Uuuden moottorin öljy

9-5 tuli tonnarin seuraajaksi syksyllä 1997.
Vastaa Viestiin
juha-59
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Loka 15, 2013 20:36
Paikkakunta: Loppi

Uuuden moottorin öljy

Viesti Kirjoittaja juha-59 »

Mikähän öljy olisi hyvä laittaa uuteen koneeseen ja mahdollinen seuraava vaihto kannattaako vaihtaa esim 500-1000 km ajettuani. tälläisiä kysymyksiä kun eipä ole koskaan uutta ollut!
SAAB 9-5 2.3 SE VM 98 aut. uudella koneella.Softa by vesa 67 Stage abt ? toinenkin 2.3 aut 9-5. vm -98 piristetty aeron koneella. softa by Nappe .
vesa67
"Hölösuu"
Viestit: 4621
Liittynyt: To Tammi 25, 2007 17:34
Paikkakunta: Kangasala

Re: Uuuden moottorin öljy

Viesti Kirjoittaja vesa67 »

Itse käytän uudelle koneelle sisäänajoa mineraaliöljyillä, parikymmentä kilsaa rataprofiililla (kierroksia nostaen ja moottorijarrutuksia) maksimissaan peruspainella.
Sopivasti tulee hienoa metallihilettä öljyn seassa pois. Sitten vaan uusi suodatin ja synteettiset sisään.
Täällä opiskeltavaa http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm

Toki omia valintojaan voi ihan vapaasti tehdä.
9000 CS 2.3tA -97 T5 RE85, 9-5 Aero -04 BP, Opel Ampera -12, Hyundai Kona 64 kWh MY20.5 Style

E85 ja Biopower ohjelmoinnit T5/T7/T8, TECH2 operoinnit. Pääsäätäjä yrityksessä Suolinko
juha-59
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Loka 15, 2013 20:36
Paikkakunta: Loppi

Re: Uuuden moottorin öljy

Viesti Kirjoittaja juha-59 »

Kiitos vinkistä! Täytyypä hakea kannu jotain mineraali öljyä tuosta halpahallista niin ei mene kalliimmat synteettiset hukkaan.
SAAB 9-5 2.3 SE VM 98 aut. uudella koneella.Softa by vesa 67 Stage abt ? toinenkin 2.3 aut 9-5. vm -98 piristetty aeron koneella. softa by Nappe .
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10502
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Uuuden moottorin öljy

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Samat sanat täältä 10w30 mineraalit sisään. Ekat 100km ajoa pienillä ahdoilla. Tyhjäkäyntiä pitää välttää, mieluummin jos joutuu paikallaan olemaan esim. risteyksessä, pitää kierrokset 1500-2000rpm pysähdyksen ajan. Hitaita kiihdytyksiä nelosella ahdoille menoa välttäen 40-80kmh ja taas moottorijarrutuksella vauhti 40 asti ja taas uudestaan kiihdytys 80. Nuita voi tehdä useita. Sit ajelee noin 1000km melko normaalisti mutta ei ihan täysillä kiihdytä pitkiä aikoja, öljynvaihto ja vielä uusilla öljyillä tekee nuita 40-80-40-80 syklejä muutaman kymmentä. Tän jälkeen vaan hanaa! :D
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
Toyota Corolla STW 1,3M -99 (opetuslupa-auto)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
oju
"Hirsch"
Viestit: 704
Liittynyt: Ma Elo 29, 2005 08:44
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Uuuden moottorin öljy

Viesti Kirjoittaja oju »

Mielenkintoista jutussa on väite että kone pitää sisäänajaan ensimmäisten 20 mailin aikana, sen jälkeen se on myöhäistä. Taitaa uudessakin autossa olla tuon verran kilsoja, onneksi laivauksen yhteydessä autot sisäänajetaan reippaasti kaasuttaen :wink:
jcarlson
"Saabisti"
Viestit: 9165
Liittynyt: La Touko 01, 2004 19:36
Paikkakunta: Haparanda

Re: Uuuden moottorin öljy

Viesti Kirjoittaja jcarlson »

Tehdasvalmisteiset moottorit on eri asia kuin itse rempatut. Tehtaalla tehty hoonausprofiili on kuitenkin jotain ihan muuta kuin itse bilteman hoonilla porakoneella pyöritelty.. :) Pätee myös varmasti useimmilla koneistamoilla korjattuihin.
#2022
YV-laatikko kroonisesti täynnä. Jos haluat kysyä softahommista niin käytä mieluiten mailia tmi.jcarlson(at)gmail.com
Markkanenn
"Viggen"
Viestit: 587
Liittynyt: Ma Marras 16, 2009 21:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Uuuden moottorin öljy

Viesti Kirjoittaja Markkanenn »

oju kirjoitti:Mielenkintoista jutussa on väite että kone pitää sisäänajaan ensimmäisten 20 mailin aikana, sen jälkeen se on myöhäistä. Taitaa uudessakin autossa olla tuon verran kilsoja, onneksi laivauksen yhteydessä autot sisäänajetaan reippaasti kaasuttaen :wink:
Muutaman kerran kun olen mukana ollut uuden auton luovutuksen yhteydessä niin mittarissa ollut 5km tai alle. Missään ei ole yli 30km ollut. Tosin ne ketkä uusia autoja ostelee harvemmin pitää autoja niin kauan että sisäänajolla tai sen puuttella oisi minkäänlaista merkitystä moottorinkestolle.
V-M
"Hölösuu"
Viestit: 3133
Liittynyt: Ma Marras 03, 2003 09:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Uuuden moottorin öljy

Viesti Kirjoittaja V-M »

Kuten Vesa laittokin vastauksen alussa. Ensimmäiset kilsat on tärkeimmät, koska männänrenkaan pinta ja sylinterin pinta kiillottuu nopeasti ja se muotoon mukautuminen pitää saada tehtyä heti alussa (sylinteri ei ole pyöreä). Näillä perus hooneilla se leikkaus syvyys on pieni että se karheus ei kestä pitkään (muistakaa pestä ne hooni kivet hyvin aina käytön jälkeen).

V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
juha-59
"Ruisku"
Viestit: 130
Liittynyt: Ti Loka 15, 2013 20:36
Paikkakunta: Loppi

Re: Uuuden moottorin öljy

Viesti Kirjoittaja juha-59 »

Kiitoksia hyvistä vinkeistä! eiköhän loppu viikosta pääse kokeilemaan miten tuo paketti toimii. kone ja turbo on NeoBros tuotteita ja softasta on Vesa huolehtinut ja asennus tapahtuu merkkikorjaamolla joten odotukset on kuin pikkupojalla joulua odotellessa. :D
SAAB 9-5 2.3 SE VM 98 aut. uudella koneella.Softa by vesa 67 Stage abt ? toinenkin 2.3 aut 9-5. vm -98 piristetty aeron koneella. softa by Nappe .
Vastaa Viestiin