 3 viikkoa. Kukaan Neo Brosilla ei oikein tiennyt asiasta yhtään mitään, kun siitä kyseltiin. Lopulta se kuitenkin saapui perille.
Vaihteisto vaihdettiin 23.-24.9.2013. N. 60km ajon jälkeen kuului joku vaimea kolahdus 90km/h vauhdissa ja sen jälkeen Check Gearbox tauluun. Samalla laatikko alkoi luistaa melkoisesti. Tästä ei mennyt kovin kauan, kunnes alkoi outo nykiminen ja lopulta veto loppui kokonaan. Ilmeisesti vaihteistolta hävisi sähköt ja hydraulipaine riitti vähän aikaa. Vikakoodeja tuli pitkä liuta: lock-up solenoidivika ja välityssuhteet pielessä joka vaihteella yms.. Lopulta istuskelin loppumatkan hinausauton kyydissä ja Saab oli lavetilla, kun sillä ei vaan enää päässyt eteen päin.
Tämän jälkeen Saab sai olla rauhassa. Tsekkailin vähän Tech2:lla, että aika normaalilta näyttää sähköt. 25.9. oli vielä se tilanne, että Saab ei liikkunut eteen eikä taakse.
26.9. kävin tekemisen puutteen takia istuskelemassa taas Saabissa Tech2:n kanssa. Annoin koneen käydä jonkin aikaa ja nykäisin kokeeksi kepin R-asentoon. Häh? Tuntui että veto palautui. No niin, sillähän pystyi yllättäen taas ajelemaan. Kävin pyörittelemässä Saabia vain lähistöllä siltä varalta että se taas hyytyy (lyhyempi matka hinata kotiin). Pieniä ongelmia tuli, kun öljyn lämpötila ylitti 65 astetta. Tein tämän jälkeen sopeutuksen ja siinä se: loota toimi kuin unelma. Tuumittiin, että kun oli uusi loota, niin vanhan TCM:n sopeutukset kusivat sen kanssa jotenkin. Oispas ollutkin näin simppelistä jutusta kyse.
11.10. tuli lisää ongelmia. Tuota edellisenä päivänä koitettiin vaihtaa vaihteiston vääntötuki uuteen. Se jäi kesken, kun vanhaa mallia oleva moottorin kannake ei sopinut uuden mallisen vääntötuen kanssa yhteen. Tässä yhteydessä myös tota vaihteiston johtosarjaa piti väännellä ja akkukin oli pois tieltä jonkin aikaa. Tossa perjantaina aamupäivällä ihmettelin, kun R ja D kytkeytyivät kylmästartista aika hitaasti. Lisäksi 2 -> 3 -vaihto oli tosi hidas ja kiekat pääs jonnekin 4000rpm tasolle, ennen kuin 3. vaihde kytkeytyi. Iltapäivällä moottoritiellä kävi sitten taas samat, kuin tuossa heti alkuunsa. Ensin vaimea klonks, sitten vaihteiston luisto + hetken päästä Check Gearbox (lock-up solenoidivika) ja lopulta vaiheittainen totaalikuolema. Tällä kertaa en ollut kaukana kotoa ja vesa67 oli onneksi paikalla, joten saatiin Saab kotiin kohtuullisella vaivalla.
Tämän jälkeen Saab ei ole liikkunut mihinkään tosta autokatoksesta. Nyt on siis mennyt 4 päivää ja tilanne on sama. Tuntuu ettei lootassa vaan ole yhtään painetta. Jotain siellä kuuluu tapahtuvan, mutta ei tapahdu oleellisia. Näyttää ettei enää tapahdu aiemmankaltaista ihmeparantumista.
Neo Bros on vastaillut todella heikosti tiedusteluihin. Syyttivät alunperin lähinnä vaihteiston asentajaa väärän öljyn/öljymäärän takia. Tämän toisen rysäyksen jälkeen ei ole toistaiseksi kuulunut mitään. Ei kiinnosta? Ei kerkeä vastailemaan? Jossain vaiheessa aiemmin tuli kommentti, että lootassa ei voi olla vikaa, kun se on uusi. Mainittakoon, että heidän myymässä uudessa B207R-moottorissa oli alkuunsa imusarjassa oleva huohotuksen takaisuventtiili sökönä. Tämän takia ahtopaine sotki konetta sisäpuolelta sieltä täältä öljyllä.
Nyt pitäis saada Saab asentajan luokse, mutta sinne on vähän pitkä matka ja pitäis saada maksaja selville.
Johtosarja tuli tarkistettua ja pari sen pikkuliitintä putsattua samalla korroosion takia sunnuntaina. Tilasin nyt kokeeksi Ruotsista paljon vähemmän käytetyn A-luokan TCM:n, kun muutakaan ei tullut mieleen eikä näytä tuolla toisella akselillakaan tapahtuvan mitään. Kunhan TCM tulee, niin tarina saa jatkoa. Toivottavasti vanha TCM olisi vain kärähtänyt.
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)