vikakoodit p0340 ja p1107
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
Ei tuota jäähynestettä pitäisi joka viikko joutua lisäämään normaalissa tilanteessa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
No ei tietenkään. Epäilen näin alkuun että sitä karkaa jostain letkusta / banjosta. Toinen kalliimpi vikapaikka on toki kansipahvi. Mutten vielä ole ajatellut että olisi oikein kansi halki.
En ole kone-ekspertti, mutta jos halkeama on jossain pytyn lähellä, eikö paisuntasäiliöstä pitäisi löytyä kuplat ja pakokaasut? Tänään kävi ilman korkkia, ja ei ne yrittäneet sieltä hyppiä paisuntasäiliöstä.
Entä voiko korkki olla viallinen? Sen kun irroittaa niin se suhahtaa aika makeasti.. Alipaineventtiili vähän huonohko?
Ja eikö puristuspaineista voi nähdä onko kansi halki? Entä tulpan puhtaudesta voiko päätellä onko glykolia käynyt pytyssä?
En ole kone-ekspertti, mutta jos halkeama on jossain pytyn lähellä, eikö paisuntasäiliöstä pitäisi löytyä kuplat ja pakokaasut? Tänään kävi ilman korkkia, ja ei ne yrittäneet sieltä hyppiä paisuntasäiliöstä.
Entä voiko korkki olla viallinen? Sen kun irroittaa niin se suhahtaa aika makeasti.. Alipaineventtiili vähän huonohko?
Ja eikö puristuspaineista voi nähdä onko kansi halki? Entä tulpan puhtaudesta voiko päätellä onko glykolia käynyt pytyssä?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
Ootko lämppärin hanan tsekannut? Mulla hukkasi vähän nestettä, enkä huomannut porsivaa hanaa ennen kuin vuoto paheni lätäköksi auton alle.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
En ole. Mistä hanasta puhut? Se mikä on siinä rintapellillä ja jota ohjataan 4mm alipaineletkulla? En ole sitä vielä nähnytkään.
Niin ja letkut vielä siinä originellit.

Niin ja letkut vielä siinä originellit.
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
Just se. Vähän on ahdas paikka, mutta suht pienellä purkamisella pääsee käsiksi yläkautta.
Nykyiset: 9000T -87, 900S -91, 9-5 Aero -07
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Exät: 9000CS -92, 9000 A50 -97, 900 -88, 900 Talladega -97
#3977
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
Ok, eli evappi veke, ainakin kokeiluajaksi, sitten noi alipaineletkut uusiksi loppuun, ja samalla tarkistaa nuo hanan vesiletkut...
Edelleenkin tosin kiinnostaa miten on helpointa todeta kannen vialliseksi?
Edelleenkin tosin kiinnostaa miten on helpointa todeta kannen vialliseksi?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
Jees Camshaft Position Sensorin toiminta on DI kasetissa jonka toiminnan se hoitaa.
Katopas ekaks tulpat minkä kuntoisia ne ovat, meinaan kun täällä saabin verstaalla on ollut usein tuolla virhekoodilla (P0340) femmoja joissa tulpat ovat aiheuttaneet tuon koodin, yks tulppa paskanen eli sen takia hieman viallinen niin koodi saattaa tulla.
Mutta tuohon glykolin katoamiseen se ei kuitenkaan liity.
Katopas ekaks tulpat minkä kuntoisia ne ovat, meinaan kun täällä saabin verstaalla on ollut usein tuolla virhekoodilla (P0340) femmoja joissa tulpat ovat aiheuttaneet tuon koodin, yks tulppa paskanen eli sen takia hieman viallinen niin koodi saattaa tulla.
Mutta tuohon glykolin katoamiseen se ei kuitenkaan liity.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
Juu sehän se onkin, kun ei voi olla varma liittyykö glykolin katoaminen tähän hurjaan käynnistykseen. E85 tankki täynnä, ja tuollaista joskus näköjään tekee.
Eilen kun oli hieman pakkasta jo, niin ihmettelin kun auto hörähti käyntiin todella nätisti, ei CE valoa enää, eikä muutakaan vikaa. Amul oli jopa tasan nolla.
Ja sitten tänään taas tälläinen juttu.
Minusta glykoli ei meinaa pysyä juurikin turbon vaihdon jälkeen. Ja jos sitä ei turbon päälle tuu, niin sittenhän se voi olla banjo koneen puolella löysähkö..
Eilen kun oli hieman pakkasta jo, niin ihmettelin kun auto hörähti käyntiin todella nätisti, ei CE valoa enää, eikä muutakaan vikaa. Amul oli jopa tasan nolla.
Ja sitten tänään taas tälläinen juttu.
Minusta glykoli ei meinaa pysyä juurikin turbon vaihdon jälkeen. Ja jos sitä ei turbon päälle tuu, niin sittenhän se voi olla banjo koneen puolella löysähkö..
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
Amul 0 meinaa että polttoaineensopeutus menossa.Shadow_Fi kirjoitti:Juu sehän se onkin, kun ei voi olla varma liittyykö glykolin katoaminen tähän hurjaan käynnistykseen. E85 tankki täynnä, ja tuollaista joskus näköjään tekee.
Eilen kun oli hieman pakkasta jo, niin ihmettelin kun auto hörähti käyntiin todella nätisti, ei CE valoa enää, eikä muutakaan vikaa. Amul oli jopa tasan nolla.
Ja sitten tänään taas tälläinen juttu.
Minusta glykoli ei meinaa pysyä juurikin turbon vaihdon jälkeen. Ja jos sitä ei turbon päälle tuu, niin sittenhän se voi olla banjo koneen puolella löysähkö..
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
Aijaa. Ihmekkös kun OBD:n kautta vikakoodin nollasin (sen 1312).....
Hei, kävi semmoinen mielessä, että voiko se glykoli karata öljyyn? Tässä kun olen pyyhkäissyt öljytikun homasin ettei öljy tunnu yhtä liukkaalta kun olen bensalla ajellut. Epäilin E85:sen sen muuttaneen (olihan se punaisempi), mutta nyt kun miettii, niin miksei glykoli olisi voinut sitä ns. laimentaa??
Sitä muutenkin alkoi kulumaan taas vähän reippaammin, ja kone vähän äänekkäämpi. 0W40 mobilit odottaa vaihtoa (GM mömmöt nyt sisällä).
Vaihdoin myös tuon huohotusletkun (4mm) joka menee sille takaiskulle, mikä taas menee kaasuläpälle. Se kun on kirkkaan sininen se uusi silikoniletku niin 2 päivän aikana se muutti väriä vähän tummemaksi.. Ihmettelin että huohottaako tuo nyt oikeasti koko ajan sinne...
Hei, kävi semmoinen mielessä, että voiko se glykoli karata öljyyn? Tässä kun olen pyyhkäissyt öljytikun homasin ettei öljy tunnu yhtä liukkaalta kun olen bensalla ajellut. Epäilin E85:sen sen muuttaneen (olihan se punaisempi), mutta nyt kun miettii, niin miksei glykoli olisi voinut sitä ns. laimentaa??
Sitä muutenkin alkoi kulumaan taas vähän reippaammin, ja kone vähän äänekkäämpi. 0W40 mobilit odottaa vaihtoa (GM mömmöt nyt sisällä).
Vaihdoin myös tuon huohotusletkun (4mm) joka menee sille takaiskulle, mikä taas menee kaasuläpälle. Se kun on kirkkaan sininen se uusi silikoniletku niin 2 päivän aikana se muutti väriä vähän tummemaksi.. Ihmettelin että huohottaako tuo nyt oikeasti koko ajan sinne...
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
Se vaihtaa siksi väriä kun sieltä tulee öljy ja polttoainehöyryjä eikä se letku kestä niitä. Itellä on sama homma. Siihen kuuluisi laittaa öljyä ja bensaa kestävää letkua.Shadow_Fi kirjoitti:Vaihdoin myös tuon huohotusletkun (4mm) joka menee sille takaiskulle, mikä taas menee kaasuläpälle. Se kun on kirkkaan sininen se uusi silikoniletku niin 2 päivän aikana se muutti väriä vähän tummemaksi.. Ihmettelin että huohottaako tuo nyt oikeasti koko ajan sinne...

Tuon letkun kunto kannattaa tarkistaa, saattaa olla halkeillu ja imee ilmaa sieltä:

Tuonne kannattaa vaihtaa o-rengas. Kannattaa laittaa niitä vaikka 2kpl jolloinka siitä tulee tiiviimpi ja timmimpi:

Re: vikakoodit p0340 ja p1107
Kiitos Markkanenn kuvista ja vinkeistä.
Tuo bypassputken o-rengas on uusi (uusi tiivistesarja kun turbon vaihdoin), ja on timmi. Ei liiku mihinkään. Esim. Fakiirillä heiluu toi putki.
Tuon R letkun täytyy tosiaan vaihtaa silikoniletkuun.. Passaako sinne perus 6mm silikoniletku?
EVAP tukkoon ainakin sieltä.
Ja on se kumma ettei silikoni kestä öljyä ja bensaa. Toki niitäkin on erilaisia, mutta silikoni ymmärtääkseni pitäisi kestää öljyjä ja liuoittimia paremmin. Kuitenkin vaihdan sen polttoaineletkuksi, enkä viisastele. Mikäs se toi hieno takaisku sulla tuossa?
Tänään auto käyntiin ja taas näytti temppuilevan... No, en viitsinyt enää asia kathella vaan polkaisin kaasu muutamannen kerran 3 tonniin.. Vähän pätkähti, ihan sairaana höyryä, ja sitten asiat tasaantui. 13 Mifiä keräsi. Ei vikakoodia. Oli oudon näköistä kun se heti "imi" sen kierroslukuviisarin sinne 1000rpm alueelle. Siis se oikeit putosi aina kun kaasun päästi. Jä vähän muutenkin näytti tanssivan..
Käynnistysvaiheessa lamda esitti sellaista -1800, ja aika hitaasti valui alas tuonne -200 kun kone lämpeni. Eli aika kauan pysyttiin -1800 ja -1600 alueella.
Sitten huomasin kun rampista tulin alas ja kiihdytin tuonne 100km/h tasakaasulla (jäähdytysvesi 75 astetta) niin koko ramppi kiihdytyksen ajan lamda näytti nollaa. Sama kun motarilta pääsee rampille ja päästää kaasun (ns. moottorijarrutus) niin taas lamda näyttää jonkin aikaa nollaa. Normaalia?
Tuo bypassputken o-rengas on uusi (uusi tiivistesarja kun turbon vaihdoin), ja on timmi. Ei liiku mihinkään. Esim. Fakiirillä heiluu toi putki.
Tuon R letkun täytyy tosiaan vaihtaa silikoniletkuun.. Passaako sinne perus 6mm silikoniletku?
EVAP tukkoon ainakin sieltä.
Ja on se kumma ettei silikoni kestä öljyä ja bensaa. Toki niitäkin on erilaisia, mutta silikoni ymmärtääkseni pitäisi kestää öljyjä ja liuoittimia paremmin. Kuitenkin vaihdan sen polttoaineletkuksi, enkä viisastele. Mikäs se toi hieno takaisku sulla tuossa?
Tänään auto käyntiin ja taas näytti temppuilevan... No, en viitsinyt enää asia kathella vaan polkaisin kaasu muutamannen kerran 3 tonniin.. Vähän pätkähti, ihan sairaana höyryä, ja sitten asiat tasaantui. 13 Mifiä keräsi. Ei vikakoodia. Oli oudon näköistä kun se heti "imi" sen kierroslukuviisarin sinne 1000rpm alueelle. Siis se oikeit putosi aina kun kaasun päästi. Jä vähän muutenkin näytti tanssivan..
Käynnistysvaiheessa lamda esitti sellaista -1800, ja aika hitaasti valui alas tuonne -200 kun kone lämpeni. Eli aika kauan pysyttiin -1800 ja -1600 alueella.
Sitten huomasin kun rampista tulin alas ja kiihdytin tuonne 100km/h tasakaasulla (jäähdytysvesi 75 astetta) niin koko ramppi kiihdytyksen ajan lamda näytti nollaa. Sama kun motarilta pääsee rampille ja päästää kaasun (ns. moottorijarrutus) niin taas lamda näyttää jonkin aikaa nollaa. Normaalia?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
-
- "Viggen"
- Viestit: 587
- Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
- Paikkakunta: Vantaa
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
Tälläinen takaisku: http://shop.motonet.fi/fi/tuote/190305/ ... iesel-o6mm
Kaasupohjassa ja vähän vähemmälläkin kaasulla mennään karttojen mukaan joten lambda 0. Moottorijarrutuksessa ei syötetä bensaa moottoriin joten lambda 0.
Kaasupohjassa ja vähän vähemmälläkin kaasulla mennään karttojen mukaan joten lambda 0. Moottorijarrutuksessa ei syötetä bensaa moottoriin joten lambda 0.
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
Miten tuo takaisku on voinut? Kauanko on ollut paikalla? Oletko välillä tarkistellut?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: vikakoodit p0340 ja p1107
Minulla on tuollaiset korjaamassa EVAPpia, hyvin on toiminut useamman kuukauden. Pojan mopossa on tuollainen ollut kesän pakoputken ja ilmansuodatinkotelon välissä. Väittäisin että on aika kestävä.