Iskarit vaihtoon
Iskarit vaihtoon
Niin se vaan on, että etupää kolisee täälläkin. Oireet viittaavat pitkälti tälläkin foorumilla paljon parjattujen Sachsin iskareiden antautumiseen. Auto on siis 2006 SC normialustalla ja automaatilla, ajettu kohta 200tkm. Nyt kysymys kuuluukin, että mitä (muuta) tilalle ja mitä pitää muistaa jos/kun homman meinaa tehdä itse?
Mulle järkeviä vaihtoehtoja en ole löytänyt oikeastaan kuin kaksi: Bilstein B4 tai Koni FSD. Täältä:
http://www.neobrothers.co.uk/advanced_s ... condition=
tai täältä:
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 89_208_618
Onko muita vaihtoehtoja? Hintaluokka saisi olla tuo, mitään madalluksia en tässä ole hakemassa, vaan ainoastaan kolinaongelman korjaamista sekä kohtuullista alustan jämäköittämistä. Onko kokemusta kannattaisiko Koneista maksaa tuo parisataa enemmän..?
Kannattaako samassa yhteydessä vaihtaa myös jouset? Etupään jouset on kylläkin vaihdettu viime keväänä (vasen oli poikki), joten lähinnä takajouset mietityttää. Vetokoukkua ei ole.
Entä onko jotain muuta "kulutusosaa" (puslia, koiranluita tms.) mitä kannattaisi vaihtaa samalla kertaa..?
Mulle järkeviä vaihtoehtoja en ole löytänyt oikeastaan kuin kaksi: Bilstein B4 tai Koni FSD. Täältä:
http://www.neobrothers.co.uk/advanced_s ... condition=
tai täältä:
http://www.partsforsaabs.com/default.ph ... 89_208_618
Onko muita vaihtoehtoja? Hintaluokka saisi olla tuo, mitään madalluksia en tässä ole hakemassa, vaan ainoastaan kolinaongelman korjaamista sekä kohtuullista alustan jämäköittämistä. Onko kokemusta kannattaisiko Koneista maksaa tuo parisataa enemmän..?
Kannattaako samassa yhteydessä vaihtaa myös jouset? Etupään jouset on kylläkin vaihdettu viime keväänä (vasen oli poikki), joten lähinnä takajouset mietityttää. Vetokoukkua ei ole.
Entä onko jotain muuta "kulutusosaa" (puslia, koiranluita tms.) mitä kannattaisi vaihtaa samalla kertaa..?
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
Re: Iskarit vaihtoon
Koiranluut vaihtoon, jos vaikuttavat vähänkin väljältä. Iskareiden yläpäässä olevat kääntölaakerit kannattanee samalla uusia, kun iskarit vaihdetaan. Raidetangon päiden kunto on hyvä samalla tarkistaa. Takana jos puuhastelee, niin sieltä väljistyy useimmiten ne "bumerangit".
Itelläni meni takajouset myös vaihtoon. Reilu 200tkm ajetut ei enää olleet ihan parhaassa iskussa.
Jos autossa on xenon-valot, kannattaa huomioida vasemman puolen alatukivarsissa (edessä ja takana) kiinniolevat tasotunnistimet, kun tukivarsia irroitellaan.
Itelläni meni takajouset myös vaihtoon. Reilu 200tkm ajetut ei enää olleet ihan parhaassa iskussa.
Jos autossa on xenon-valot, kannattaa huomioida vasemman puolen alatukivarsissa (edessä ja takana) kiinniolevat tasotunnistimet, kun tukivarsia irroitellaan.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Iskarit vaihtoon
FSD:t lienee mukavin vaihtoehto tällä hetkellä. (Pehmein kyyti ilman nypytyksiä)
Re: Iskarit vaihtoon
Originaalit lienee hyvässä tarjouksessa. Kestihän ne sullakin noin 200 tkm.
Vaihtoon ilman muuta kaikki liittyvät osat.
Vaihtoon ilman muuta kaikki liittyvät osat.
Re: Iskarit vaihtoon
Nojoo, ajattelinkin, että 200tkm voipi olla jousille riittävästi (ei tosin tietoa ovatko alkup. vai ei). Tällaiset tuli vastaan jostain forumin toisesta ketjusta:
http://www.aze-tuning.de/product_info.p ... 9-02-.html
Oiskos noista mihinkään? Hinta koko setille kun olis n. sama kuin pelkille alkup. takajousille... Tulkitsinko oikein, et näillä tulis vain tuollanen maltillinen 20mm droppi normikorkeuteen? B4:n sanotaan olevan vain orginaaleille jousille, joten tippuiskos nuo pois laskuista näitten Lesjöforsien myötä..?
Ja juu, xenonit on. Täytyypä olla tarkkana noiden tunnistimien kans. Kääntölaakerit uusittiin keväällä jousien vaihdon yhteydessä. Huoltomies yritti tällöin säästää mun rahaa ja jätti iskarit vaihtamatta, kun alla olleet näyttivät vielä hyviltä...
http://www.aze-tuning.de/product_info.p ... 9-02-.html
Oiskos noista mihinkään? Hinta koko setille kun olis n. sama kuin pelkille alkup. takajousille... Tulkitsinko oikein, et näillä tulis vain tuollanen maltillinen 20mm droppi normikorkeuteen? B4:n sanotaan olevan vain orginaaleille jousille, joten tippuiskos nuo pois laskuista näitten Lesjöforsien myötä..?
Ja juu, xenonit on. Täytyypä olla tarkkana noiden tunnistimien kans. Kääntölaakerit uusittiin keväällä jousien vaihdon yhteydessä. Huoltomies yritti tällöin säästää mun rahaa ja jätti iskarit vaihtamatta, kun alla olleet näyttivät vielä hyviltä...
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
- timpetti
- "Hölösuu"
- Viestit: 1811
- Liittynyt: La Tammi 08, 2005 23:18
- Paikkakunta: Avaruuden pääkaupunki
Re: Iskarit vaihtoon
Noita madallettuja autoja pitkälti katselleena ja tehtailleena voin sanoa, että tuo 20mm pudotus ei vaikuta iskarien toimintaan juurikaan tai aiheuta niiden hajoamista.TeeS kirjoitti:...
Oiskos noista mihinkään? Hinta koko setille kun olis n. sama kuin pelkille alkup. takajousille... Tulkitsinko oikein, et näillä tulis vain tuollanen maltillinen 20mm droppi normikorkeuteen? B4:n sanotaan olevan vain orginaaleille jousille, joten tippuiskos nuo pois laskuista näitten Lesjöforsien myötä..?
...
2009 9³SC Vector 2.0T A6 XWD (KA)
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
2005 9³CV Aero 2.0T JC Stage3(KR)
1990 9000CC 2.0T A Red Box (MR)
1987 900i 2D("Latolöytö"->MR)
Entiset: 14x9000, 9x900, 9x9³, 2x9⁵, 2x99..
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Iskarit vaihtoon
Mulla on nuo Bilsteinin Sprinttien (B8) kaverina ja toimii hienosti.TeeS kirjoitti:Nojoo, ajattelinkin, että 200tkm voipi olla jousille riittävästi (ei tosin tietoa ovatko alkup. vai ei). Tällaiset tuli vastaan jostain forumin toisesta ketjusta:
http://www.aze-tuning.de/product_info.p ... 9-02-.html
Oiskos noista mihinkään? Hinta koko setille kun olis n. sama kuin pelkille alkup. takajousille... Tulkitsinko oikein, et näillä tulis vain tuollanen maltillinen 20mm droppi normikorkeuteen? B4:n sanotaan olevan vain orginaaleille jousille, joten tippuiskos nuo pois laskuista näitten Lesjöforsien myötä..?
Auto ei todellakaan madallu enempää kuin pikkuisen väsähtänyt -10mm madaltava tehtaan sport-alusta, mutta on omasta mielestäni tarpeeksi tukeva ja ennen kaikkea ei liian matala.
Nuo Lesjöt on kuitenkin jo kohtuullisen jämäkät jouset, että ainakin huonot vakio alustan iskarit saattaa antautua äkkiä lisää. Noista B4:sta en osaa sanoa noiden jousien kanssa, mutta B6 ja B8 Bilsteineista toimii varmasti hyvin ja Konin sport sekä FSD.
Sitä lähinnä ajattelen, että riittääkö ulosjouston vaimennus pitemmän päälle, eli tuleeko sellainen hallitsematon pomppu fiilis varsinkin keula puolella etenkin äkkitilanteissa jarrutus --> väistö jne. jne. --> pysyykö rengas tiessä?
Voi olla että omaan liiankin varovaisen näkökannan tähän asiaan ja asiahan tietysti selviää kun kokeilee, mutta liian jäykkä jousi iskariin nähden on aina se vaarallisempi yhdistelmä.
Viisaammat kertokoot lisää.
Re: Iskarit vaihtoon
Hmm.. juuri tuollanen setti (B8:t + lesjöforsit) löytyiskin näköjään ihan ok hintaan tuolta partsforsaabilta. Menee arpomiseks B8:t vs. FSD:t 
Jos madallus oiskin vaihtoehto, niin mites tuo Eibach vs. Lesjöfors -kisa? Samaisella PFS:llä kun ois tarjolla myös B8:t + Eibachit 60€ lisähinnalla. Madallusta tulis kyllä vielä sentti lisää...
Niin, tällanen madallus pitää siis muutoskatsastaa? Vaikka ois vain tuo 20mm..

Jos madallus oiskin vaihtoehto, niin mites tuo Eibach vs. Lesjöfors -kisa? Samaisella PFS:llä kun ois tarjolla myös B8:t + Eibachit 60€ lisähinnalla. Madallusta tulis kyllä vielä sentti lisää...
Niin, tällanen madallus pitää siis muutoskatsastaa? Vaikka ois vain tuo 20mm..
9-3 SC 2006 aut. "Biopower"
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Iskarit vaihtoon
Eibach on laatumerkki, niinkun vaikka H&R.
Itse kokeilin / kokeilen noita Lesjön jousia juuri tuon maavaran säilymisen takia.
Sittenpähän näkee miten kestävät!
Se täytyy myös muistaa että nuo Bilsteinin yksiputkiset voi olla vähän arempia hajoomaan kovalla pakkasella jos heti ekoilla metreillä rysäyttelee kuoppiin.
Itse kokeilin / kokeilen noita Lesjön jousia juuri tuon maavaran säilymisen takia.
Sittenpähän näkee miten kestävät!

Se täytyy myös muistaa että nuo Bilsteinin yksiputkiset voi olla vähän arempia hajoomaan kovalla pakkasella jos heti ekoilla metreillä rysäyttelee kuoppiin.
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2652
- Liittynyt: Ti Maalis 06, 2007 10:39
Re: Iskarit vaihtoon
Täytyy vielä täydentää omia kirjoituksia kun muutamat on tainneet pettyä näiden Lesjön jousien kanssa kun madaltanutkaan tarpeeksi. Huomioitavaa siis, että uudesta vakio alustasta ilmoittelevat nuo madallukset, ei jo kuoleutuneesta 200tkm ajetusta...
Sitten nuo Bilsteinin sprintit. Ne ei täristä pienessä jääröykky nimismiehenkiharassa juurikaan sen enempää kuin tehtaan sport-alusta, mutta sitten kun mennään vaikka satasta, niin vaimennus ei paljon pehmene verrattuna vaikka taajamanopeuksiin ja kaikkihan ymmärtää että silloin joustoliikkeet on jo aika paljon nopeampia ja terävämpiä isommissa heitoissa.
Emäntä esim. kommentoi että aika kovan tuntuinen alusta, vastasin että katsoppas taas vastaavasti käyttämiäsi kaarrenopeuksia ja muutenkin..
Ja nämä jälkikommentit siis sen takia että ei tule pettymyksiä jos innostuu asiasta yhden mielipiteiden perusteella.
Sitten nuo Bilsteinin sprintit. Ne ei täristä pienessä jääröykky nimismiehenkiharassa juurikaan sen enempää kuin tehtaan sport-alusta, mutta sitten kun mennään vaikka satasta, niin vaimennus ei paljon pehmene verrattuna vaikka taajamanopeuksiin ja kaikkihan ymmärtää että silloin joustoliikkeet on jo aika paljon nopeampia ja terävämpiä isommissa heitoissa.
Emäntä esim. kommentoi että aika kovan tuntuinen alusta, vastasin että katsoppas taas vastaavasti käyttämiäsi kaarrenopeuksia ja muutenkin..

Ja nämä jälkikommentit siis sen takia että ei tule pettymyksiä jos innostuu asiasta yhden mielipiteiden perusteella.

Re: Iskarit vaihtoon
Itse kyllä uskallan kehua tuota alkuperäistä sport alustaa!
Volvo V60 D6 AWD Plug-In Hybrid '13
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00
BMW i3 BEV '17
GSX1400R '0x
ex: 9-3 SC 1.9 TiDS Vector M6 '07, 9-3 2.0T Aero 5D M5 '00