EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
No niin, kerta kun epäilen nyt vähän kaikkea (varsinkin imuvuotoa), ajattelin kokeilla evapin poistoa. Jäi kuitenkin vaivaamaan miten se on parasta tehdä, mitä huonoja puolia modissa on, jne. Vaikuttaako kulutukseen negatiivisesti? Tuleeko jotain muita mahdollisia ongelmia tulevaisuudessa? Onko turvallista päästää polttoainekaasut konepellin alle? Tosin jos tuon venttiilin tulppaa niin eihän ne edes pääse?
Tein tälläisen kuvan, jossa epäilen ovatko oikein nuo tulpat?
Tein tälläisen kuvan, jossa epäilen ovatko oikein nuo tulpat?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Siihen vihreän letkun T-haaraan pitää laittaa tulppa. Muutenhan tuo näyttäis olevan hyvä.
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Itsellänikin aikeissa tulpata tuo evap, mutta miksi kaikki (melkein?) jättää tuon letkunpätkän tuonne lojumaan kun eihän sillä ole mitään virkaa kun se on tulpattu..
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Mutta jos poistat sen kokonaan niin eihän se silloin ole enää tulpattu...toisaalta olishan tuo mielenkiintoista tietää että mistä letkusta sinä puhuit
-
- "Turbo"
- Viestit: 237
- Liittynyt: Ma Marras 07, 2011 23:46
- Paikkakunta: Kouvola
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Tulppaa nuo kaikki 3 kohtaa, eli molemmat t-haarat ja tuo kaasuläpän lähimmäinen. Silloinhan tuo letkunpätkä jäisi tuonne vaan lojumaan ilman mitään tarkoitusta.. ?
Og 9-5 2.3 mitsulla "kaikki irti".
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Kouvola/Lapinlahti/Iisalmi.
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Ei se evap väärin ole, jos se siellä toimii rempankin jälkeen. Luin jostain tutkimuksen jossa kerrottiin että polttoainetankista haihtuvat höyryt ovat jopa merkittävämpi ilmansaaste tänäpäivänä kuin pakoputkesta tulevat, koska moottorit toimivat niin hyvin nykyisin. Eli Palamattomat hiilivedyt hengitysilmassa.
Ex femmasta tulppasin tuon ahtimen- magneettiventtiilin letkun haaran. Poistin siitä evap- magneettiventtiilin haraalle menevän osuuden kokonaan. Sitten lisäsin yhden dieselpolttoainelinjan takaiskun evap- magneettiventtiilin luona olleen t-liittimen tilalle. Näin siis yhteys evap- magneettiventtiili - takaisku - letku - vanha takaisku - kaasuläppäkotelo. Käsittääkseni tämä ratkaisu mukailee myöhempien 9-5 -mallien evappia.
Ex femmasta tulppasin tuon ahtimen- magneettiventtiilin letkun haaran. Poistin siitä evap- magneettiventtiilin haraalle menevän osuuden kokonaan. Sitten lisäsin yhden dieselpolttoainelinjan takaiskun evap- magneettiventtiilin luona olleen t-liittimen tilalle. Näin siis yhteys evap- magneettiventtiili - takaisku - letku - vanha takaisku - kaasuläppäkotelo. Käsittääkseni tämä ratkaisu mukailee myöhempien 9-5 -mallien evappia.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Kuvassa vihreä letku on ns. uusi letku ilman haaraa (huom. poistin T haaran kuvasta. )
Silloin kun tulppaa nuo kaksi kohtaa niin mistä pääsee höyryt ulos sitten?
Silloin kun tulppaa nuo kaksi kohtaa niin mistä pääsee höyryt ulos sitten?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Tulppaus läppiksen alle ja sit toi thaaran poisto/ohitus. Muut päät voi jäädä auki, joista ne hirveät saastepäästöt pääse suoraan ilmakehään...
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Ei sillä että itseäni häiritsisi paljoa se että konehuonekkin haisee viinalle, mutta mikä tuota EVAP venttiiliä ohjaa, ts mikä signaali tulee ja mistä että EVAPpi noita höyryjä ulos päästelee ?
Tuli vaan ajatus , josko tuon evapin laittaisi puhaltelemaan tuonne ilmanputsarin koteloon, niin lieneekö siitäkään haittaa ? Ainakin menis höyryt hyötykäyttöön
Tuli vaan ajatus , josko tuon evapin laittaisi puhaltelemaan tuonne ilmanputsarin koteloon, niin lieneekö siitäkään haittaa ? Ainakin menis höyryt hyötykäyttöön
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Fakiiri, eli sama asia kun jättäis tuon letkun mikä menee kobraan? Ja eikös sulla jäänyt tulppaamatta se sähköventtiili?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Niin, toisaalta miskei sitä vois kokonaan tulppata?suapas kirjoitti:Tulppaus läppiksen alle ja sit toi thaaran poisto/ohitus. Muut päät voi jäädä auki, joista ne hirveät saastepäästöt pääse suoraan ilmakehään...
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
No kun katsot kuvaa, niin eihän se olisi ollenkaan sama asia.Shadow_Fi kirjoitti:Fakiiri, eli sama asia kun jättäis tuon letkun mikä menee kobraan? Ja eikös sulla jäänyt tulppaamatta se sähköventtiili?
Oma taka-ajatukseni oli että saadaan evappi höyryt kiertoon, mutta ei sotketa niitä tuonne mankkuvena ja läppäkotelo kiertoihin, jossa ei ylimääräisistä liitoksista ja letkuista ole ajankanssa kuin haittaa...Ja jos sen R-letkun t-haaran kanssa värkkää, niin eikö ole sama vaihtaa koko letku samalla, niin ei jää ylimääräisiä liitoskohtia haitoiksi...muoks: Mulla on Evapin päätykara tulppaamatta, näin muistaakseni ohjeistettiin jossain toisessa aihetta käsittelevässä letkussa...
Viimeksi muokannut Fakiiri, Ke Loka 23, 2013 11:15. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
No justiin katon sitä kuvaa enkä edelleenkään ymmärrä miksi se olisi eri juttu? Se että se on mankkuvenan kanssa samassa T haarassa ei muuta asiaa. Eikä sekään olkoot se ilmaputstarissa tai kobrassa.. Ja voihan sen kaasuläpän puolelta tulppata kumpikin pää.
Meinaatko että mankkuvenan kautta höyryt pääsee jonnekkin? Olin tähän asti sitä mieltä että tuon mankkuvenan kobraletku on vain ohjaukselle, eikä se ole nuitten kahden muun kanssa tekemisissä.
Niin miten niin eri?
Ei punainen väri auttanut.
Meinaatko että mankkuvenan kautta höyryt pääsee jonnekkin? Olin tähän asti sitä mieltä että tuon mankkuvenan kobraletku on vain ohjaukselle, eikä se ole nuitten kahden muun kanssa tekemisissä.
Niin miten niin eri?
Ei punainen väri auttanut.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Niin, väri ei auta jos ei myös lue värjättyä tekstiä
Katsoppa tuota itse liittämääsi hienoa kuvaa, jossa myös virtaussuunnat merkitty nuolilla, tuosta ainakin minä voisin päätellä että höyryt ohjautuvat sekä kaasuläppäkotelolle että kobraan. Tankkihöyryt itsessään tulevat letkua pitkin sinne venttiilin alapuolelle, johon ei kosketa evapin normipoistosuunnitelmassa.
Se mikä tuota eevaappi venttiiliä varsinaisesti ohjaa oli kysymykseni jo aikaisemmin. Vai antaako venttiili signaalia vain ulospäin ?
Tuohon voisi softagurut vastata ?
Katsoppa tuota itse liittämääsi hienoa kuvaa, jossa myös virtaussuunnat merkitty nuolilla, tuosta ainakin minä voisin päätellä että höyryt ohjautuvat sekä kaasuläppäkotelolle että kobraan. Tankkihöyryt itsessään tulevat letkua pitkin sinne venttiilin alapuolelle, johon ei kosketa evapin normipoistosuunnitelmassa.
Se mikä tuota eevaappi venttiiliä varsinaisesti ohjaa oli kysymykseni jo aikaisemmin. Vai antaako venttiili signaalia vain ulospäin ?
Tuohon voisi softagurut vastata ?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Re: EVAP:in poisto! Konsteja, vinkkejä
Omasta kulkineesta meinasin kesällä tulpata evepin kun alkoi epäilyttämään venttiilien ja letkujen kunto. En kuitenkaan tulpannut kun alko olla liian monta vaihtoehtoa miten tehdä, ratkaisin asian laittamalla uudet letkut ja venttiilit.
Miksi tulpata pelkästään tulppaamisen ilosta, jos epäilyttää letkujen ja takaiskuventtiilien kunto niin vaihtaa, kustannus on aika minimaallinen kuitenkin.
Onkohan tuo tulpattu evap sellainen joka vois kiinnostaa tarkkaa katsastussetää?
Miksi tulpata pelkästään tulppaamisen ilosta, jos epäilyttää letkujen ja takaiskuventtiilien kunto niin vaihtaa, kustannus on aika minimaallinen kuitenkin.
Onkohan tuo tulpattu evap sellainen joka vois kiinnostaa tarkkaa katsastussetää?