Toki noita reikiä voi myöhemmin tulla vaikka jyrsijöiden toimesta, ja olen kuullut jonkun teipanneen maalarinteipillä höyrynsulkumuovin saumat koko taloonsa

Urtsulla ei sitten tehdä mitään höyrynsulun tiivistyksiä...ella kirjoitti:...sopiva läpimenotiiviste tai tehdä höyrynsulkumuovista ylimääräinen pala johon naftit reiät ja sikamassan/uretaanin kanssa sitten alkuperäisen höyrynsulun päälle...
Tämä on muuten huomionarvoinen asia, kaapistot ulkonurkassa ovat aito riski monen ikäisessä rakennuksessa. Ilman pitäisi kiertää kaapin takana. Mieluummin ei kaapistoja ulkonurkkiin ollenkaan.Premium Override kirjoitti:Pahin laho omassa rungossa oli aiheutunut seinäpintaan kiinni laitetuista kaapistoista, jotka muodostavat "lisä-eristeen tyhjiön muodossa" ja muuttavat kastepisteen kohtaa seinässä. Nurkka meni uusiksi vain kaapin alueelta! !
Tästä on helppo olla samaa mieltä. Turha niitä putkia on sinne koteloon piilotella. Turhaa työtä timpurille ja maalarille. Pintavetona toimii, eikä oo maalattuina liian rumia.Ristom kirjoitti:Heitän vaihtarina putkien koteloinnit, koteloinnilla voi kätevästi eristää rungon sisällä kulkevat vesijohdot lämmöstä. Tulee ilmi kovalla pakkasella, kun lakkaa vesi kulkemasta.. Näitä -30 asteen pakkasiahan on ollut etelä-Suomessakin viime talvina useasti.
En ole arkkitehti, mutta tuskin se seinän sisälle 20 vuotta vettä tiputtanutkaan kovin kivan näköinen on siinä vaiheessa, kun talo tehdään uusiksi ja asukkaakki on niin homevikasia, et pitää lopunelämää asua teltas. Itse en luottaisi suojaputkiin...Timon kirjoitti:aika ruman näkösiä ja epäkäytännöllisiä asumisen kannalta. Siistein kun on piilossa, mieluiten seinän sisällä.
Tähän on tultu. Pitää olla muka nätin näköistä. Eihän Noppakaan ollut nätin näköinen, silti ihan soiva peliTimon kirjoitti:^minä mitää talotekniikasta tiedä, mutta onhan näkyviin jätetyt putket vaan aika ruman näkösiä ja epäkäytännöllisiä asumisen kannalta. Siistein kun on piilossa, mieluiten seinän sisällä. Jätättekö myös sähköjohdot näkyville? Sekin tais olla muotia parikymmentä vuotta sittenTuo jäätyminen on kyllä Ristom:lta hyvä pointti, samoin tietysti vuodot näkyy helpommin jos tekee pintavetona.
Ja sen huomaa. Hirsiseinän sisään ei oikeen putkia saa ja ulkoseinän sisään ku laittaa nii oma vika.Timon kirjoitti:^minä mitää talotekniikasta tiedä, mutta onhan näkyviin jätetyt putket vaan aika ruman näkösiä ja epäkäytännöllisiä asumisen kannalta. Siistein kun on piilossa, mieluiten seinän sisällä. Jätättekö myös sähköjohdot näkyville? Sekin tais olla muotia parikymmentä vuotta sittenTuo jäätyminen on kyllä Ristom:lta hyvä pointti, samoin tietysti vuodot näkyy helpommin jos tekee pintavetona.