Moniurahihna, rullien vaihto

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Moniurahihna, rullien vaihto

Viesti Kirjoittaja blair »

Moro,

Otin juuri vanhan hihnan irti ja haen huomenna uuden. Kannattaako jostain kiristinrullia uusia samalla?
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1893
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Moniurahihna, rullien vaihto

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Kiristin rulla kannattaa uusia samalla, samoin se yksi "kylmä"apurulla siellä keskellä, jos olet laittamassa pitkää hihnaa...
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Saab-man
"Hirsch"
Viestit: 881
Liittynyt: Pe Huhti 16, 2004 10:24

Re: Moniurahihna, rullien vaihto

Viesti Kirjoittaja Saab-man »

Vaihdoin keväällä oman femman hinhan, kiristimen rullan ja ohjurirullan. Mulla on autossa lyhyt hihna. Käsittääkseni autoissa joissa on pitkä hihna käytetään kahta ohjurirullaa. Rullat kannattaa uusia, jotteivat porsi jossain metsätaipaleella.
Saabisti vuodesta -93

9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
arska-66
"Turbo"
Viestit: 228
Liittynyt: Pe Tammi 06, 2006 23:36
Paikkakunta: ELIMÄKI KOUVOLA
Viesti:

Re: Moniurahihna, rullien vaihto

Viesti Kirjoittaja arska-66 »

Niin ja kannattaa laittaa orkkisrullat! Ei motonet rullia!
Arska Saab Klubijäsen no:5106
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Moniurahihna, rullien vaihto

Viesti Kirjoittaja blair »

Kiitos vastauksista. Mulla taitaa olla lyhyt hihna. Uusitaan noi mainitut rullat. Ja joo, marmorille ajattelin suunnata.

/b
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
Shadow_Fi
"Hölösuu"
Viestit: 1189
Liittynyt: To Helmi 16, 2006 11:16
Paikkakunta: Lappi

Re: Moniurahihna, rullien vaihto

Viesti Kirjoittaja Shadow_Fi »

No ei kai niitä ole pakko uusia jos eivät ääntele. En itse ainakaan ole vaihtanut.

Se että joku porsisi, niin on aika epätodennäköistä että rulla pysähtyisi kokonaan. Alkaa ääntämään, ja luulis sen huomaavan.

Onko nyt oikeasti jollain kokemusta kiinileikautuneesta rullan laakerista ja poikkipalaneesta hihnasta keskellä mehtää?

Ennemmin mie kiristäisin ne kuuluisat torxit, kuin värkkäisin rullien kaa! 8)

http://foorumi.saabclub.fi/viewtopic.ph ... 11&start=0
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
blair
"Viggen"
Viestit: 556
Liittynyt: Ke Maalis 09, 2011 20:59
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Moniurahihna, rullien vaihto

Viesti Kirjoittaja blair »

Joo, torxit katsottu. Oli pirun tiukassa.
-blair

Saab 9-5 Wagon 2,3t A Vector MY2007, stage 1
Ex - Saab 900 2.0 MY1987
eeskola
"Aero"
Viestit: 334
Liittynyt: Su Maalis 30, 2008 22:18
Paikkakunta: Espoon erikoistalousalue

Re: Moniurahihna, rullien vaihto

Viesti Kirjoittaja eeskola »

Ei keskellä metsää mutta muuten kyllä. Rulla oli välillä hiukan vinkunut ja sitten taas ollut vähemmällä ääntelyllä jokusen viikon. Sitten kun se luovutti, niin se luovutti ihan tosissaan, eli rulla hirtti kiinni ja hihna toimi savukoneena. Viimeisillä hihnan rippeillä auto talliin. Matkaa oli onneksi noin kilometri tapahtumapaikalta kotiin.

Uudet osat tunnin sisään kädessä ja auto kahden päästä taas ajossa.

Opetus: jos se vinkuu, asiaa ei kannata lykkäillä kovinkaan pitkään. Kumin polttaminen on kivempaa muilla menetelmillä.

E
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2583
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Moniurahihna, rullien vaihto

Viesti Kirjoittaja Termos »

Shadow_Fi kirjoitti: Onko nyt oikeasti jollain kokemusta kiinileikautuneesta rullan laakerista ja poikkipalaneesta hihnasta keskellä mehtää?
Kyllä, muunmuassa isälläni, jonka OG-kolkki silppusi hihnan laakeririkon seurauksena. Onneksi ei missään erämaassa ajellut, laakeri ei ollut ainakaan pahemmin varoitellut tulevasta tuhosta, koska olin jutellut kolkin rullien mahdollisesta vaihtotarpeesta omaan femmaan uusia paikoilleen ährätessäni 8)

Aeroon vaihdettiin rullat ja pitkä hihna 120tkm huollon yhteydessä keväällä.
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Vastaa Viestiin