Bensapumppu
Bensapumppu
Moi,
Kertokaas asiaa tuntevat, minkä mallin bensapumppu on oikea -03 2.0t saabiin?
Varaosa sivuilta katselee niin rekkari haulla saa ainakin kolmea mallia ja kolmea hintaa, alle satasesta aina vajaaseen neljään sataan.
vakio pumppu on etsinnässä.
Niin ja oireista sen verran, että auto ajettiin talon pihaan ja jäi siihen. Starttaa komeesti, mutta ei käyntiin millään.
Korjaaja arvaili ennen tarkempaa tutkimista bensapumppua syylliseksi.
Onko näistä mennyt DI-kasetteja samaan tyyliin, ku 9-5:sta kerrasta kyykkyyn?
Kertokaas asiaa tuntevat, minkä mallin bensapumppu on oikea -03 2.0t saabiin?
Varaosa sivuilta katselee niin rekkari haulla saa ainakin kolmea mallia ja kolmea hintaa, alle satasesta aina vajaaseen neljään sataan.
vakio pumppu on etsinnässä.
Niin ja oireista sen verran, että auto ajettiin talon pihaan ja jäi siihen. Starttaa komeesti, mutta ei käyntiin millään.
Korjaaja arvaili ennen tarkempaa tutkimista bensapumppua syylliseksi.
Onko näistä mennyt DI-kasetteja samaan tyyliin, ku 9-5:sta kerrasta kyykkyyn?
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Re: Bensapumppu
Ei näissä ole DI-kasetteja, vaan yksittäisiä DI-puolia. On hirveän epätodennäköistä että kaikki 4 puolaa menisi kerralla. En usko vielä tällä vikakuvauksella DI-puolien rikkoontumiseen.
Ennenkuin vaihdat bensapumppua, tarkista polttoainepumpun rele. Minulla oireili vastaavalla tavalla, pumppua epäiltiin, mutta ensiksi katsottiin kuitenkin polttoainepumpun rele. Syy löytyi sieltä, rele oli rikki. Rele on muistaakseni apumatkustajan jalkotilassa siellä oikealla puolen suojamuovien alla.
Kun käännät virrat autoon päälle, kuuntele pitääkö polttoainepumppu surinaa takapenkin seudulla/alla.
Tarkasta myös startatessa että nouseeko kierrosluku mittari. Jos ei nouse syynä voi olla myös viallinen kampiakselin asetoanturi. Ei kierrosluku tietoa -> ei käynnisty.
Pumpuksi sopii esimerkiksi tälläiset:
http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... 1&car=93ss
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 85093.html
Ennenkuin vaihdat bensapumppua, tarkista polttoainepumpun rele. Minulla oireili vastaavalla tavalla, pumppua epäiltiin, mutta ensiksi katsottiin kuitenkin polttoainepumpun rele. Syy löytyi sieltä, rele oli rikki. Rele on muistaakseni apumatkustajan jalkotilassa siellä oikealla puolen suojamuovien alla.
Kun käännät virrat autoon päälle, kuuntele pitääkö polttoainepumppu surinaa takapenkin seudulla/alla.
Tarkasta myös startatessa että nouseeko kierrosluku mittari. Jos ei nouse syynä voi olla myös viallinen kampiakselin asetoanturi. Ei kierrosluku tietoa -> ei käynnisty.
Pumpuksi sopii esimerkiksi tälläiset:
http://www.maptun.com/shopProduct.php?p ... 1&car=93ss
http://shop.speedparts.se/sv/prod/9-3-0 ... 85093.html
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Bensapumppu
Pumppu on näissä vuosimalleissa melko ikävässä paikassa tankin yhteydessä. Ja taisi olla polttoaine suodatinkin samassa paketissa.
Mitään arvailuja ei kannata harrastaa. Kyllä tuon pumpun toiminta tai toimimattomuus voidaan todeta varmasti ja luotettavasti. Sitä ennen kannattaa nimenomaan tuossa edellä mainittu kampiakselin asentotunnistin tarkistaa. On todennäköisempi syy kuvattuun ongelmaan.
Mitään arvailuja ei kannata harrastaa. Kyllä tuon pumpun toiminta tai toimimattomuus voidaan todeta varmasti ja luotettavasti. Sitä ennen kannattaa nimenomaan tuossa edellä mainittu kampiakselin asentotunnistin tarkistaa. On todennäköisempi syy kuvattuun ongelmaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Bensapumppu
Kiitos vastauksista.
Auto on vanhempien ja äsken kyselin kuuluuko pumpun seutuvilta surinaa, kuulemma kuuluu. Kuuntelija työnnelly päätä konttiin ja siellä jotain kuulunut. Jos tuo rele ois rikki, niin surisisko pumppu?
DI-kasetista kyselin, ku omassa 9-5:ssa joskus mennyt, mutta nyt voi sen heittää mielestä.
Foorumia selaillessa heräs itselläkin tuo anturi hyväksi vaihtoehdoksi. Voikohan tuota anturia todeta rikkinäiseksi, muuta kun vaihtamalla?
Auto on vanhempien ja äsken kyselin kuuluuko pumpun seutuvilta surinaa, kuulemma kuuluu. Kuuntelija työnnelly päätä konttiin ja siellä jotain kuulunut. Jos tuo rele ois rikki, niin surisisko pumppu?
DI-kasetista kyselin, ku omassa 9-5:ssa joskus mennyt, mutta nyt voi sen heittää mielestä.
Foorumia selaillessa heräs itselläkin tuo anturi hyväksi vaihtoehdoksi. Voikohan tuota anturia todeta rikkinäiseksi, muuta kun vaihtamalla?
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Re: Bensapumppu
Nyt täytyy sanoa, että varmaksi en osaa sanoa kun tapauksesta on useampia vuosia mutta muistelisin että pumppu surisi kun laittoi virrat päälle, kun kyseessä oli relevika. Taitaa olla tuo relevika todella harvinainen joten en ihan heti siihen usko(vaikka kyseessä näyttää olevan sama vuosimalli kuin itsellä), mutta tuli mainittua nyt ettei muiden tarvitse miettiä koska suhteellisen helppo vaihtaa tuo rele.
Kampiakselin asentoanturia ei voi todeta vialliseksi varmasti muutoin kuin vaihtamalla sen uuteen tai varmasti toimivaan osaan. Merkkikohtainen TECH testeri kyllä osaa kertoa myös tuon kampuran asentoanturi vian. Tuo kierrosten mittarissa nouseminen startatessa on ainoa keino ilman kunnollisia testereitä yrittää selvittää että toimiiko anturi vai ei. Ennen anturin vaihtoa olisi hyvä käydä testerin päässä varmistamassa asia, koska ko. anturi on aika arvokas osa eikä sitä viitsisi huvin vuoksi vaihtaa.
Kampiakselin asentoanturia ei voi todeta vialliseksi varmasti muutoin kuin vaihtamalla sen uuteen tai varmasti toimivaan osaan. Merkkikohtainen TECH testeri kyllä osaa kertoa myös tuon kampuran asentoanturi vian. Tuo kierrosten mittarissa nouseminen startatessa on ainoa keino ilman kunnollisia testereitä yrittää selvittää että toimiiko anturi vai ei. Ennen anturin vaihtoa olisi hyvä käydä testerin päässä varmistamassa asia, koska ko. anturi on aika arvokas osa eikä sitä viitsisi huvin vuoksi vaihtaa.
#4752
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
9-5 Aero -04 19T#7 & Opel Insignia 2,0CDTi
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm
Re: Bensapumppu
Huomenna kai se on auto vietävä pajalle. Ei viitsi itse alkaa relettä ja anturia vaihtaan, jos vika on sitten selvästi muualla. Ammattialainen arvailkoon. Ei vaan ole menossa merkkiliikkeeseen, joten ei sitten varmaan löydy techiä.
Minkähän anturin hinnan ne ilmoitteli paikallisesta varaosaliikkeessä, kun kertoivat tarvikeena maksavan 55€, merkkiliike ois halunnu 170€ kampuran anturista.
Minkähän anturin hinnan ne ilmoitteli paikallisesta varaosaliikkeessä, kun kertoivat tarvikeena maksavan 55€, merkkiliike ois halunnu 170€ kampuran anturista.
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Re: Bensapumppu
Tällä palstalla on ollut noista kampuran anturivioista juttua ja muistaakseni mitään vikakoodeja ei ole ollut. Eli ei siis olisi apua edes merkkitesteristä. Juuri tuo on ollutkin ihmetyksen aihe, ettei selvästä kampuran anturiviasta ole tullut vikakoodia.
Kierrosluku on noussut ja polttoainepumppu ollut käynnissä, muttei sytytystä eikä suuttimien avautumista ole tapahtunut. Itse olen ajatellut niin, ettei anturi ole antanut tietoa yläkuolokohdasta.
Jostain syystä tämä ei sitten kuulu vikadiagnostiikan piiriin.
Osa ei onneksi ole kallis ja vaihto onnistuu helposti. Kunhan nyt ensin on poissuljettu tuo polttoainepumpun tai sen releen vika.
Kierrosluku on noussut ja polttoainepumppu ollut käynnissä, muttei sytytystä eikä suuttimien avautumista ole tapahtunut. Itse olen ajatellut niin, ettei anturi ole antanut tietoa yläkuolokohdasta.
Jostain syystä tämä ei sitten kuulu vikadiagnostiikan piiriin.
Osa ei onneksi ole kallis ja vaihto onnistuu helposti. Kunhan nyt ensin on poissuljettu tuo polttoainepumpun tai sen releen vika.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Bensapumppu
Nonnii, nyt auto käy ja kukkuu.
Saabi meni pajalle Tiistaina ja tänään oli soiteltu, että olipa vika jumalattoman vaikea löytää. Olivat moneen mieheen mieheen ihmetelleet ja monet testerit läpi käynyt ilman diagnoosia.
Lopulta auto oli lähtenyt käymään pelkällä tulppien vaihdolla. Itse en ainakaan ole edes kuullut, että auto hyytyy suoraan ajosta ilman ennekko oireita pelkkien tulppien takia. Toisaalta ei ollut ammattilaisetkaan.
Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Saabi meni pajalle Tiistaina ja tänään oli soiteltu, että olipa vika jumalattoman vaikea löytää. Olivat moneen mieheen mieheen ihmetelleet ja monet testerit läpi käynyt ilman diagnoosia.
Lopulta auto oli lähtenyt käymään pelkällä tulppien vaihdolla. Itse en ainakaan ole edes kuullut, että auto hyytyy suoraan ajosta ilman ennekko oireita pelkkien tulppien takia. Toisaalta ei ollut ammattilaisetkaan.
Onko kellään vastaavia kokemuksia?
Saab 9-5 2,3t Vector BP sedan autom. vm.-07.
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829
Ex-Saab 9-5 2,3t SE autom. vm.-99
Ex-Saab 99 2,0 vm.-80
#6829